X-Bit Labs testar SLI

Permalänk
Medlem

Kan bara informera att det blir en jäääädrans skillnad med att byta orginal drivarna, nVidia ver. 66.93, till de senaste beta drivarna, nVidia ver. 75.90.

Det ger tex i 3DMark05 en boost på ca 1000-1500 poäng... & en stor märkbar skillnad i spelen också & då är dessa bara beta (läckta?) på 3Dchipset.com.
...med denna fortsatta utveckling/förbättring av drivarna kan det bli riktigt skoj!

Visa signatur

- Intel i7 980 vattenkyld - 12GB - SSD - 1.5GB GTX 580 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Ingen av er som tänkt på att det är trist att nVidia inte stödjer HDTV med sina 6800, inte ens på PCI-E versionen (http://www.msi.com.tw/program/products/vga/vga_index.php et al) men med det sämre 6600 stödjs HDTV! En standard som kommer redan i höst (http://di.se/Nyheter/?page=http%3a%2f%2fdi.se%2fAvdelningar%2...)

HDTV har funnits ett bra tag men har inte lanserats i Europa vilket har varit synd..
Sen så lär dessa tv kosta en hel del så inte många kommer att ha råd att köpa det..
Rätt onödig funktion just nu men det lär komma med nästa grafikkorts serie dock kommer man inte ha så stor nytta av det på ett tag..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
HDTV har funnits ett bra tag men har inte lanserats i Europa vilket har varit synd..
Sen så lär dessa tv kosta en hel del så inte många kommer att ha råd att köpa det..
Rätt onödig funktion just nu men det lär komma med nästa grafikkorts serie dock kommer man inte ha så stor nytta av det på ett tag..

HD projektor kostar ca. 14 000 kr.
Tänker på panasonics PT-AE700E (men tyvärr uppfyller den inte 1080p, dvs 1920*1080 progressivt).
Det kommer även HDDVD skivor och Bluray...dessa kommer att ersätta DVD redan i början av nästa år (http://news.com.com/Next-generation+DVD+formats+rally+support...)

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Sen så verkar det ju som att det inte är grafikkortet som sätter stopp i tex 6800ultras fall. Kolla på testet som gjordes här på swec. I de vanliga upplösningarna så ligger SLI ungefär samma som ett kort, +-5fps. Men när man sen ökar till max upplösning, AA och AF så ser man att alla kort dyker i fps, förutom SLI systemen. Kan det vara så att det i vanliga inställningar inte går att pressa ut mer fps med dagens processorer/modekort/minnen/hårddiskar?
Det som jag ser possitivt är ju dels bra prestanda, dock inte i förhållande till priset men också möjligheten att uppgradera. Om du har ett 6800ultra och så om ett år bestämmer dig för att dubbla prestandan, då kan ju ett begagnat 6800ultra vara bra mycket billigare än ett Geeforce 8950extreme.

Och du R3load, är du rik?, eller vad kostade din dator?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3load
Kan bara informera att det blir en jäääädrans skillnad med att byta orginal drivarna, nVidia ver. 66.93, till de senaste beta drivarna, nVidia ver. 75.90.

Det ger tex i 3DMark05 en boost på ca 1000-1500 poäng... & en stor märkbar skillnad i spelen också & då är dessa bara beta (läckta?) på 3Dchipset.com.
...med denna fortsatta utveckling/förbättring av drivarna kan det bli riktigt skoj!

Vad för boost det ger i 3dmark05 spelar ingen roll för spelen.
En boost på 1000 poäng i 3dmark05 kan ge en försämring i spel.

3dmark05 är inte ett spel och uppför sig inte som ett spel och ger därför inte en bra bild på hur bra grafikkortet presterar i spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vad för boost det ger i 3dmark05 spelar ingen roll för spelen.
En boost på 1000 poäng i 3dmark05 kan ge en försämring i spel.

3dmark05 är inte ett spel och uppför sig inte som ett spel och ger därför inte en bra bild på hur bra grafikkortet presterar i spel.

vad baserar du det på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arion
Sen så verkar det ju som att det inte är grafikkortet som sätter stopp i tex 6800ultras fall. Kolla på testet som gjordes här på swec. I de vanliga upplösningarna så ligger SLI ungefär samma som ett kort, +-5fps. Men när man sen ökar till max upplösning, AA och AF så ser man att alla kort dyker i fps, förutom SLI systemen. Kan det vara så att det i vanliga inställningar inte går att pressa ut mer fps med dagens processorer/modekort/minnen/hårddiskar?
Det som jag ser possitivt är ju dels bra prestanda, dock inte i förhållande till priset men också möjligheten att uppgradera. Om du har ett 6800ultra och så om ett år bestämmer dig för att dubbla prestandan, då kan ju ett begagnat 6800ultra vara bra mycket billigare än ett Geeforce 8950extreme.

Och du R3load, är du rik?, eller vad kostade din dator?

hehe inte rik bara hårt jobbande IT-tekniker som gjort personalköp... till inköpspriser!

Visa signatur

- Intel i7 980 vattenkyld - 12GB - SSD - 1.5GB GTX 580 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
vad baserar du det på?

Att 3dmark05 inte rör något annat än grafikkortet och att det på grund av bland annat det oftast ger missvisande resultat, sen att det inte är uppbyggt som ett spel och att man klämt in så många effekter som möjligt gör det ännu mer olämpligt för att testa dagens spel. Och framtidens spel också för den delen.

Ingen hemlighet direkt men folk envisas ju att använda 3dmark i alla fall - vilket i sin tur leder till att folk tror att det är bra..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Att 3dmark05 inte rör något annat än grafikkortet och att det på grund av bland annat det oftast ger missvisande resultat, sen att det inte är uppbyggt som ett spel och att man klämt in så många effekter som möjligt gör det ännu mer olämpligt för att testa dagens spel. Och framtidens spel också för den delen.

Vadå inte rör något annat? Du sa ju nyss att det inte var bra för att testa grafikkort i spel, då spelar det ju ingen roll om programmet rör några andra komponenter (om det är BARA "grafikkort i spel")...

Vad menar du med att det inte är uppbygt som ett spel?
Hur är ett spel uppbygt? och jobbar du som programmerare på futuremark så du vet hur 3dm är uppbygt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Vadå inte rör något annat? Du sa ju nyss att det inte var bra för att testa grafikkort i spel, då spelar det ju ingen roll om programmet rör några andra komponenter (om det är BARA "grafikkort i spel")...

Vad menar du med att det inte är uppbygt som ett spel?
Hur är ett spel uppbygt? och jobbar du som programmerare på futuremark så du vet hur 3dm är uppbygt?

Vet inte om jag orkar eller bör gå in på för mycket OT, men ett spel belastar inte en dator på samma sätt som 3dmark gör.

Nyare grafikkort till exempel (ta inte det här exemplet så ordagrannt utan det är främst ett sätt för mig att illustrera det hela) kräver mer utav processorn.
I 3dmark så används knappt processorn vilket gör att det inte märks.
Men i spel så används processorn en hel del vilket innebär att den inte hänger med lika lätt att bearbeta information från grafikkortet lika mycket vilket gör att både grafikkortets och hela datorns prestanda sjunker (vilket man inte kan upptäcka med 3dmark (detta kan och har troligtvis utnyttjats av ati och nvidia)).

Återigen så belastar inte 3dmark datorn på samma sätt som ett spel gör. Och det är väl ändå rätt självklart att man ska försöka jämföra på samma (eller så snara) villkor som möjligt?

3dmark går inte att jämföra rakt av mot spel av dessa anledningar och därför så kan man ju fråga sig varför man använder 3dmark när man kan använda ett vanligt spel istället. Fördelen med 3dmark är visserligen att det är gratis så alla kan testa det utan att ha köpt samma spel, men det är väl den fördelen som jag kan gå med på.

Man kan inte ta ur grafikkortet ur sitt sammanhang och testa det utan alla andra aspekter som spelar in och tro att man får ett resultat som går att relatera till spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vet inte om jag orkar eller bör gå in på för mycket OT, men ett spel belastar inte en dator på samma sätt som 3dmark gör.

Nyare grafikkort till exempel (ta inte det här exemplet så ordagrannt utan det är främst ett sätt för mig att illustrera det hela) kräver mer utav processorn.
I 3dmark så används knappt processorn vilket gör att det inte märks.
Men i spel så används processorn en hel del vilket innebär att den inte hänger med lika lätt att bearbeta information från grafikkortet lika mycket vilket gör att både grafikkortets och hela datorns prestanda sjunker (vilket man inte kan upptäcka med 3dmark (detta kan och har troligtvis utnyttjats av ati och nvidia)).

Återigen så belastar inte 3dmark datorn på samma sätt som ett spel gör. Och det är väl ändå rätt självklart att man ska försöka jämföra på samma (eller så snara) villkor som möjligt?

3dmark går inte att jämföra rakt av mot spel av dessa anledningar och därför så kan man ju fråga sig varför man använder 3dmark när man kan använda ett vanligt spel istället. Fördelen med 3dmark är visserligen att det är gratis men det är väl den fördelen som jag kan gå med på.

Man kan inte ta ur grafikkortet ur sitt sammanhang och testa det utan alla andra aspekter som spelar in och tro att man får ett resultat som går att relatera till spel.

Då så, då är vi överens. Då var det bara en felskrivning från din sida eftersom du sa att 3dm inte testade grafikkortet bra mendans du menade (om jag förstått dig rätt) att det inte testar datorn (som helhet) bra.
i så fall är vi överens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Tyvärr så presterar SLI riktigt dåligt i de flesta spel fast det är nog drivrutinerna som spökar men som det är nu så är det bättre att köpa ett X850XT PE för optemal prestanda.

Fel SLI kommer att prestera bra när det kommer ut bättre drivrutiner, så gör inget förhastat som att köpa ett x850

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Fel SLI kommer att prestera bra när det kommer ut bättre drivrutiner, så gör inget förhastat som att köpa ett x850

Han har ju inte påstått något annat heller. Sen skulle jag nog snarare vända på det och säga att man inte ska göra något förhastat som att köpa ett sli-system innan de kan bevisa att det ger något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Han har ju inte påstått något annat heller. Sen skulle jag nog snarare vända på det och säga att man inte ska göra något förhastat som att köpa ett sli-system innan de kan bevisa att det ger något.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, det "skadar" inte att köpa sig ett moderkort som har stöd för SLI, om man i dagarna har tänkt uppgradera sitt moderkort, många byter ut sitt 32bitars system till A64 nu, och det verkar som att många blir avskräckt utav "köp inte ett SLI system, det ger knappt något". Det är visserligen sant, finns inge optimala drivers för det i skrivande stund, men faktum kvarstår, det kommer finnas i sinom tid, och det finns ingen anledning att inte köpa ett moderkort som stödjer detta, dom är oftast inte dyrare än ett kort som inte har funktionen SLI, så det finns egentlingen ingenting negativt. Man kan köra med ett kort, ett snabbt sådant el ett mindre snabbt kort (men som ändå duger gott till alla spel idag), för att senare skaffa ett likadant sk "SLI", och ge datorn ny skjuts igen. Så det är ok att köra med ett kort i sin dator, fastän det är ett SLI moderkort, ungefär som att du har en bil som gör 300km/h, vad säger att du kommer ligga och pressa i det?

Bara min syn på det hela, håller själv på fasa ut mitt 32bitars system, och har beställt till mina nya dator ett moderkort med stöd för SLI, ansåg att det inte tjänade någonting till att inte köpa ett sådant kort, när det inte var dyrare än ett utan SLI, ändock kan tilläggas kommer jag inte köra med 2st grafikkort på ett bra tag, lär inte behövas, men det känns skönt att man bäddar mjukt inför framtiden.

Lycka till!

Visa signatur

Athlon 64 x2 4200+ 2.2 ghz 2048 ddr Corsair TwinX pc 3200,XFX 7800GT 256mb, Samsung Spinpoint 120 250 gb ncq 7200 rpm, Creative Soundblaster Audigy 2 Zs platinum, chassi: Antec Sonata, nätdel: Seasonic S12 430w.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly

I många spel fungerar inte SLI på ett eller annat sätt och då kan X800XTPE mcyket väl få högre FPS än 2 st 6800U.

bomber3: 3DFX variant kallade Scan Line Interleave. Nvidias SLI har inte mycket mer än namnet gemensamt med 3DFX tekonlogi.

Jag tycker fortfarnade att SLI är tämligen meningslöst om du inte är villig att betala 8000+ kontant dirket och hur många vill egentligen det?

Komabiliteten är dålig, i säkert hälften av spelen fungerar inte SLI korrekt, ofta i form av utebliven prestnada ökning. Sen är jag riktigt irriterade på nvidia sköter hela SLI grejen. SLI-skatten t.ex, det kostar moderkorts tillverkaren 30$ per kort om man vill ha SLI stöd. Detta är inte pga. högre produktions kostnader eller något utan bara ett sätt att få extra pengar. Självklart blir det i slutändan kunden som åker på räkningen på 30$. Än mer irriterad är jag på det faktum att dom skriker ut siffror som 80% bättre prestanda och visar imponerande tester i 3Dmark medans dom knapp brytt sig om att stödja några spel. Sen finns det väl fortfarande bara en drivrutin som stödjer SLI (66.93 tror jag) alla beta drivrutiner som för det mesta ger bättre prestanda stödjer inte alls SLI.

Där har du mycket fel när du säger att SLI inte ger mer än 80 % skillnad.

SLI börjar bli märkbart när det är stora upplösning som t. ex 1600x1200.

Jag såg ett test där de testar med 2 stycken 6800NU och 1 6800NU i 1600x1200 ALLT PÅ MAX,

2 NU får 104 % mer än 1 NU

Så det så.

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Där har du mycket fel när du säger att SLI inte ger mer än 80 % skillnad.

SLI börjar bli märkbart när det är stora upplösning som t. ex 1600x1200.

Jag såg ett test där de testar med 2 stycken 6800NU och 1 6800NU i 1600x1200 ALLT PÅ MAX,

2 NU får 104 % mer än 1 NU

Så det så.

Visst kan SLI komma upp i mycket höga prestandavinster i bland men det är fakta att i de alldra flesta fall är 80% grovt överdrivet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN

Visst kan SLI komma upp i mycket höga prestandavinster i bland men det är fakta att i de alldra flesta fall är 80% grovt överdrivet.

Bara i låga upplösningar. Och med låga AA + AF inställningar

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -