64 bitar: AMD mot Intel

Permalänk
Medlem

OT: hur går det för AMD ekonomiskt nu? Går de runt i alla fall?

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Avstängd

Än en gång, så tycker jag ska vara förbjudet med vilseldande citat och uppenbara lögner som vissa kör med.

För dom som inte läser MrTTs länkar så kan man ju faktiskt tro att han har rätt. Men sen när man kollar upp det han säger så visar det sig att allt bara är lögn.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att 32-bitars applikationer inte blir särskilt mycket långsammare i 64-bits windows och 64-bitars applikationer blir ibland snabbare så det ser ju bra ut tycker jag. Men det blir säkert en del strul med drivrutiner och vissa program ett tag framöver så det blir nog dualboot med gamla hederliga WinXP som gäller tills man känner att allt funkar som det ska i 64-bit.

På en av mina datorer har jag dualboot med winme fortfarande för jag har en gammal filmscanner som inte har några drivrutiner för XP och mitt gamla TV-kort funkar bättre i WinMe...

Permalänk
Avstängd

"64-bitars Windows XP säljs endast till pc-tillverkare.

Nästa månad lanserar Microsoft Windows XP Professional x64 Edition. Nu står det klart att operativsystemet inte kommer att säljas direkt till användarna som en fristående produkt, utan endast till oem-företag (original equipment manufacturer). Användare som redan idag har en 64-bitarsdator kan alltså inte uppgradera sitt operativsystem genom att köpa genom att köpa en version av Windows XP x64 Edition. "
http://www.idg.se/ArticlePages/200503/24/20050324100534_MD/20...

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
till 32 men inte 16

Vilka applikationer berörs av det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
"64-bitars Windows XP säljs endast till pc-tillverkare.

Nästa månad lanserar Microsoft Windows XP Professional x64 Edition. Nu står det klart att operativsystemet inte kommer att säljas direkt till användarna som en fristående produkt, utan endast till oem-företag (original equipment manufacturer). Användare som redan idag har en 64-bitarsdator kan alltså inte uppgradera sitt operativsystem genom att köpa genom att köpa en version av Windows XP x64 Edition. "
http://www.idg.se/ArticlePages/200503/24/20050324100534_MD/20...

Man kan köpa det men en ny processor....

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Avstängd

Än en gång så berättade inte MrTT hela sanningen.
Jag som hemmabyggare kommer inte ha problem med att köpa Win XP 64.

Permalänk
Medlem

Gamla dosprylar skulle jag tippa på, men de borde heller inte vara några större problem att emulera med nuvarande prestanda.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
"64-bitars Windows XP säljs endast till pc-tillverkare.

Nästa månad lanserar Microsoft Windows XP Professional x64 Edition. Nu står det klart att operativsystemet inte kommer att säljas direkt till användarna som en fristående produkt, utan endast till oem-företag (original equipment manufacturer). Användare som redan idag har en 64-bitarsdator kan alltså inte uppgradera sitt operativsystem genom att köpa genom att köpa en version av Windows XP x64 Edition. "
http://www.idg.se/ArticlePages/200503/24/20050324100534_MD/20...

Det är intressant att du inte svarar på anklagelserna om att du är en lögnare, är det så att du själv vet det också?

Hursomhelst så kan ju MS räkna med att det kommer vara en piratkopierad version av x64 på min burk när dom inte ger mig alternativet att köpa det utan att köpa ny burk/delar.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
"64-bitars Windows XP säljs endast till pc-tillverkare.

Nästa månad lanserar Microsoft Windows XP Professional x64 Edition. Nu står det klart att operativsystemet inte kommer att säljas direkt till användarna som en fristående produkt, utan endast till oem-företag (original equipment manufacturer). Användare som redan idag har en 64-bitarsdator kan alltså inte uppgradera sitt operativsystem genom att köpa genom att köpa en version av Windows XP x64 Edition. "
http://www.idg.se/ArticlePages/200503/24/20050324100534_MD/20...

Intressant att MS tappar en chans att tjäna ännu mer pengar. Detta låter varken logiskt eller särskilt troligt. Vad är motiveringen till detta beslut? Vad har Christoffer Frisell med detta beslut att göra? Jag tror att ett sådant beslut tas BETYDLIGT högre upp än av sveriges Windowsproduktchef.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

-Boris- , bran: Jag tycker ni ska sluta med era personangrepp och istället komma med motargument. Har ni inget vettigt att säga så håll klaffen istället. Forumet klarar sig utan sådant skitsnack. Hur ni förhåller er till andra personer och deras "påståenden" i forumet kan ni ventilera på Lunarstorm där ni verkar ha kommit ifrån från början.
-Boris- : Med tanke på att det fanns en länk i MrTT's inlägg också, så är det upp till var oich en att läsa resten om man finner det intressant.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Avstängd

Men nu är det så att det inte är personangrepp.
Om du läser så säger jag bara att MrTT ljuger när han väl gjort det.

Han förvrider ju fakta överallt. Ska jag då sitta och låtsas att han säger sanning. När han medvetet ljuger?
Man kan ju inte låte folk hitta på vad som helst utan att få kritik eller? Och han gör det ständigt. Så när jag ser att han far med osanning eller undanhåller fakta, då påpekar jag det. Varken mer eller mindre.

Jag tycker det är upp till MrTT att bemöta min kritik. Men han håller tyst. Varför kan man ju undra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Hursomhelst så kan ju MS räkna med att det kommer vara en piratkopierad version av x64 på min burk när dom inte ger mig alternativet att köpa det utan att köpa ny burk/delar.

Exakt! Jag hade faktiskt tänkt köpa WinXP 64-bit, men går det inte så får man man köra med nån piratkopia (som vanligt). Iofs så kanske man köper ny hårdvara senare, så då kan man kanske köpa det.

Just nu sitter jag iofs på ett 64-bitars system (dubbla opterons) med 64-bit Linux OS (Fedora). I skolan, dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men nu är det så att det inte är personangrepp.
Om du läser så säger jag bara att MrTT ljuger när han väl gjort det.

Han förvrider ju fakta överallt. Ska jag då sitta och låtsas att han säger sanning. När han medvetet ljuger?
Man kan ju inte låte folk hitta på vad som helst utan att få kritik eller? Och han gör det ständigt. Så när jag ser att han far med osanning eller undanhåller fakta, då påpekar jag det. Varken mer eller mindre.

Jag tycker det är upp till MrTT att bemöta min kritik. Men han håller tyst. Varför kan man ju undra.

dont feed the troll!!
ack, att ni orkar skriva svar på MrTT's rappakalja ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

pa1983 och TERdON tack för att ni klargjorde det hela, på min gamla 386sx så stod det utanpå med en liten klisterlapp Intel inside 32bit processor men alla mina kompisar påstod att det var en lögn och att det var först med 486an dom blev 32-bitars.
Nu vet jag ialla fall att min första PC var 32bitars!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
appropå det, när användes 16-bitars processorer?
tyckte att jag läst någonstans att det var skillnaden mellan pentium och pentium pro men det känns som om det inte stämmer, någon som vet?

Skillnaden mellan Pentium Pro & Pentium MMX var bla. att Pro hade sin L2 cache (fullspeed) ondie medans MMX var hänvisad till att ha L2 cachen (fsb styrd) på moderkortet, men bägge 2 är 32-bitars processorer.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

nej nej nej, PPro skiljer sig väldigt mycket mer från Pentium än bara L2 cachen!!!

Hail to the Pentium Pro

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
till 32 men inte 16

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Vilka applikationer berörs av det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Gamla dosprylar skulle jag tippa på, men de borde heller inte vara några större problem att emulera med nuvarande prestanda.

Finns även en hel del andra program (32-bitars) som kommer att strula eftersom installationsprogrammen ibland är 16-bitars. Så även om själva programmet är 32-bitars så kan det bli problem eftersom de inte går att installera.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
SVAR:
Benchmarks med beta OS+drivare mm säger inte speciellt mycket.
Man kan få i princip vilket resultat som helst.

Exempel:
"The obtained results are very curious. While Pentium 4 processor with EM64T support benefits from the shift to 64-bit mode in almost every benchmark, the competitor from AMD is very often getting fewer points in 64-bit OS compared with its results in 32-bit operating system."
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/x86-64-rc1_9.htm...

EDIT:
Fler exempel på när AMD förlorar på Win64 medans Intel vinner.
Alias|Wavefront's Maya 6.0
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=p4660&page=7

Du, MrTT, var inte dum nog att påstå att Intel ligger bättre till och att det är OS och drivers som detär fel på, för det är exakt samma sak i Linux när man jämför AMD och Intel, AMD leder.

Se bara på Opteron vs Xeon (Nocona):

http://anandtech.com/linux/showdoc.aspx?i=2163&p=2

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
"64-bitars Windows XP säljs endast till pc-tillverkare.

Nästa månad lanserar Microsoft Windows XP Professional x64 Edition. Nu står det klart att operativsystemet inte kommer att säljas direkt till användarna som en fristående produkt, utan endast till oem-företag (original equipment manufacturer). Användare som redan idag har en 64-bitarsdator kan alltså inte uppgradera sitt operativsystem genom att köpa genom att köpa en version av Windows XP x64 Edition. "
http://www.idg.se/ArticlePages/200503/24/20050324100534_MD/20...

2) Genom att en pc-tillverkare erbjuder sina kunder en kostnadsfri uppgradering genom en så kallad teknisk garanti. Det innebär att en kund som idag köper en pc med hårdvara för 64 bitar får uppgradera till det nya operativsystemet när det släpps, vilket kräver ett avtal mellan pc-tillverkaren och Microsoft.

För att man ska få köpa en OEM licens krävs endast att du köper en väsentlig del till en dator t.ex en IDE kabel.

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som såg fel eller körde de alla grafiktester i 640x480.....
...borde väl bli större skillnad när det körs i en högre upplösning som 1280x1024 eller 1600x1200 då processorn får jobba hårdare(?)

Visa signatur

- Intel i7 980 vattenkyld - 12GB - SSD - 1.5GB GTX 580 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3load
Var det bara jag som såg fel eller körde de alla grafiktester i 640x480.....
...borde väl bli större skillnad när det körs i en högre upplösning som 1280x1024 eller 1600x1200 då processorn får jobba hårdare(?)

Du såg inte fel. Det är med mening man kör i 640x480 när man vill veta prestandan på CPUn. Vid högre upplösningar som tex 1600x1200 så är det grafikkortet som sätter gränsen för hur många FPS man får ut, i 640x480 så är ett snabbt grafikkort så snabbt att det är CPUn som sätter gränsen. Saker som CPUn jobbar med i spel (tex styra datormotståndarna, räkna ut hur saker beter sig osv) tar ofta lika mycket kraft oberoende på hur stor upplösning det är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
-Boris- , bran: Jag tycker ni ska sluta med era personangrepp och istället komma med motargument. Har ni inget vettigt att säga så håll klaffen istället. Forumet klarar sig utan sådant skitsnack. Hur ni förhåller er till andra personer och deras "påståenden" i forumet kan ni ventilera på Lunarstorm där ni verkar ha kommit ifrån från början.
-Boris- : Med tanke på att det fanns en länk i MrTT's inlägg också, så är det upp till var oich en att läsa resten om man finner det intressant.

haha du måste ju skämta? var i mitt inlägg fanns det ett personangrepp? suck...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
-Boris- , bran: Jag tycker ni ska sluta med era personangrepp och istället komma med motargument. Har ni inget vettigt att säga så håll klaffen istället. Forumet klarar sig utan sådant skitsnack. Hur ni förhåller er till andra personer och deras "påståenden" i forumet kan ni ventilera på Lunarstorm där ni verkar ha kommit ifrån från början.
-Boris- : Med tanke på att det fanns en länk i MrTT's inlägg också, så är det upp till var oich en att läsa resten om man finner det intressant.

Klicka på MrTT tidigare inlägg så får du lite mer info om honom... har sätt ett X antal trådar som han har skapat som det har blivit het diskussion. Ofta för att han är ett stort intel-fanboy och att de händer att han ljuger osv... -boris- brukar ganska ofta vara med i dem

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Verkar som om AMD mest förlorar prestanda i Sisoft, statiska benchmarks, medan intel förlorar i http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/x86-64-rc1_10.ht...

Angående länken till gamepc, kolla resultaten igen. Du har just sagt att AMD tappar medan Intel vinner, så tolkar i varje fall inte jag det testet.:D Verkar som om du inte läser på rätt test/tillverkare.

Sen angående betadrivare och betaos, lika förutsättningar för bägge företagen? Det kan inte bero på drivarna till grafikkorten, inte på operativsystemet, vad beror det på då?

Detta är visserligen sant och ett benchmarkprogram borde kompileras vettigare. Men värt att tänka på är ju vad större delen program kommer kompileras med. Kompileras de flesta program med intelkompilatorn är ju amd:s "äkta" prestanda rätt ointressant.

Dock ser det ju överlag ut att vara till AMD:s fördel.

Visa signatur

// http://www.bornofsin.se
We use them in a terminal sometimes called a console. You may think of them as DOS-boxes with attitude.

Permalänk
Medlem

I ärlighetens namn var det lite orättvist att jämföra en AMD specad 4000+ mot en intel 3,6Ghz. INTEL P4 640 3.2GHZ 800MHZ 2MB SOCKET 775 vs AMD64 3200+ skulle vara mer rättvist.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
I ärlighetens namn var det lite orättvist att jämföra en AMD specad 4000+ mot en intel 3,6Ghz. INTEL P4 640 3.2GHZ 800MHZ 2MB SOCKET 775 vs AMD64 3200+ skulle vara mer rättvist.

Varför det? 3.6 är den värsta P4an med 64-bitarsinstruktioner som finns i butik från Intel (bortsett från EE om den nu finns tillgänglig), 4000+ från AMD.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

varför inte hoppa direkt till 256bittars?

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Ärligt tycker jag synd om mrTT....
Inte hans fel att inte alla knivar e vassa i lådan...:)

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Skillnaden mellan Pentium Pro & Pentium MMX var bla. att Pro hade sin L2 cache (fullspeed) ondie medans MMX var hänvisad till att ha L2 cachen (fsb styrd) på moderkortet, men bägge 2 är 32-bitars processorer.

PPro är samma kärna som resten av P6 arkitekturen, dvs P2, P3, P3-m, Pentium M bygger alla på samma execution core, vilket inte har något med cache eller frontends att göra, vilket ser olika ut. 10 år gammal arkitektur som fortfarande är bäst även fast det inte skett någon utveckling för desktop eller servermarknaden på arkitekturen på länge.