Ångerrätt på varor som ej finns i lager

Permalänk
Medlem

Ångerrätt på varor som ej finns i lager

Jag övervägde att köpa en TFT-skärm från Mycom, men såg att de inte tillåter ångerrätt på beställningsvaror. Så jag mailade dem för säkerhets skull för att höra vad de menar. Här är svaret, och mitt mail:

Citat:

Hej

Ångerätten gäller ej använda produkter, så du kan inte packa upp skärmen och använda den och sedan använda dig av ångerätten (dvs du kan inte kolla efter felaktiga pixlar och liknande). Så svaret blir nej du kan inte använda dig av ångerätten.

Mitt tips är att du ringer Samsung Sverige och frågar om dom har ett showcenter där du kan kolla in varor innan du köper, vi har tyvärr ej den möjligheten då vårat kundutrymme är för litet för demo.

Med vänliga hälsningar,

Mikael Ristiaho
Kundtjänst

MYCOM AB
...

-----Original Message-----
...
Hej,

jag funderar på att köpa en TFT-skärm. I detta fall rör det sig om Samsung Syncmaster 711T.

Nu är det så att jag inte sett någon affär som har denna i lager, och jag har aldrig sett skärmen i verkligheten. Kan jag utnyttja ångerrätten om jag nu beställer skärmen, och det visar sig att den inte motsvarar mina förväntningar? Jag ser på er hemsida att ni skriver om ångerrätten:
"Ångerrätten gäller endast lagerförda produkter, ej produkter som vi beställer in särskilt till kund." Jag förstår inte riktigt om detta innebär att jag inte skulle få någon rätt att ångra mig på denna vara?
Så vitt jag förstår distansavtalslagen så gäller den inte på specialbeställda varor, men den gäller på varor som normalt ingår i butikens sortiment. Vare sig de är i lager eller inte. Så innan jag vågar köpa skärmen, som jag inte har en aning om hur den ser ut, vill jag helst veta om ni kommer att vägra mig ångerrätt ifall skärmen inte uppfyller mina förväntningar?

I så fall, vet ni var jag kan se skärmen i verkligheten?

Jag vet att det har diskuterats i några andra trådar. Det som jag inte håller med Mycom om är att man bör ha rätt att undersöka varan. Dvs man måste väl få öppna förpackningen, och koppla in skärmen? Dock får man inte öppna förpackningen till cd-skivorna, eftersom plomberade programvaror inte kan returneras.

Vem håller med mig om att Mycom bryter mot lagen när de inte tillåter att man testar sin skärm?

Mitt alternativ är väl då att köpa från Webhallen. De upplyser inte alls om ångerrätten på sin hemsida, och jag vet inte om de gör det på kvittot. I så fall har man ett år på sig att ångra sig.

Visa signatur

Athlon64 3000+, Radeon X800 XL 256 ViVo. 1024 MB DDR RAM Dual Channel. Zalmankylning på CPU, MB, GPU (fläktar i silent mode). Samsung Spinpoint 160 GB HDD. Ljuddämpad Sonata. Viewsonic VP191b.

Permalänk
Medlem

distans lagen ?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Athlon64 3000+, Radeon X800 XL 256 ViVo. 1024 MB DDR RAM Dual Channel. Zalmankylning på CPU, MB, GPU (fläktar i silent mode). Samsung Spinpoint 160 GB HDD. Ljuddämpad Sonata. Viewsonic VP191b.

Permalänk
Medlem

Re: Ångerrätt på varor som ej finns i lager

Citat:

Ursprungligen inskrivet av koala
Jag övervägde att köpa en TFT-skärm från Mycom, men såg att de inte tillåter ångerrätt på beställningsvaror. Så jag mailade dem för säkerhets skull för att höra vad de menar. Här är svaret, och mitt mail:

Jag vet att det har diskuterats i några andra trådar. Det som jag inte håller med Mycom om är att man bör ha rätt att undersöka varan. Dvs man måste väl få öppna förpackningen, och koppla in skärmen? Dock får man inte öppna förpackningen till cd-skivorna, eftersom plomberade programvaror inte kan returneras.

Vem håller med mig om att Mycom bryter mot lagen när de inte tillåter att man testar sin skärm?

Mitt alternativ är väl då att köpa från Webhallen. De upplyser inte alls om ångerrätten på sin hemsida, och jag vet inte om de gör det på kvittot. I så fall har man ett år på sig att ångra sig.

nja, öppnar du kartongen o bryter förpackningen förlorar du din ångerrätt tror jag.

Varför ska man behöva prova en tft-skärm?

I så fall om det är pixelfel, men det har man returrätt mot.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att man visst får packa upp och undersöka, dvs. snabbt starta den, kolla pixlar, eftersläpning osv och packa ner den igen lugnt och försiktigt om man inte är nöjd. Den ska dvs. inte vara begagnad när man packar ner den, nästa köpare ska inte kunna se att den varit använd.

Jag tror det fungerar så hos de flesta seriösa återförsäljare, kolla gärna med ex. datorbutiken, komplett och dustin.

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem

Jag mailade även konstumentverkets vägledare där jag bor. Hon verkar inte ha läst mina mail ordentligt, men jag antar att hon även skriver 200 mail i timmen, så jag ska inte klaga.

Citat:

Hej ! Det är affärn som bestämmer om öppet köp,om du köper på internet och hänviser til distansavtalslagen , kan du inte prova och testa datorskärm ,varor som är öppnat och testat går inte att återlämna. MVH Else

Mitt svar:

Citat:

Tack för ditt snabba svar. Men jag undrar fortfarande om ångerrätten
upphör att gälla bara för att butiken inte har varan i lager? Det bör
påpekas att de flesta Internetbutiker inte har något lager alls, utan
beställer varan direkt från en återförsäljare efter kunds beställning,
för att hålla nere lagerkostnaderna. Detta är ju i så fall ett sätt för
butiken att kringå distansavtalslagen?? Det är alltså inte öppet köp jag
undrar om, utan jag frågar om ångerrätten, som ju gäller vid köp via Internet.

Hennes svar:

Citat:

Hej ! Märkligt att dom inte skriver att dom inte vill ta hem från lager istället, hur är det på Sveavägen ? klart gäller dist. vid alla köp på nätet även hur dom än gör,det är jo inte kundens problem, obs. att om man hämtar från affär sen gällar inte distansavtalslagen. Else

Har svarat på detta men fick inte något nytt svar på det.

Visa signatur

Athlon64 3000+, Radeon X800 XL 256 ViVo. 1024 MB DDR RAM Dual Channel. Zalmankylning på CPU, MB, GPU (fläktar i silent mode). Samsung Spinpoint 160 GB HDD. Ljuddämpad Sonata. Viewsonic VP191b.

Permalänk
Medlem

Man får packa upp varan på ett varligt sätt för o inspektera den utan att ångerrätten försvinner.

Permalänk
Medlem

Jag köpte projektor från onoff via nätet.
Gillade inte kvalitén på bilden. Packade ner och skickade tillbaka.
Fick tillbaka alla pengar förutom returfrakten förstås.

Permalänk
Medlem

Jag tror att den där konsumentvägledaren var rätt kass alltså. Borde kontakta någon annan om jag hade ork. Men jag har precis köpt en ny dator som jag hellre leker med just nu.

Visa signatur

Athlon64 3000+, Radeon X800 XL 256 ViVo. 1024 MB DDR RAM Dual Channel. Zalmankylning på CPU, MB, GPU (fläktar i silent mode). Samsung Spinpoint 160 GB HDD. Ljuddämpad Sonata. Viewsonic VP191b.