hur får jag bort filer som ej går att få bort??

Permalänk

hur får jag bort filer som ej går att få bort??

Hejsan !
Jag använder mig av win2000. Jag en en fil som jag vill ta bort som inget program använder sig av eller så men det går inte att ta bort filen varför ?
Någon som kan hjälpa mig med detta problemmet vore jag tacksam !

mvh Jonas

Visa signatur

Jonas

Permalänk
Medlem

Prova att ta bort den genom att starta i felsäkertläge, tror det var F8 vid uppstart avv datorn, kan vara F10 med... det var länge sedan nu

Mvh Anibe

Visa signatur

CloNe Me

Permalänk
Medlem

F8

Visa signatur

MCP Web Developer

Permalänk
Hedersmedlem

Får du något felmeddelande eller så?

http://www.dr-hoiby.com/WhoLockMe kan användas för att ta reda på vilket program som använder en fil.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Ta hem och installera Process Explorer. (269 KiB)

1) Kopiera namnet på filen/mappen du inte kan tabort.
2) Starta PE och tryck CTRL+F (find) och klistra in namnet.
3) Markera den/dom rad(er) du får upp. (en i taget).
4) Högerklicka på raden som blir markerad i fältet där du ser vilka "threads" som körs och välj "Close Handle" (en i taget).
5) Radera filen/mappen.

Har funkat till 100% för mig.

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk

eller så öppnar du filen med ms"anteckningar", sedan raderar du allt text.

Därefter går ej filen att använda och går därför helt utmärkt att ta bort:D

Kan det vara så att filen används som en prossess? Men med detta medlet spelar det ingen roll iförsig.

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem

Ofta fungerar det att avsluta explorer.exe och starta om det, eftersom det väldigt ofta är just explorer.exe som använder filen. Ibland kanske det även fungerar med att starta om datorn.

Visa signatur

Studerande på Fucking U.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hero
Ofta fungerar det att avsluta explorer.exe och starta om det, eftersom det väldigt ofta är just explorer.exe som använder filen. Ibland kanske det även fungerar med att starta om datorn.

Du slipper göra detta om du använder PE som jag nämde ovan, för då avslutar du bara den del av explorer.exe
(om det nu är den som låser filen/mappen) som behövs stängas för att du ska kunna radera det du vill.
och du får ju behålla alla dina trevliga ikoner i systrayen
Sooopeernaajss!

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XTRO
Du slipper göra detta om du använder PE som jag nämde ovan, för då avslutar du bara den del av explorer.exe
(om det nu är den som låser filen/mappen) som behövs stängas för att du ska kunna radera det du vill.
och du får ju behålla alla dina trevliga ikoner i systrayen
Sooopeernaajss!

Hmm.. Mina ikoner finns kvar efter omstarten, tänkte bara att fördelen är att man slipper installera något program.

Visa signatur

Studerande på Fucking U.