Permalänk
Medlem

Processor i laptop ? 2 olika värden

Jag har en laptop hemma som jag testade över helgen för att se om jag vill ha den.

Fujitsu Siemens Amilo D widescreen.

När man kollar Properties på "Denhär datorn" så läser man Pentium 4 3.2 Ghz och sedan på nästa rad står det 1.86 ghz och 1024 meg of ram.

När jag kikade på en annan stationär så såg det ut såhär.

Den har också 2 värden. På laptopen står det alltså som på bilden om du byter ut 2.20 mot 3.2 och 2.19 mot 1.86.

Vill detta mena att min 3.2ghz bara körs i 1.86 ?

Tittar jag i everest home edition så står det att jag har Pentium 4 E 3200mhz.

Någon med svar?

Visa signatur

[p4 2.8ghz | 768mb ddr | 160+80gb | geforce ti 4600]
Projekt Greenie Musicstation [KLART]
[Laptop : p4 3.2ghz | 1024mb ddr | radeon 9700 mobile | DVD+/-RW | 15.4" TFT Widescreen]

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att det är en "strömsparnings" funktion som klockar ner processorn för att spara på batteriet.

Visa signatur

A64 3000+ 90nm | Arctic Cooling Freezer 64 | GIGABYTE GA-K8NF-9 | 120 GB + 80 GB + 10GB | 2048 PC2700 | FSP 350W | Sapphire X800XL | VF700-AlCu | ADDA 120 | Samsung 913N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glottis
Skulle gissa på att det är en "strömsparnings" funktion som klockar ner processorn för att spara på batteriet.

Okej? så om jag skulle belasta den och kolla skulle det så något annat där?

En annan orsak kanske är nån slags hyperthreading?

Visa signatur

[p4 2.8ghz | 768mb ddr | 160+80gb | geforce ti 4600]
Projekt Greenie Musicstation [KLART]
[Laptop : p4 3.2ghz | 1024mb ddr | radeon 9700 mobile | DVD+/-RW | 15.4" TFT Widescreen]

Permalänk
Medlem

Nån som är mer bevandrad i Intels processorer kanske kan ge ett bättre svar. Men processor hastigheten borde gå upp om du belastar den.

Visa signatur

A64 3000+ 90nm | Arctic Cooling Freezer 64 | GIGABYTE GA-K8NF-9 | 120 GB + 80 GB + 10GB | 2048 PC2700 | FSP 350W | Sapphire X800XL | VF700-AlCu | ADDA 120 | Samsung 913N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chifz
Okej? så om jag skulle belasta den och kolla skulle det så något annat där?

En annan orsak kanske är nån slags hyperthreading?

Nej, HyperThreading har inte med saken att göra. Däremot är det nästan garanterat en batterisparfunktion. Testa att belasta processorn eller att helt enkelt stänga av funktionen i Kontrollpanelen under "Energisparfunktioner".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Nej, HyperThreading har inte med saken att göra. Däremot är det nästan garanterat en batterisparfunktion. Testa att belasta processorn eller att helt enkelt stänga av funktionen i Kontrollpanelen under "Energisparfunktioner".

Okej. Skall testa det. Så med andra ord är min processor bara en 1.86 för att spara ström? Ska testa med strömkabeln i och se hur den gör då..

fler svar ?

Visa signatur

[p4 2.8ghz | 768mb ddr | 160+80gb | geforce ti 4600]
Projekt Greenie Musicstation [KLART]
[Laptop : p4 3.2ghz | 1024mb ddr | radeon 9700 mobile | DVD+/-RW | 15.4" TFT Widescreen]

Permalänk
Medlem

kan garantera att den kör i 1.86 när du kollar bara för att den klockar ner sig själv för att spara ström och hålla sig sval. så gör i stort sett alla laptop'ar på markanden förutom riktigt gamla reliker.

Visa signatur

mm, just de!

Permalänk
Medlem

Det är strömsparningsfunktion, speedstep tror jag Intel's sån heter.
Min egen laptop är en 1.6GHz men när den inte arbetar så körs den i 600MHz. Drar jag igång något CPU krävande som spel t ex så klockar den upp sig direkt igen.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

alla bärbara datorer drar ner processorn efter hur varm den är, batteriet spelar in också....

det som händer är att processorn "thottlar"....finns även på stationära datorer med intel processorer.......dom brukar dra ner vid runt 70°C skulle jag tro....men i en bärbar vid en lägre temp....

det är min teori.....

Permalänk
Medlem

Det spelar roll hur mycket du använder den. Jag har en P4 3.06 och ibland står det 1.71, men
när jag sätter igång ett spel eller ett tungt program så hoppar den upp till 3.06

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrusE
Det spelar roll hur mycket du använder den. Jag har en P4 3.06 och ibland står det 1.71, men
när jag sätter igång ett spel eller ett tungt program så hoppar den upp till 3.06

Hehe okej. Då är det nog så. Ska testa lite när jag hämtat laddaren som jag råkade glömma hos mor och far.

Typiskt när man köpt en ny dator..

Riktigt nöjd med den för övrigt. 15.4" widescreenTFT känns sjukt stort..

Tack för alla svaren !

Visa signatur

[p4 2.8ghz | 768mb ddr | 160+80gb | geforce ti 4600]
Projekt Greenie Musicstation [KLART]
[Laptop : p4 3.2ghz | 1024mb ddr | radeon 9700 mobile | DVD+/-RW | 15.4" TFT Widescreen]