Försäkring, varför?

Permalänk
Medlem

Försäkring, varför?

Jag fick min bil stulen för ett tag sen. Polisen tog tjuvarna men åverkan på bilen var ganska rejäl. Jag räknade lite snabbt ut att det skulle kosta mig 7500:- att laga skadorna medans försäkringsbolaget räknade på ca 20.000:-.

De ville då lösa in bilen vilket jag gick med på då jag räknade med att få vad bilen är värd 7-10.000:-. Döm om min förvåning när jag får beskedet att 1200:- kommer att sättas in på mitt konto. 1200 !!!

Då har de värderat bilen till 3000:- och dragit av självrisken. Jag ringde givetvis upp dom och frågade vad de höll på med och de säger till mig att en Omega 3000-88 med dom fel som min bil har är inte värd mer. Men för fan, säger jag, felen fanns ju inte där innan!
Jaja, säger dom, 3000:- är vad du får. Jag slänger på luren och svär högljutt. Nu har jag hämtat bilen och rensat ur allt junk som knarkarna har lämnat i bilen och känner mig grundlurad. Bilen är ju så illa åtgången så det är ingenting att laga. Det enda jag kan göra är att plocka ur motor o låda och allt av värde(inte mycket) och sätta det i min reservdelsbil.

Men jag börjar undra vad man ska med en försäkring till när den aldrig ger nåt? Det här är inte första gången jag fått dålig eller ingen ersättning för skador eller stöld av försäkringsbolaget.

Det blir nog till att köra utan försäkring i fortsättningen. Och utan skatt med, den är på tok för dyr.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Håller med. Har alldrig gillat försäkringar. Det är bättre att spara försäkringspengarna och använda dem när det händer något, om det händer.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Avstängd

har ingen försäkring på min Dodge B250 Nomad förutom en bränbollsträ och 130kg kärlek som tjuvarna ska få känna, min "försäkring" lönar för alla, inga social fall som kommer ur saken eller pundare i finkan bla bla och om jag har otur så hamnar jag på hälsohem alá kumla

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Allt är ju beroende på vilken bil man har.

Men en Opel Omega -88 så skulle nog jag inte ha mer än trafikförsäkring på.
Kvaddar man den så är det ju bara att skrota den.

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett antal omegor=) senaste va en sliver 3000 -88 den brann på en mataffärsparkering i december 2003.. den hadde rullat 40k mil nästan va allmänt skabbig den fick jag 15000:- för å då hadde dom dragit självrisken som va på 2500:- ,för ca 3 år sedan hadde jag en omega 3000 -89 som min sambo krocka med.. den fick jag 45000:- för. Vilket bolag har du? jag har länsförsäkringar.. välldigt bra att ha å göra med.. har inte haft några problem alls med dom, det du kan göra är att gå till en opelhadlare å fråga vad omega -88 står i inbyte för det är den listan som bilhandlare har som alla försäkringsbolag ska följa,alltså för 1.5 år sedan så stog dom i ca 15000:- så jag har välldigt svårt att tänka mej att dom sjukigt till 3000:- bara att stå på dej.. ta in en oberoende besiktningsman (det kan du bejära)

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk

Ett tips är att lägga fram saker som att alu fälgar inte är orginal och standard, det samma med stereo, ac, mm. Sen så skulle jag bestrida det med att dom då kan ta och köpa mig en fungerande omega för det priset. Kolla också upp vad du får hos en bil handlare om du säljer bilen till honom.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Enligt vad jag förstått så kan dom inte tvinga dig att ta emot pengar, om du vill ha en likvärdig bil så måste dom fixa fram det, dom kan iofs a något skrivet i sina avtal som tar bort detta men jag tror att dom måste fixa.

Visa signatur

När andra slår med nävarna, slår jag med häpnad!!!

Permalänk
Avstängd

kanske värt att försäkra bilen ändå, ända standard i bilen är bara chassie, motor och växellådan resten är "bling bling"

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag har Länsförsäkringar faktiskt. Det sjuka är att Opels Värderingsman värderade bilen till 3000:-. Visst, det är ingen pärla men stor risk att man hittar en Omega 3000 som funkar hur bra som helst för 3000:-? Själv värderar jag bilen till 8000:- och tycker att det är rimligt. Alu-fälgarna ligger ju i förrådet så dom har jag kvar. Stereon lämnade dom i bilen då fronten inte fanns i bilen.

Jag snackade med dom om att om dom värderade bilen så lågt så kunde dom ju laga den istället men dom hävdade att enligt sitt avtal kan dom välja att betala ut pengar istället. Jag kollade och det står" i undantagsfall kan ekonomiskt ersättning utgå". Vilket i klarspråk betyder att dom bestämmer själva hur dom gör och tar det dom tjänar mest på.

Trist och tråkigt. Och det visar ju bara att man kan bli blåst av företag med. Jag kan säkerligen stämma knarkarna som tog bilen men risken att man får några pengar därifrån är ju minimal.

Men är det nån som vet hur brottsofferfonden funkar? Jag har hört att man kan få ersättning därifrån också.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Tror det funkar så att om du stämmer pundarna o vinner. Så får du pengar även om pundarna inte har ett öre. Så får pundarna sen betala till brottsofferfonden.
Inte helt säker så ta det med en skopa salt.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

fick 9k för min sunkiga opel omega kombi 91a , gissade på max 5-6k.

Folksam har jag som försäkringsbolag.

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem

Du kan ju neka till dom 1200...överklaga typ...

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte. Det tar för lång tid och hålla på. Jag tar dom 1200, super upp dom och så skrotar jag ner bilen och säljer delarna istället. Det blir bra.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Tar du pengarna så kan du inte plocka delar/skrota, när du får pengar för ett totalkvaddat fordon övertar försäkringsbolaget ägarskapet (om man inte avtalat nåt annat).

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem

Jo vi bestämde att jag skulle behålla bilen då jag var minst sagt sur över den dåliga ersättningen.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Jo vi bestämde att jag skulle behålla bilen då jag var minst sagt sur över den dåliga ersättningen.

Men då e väl 1200 inget att gnälla om..du får ju behålla bilen som sagt

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk

I såna fall så var läget lite bättre, trist bara att du fick sån kass ersättning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem

Jag räknade ut att det skulle kosta mig 7500:- att återställa alla felen. Så 1200:- är ju lite i underkant. Själva anledningen till att man har en försäkring är ju att man inte ska bli lidande. Och trots att polisen tagit tjuvarna på bar gärning blir jag ju ändå lidande, det tycker jag är dåligt.

Det är ju lite trist att behöva starta bilen med skruvmejsel med.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Byt försäkringsbolag

Permalänk
Medlem

Ja har trygghansa och dom har funkat jävligt bra, min 740 från -85 blev det inbrott i samtidigt så fördärvade dom bilen och dom värderade den till 10000 minus jsälvrisk så jag fick ut 8500 plus att jag fick ut för stereo o sånt ett par tusen.

Permalänk
Medlem

Jo jag tror skrotpremien för en 88:a är 1200. Så det var väl det dom tänkte på.

Jag har redan bett försäkringsbolaget fara o flyga men frågan är om det är så mycket bättre nån annastans. Jag har redan haft samma problem förut med en MC som värderades dåligt(Holmia) och en bil som jag inte fick nån ersättning alls för då försäkringsbolaget trodde att jag själv eldat upp den, vilket jag inte hade(Trygg-hansa).

Helst skulle jag vilja ha ett försäkringsbolag där man knappt betalar nånting men inte heller får nån ersättning om nåt händer förutom andras skada eller egendom. Då skulle det iallafall vara lagligt och man slipper bli ersättningsskyldig om det händer nåt. Som det är nu kostar ju halvförsäkring bara några hundra mer än trafikdelen så det blir ju lika dyrt hur man än gör. Och får man ändå så kass ersättning så vill man ju helst slippa och ge dom sina surt förvärvade slantar.

Det sura är ju att om man kör en besiktad och skattad bil men inte har försäkring så får man en rejält saltad räkning från trafikförsäkringsföreningen. Kör man däremot avställt så slipper man den men då finns det ingen försäkring om man orsakar någon annan skada och det är lite synd. Inte för att jag någonsin gjort det förut men man vet aldrig när olyckan är framme.

Jag får se hur jag gör när bilen är klar för trafik.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.