Permalänk
Medlem

Köp av 42" plasma

Ska köpa en 42" plasma tv. Nån som kan rekommendera någon?

TACK!

Permalänk
Medlem

Budget?

Jag kan redan nu rekommendera High Definition TV (HDTV) om du ska köpa en plasma. Iofs så finns det bara få HDTV kanaler nu, och vissa DVDs som stöder det, men upplösningen är så stor så man nästan själv får utlösning.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Hmm säker på att du vågar köpa plasma? Har inte plasma tv's fortfarande problem med döda pixlar? Brukar väl bara hålla några månader sen får man ta en kostsam reparation.

Nåja, Thompson har en del fina apparater av olika slag.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Tänk på hur mycket de drar, 700-1000w är inte ovanligt.

LCD is the shit.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Plasma har inte problem med döda pixlar längre.
Plasma har inte problem med kort livstid, 60000 ligger de flesta runt, vilket innebär runt 15-25 år beroende på hur mkt du tittar. (Mer än många vanliga TV-apparater)

HDTV är överskattat än så länge. För det första så ska du punga upp väldigt många fler tusenlappar för att få HDTV och dessutom är HDTV i sverige många år bort. Det finns nån sattelit i europa som sänder HDTV, men vad jag erfarat så är det mest dynga på den.
Visserligen så kan du ju vara olaglig och tanka hem HDTV rippar från USA via fildelningsnätverken. Frågan blir ju bara om det är värt 7000 EXTRA för att kunna se C.S.I och 24 i HDTV upplösning från din dator?

LCD/TFT is teh shit upp till 22-24 tum. Sen dyker bildkvaliten.
En 32" LCD/TFT har sämre bildkvalitet än en plasma om du frågar mig.
Jag har kikat på 7-8 olika modeller av 32" LCD/TFT skärmar och dels är de väldigt dyra (som billigaste 42" plasmorna) och dessutom var bilden på samtliga sämre än alla plasmor jag tittat på hittils. (Har kollat på ett 10tal plasmor från 15000 upp till 50000)

Allt är ju en fråga om vad du vill ha ut av din produkt och hur mycket du vill lägga ut.

EDIT: Och för några konkreta tips så rekommenderar jag:
Hyundai/Thompson i den billigaste prisklassen (15-20k)
Panasonic/Thompson i mellansektoinen (20-30k)
Philips/Panasonic/Thompson i den dyraste klassen (30k och uppåt)

Permalänk
Medlem

Jag har en panasonic viero 42" plasma, rekommenderas varmt. Köptes för 30 st tusenlappar för 4-5 månader sedan.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem

va bra att problemet med döda pixlar lösts

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
Tänk på hur mycket de drar, 700-1000w är inte ovanligt.

LCD is the shit.

Måste man inte sitta typ Precis bakom LCD TV:n för att man ska kunna se bilden perfekt? Jag tänker bara på t.e.x bärbara datorer...

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
Tänk på hur mycket de drar, 700-1000w är inte ovanligt.

LCD is the shit.

haha du borde håll tyst..PLASMA är INTE LCD

och har en 42" plasma hemma,den drar bara 200watt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
Tänk på hur mycket de drar, 700-1000w är inte ovanligt.

LCD is the shit.

Nämn en plasma som drar 700-1000w.

Permalänk
Medlem

Var det inte Thomson plasma (och kanske även andra?) som hade problem med att loggorna från tv-kanalerna "brändes" in på ett par månader? Tycker att jag hört det någonstans.

Permalänk
Medlem

Re: Köp av 42" plasma

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kran
Ska köpa en 42" plasma tv. Nån som kan rekommendera någon?

TACK!

Samsung PS-42S4

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=58280&sid=1003360&SpaceCo...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av galaXy
Måste man inte sitta typ Precis bakom LCD TV:n för att man ska kunna se bilden perfekt? Jag tänker bara på t.e.x bärbara datorer...

Mycket möjligt, men av det jag har sett så tycker jag LCD är bättre, fast de är självklart mindre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av

haha du borde håll tyst..PLASMA är INTE LCD

och har en 42" plasma hemma,den drar bara 200watt

Har jags agt det? Om du hade lite lättare för att först som de andra i tråden skulle så skulle du förstå att jag självklart mennade att LCD är bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO

Nämn en plasma som drar 700-1000w.

Kollade lite snabbt på pricerunner, en på 328w och en på 539w, så jag hade fel tydligen. Men jag är helt säker på att en kompis som säljer sådana sa att de kunde dra massor...

Aja.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edmund
Var det inte Thomson plasma (och kanske även andra?) som hade problem med att loggorna från tv-kanalerna "brändes" in på ett par månader? Tycker att jag hört det någonstans.

Alla plasmor bränns in om man låter den visa samma bild för länge. För att motverka detta finns det fina funktioner som pixelshift som flyttar runt bilden lite så att man ska slippa det.

Permalänk
Hedersmedlem