Program för att skapa bilder med "pixligt" utseende

Permalänk

Program för att skapa bilder med "pixligt" utseende

Lite klurigt att beskriva vad jag är ute efter i ämnet, men det är så att jag håller på och letar efter någon form av program som kan "konvertera" en normal bild och få den att se ut som den skulle vara skapad genom good 'ol pixelgrafik, med relativt stora pixlar.

Viktigt är att varje pixel får ett helt eget färgvärde isf. så det inte hamnar flera olika färger i en pixel.

Visa signatur

"Toto, I have a feeling we're not in Kansas anymore"

Permalänk
Medlem
Citat:

så det inte hamnar flera olika färger i en pixel.

Är detta ens möjligt? Låter lite otroligt att en pixel kan ha flera olika färger.

Permalänk
Medlem

Han menar nog "kvadratisk ruta som ska se ut om en stor pixel" när han säger pixel

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmie.p
Är detta ens möjligt? Låter lite otroligt att en pixel kan ha flera olika färger.

Nu citerar jag dej här bara så att du inte ska få en chans att rätta till ditt misstag helt.

OnT: Det måste väl finnas några bra photoshopfilter där ute nånstans?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Nu citerar jag dej här bara så att du inte ska få en chans att rätta till ditt misstag helt.

Vad är misstaget?

Visa signatur
Permalänk

Filter->Pixelate->Mosaic

Permalänk

Jo, jag var kanske lite otydlig i första inlägget. Jag menar då "pixel" i form av en kvadrat.

Lekte lite i Photoshop och Mosaic fungerade ganska bra. Glömde skriva det först, men saken är den att vi kommer att behöva göra det på ohyggligt många frames/bilder i form av videosekvenser. Då skulle det inte vara dumt att ha något automagiskt program för det.

Visa signatur

"Toto, I have a feeling we're not in Kansas anymore"

Permalänk
Medlem

Skapa en batch( tror jag det heter) i PhotoShop så är det bara att droppa en mapp på den filen så gör den så på alla bilder i mappen.

Visa signatur

Sveriges största guide till tv-serier - http://www.tv-serieguiden.com/

Permalänk
Medlem

Förminska bilden för att sedan förstora tillbaka (med nearest neighbour) ger stora "pixlar" om det bara e det du vill ha. I stort sett alla bildprogram som har ngn form av automatisering klarar det, tex photoshop lr irfanview.