Permalänk
Medlem

En bra grej ....(kan ha fel) är att ppu:n borde ha lägre rambehov än gfxkort.. data tar ju oftast mycket mindre plats än fläskigt ljud o bild. Så kanske kommer den bli lite billigare pga det.

Hoppas dock den blir mbords standard komponent.

Permalänk
Medlem

Tänk Battlefield 3 med PPU..

Att kunna glida in med pansarvagnen mot huset där fienden ligger och trycker..
Istället för att hoppa ur pansarvagnen och smyga in i huset för att få ett bazookaskott i näsan så gör man som i VERKLIGHETEN.. Bombarderar huset med pansarvagnen!!
När man skjuter på huset så faller det REALISTISKT sönder och de som stannar kvar dör!! Grymt!!

Kan detta inte göras idag, som många verkar tro? NEJ!! Beräkningskraften finns inte!!
Man kan göra det i små varianter där det bara är vissa specifika delar i ett hus som kan falla sönder, men med en PPU kan det bli otroligt mycket mer realistiskt!!

Bring it on, ett givet köp!
Detta är ju det häftigaste som hänt sedan voodoo 1 släpptes.. *nostalgiska rysningar*

/Lycaon

Visa signatur

Athlon64 3500+, Asus A8N-SLI Deluxe, 2Gb Kingston 3200, XFX 6800GTPCIe, WD Raptor74Gb, WD200Gb, NEC3520DVD, Antec SLK3700BQE, Antec NeoPower 480W + MacMini - CoreDuo, 1Gb, 80Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metus
Att Halflife2 hade blivit mer realisktiskt vet jag inte om är den fullständiga sanningen. Du kopplar fortfarande PPU'n till en "software-physicsengine" såsom Meqon, Havoc, ODE eller Novodex.

Realismen beror helt enkelt på mjukvaru-implementationer, så jag tycker hela konceptet borde tas med en smula salt...

Det är fullkomligt sant, men om man börjar använda sig av PPU's så kan man skapa avsevärt mycket bättre fysikmotorer, på samma sätt som man inte skapade doom3 motorn innan vi satt med teknik som klarade av den, om du försår min liknelse

Programmerarna är bundna till att hårdvaran den ska köras på klarar av mjukvaran, självklart

finns det 2 000 000 pers med PPU's i burken finns det en marknad, finns det pengar att tjäna så kommer produkterna ganska snart

jag hoppas ju iaf, teknik är aldrig dåligt

Permalänk
Medlem

ågra skriver och jämnför detta med tex directX kompabilitet. Så som att vissa spel som har ppu använder mer avancerade beräkningar och de utan inte kan det. Det blir nog svårt att få det att lyckat då grafiken kan "tonas" ner. Men om man ska minska ppu användningen lär man få stänga av vissa funktioner. Som i lycaon´s exempel i BF. Om man spelar mp kan bara folk med ppu skjuta sönder hus ellerfungerar bara ppu i singel player? Och att då uppdragen då blir helt olika i olika spel.
Tror att man inte kan göra ett jätte kliv och lansera ppu direkt utan sakta implementera dem i antingen moderkort eller grafikkort (kanske inte en sådan modell som verkar vara i nyheten utan till en början en lite enklare modell annars blir det nog gigantiska grafikkort, inte mycket enklare att få plats med dem på moderkortet) och efter att fått in de flesta så att de har en viss ppu prestanda kan man göra spelen med kanske 2 varianter av beräkningar . Då kan man kanske justera antalet "lösa bitar" vid tex en hus explosion och inte om huset ska explodera eller ej.

Permalänk
Medlem

Det jag funderar över är vilken nytta man får av det hela på den vanliga PCI-bussen? De nämner nämligen att hardcore-gamers kommer dra sig till PCI-e...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
ågra skriver och jämnför detta med tex directX kompabilitet. Så som att vissa spel som har ppu använder mer avancerade beräkningar och de utan inte kan det. Det blir nog svårt att få det att lyckat då grafiken kan "tonas" ner. Men om man ska minska ppu användningen lär man få stänga av vissa funktioner. Som i lycaon´s exempel i BF. Om man spelar mp kan bara folk med ppu skjuta sönder hus ellerfungerar bara ppu i singel player? Och att då uppdragen då blir helt olika i olika spel.
Tror att man inte kan göra ett jätte kliv och lansera ppu direkt utan sakta implementera dem i antingen moderkort eller grafikkort (kanske inte en sådan modell som verkar vara i nyheten utan till en början en lite enklare modell annars blir det nog gigantiska grafikkort, inte mycket enklare att få plats med dem på moderkortet) och efter att fått in de flesta så att de har en viss ppu prestanda kan man göra spelen med kanske 2 varianter av beräkningar . Då kan man kanske justera antalet "lösa bitar" vid tex en hus explosion och inte om huset ska explodera eller ej.

Skulle kunna stämma men då har man ja servrar för personer med ppu och utan? och så är det problemet löst....

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Westelindh!
Det är fullkomligt sant, men om man börjar använda sig av PPU's så kan man skapa avsevärt mycket bättre fysikmotorer, på samma sätt som man inte skapade doom3 motorn innan vi satt med teknik som klarade av den, om du försår min liknelse

Programmerarna är bundna till att hårdvaran den ska köras på klarar av mjukvaran, självklart

finns det 2 000 000 pers med PPU's i burken finns det en marknad, finns det pengar att tjäna så kommer produkterna ganska snart

jag hoppas ju iaf, teknik är aldrig dåligt

Den stora frågan är ju igentligen vad en "Förbättring av fysiken innebär"... Om PPU'n enbart kan arbeta med 32bitars flyttal kommer vi ju inte få mer fysikaliskt korrekta beräkningar, bara snabbare då PPU'n avlastar både GPU'n och CPU'n..

Om PPU'n däremot kan arbeta med 64bitars flyttal kommer det att bli svårare att integrera dess API mot andra 32bitars API'er (OpenGL / DirectX - DirectX kan inte utnyttja 64bitars tal i Vertexbuffrar om jag inte missminner mig)

Så mina 2 ören om denna teknologi är:
VI KOMMER INTE ATT SE EN MER FYSIKALISKT KORREKT SPELVÄRD
utan snarare möjligheterna att utöka de fysiska beräkningarna till fler element såsom volumetrisk dimma, rök och vind - allt som idag redan kan göras

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Häftigt, GPUn tar mer och mer jobb från CPUn och nu kommer PPU och skall avlasta CPUn mer ändå, då kanske man inte behöver köpa en lika dyr CPU i framtiden alltså kanske det inte blir så mycket dyrare att bygga en bra spelmaskin ändå och samtidigt få rejält ökad prestanda i spelen!

Tänk på att du antagligen skulle behöva en athlon64 (eller överdriver jag?) För att kunna få samma spelprestanda som med voodoo2 + Pentium 200, vi kanske rent av skulle kunna få mycket billigare spelmaskiner i framtiden?

Det kanske vore något för konsoltillverkarna att använda sig av?

Metus jag förstår inte varför du pratar om vertexbuffrar och speciellt inte varför du pratar om opengl, vertexbuffrar har väl inget med fysik att göra och opengl är ju en ren grafik api?

Kom att tänka på att cpun kan göra precis allt som graffikkortet kan fast den har inte en chans pga. att den är för långsam på att göra grafikberäkningar, jag tänker förstås på ditt (metus) resonemang om att vi "bara" kommer att få se mer av det vi redan har, det resonemanget håller inte eftersom vi får skala ner fysiken så fruktansvärt pga. hårdvaru begränsningar, vi kan mao implementera helt andra fysikaliska modeller som kräver mer beräkningskraft och inte bara få mer effekter utan helt nya effekter!

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som nåt som borde byggas in i GPU:n/ på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Känner lite som Danne980, att detta bäst funkar till sp-spel och inte så bra i mp. Visst man kan köra servrar med och utan ppu, men det känns ändå inte som en perfekt lösning. Om det här slår igenom, så lär det bli som allt annat, att det kommer olika snabba kort i olika prisklasser och märken. I ett mp-spel måste ju då alla andra "anpassa sig" efter den som har sämsta kortet, annars kanske de får en fördel (eller nackdel). Men om man tar BF1942 som exempel, så sköter servern fysikberäkningarna. I detta fallet skulle det vara perfekt med en ppu i servern bara.

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk

PPU eller Cell?

Tycker detta var en kul idé men en dum lösning.

Dte är redan nu irriterande att vi ska köpa datorer med jättekraftiga grafikkort som bara utnyttjas till max vid väldigt grafiskt krävande tillfällen, vilka är ytterst få.

Du kan t.ex. inte använda din GPU för fysik, AI eller dylikt.

Varför då en till processor som är dedikerad till ett specifikt syfte? Kommer vi ha två kärnor i vår cpu och sedan två GPUs och en PPU i datorn? Ofta kommer då både GPUs och PPUs bara stå och gå på tomgång medans CPU kärnorna går på hög varv. Effektivt? Knappast...

Tror att de får en knepig lansering men att de gör bra som får folk att tro att det är en lika stor självklarhet som en GPU. Snart kommer Cell och processorer med flera kärnor och det är vad jag tror är framtiden. Om grafik, fysik, ai och allt annat får samsas om samma beräkningskraft utnyttjas alltid beräkningskraften optimalt. Det känns som en bättre lösning helt enkelt. Exempelvis Playstation 3 kommer ju knappast att ha någon PPU men kommer Xbox efterföljare ha det? De skulle ju jobba tillsammans med XNA standarden...

Visa signatur

3dfx4life tycker jag - en bloggande och egenföretagande webbutvecklare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metus
Att Halflife2 hade blivit mer realisktiskt vet jag inte om är den fullständiga sanningen. Du kopplar fortfarande PPU'n till en "software-physicsengine" såsom Meqon, Havoc, ODE eller Novodex.

Realismen beror helt enkelt på mjukvaru-implementationer, så jag tycker hela konceptet borde tas med en smula salt...

Just precis är det dom så kallade mjukvaru-implementationerna som kan göras fler av/eller bättre med hjälp av ett sådant kort. Man kan utföra mer krävande beräkningar helt enkelt och därmed borde realismen i spelen kunna öka.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
hoppas detta inte är något som slår stort.. ännu en komponent som kommer behövas, säkerligen ganska dyr också. dagens(och framtidens!!) cpu/gpu:er borde vara tillräckligt kraftfulla för att klara PPU-beräkningar på egen hand.. eller?

nej dagens cpuer klarar inte avavancerad interaktion på långa vägar ...

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metus
Att Halflife2 hade blivit mer realisktiskt vet jag inte om är den fullständiga sanningen. Du kopplar fortfarande PPU'n till en "software-physicsengine" såsom Meqon, Havoc, ODE eller Novodex.

Realismen beror helt enkelt på mjukvaru-implementationer, så jag tycker hela konceptet borde tas med en smula salt...

Motorerna är byggda efter dagens begränsningar också, ger man en kodare helt plötsligt 10k mer resurser än han hade tidigare blir han nog ganska glad.

Permalänk
Medlem

Re: PPU eller Cell?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goblinkiller
Tycker detta var en kul idé men en dum lösning.

Dte är redan nu irriterande att vi ska köpa datorer med jättekraftiga grafikkort som bara utnyttjas till max vid väldigt grafiskt krävande tillfällen, vilka är ytterst få.

Du kan t.ex. inte använda din GPU för fysik, AI eller dylikt.

Varför då en till processor som är dedikerad till ett specifikt syfte? Kommer vi ha två kärnor i vår cpu och sedan två GPUs och en PPU i datorn? Ofta kommer då både GPUs och PPUs bara stå och gå på tomgång medans CPU kärnorna går på hög varv. Effektivt? Knappast...

Tror att de får en knepig lansering men att de gör bra som får folk att tro att det är en lika stor självklarhet som en GPU. Snart kommer Cell och processorer med flera kärnor och det är vad jag tror är framtiden. Om grafik, fysik, ai och allt annat får samsas om samma beräkningskraft utnyttjas alltid beräkningskraften optimalt. Det känns som en bättre lösning helt enkelt. Exempelvis Playstation 3 kommer ju knappast att ha någon PPU men kommer Xbox efterföljare ha det? De skulle ju jobba tillsammans med XNA standarden...

Skulle du hellre vilja köpa en klump som består av state-of-art GPU, CPU, PPU m.m. för 20000kr varje gång du ska uppgradera datorn?`

Jag skulle hellre vilja ha sjukt massa delar som man kan välja bland för att bygga ihop sin egen dator för sina områden. Lite typ som när man customizerar en bil, fast man gör det med hårdvaran.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Det här får dem integrera i grafikkortet alternativt moderkortet, tycker jag.
Jag har ju inga pci-platser över, och jag lär definitivt inte ha det över nästa gång jag uppgraderar. (Dem tar ju bort flera pci-platser)

Visa signatur

Asus P4C800 Deluxe | Intel Pentium IV 3,0 GHz | 1024 Mb RAM | Gainward 7600GS 512Mb | Voodoo5 5500 PCI | 2x IBM Deskstar 120GXP 80Gb [RAID0]
Addtronics 7890A /w Enermax EG651P-VE 550W

Permalänk
Medlem

men kommer den ge någon prestanda även om spelet inte stöder PPU??? licksom en boostning helt enklet.. eller??

Permalänk
Medlem

Re: PPU eller Cell?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goblinkiller
Tycker detta var en kul idé men en dum lösning.

Dte är redan nu irriterande att vi ska köpa datorer med jättekraftiga grafikkort som bara utnyttjas till max vid väldigt grafiskt krävande tillfällen, vilka är ytterst få.

Du kan t.ex. inte använda din GPU för fysik, AI eller dylikt.

Varför då en till processor som är dedikerad till ett specifikt syfte? Kommer vi ha två kärnor i vår cpu och sedan två GPUs och en PPU i datorn? Ofta kommer då både GPUs och PPUs bara stå och gå på tomgång medans CPU kärnorna går på hög varv. Effektivt? Knappast...

Tror att de får en knepig lansering men att de gör bra som får folk att tro att det är en lika stor självklarhet som en GPU. Snart kommer Cell och processorer med flera kärnor och det är vad jag tror är framtiden. Om grafik, fysik, ai och allt annat får samsas om samma beräkningskraft utnyttjas alltid beräkningskraften optimalt. Det känns som en bättre lösning helt enkelt. Exempelvis Playstation 3 kommer ju knappast att ha någon PPU men kommer Xbox efterföljare ha det? De skulle ju jobba tillsammans med XNA standarden...

Problemet är dock detta CPU är inte lika med GPU eller PPU. Annars skulle ju en 3ghz p4 med "software rendering" prestera betydligt mycket bättre än en 2Ghz med ett grafikkort som har en gpu på 700mhz.
Jag tror heldre på flera processorer som är specialliserade för olika saker. Liksom GPU,PPU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
men kommer den ge någon prestanda även om spelet inte stöder PPU??? licksom en boostning helt enklet.. eller??

Nej.

Permalänk
Medlem

Hhum, den borde kunna ge vissa typer av beräkningar boost, men programvaran måste klart vara konstruerad för att dra nytta av den, som F@H, eller något liknande... dock skulle jag tro att det vill till att de blir väldigt vanliga överlag innan det händer...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metus
Den stora frågan är ju igentligen vad en "Förbättring av fysiken innebär"... Om PPU'n enbart kan arbeta med 32bitars flyttal kommer vi ju inte få mer fysikaliskt korrekta beräkningar, bara snabbare då PPU'n avlastar både GPU'n och CPU'n..

Om PPU'n däremot kan arbeta med 64bitars flyttal kommer det att bli svårare att integrera dess API mot andra 32bitars API'er (OpenGL / DirectX - DirectX kan inte utnyttja 64bitars tal i Vertexbuffrar om jag inte missminner mig)

Så mina 2 ören om denna teknologi är:
VI KOMMER INTE ATT SE EN MER FYSIKALISKT KORREKT SPELVÄRD
utan snarare möjligheterna att utöka de fysiska beräkningarna till fler element såsom volumetrisk dimma, rök och vind - allt som idag redan kan göras

Det är väl självklart att vi kommer få en enormt mycket mer "fysikaliskt korrekt" spelvärd med en sån här. Visst, allt som kan göras med denna kan även göras med en vanlig processor. Men att det KAN göras betyder inte direkt att det funkar i praktiken.

Det du säger skulle kanske stämma om tio år när vi har galet kraftfulla processorer och fysikmotorer. Men idag är det knappast så att de 32 bitar långa talen gör fysiken mindre precis, utan det är faktumet att fysikmotorerna tvingas skrivas väldigt optimerat och för att inte dra för mycket kraft.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Man KAN bygga upp de mest komplexa världarna i spel o dylikt men det handlar om att kunna spela upp det hela i REALTID. Det är där PPUn kommer in!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

Hävdar fortfarande att PPU är fel väg att gå. Pengar bör läggas på mer kraftfulla universella datorer som Cell.

Om inte de klarar av det som vi vill åstadkomma så får vi väl helt enkelt vänta... Jag tror nog att ex. Nasas superdatorer kan klara av att spela det mesta i realtid - enda kruxet är att vi måste få den beräkningskraften att bli tillgäng på en persondator plattform.

Det finns dock en större ekonomi bakom snabbare universella processorer då även företag kan gynnas av den. Mer pengar innebär en starkare utveckling...

Visa signatur

3dfx4life tycker jag - en bloggande och egenföretagande webbutvecklare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goblinkiller
Hävdar fortfarande att PPU är fel väg att gå. Pengar bör läggas på mer kraftfulla universella datorer som Cell.

Om inte de klarar av det som vi vill åstadkomma så får vi väl helt enkelt vänta... Jag tror nog att ex. Nasas superdatorer kan klara av att spela det mesta i realtid - enda kruxet är att vi måste få den beräkningskraften att bli tillgäng på en persondator plattform.

Det finns dock en större ekonomi bakom snabbare universella processorer då även företag kan gynnas av den. Mer pengar innebär en starkare utveckling...

När anandtech skrev om Cell så nämnde dom även vad intel planerar:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2379&p=12
Om ~5år räknar Intel med att introducera ngt som liknar Cell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goblinkiller
Hävdar fortfarande att PPU är fel väg att gå. Pengar bör läggas på mer kraftfulla universella datorer som Cell.

Hmm, jag håller inte med...

Att vi går mot flera kärnor är ju redan klart, och att du säger "datorer" och sedan nämner Cell, ja, jag vet ine vart du ivll komma med det, men skit samma...
Cell är dessutom uppbyggd av flera enklare processorer, eller, skit samma som sagt...

Iaf, vi går mot flera kärnor...

Och att ha några avancerade "kärn"-kärnor som sedan har ett antal specifierade kärnor till sitt förfogande tycker jag är klockrent, olika arkitekturer är bra på olika saker...

Eller tycker du att GPUn var ett snesteg i utvecklingen också?

Permalänk
Medlem

Hela x86 är et snedsteg, från början var man klart införstådd med vilka fördelar det fanns i att ha separata cpu'er med dedikerade funktioner... se på amigan.. det kraftfullaste på sin tid, men grymt misskött.. annars kanske vi befunnit oss nån annan stans i dag...

*viss ironi inkluderad*
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Verkar intressant iaf

Permalänk
Medlem

Skulle det inte gå att inkludera en PPU kärna på prosessorn?? Så att det på prosessorn finns 2 vanliga kärnor och en PPU kärna??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TuRR
Skulle det inte gå att inkludera en PPU kärna på prosessorn?? Så att det på prosessorn finns 2 vanliga kärnor och en PPU kärna??

Jorå, det ska nog gå...

Permalänk
Medlem

Som att kaffekokaren skulle behöva 2st hårdiskar för att komma ihåg mängden vatten och mängden kaffe pulver, helt onödigt alltså--