Permalänk

Lång, men läs allt. Minnesproblem?

Har lite frågor angående vad det kan va som strular för mig.

Syskonfig:
AMD 2200+, QDI Kudoz 7x, GF4600

Bakgrund:

Tänkte köpa lite mer minne så uppgraderade från mitt gamla 512 MB APACER PC2700 minne och sätter i en 512 modul till detta ett Kingston ValueRAM samma timings, CAS osv. När jag meckar med detta inser jag att min GPU fläkt e kass så skaffar en ny sådan.

Problem:

Random blåskärmar i windows och programvaror som krashar, speciellt grafiktunga/minnestunga spel etc. Försöker köra en windows version av minnestest eftersom jag inte orkar fixa en diskettdrive å köra memtest. Denna testprogramvara krashar helt random men oftast inom 10 mins och resulterar i standard BSOD som refererar till någon form av minnesproblem.

Testar då att köra _alla_ olika kombinationer av minne jag kan komma på, både det gamla och det nya minnet ensamt i alla minnesbanker och även tillsammans i diverse kombinationer.

Frågan är nu då .. kan det vara så att minnet på GPU'n har lagt av iom de krasher som jag misstänker hade med att grafikkortet blev för varmt då fläkten va kass innan jag shoppade en ny. Eller tror ni att det är minnet som strular och vad finns det för valmöjligheter att testa det. t.ex nån programvara som inte kräver bootdisk men som kan startas från windowslaunchen vilket innebär att jag inte behöver köra gfxkortet i hårdvaruläge etc för att minska antalet orsaker. Altenativt något sätt att försöka stabilisera minnena.

Tack på förhand för alla konstruktiva svar, jag kommer testa allt ASAP

Edit: Något som garanterat ger krash är när jag kör Omegadrivers installationsprogram, redan i uppackningsskedet, alltså inte när drivrutinerna uppdateras.

Permalänk
Medlem

bränn memtest86 som en .IMG fil i Nero bara...

sen ere bara o boota med denna........den sätter igång av sig självt..

bara o vänta typ 10-15 timmar.....(om man verkligen vill kolla)

men om du får typ tusentals fel på bara några sekunder så får ta och lokalisera felen till ett av minnena....

om båda krånglar....ja....returera det nya iaf....

Permalänk
Medlem

Hej,
Tänkte höra om du har fått ordning på ditt problem? Jag har också ett KuDoz 7x moderkort och får upp blåskärmar lite då och då helt slumpmässigt. Program krashar ochså lite titt som tätt.
Mvh Fredrik

Visa signatur

KuDoz 7x/600 moderkort, AMD Athlon XP 3000+, 1st 512MB PC2700, Nvidia GeForce MX400, 60 GB Samsung SV6004H, LG DVD, Samsung CD/CD-RW,