Permalänk
Hedersmedlem

dhclient kommer inte upp igen

Eller hur man nu skall säga. Problemet:

Jag har en internetanslutning från Bredbandsbolaget. Tyvärr händer det att deras dhcp-server försvinner ibland. Medan min tolvöres dlink-router kommer upp rätt fort igen efter en sådan händelse, så stannar min freebsd-server med dhclient nere tills jag manuellt startar om dhclient.

Eftersom jag inte är så hemma på hur dhclient gör sin voodoo undrar jag om det finns någon konfiguration man kan göra för att avhjälpa detta, eller om man helt enkelt skall göra ett cronjob som startar om dhclient ifall det behövs. Har någon annan haft det här problemet?

D-linken sköter för övrigt bara mitt wlan, servern sitter inte bakom den eller så.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Lite gammal tråd, men jag tänkte bara kolla om, och isåfall hur du avhjälpte problemet?

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Hedersmedlem

Tror det var för att jag inte släppte in udp till port 68 på rätt sätt, har inte haft några problem på senare tid iaf.

Fast jag gjorde ett litet script för säkerhets skull, som startar om dhclient m.m. ifall uppkopplingen dör.
http://uzi.ath.cx/files/netwatch.sh.txt

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

ajdå... provade nämligen utan några som helst hinder för trafiken så då är det bara att fortsätta felsöka för min del. Har funderat lite på ett script men det känns som att det är nåt fel som gör att dhclient lägger ner efter ett tag... Ska ändå kolla på det du lagt ut och köra det så länge!

Tack så mycket för att du tog dig tid att svara iaf!

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem

debian woody's dhclient hade problem mot bbb, men det var ju ett tag sedan
Lösningen för mig vara att byta till pump istället.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lando
debian woody's dhclient hade problem mot bbb, men det var ju ett tag sedan
Lösningen för mig vara att byta till pump istället.

Körde iofs med den versionen som kom packeterad med Sarge, och den verkar inte funka någe bättre... Hur som helst, bytte till pump men jag hoppas att man slipper prova ifall det fungerar inom de närmaste månaderna (lär iofs inte vara så troligt då den dhcp jag ligger under är allt annat än stabil!).

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!