nForce4 SLI för Intel dyrt?

Permalänk
Melding Plague

nForce4 SLI för Intel dyrt?

<font style="font-size: 10pt"><b>nForce4 SLI för Intel dyrt?</b></font> <small class="small">torsdag 7 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.digitimes.com/mobos/a20050407A4015.html" target="_blank" >DigiTimes</a> rapporterar att nForce4 SLI-plattformen för Intel-processorer kan bli en dyr historia. Enligt de största moderkortstillverkarna är styrkretsen betydligt dyrare än Intels nuvarande nyaste krets i925XE. nForce4 SLI för Pentium är också dyrare än motsvarande krets för Athlon64-plattformen.
<br />
<br />Enligt en talesman för Nvidia kan korten komma att kosta cirka 1100 kronor. Lägger man på frakt, tull och moms för oss i Norden kan det bli en ganska saftig räkning för ett SLI-system för Intel-processorer. Då de flesta moderkortstillverkare kommer att producera moderkort med nForce4 SLI Intel Edition hoppas vi på att priserna kommer att gå ned rätt snabbt.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har man råd med två kort med SLI-stöd har man väl råd att hosta upp ett par extra hundringar för moderkortet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Har man råd med två kort med SLI-stöd har man väl råd att hosta upp ett par extra hundringar för moderkortet?

Ja man tycker ju det

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Avstängd

frågan är varför dessa är dyrare än AMDs motsvarighet

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

SJÄLVKLART är det dyrare till intel iom att man måste ha en minneskontroller!

Permalänk
Medlem

Frågan är ju fortfarande varför köpa en kamin som Intel när man kan kanin som AMD..:)

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Dom som köper SLI system tror jag kommer att välja AMD. Har man köpt sig ett SLI system så känns det inte som att man tänkt sitta och rippa film, och ska man inte det så visar nog AMD lite bättre resultat i spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Dom som köper SLI system tror jag kommer att välja AMD. Har man köpt sig ett SLI system så känns det inte som att man tänkt sitta och rippa film, och ska man inte det så visar nog AMD lite bättre resultat i spel.

Du har inte tänkt på att det finns folk som alltid köper Intel och tror de e bäst även fast tester visar motsatsen. Nu säger jag inte att det här bara rör Intel, utan alla större märken, AMD, ATI, Nvidia etc etc.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Frågan är ju fortfarande varför köpa en kamin som Intel när man kan kanin som AMD..:)

haha, kul jämförelse

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Du har inte tänkt på att det finns folk som alltid köper Intel och tror de e bäst även fast tester visar motsatsen. Nu säger jag inte att det här bara rör Intel, utan alla större märken, AMD, ATI, Nvidia etc etc.

Sant men sålänge man mest spelar eller vill bygga en tyst dator så är det ju AMD som gäller, möjligen en Intel Mobile men de kostar lika mycket som en 3500+ och man måste klocka skiten ur dem för att komma upp i hastighet.

Alltså är det ju så nu att det billigaste alternativet vinner stort.

Men sen att det finns Intel fanatiker så kan man ju inte annat än tycka synd om dem.

Jag gillar förvisso ATI mer än Nvidia men funderar på att köpa ett Nvidia 6800GT då de är lättare att hitta av bra märken än ATI X800XL som jag helst vill ha och jag vill ha AGP.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Sant men sålänge man mest spelar eller vill bygga en tyst dator så är det ju AMD som gäller, möjligen en Intel Mobile men de kostar lika mycket som en 3500+ och man måste klocka skiten ur dem för att komma upp i hastighet.

Alltså är det ju så nu att det billigaste alternativet vinner stort.

Men sen att det finns Intel fanatiker så kan man ju inte annat än tycka synd om dem.

Jag gillar förvisso ATI mer än Nvidia men funderar på att köpa ett Nvidia 6800GT då de är lättare att hitta av bra märken än ATI X800XL som jag helst vill ha och jag vill ha AGP.

Finns ju fortfarande som tror de att Intel's processorer e som svala och fina som Northwood var och att AMD's processorer är sjukt varma och brinner (det var väl Thungerbird?).
Sen så e det en hel del som fortfarande tror att AMD bara strular iom att TwinMOS och Nforce2 strulade totalt.

Fast detta e offtopic så jag tycker vi slutar diskutera detta.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Du har inte tänkt på att det finns folk som alltid köper Intel och tror de e bäst även fast tester visar motsatsen. Nu säger jag inte att det här bara rör Intel, utan alla större märken, AMD, ATI, Nvidia etc etc.

Andelen som gör så är inte så stor. Så jag tror inte att nForce4 SLI till P4 kommer att vara någon större hit, varken för Intel eller nVidia

Permalänk
Medlem

Anser man sig ha råd att köpa en matchande Intel CPU för att dra runt två graffakort så har man nog råd med ett dyrt moderkort. Varför skulle moderkortet vara billigt när alla andra komponenter i ett Intel-SLI-system blir dyra.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Tror att Intel har lite med det att göra också (nähe!), för att inte ta andelar från sina vanliga chips så ska nforce SLI vara lite dyrare så att det är tydligt att det riktar sig till en annan målgrupp. så länge det är under 2000kr så skulle jag nog ändå beteckna det som helt normalt.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W