Glömt säga upp Loopia webhotell, vad göra?

Permalänk
Medlem

Glömt säga upp Loopia webhotell, vad göra?

Förra året hade webhotellet loopia en kampanj där de gav ut ett års gratis webhotell, vilket jag och många andra givetvis slog till på.

För ett par dagar sedan ramlade det in ett mail med en faktura på 1700kr som ska betalas inom 20 dagar för att förlänga abonnemanget som löper ut om ca 50 dagar.

När jag fick detta mail var min första tanke att maila dem och säga upp abbonemanget eftersom jag inte har något som helst intresse och jag har definitivt inte råd att betala så mycket pengar.

Men nu kikade jag i deras användaravtal där de tydligt skrivit följande:

Citat:

3.3 En skriftlig uppsägning skall vara Loopia tillhanda minst 90 dagar innan dess att innevarande abonnemangsperiod löper ut. Om en uppsägning inte inkommer inom denna tid så löper abonnemanget vidare enligt föregående abonnemangsperiods längd. Uppsägning ska göras via brev eller fax med hjälp av uppsägningsblankett som Loopia tillhandahåller för nedladdning från adressen http://www.loopia.se/blanketter/. Om Abonnenten saknar tillgång till denna uppsägningsblankett så är det möjligt att skicka in en skriftlig uppsägning innehållande kundnummer, domännamn, underskrift samt namnförtydligande.

Alltså borde jag ha sagt upp abbonemaget för en månad sedan. Är det helt omöjligt att säga upp det nu?? Är min enda chans att ringa till dem och böna och be?

Jag kan verkligen inte betala denna räkning och jag har inte ens använt webhotellet det år jag haft det...

Vad ska jag göra?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Det här måste jag kolla upp eftersom mitt går ut 07-07.

Om det är så här så är det skamligt.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

oggee, isåfall sitter vi i samma båt.

Antagligen många fler?

Edit: Mitt går it 07-02 så du får nog ett mail om... idag?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Sådan fräckhet.. Är det någon som har en kopia av avtalet som det såg ut för 10mån sedan?

EDIT: Jag har
http://web.archive.org/web/20040421044359/http://www.loopia.s...

Står det att de får ändra avtalet?
Jag hittade inget sådant.
Men de har iaf ändrat avtalet vilket det inte står att de får göra.

Så har jag tur behöver jag bara betala 113kr extra.

EDIT2: Bajs.. De får ändra. Men kan de kräva av konsumenten att regelbundet kolla deras hemsida?

EDIT3: Jag har kollat med wayback machine och hittar inte att de publicerat det någon gång på deras hemsida.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

De har väl inte alls ändrat?

Punkt 3.2...

3. Avtalstid
3.1 Avtalet löper kvartalsvis, halvårsvis eller årsvis beroende på vilken abonnemangsform abonnenten valt.
3.2 Abonnemanget kan av abonnenten sägas upp när som helst men dock minst tre månader i förväg. Uppsägningen skall ske skriftligt.
3.3 Återbetalning av erlagd abonnemangsavgift görs endast i de fall då uppsägningen grundas på förändringar i abonnemangsvillkor eller allvarliga driftsstörningar för vilka Loopia ansvarar. Vid driftstörningar återbetalas avgift motsvarande störningens varaktighet och vid förändringar i abonnemangsvillkoren återbetalas det hela resterande beloppet. Det belopp som skall återbetalas grundar sig på abonnemangets längd och kostnad.
3.4 Loopia äger rätten att säga upp avtalet om abonnenten har brutit mot någon av punkterna i avtalet.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freeloo
De har väl inte alls ändrat?

Punkt 3.2...

3. Avtalstid
3.1 Avtalet löper kvartalsvis, halvårsvis eller årsvis beroende på vilken abonnemangsform abonnenten valt.
3.2 Abonnemanget kan av abonnenten sägas upp när som helst men dock minst tre månader i förväg. Uppsägningen skall ske skriftligt.
3.3 Återbetalning av erlagd abonnemangsavgift görs endast i de fall då uppsägningen grundas på förändringar i abonnemangsvillkor eller allvarliga driftsstörningar för vilka Loopia ansvarar. Vid driftstörningar återbetalas avgift motsvarande störningens varaktighet och vid förändringar i abonnemangsvillkoren återbetalas det hela resterande beloppet. Det belopp som skall återbetalas grundar sig på abonnemangets längd och kostnad.
3.4 Loopia äger rätten att säga upp avtalet om abonnenten har brutit mot någon av punkterna i avtalet.

Jo. Det där betyder att om jag avbeställer nu så får jag bara betala en månad extra.

Men det är min tolkning.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk

Tack för påminnelsen, skickade just ett brev till dem och sa att jag vill säga upp mitt konto men behålla domänen.

Hade kunna blivit rätt dyrt annars! Har dock inte fått nåt mail än, och jag reggade 07-07 ifjol. Hur ser det ut, kommer de kräva mig på pengar eller nåt?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Hur dyrt på ett ungefär? :S

EDIT: Är det uppsägningsavgift osv?
EDIT2: Freeloo, du har valt företagspaketet va?

För mig borde det bara bli 1200 kr för ett år till, med webhotell och domän (privatpaket)?

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Tack för påminnelsen, skickade just ett brev till dem och sa att jag vill säga upp mitt konto men behålla domänen.

Hade kunna blivit rätt dyrt annars! Har dock inte fått nåt mail än, och jag reggade 07-07 ifjol. Hur ser det ut, kommer de kräva mig på pengar eller nåt?

Du kommer att tvingas betala i ett år till som det ser ut nu

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Jag fick ett mail av Loopia där de skrev att de kunde göra ett undantag och låta mig säga upp eftersom det gällde deras 5kr kampanj. Så jag behöver inte betala något.

Ni får hoppas på samma förskoning? Maila deras ekonomiavdelning.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Hmm jag faxade in en uppsägning idag, får se vad som händer

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, ringde deras ekonomiavdelning och där sa dom att de kunde göra ett undantag för mig. bara jag så fort som möjligt skickade in en skriftlig uppsägning och skrev dit att enligt avtal med ekonomiavdelningen skulle den aktuella fakturan markuleras. Jag skickade in i onsdags, (samma dag som jag fick fakturan) och har inte fått något svar ännu, hoppas att det funkar, har inte råd att betala 1000:-

Permalänk
Medlem

Detta är ju hela ideén med deras kampanjer, tror ni verkligen dom säljer ett webbhotell för 5:- eller vad dom hade för kampanj just då

Tänk lite, dom vill ju att så många som möjligt ska glömma säga upp avtalet följande år så dom får in större pengar.
För dom flesta väljer inte ett webbhotell som kostar 50:- + moms per månad, förutom företagare och vissa som verkligen vill ha koll på sina sajter.

Tyvärr grabbar, har ni inte sagt upp inom 3mån innan slutet så är det bara att ta fram plånboken, ni har ju själv godkänt avtalen...

Jag diskuterade detta i en tråd för drygt ett år sedan, då jag tog upp just detta, sök och ni finner.

För att citera mig själv:
""" Välj webbhotell efter sunt förnuft istället för prislappen, men det tar väl 12 månader innan någon hajjar avsikten med mitt inlägg... """

Klanka inte ner på Loopia, detta är ju helt vanliga strategier som återfinns hos de flera som säljer innehållstjänster i abonnemangsform, är ju snarare ni som glömmer bort att säga upp avtalet som ni ska skylla på.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decibel
Detta är ju hela ideén med deras kampanjer, tror ni verkligen dom säljer ett webbhotell för 5:- eller vad dom hade för kampanj just då

Tänk lite, dom vill ju att så många som möjligt ska glömma säga upp avtalet följande år så dom får in större pengar.
För dom flesta väljer inte ett webbhotell som kostar 50:- + moms per månad, förutom företagare och vissa som verkligen vill ha koll på sina sajter.

Tyvärr grabbar, har ni inte sagt upp inom 3mån innan slutet så är det bara att ta fram plånboken, ni har ju själv godkänt avtalen...

Jag diskuterade detta i en tråd för drygt ett år sedan, då jag tog upp just detta, sök och ni finner.

Rätt intressant att min teori slog in ändå.

Jo, jag vet att det är deras idé, och jag är även medveten om att det är mitt eget fel, så igentligen kan jag inte klaga på loopia. Fast nu verkar dom vara så snälla att dom låter folk som registrerade sig under deras kampanj avsluta sitt konto hos dom. Men gör dom inte det får jag bita i det sura äpplet och betala. Det enda man kunde önska var en påminnelse "Du har nu 4 månader kvar tills du påbörjar ett nytt betalår".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JeoG
Jo, jag vet att det är deras idé, och jag är även medveten om att det är mitt eget fel, så igentligen kan jag inte klaga på loopia. Fast nu verkar dom vara så snälla att dom låter folk som registrerade sig under deras kampanj avsluta sitt konto hos dom. Men gör dom inte det får jag bita i det sura äpplet och betala. Det enda man kunde önska var en påminnelse "Du har nu 4 månader kvar tills du påbörjar ett nytt betalår".

Jag är i samma bransch som loopia och ser ungefär hur dom tänker och arbetar, genom att lämna ut eller häva vissa avtal så kommer detta ge respons på forum, som du ser här ovanför.
Genom denna följdstrategi kommer diskussionerna om Loopias kampanjer och avtal inte bli lika hätska om några fått säga upp avtalen.

Vad folk tycker, tänker och säger om ett företag, allrahelst när det gäller webbhotell betyder oerhört mycket.

Jag tycker självklart du ska försöka, du kanske lyckas, men jag kan garantera dig att långt ifrån alla kommer få säga upp sina konton...

Personligen tycker jag att om en kund inte vill vara kund, så ska man slippa vara det från dag 1 man ångrar sig, det är ju inte direkt krävande avinstallationsprocess för att ta bort ett webkonto.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

De sa iaf att jag kunde säga upp mitt avtal. Ska skicka eller faxa in så fort jag har fått tag i en skrivare.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Du kommer att tvingas betala i ett år till som det ser ut nu

Hur kan de tvinga mig betala för ett helt år? Kvartalsvis max, eller?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Hur kan de tvinga mig betala för ett helt år? Kvartalsvis max, eller?

Hur länge pågick ditt förra(nuvarande) abonemang?

Så länge igen..

Men man kan böna och be så fixar de det.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Hur länge pågick ditt förra(nuvarande) abonemang?

Så länge igen..

Men man kan böna och be så fixar de det.

Hm, jäkla skit.
Mailade så snart jag såg den här tråden, och nu imorse fick jag mailet. Jag får se vad de svarar, annars ringer jag dit och säger att det blir ett jävla liv.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Hm, jäkla skit.
Mailade så snart jag såg den här tråden, och nu imorse fick jag mailet. Jag får se vad de svarar, annars ringer jag dit och säger att det blir ett jävla liv.

Heh, vad ska du säga ? typ "" hej, jag har inte läst/förstått era villkor som jag godkänt och har inte sagt upp mitt konto i tid som man måste göra för att inte behöva betala ett år till, snälla, låt mig avsluta ""

Svälj misstaget och gå vidare

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decibel
Heh, vad ska du säga ? typ "" hej, jag har inte läst/förstått era villkor som jag godkänt och har inte sagt upp mitt konto i tid som man måste göra för att inte behöva betala ett år till, snälla, låt mig avsluta ""

Svälj misstaget och gå vidare

Han kan säga att han tycker att de kör fult genom att inte påminna i tid.

Sluta vara så negativ.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Inaktiv

Jag sade upp mitt abonnemang i tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Han kan säga att han tycker att de kör fult genom att inte påminna i tid.

Sluta vara så negativ.

Fult och fult.... Det är så det brukar gå till. För att slippa skicka ut fakturor till alla så skickas de först ut när deadlinen har löpt ut för att avsluta. Tro inte att Loopia är ensamma om detta.
Jag läste vilkoren när jag tecknade abonemanget och sade upp det i god tid (lärt mig läxan från tidigare erfarenheter).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decibel
Heh, vad ska du säga ? typ "" hej, jag har inte läst/förstått era villkor som jag godkänt och har inte sagt upp mitt konto i tid som man måste göra för att inte behöva betala ett år till, snälla, låt mig avsluta ""

Svälj misstaget och gå vidare

Om du läste ordentligt så skickade jag mailet innan jag fick påminnelsen inbetalningen på min mail.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

2004-07-13 är mitt reggdatum, för sent för mig nu då?

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ericus
2004-07-13 är mitt reggdatum, för sent för mig nu då?

Kasta dig på telefonen och säg att du vill avbeställa och skicka ett brev/fax.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

sådär, nu har jag fått en bekräftelse av uppsägningen,mailade och frågade så min faktura verkligen var markulerad så jag slipper kravbrev osv och det var den. Så jag kan bara tacka loopia för hjälpen, tycker dom har varit väldigt trevliga att göra med även under dessa omständigheter :).

Permalänk
Medlem

Säger det samma. Eller, den vanliga support-avdelningen sa att det tyvärr var för sent att göra något och att det bara var att ställa in sig på att få hem en faktura att betala men däremot fick jag samma svar som de flesta andra här i tråden, av ekonomi-avdelningen. Fakturan makuleras så fort jag skickat in uppsägnings-blanketten och kan inte göra annat än att tacka Loopa för enormt bra kundservice, även fast de inte behövt göra så här.

Permalänk

La mitt avregbrev på posten här idag, mailade dem i lördags om att jag vill säga upp det.. fick det på en måndag! Fint som fan.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Inaktiv

Hmmm, vad var det någon sa för ett år sedan då tråden med webhotell för en femma var uppe...................