Permalänk
Medlem

Köra raid mot en sådan så att man speglar den disken.
Man lägger os och program på disk som man speglar med ramdisken. Sedan så läser man från ramdisken så har du skön fart. Bara en tanke vet itne om den funker. HUr mycket man tjänar på det vet jag inte heller.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på mram som det har varit en massa snack om länge nu men ingenting verkar hända...

För er som inte vet vad det är kan jag tipsa om den här länken:
http://whatis.techtarget.com/definition/0,289893,sid9_gci5393...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Perfekt för den paranoida när han tror att APB är vid dörren

Perfekt för de i sthlm då. Det verkar som apb bara är där :>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eric_R
Intressant diskussion, tyvärr har ni fel allesammans dock! Disken är flash baserad och behåller självklart minnet vid strömavbrott.
Bilden visar inte en S-ATA version, den är en vanlig 2.5" P-ATA.

jasså.. har dock aldrig hört talas om DDR Flash minnen.. sen slits flashminnen med ju...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
Tack men rocketdrive använder sdram. :/

Access time: 0.6µs
I/Os per second: 40,000*
Compliance: PCI 2.2 full
Capacity: 4 GB
Burst data rate: 132 MB/s
Sustained data rate: 80 to 115 MB/s

http://www.cenatek.com/rocketdrive_specs.cfm

Låter bättre än vår lilla DDR sak iaf. tycker jag... den har iaf. 1000ggr snabbare accesstid än en vanlig hårddisk... hade varit skoj att se den med DDR och PCI-e eller PCI-64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Detta är verkligen inget nytt och imponerande..

Jag såg ett PCI kort för nårra år sen med massa DDR sockar.. tror t.om det va PCI 64bit...
Den hade ett externt nätaggregat med batterikraft och hade långt över den prestanda som tas upp i denna artikel...

liten 2,5" enhet utan extern strömkälla som går i 20MB/s.. känns inte lönt...

Precis, tror jag såg samma sak (undrar om det inte var här på swec det också?), den hade ocksåmöjlighet till en hd som var parallellkopplad med SSD som backupp, så om strömmen försvann så fans det tillräckligt med batteribackupp för att kopiera över minnets innehåll till hd:n. Då strömmen sen kom tillbaks kopierades bara datan på hd:n tillbaks till minneskortet. Låter ju bra mycket säkrare än det här, och ddr minnen är förmodligen bra mycket billigare att inhandla då de produceras i rejäla volymer, tror det stödde upp till 16GB och det är nog tillräckligt för de flesta (os, swap och nåt spel t.ex.).

krisve: det är inte överföringshastigheten som är den största flaskhalsen idag utan det är söktiden, kan du t.ex. få 0,1ms i stället för 8,5ms så lär du märka en rejäl prestandaförbättring.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
SSD?...Solid State Diskdrive? Borde den inte heta SDD (Solid state Disk Drive)? Med tanke på att en vanlig hårddisk idag heter HDD. Eller också SDD som i Silent Disk Drive

SSD står för Solid State Disk, inte Solid State Diskdrive. I engelskan (till skillnad från i svenskan) särskriver man oftast så ordet "diskrive" existerar inte; därav 2 st D i Hard Disk Drive, HDD. Akronymen SSD är helt utomordentligt bra då det faktiskt inte finns någon Disk i lagringsenheten. Det är dock lite förvirrande att storleksformatet fortfarande benämns i tum då detta refererar till diametern på lagringsdisken (som inte finns i en SSD).

/ PowerSupply

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning om vart man kan köpa en ram disk i dagens läge? spelar ingen roll vilket gränssnitt den ansluts till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krisve
Många här hyllar dess egenskaper och skriver saker som att den vore bra som swapdisk eller minne och visserligen förkortar den söktiden med cirka en åttondel men den använder sig av SATA-gränssnittet vilket inte förändrar överföringshastigheten mot en vanlig SATA-disk.
Eller har jag fel?

Du har fel. Det är diskarna som inte pallar högre hastighet. Själva gränssnittet klarar brutalt mycket mer än vad vanliga hårddiskar klarar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Eller inte..

Tänk dej som lagra operativsystem i ett stridsflyg eller rymdfärja.. där vanligtvis vilken hårddisk som hellst hade avlidet...

Du menar så att den spelar in allt som händer varje gång de flyger (stridsflygplan) och när den stängs av raderas allt automatiskt, och nästa gång den flyger spelar den in allt igen o.s.v.?

om det var så du menade kan du gärna säga det

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Jag bara säger bara -> detta var på tiden.. Jag tycker själv att spara information på kristaler verkar mycket bättre men det kommer nog dröja några år.

Permalänk

Jag fattar inte vad de har så mkt problem med. Kan de inte bara göra ett pci 16x kort med 4st 512mb 3200ddr minnen som fungerar som en hårddisk och har ett reservbatteri. Sen kan det finnas de med 8 platser max 16GB och ännu större. Fatta vilken hastighet man skulle få!

batterier finns redan. Ramminnena finnsredan. På moderkort så finns det platser för ramminnen redan. De behöver alltså bara fixa så att datorn tror att det är en hårddisk. Det kan inte vara så svårt. Då får man inte typ 9ms och 10-20mb/s utan typ 0,002ms och 6000mb/s, liiiiite bättre prestanda.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Du menar så att den spelar in allt som händer varje gång de flyger (stridsflygplan) och när den stängs av raderas allt automatiskt, och nästa gång den flyger spelar den in allt igen o.s.v.?

om det var så du menade kan du gärna säga det

Nej, att dom installerar OS:et för stridsflygplanet i en sådant flash-kort menar han.
Då det blir otroliga belastningar i ett stridsflygplanet kan risken finnas att en hårddisk (som är mekanisk) går sönder.
Ett sådant här flash-baserat sätt att lagra gör den helt okänslig för starka stötar mm.
Sedan kan dom ha OS:et som backup i en hårddisk som är avstängd med läsarmen låst.
Skulle det ske något fel och allt raderas i flash-kortet kan allt återställas genom att starta upp hårddisken och lagra över allt igen.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
jasså.. har dock aldrig hört talas om DDR Flash minnen.. sen slits flashminnen med ju...

Access time: 0.6µs
I/Os per second: 40,000*
Compliance: PCI 2.2 full
Capacity: 4 GB
Burst data rate: 132 MB/s
Sustained data rate: 80 to 115 MB/s

http://www.cenatek.com/rocketdrive_specs.cfm

Låter bättre än vår lilla DDR sak iaf. tycker jag... den har iaf. 1000ggr snabbare accesstid än en vanlig hårddisk... hade varit skoj att se den med DDR och PCI-e eller PCI-64

Och var ser du någåt om DDR någånstans i nyheten eller pressreleasen?

/Eric

Permalänk
Medlem

nu blev jag jävligt sugen på något sånt.. nån som vet var man kan köpa sådana prylar? ramdisk, SSD eller vad som helst?! OBS KÖPA!

Permalänk
Medlem

Visst finns det att köpa, sen år tillbaka, skaffa bara en minneskortläsare och ett flashminne...

Någon händig borde ju kunna pilla bort plasten på ett tiotal SD-minnen (ultra III), och hårdvaruraida, och montera i ett pc-card som håller sig innanför kortplatsen.
Där finns en slant att tjäna för någon händig som hittar bra i sin ELFA-katalog

En hel del folk med laptop's skulle säkerligen betala lite för att få snabbare och strömsnålare HD.
Det skulle räcka med 4-6GB, bara så systemet, alternativt swapen, fick plats.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

vänta nu lite! går inte compactFlash kort o köra på p-ata gränsnittet? har för mig att jag sett sånna adapters? isf borde man ju kunna raida typ 4st 1gb compactflash kort o få ~50mb överförningshastighet me jävligt låg accestid!