Dela digitalbox på flera tvar

Permalänk
Medlem

Dela digitalbox på flera tvar

Jag undrar om det skulle gå att kolla på olika kanaler på olika tv apparater med en digitalbox?
Måste väl finnas nån box som klarar det..

Permalänk
Medlem

Finns boxar med dubbla tuners som man med "lite" tricksande kan koppla lite hur man vill. Eller så kan man köra en dator som kortserver och koppla in en Dreambox till denna. Då behöver du fortfarande en box per TV dock. Så hur du än gör blir det krångligt.

Och billigt blir det inte.

Finns en liten box som gör att du kan köra ditt eget kabeltv-nät hemma men den tar bara in 1,2 och 4. Dessutom omvandlas signalen till analog.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Finns boxar med dubbla tuners som man med "lite" tricksande kan koppla lite hur man vill. Eller så kan man köra en dator som kortserver och koppla in en Dreambox till denna. Då behöver du fortfarande en box per TV dock. Så hur du än gör blir det krångligt.

Och billigt blir det inte.

Finns en liten box som gör att du kan köra ditt eget kabeltv-nät hemma men den tar bara in 1,2 och 4. Dessutom omvandlas signalen till analog.

Var kan man köpa de sakerna du snackade om?

Permalänk
Medlem

Dreambox säljs lite här och var. För att sätta upp en kortserver behöver du en kortläsare till datorn, typ modell AD-Teknik. Och Linux. Och lite program. Och mycket hemläxa om hur man konfigurerar allt. Google vet mer än jag om de sakerna.

Den lilla boxen finns inte att köpa ännu. Och den tar ju liksom bort hela iden med digital-tv...

Permalänk
Medlem
Permalänk

Det här kanske är en dum fråga men kommer kabeltvn även den i framtiden bli digital och funka på det här sättet med boxar?

Verkar inte som någon jättehöjdare direkt tycker jag. Hur är det om man kör med digitaltv-kort i datorn, är boxen inbyggd i kortet eller måste man ha en ståendes utanför datorn?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Det här kanske är en dum fråga men kommer kabeltvn även den i framtiden bli digital och funka på det här sättet med boxar?

Verkar inte som någon jättehöjdare direkt tycker jag. Hur är det om man kör med digitaltv-kort i datorn, är boxen inbyggd i kortet eller måste man ha en ståendes utanför datorn?

Com Hem sänder digitalt redan idag parallellt med sina analoga sändningar. I framtiden kommer nog "boxarna" byggas in direkt i tv och video så man slipper köpa dessa separat. Ska bli intressant att se hur de löser det med kodkorten, känns dumt att betala extra bara för att videon ska ha ett kort också.

Tar du emot digital-tv i datorn så är det kortet som motsvarar "boxen".

Visa signatur

The only reason to be in a fight is to win, always cheat.

Permalänk

Okej, tackar för svaret, nu blev man lite klokare.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Det här kanske är en dum fråga men kommer kabeltvn även den i framtiden bli digital och funka på det här sättet med boxar?

Verkar inte som någon jättehöjdare direkt tycker jag. Hur är det om man kör med digitaltv-kort i datorn, är boxen inbyggd i kortet eller måste man ha en ståendes utanför datorn?

kabeltv bolagen kommer även i framtiden få koda av de digitala sändningarna till analogt. Exempelvis så har comhem ännu inga planer på att sluta sända analogt i sitt nät...

comhem kör ju dessutom inte hela sitt basutbud som digitala kanaler...

EDIT:
och som vanligt när det gäller digitaltv så rekomenderar jag ett medlemskap på www.comhit.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [ix]
Ska bli intressant att se hur de löser det med kodkorten, känns dumt att betala extra bara för att videon ska ha ett kort också.

kan tänka mig att folk dessa tvapparater även kommer ha en utgång (finns ju redan många tvapparater som har utgångar). så det blir nog inget problem.

Visa signatur

Min signatur hade fallit bort: Typiskt.
Min dator är en snart två år gammal iBook: Stackars gamla Ibook.
Min serie/reseprogram/sitcom/realityshow finns det i dagsläget: Tre delar av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ocap
kan tänka mig att folk dessa tvapparater även kommer ha en utgång (finns ju redan många tvapparater som har utgångar). så det blir nog inget problem.

Så du menar en speciell utgång endast för videon med en extra tuner?
För det extra kortet till videon är ju till för att man ska kunna spela in på en kanal medans man ser på en annan.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Så du menar en speciell utgång endast för videon med en extra tuner?
För det extra kortet till videon är ju till för att man ska kunna spela in på en kanal medans man ser på en annan.

Ah, nej så långt tänkte jag inte, finns ju idag tvapparater med dubbla tuners, kanske kommer det små småningnom en tv med dubbla decodrar då? Lite knepigt om man behöver två kort dock. Kanske löser sig?troligen.

Dubbla tuners kan man ju ha nytta av redan idag (bild i bild och sånna grejjer)

När det blir fullt utvecklat så kommer man ju kunna se betydligt fler kanaler gratis, får hoppas att du inte blir tvngen att se på en betal kanal och spela in på en annan.

Har inte andvänt min video på flera år så jag är inte så brydd om det egentligen. Kan ju alltid se reprisen eller ladda ner det man missat..

Om man övergår helt till digitala sändningar. kommer man behöva ett kort till de marksända kanalerna? Med tanke på alla människor som inte betalar tvlicensen idagsläget så skulle väll det vara smart. Specielt efter som man då skulle kunna skita i att betala för 1an och 2an och istället kunna lägga pengarna på låt säga visasatsguldpaket för ungefär knappt 10 sek om dagen isället för dryga 5 om dagen som ettan och tvåan kostar. (viasat bas kosar 99 sek i månaden, billigare än tv-licensen, kostar mindre och ger dig ettan och tvåan)

ganska oftopic:

Om jag förstör tunern på min tv (eller har en projektor eller har en plasmaskärm utan tuner). Då behöver jag inte betala tv-licens. Right? (efter som det inte längre är en tv utan en bildskärm med endast composit eller s-video ingång... eller inte alls en tv om det är en bildskärm eller projektor)

enligt radiotjansts sida ska innehavare av följadne betala tvlicens

- TV
- Video med kanalväljare
- Dator med tv-kort
- Videokamera med kanalväljare
- DVD-spelare med möjlighet att ta emot markbundna sändningar

Jag skaffar mig altså en dekoder och en parabol eller så skaffar jag mig en såndär bredbandsbox.
Boxen ger mig rätt att se på ettan och tvåan samt en massa andra kanaler och det blir tom billigare. Man får mer för pengarna helt enkel om man inte gör som staten säger men samtidigt inte begår nått brott.
Man kopplar ju då bara in boxen i composit/scart/s-video på "bildskärmen"/bildkärmen.

Kan det vara så enkelt? vad säger lagen eller radiotjänst om detta tro?

Ska maila dem och fråga vad det säger om en "trasig-tv".

Visa signatur

Min signatur hade fallit bort: Typiskt.
Min dator är en snart två år gammal iBook: Stackars gamla Ibook.
Min serie/reseprogram/sitcom/realityshow finns det i dagsläget: Tre delar av.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ocap
Lite knepigt om man behöver två kort dock. Kanske löser sig?

Går att använda ett kort till flera dekoders med rätt utrustning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ocap

Om jag förstör tunern på min tv (eller har en projektor eller har en plasmaskärm utan tuner). Då behöver jag inte betala tv-licens. Right? (efter som det inte längre är en tv utan en bildskärm med endast composit eller s-video ingång... eller inte alls en tv om det är en bildskärm eller projektor)

enligt radiotjansts sida ska innehavare av följadne betala tvlicens

- TV
- Video med kanalväljare
- Dator med tv-kort
- Videokamera med kanalväljare
- DVD-spelare med möjlighet att ta emot markbundna sändningar

Jag skaffar mig altså en dekoder och en parabol eller så skaffar jag mig en såndär bredbandsbox.
Boxen ger mig rätt att se på ettan och tvåan samt en massa andra kanaler och det blir tom billigare. Man får mer för pengarna helt enkel om man inte gör som staten säger men samtidigt inte begår nått brott.
Man kopplar ju då bara in boxen i composit/scart/s-video på "bildskärmen"/bildkärmen.

Kan det vara så enkelt? vad säger lagen eller radiotjänst om detta tro?

Ska maila dem och fråga vad det säger om en "trasig-tv".

Kan du se 1:an och 2:an ska du betala tv-licens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Kan du se 1:an och 2:an ska du betala tv-licens.

Men man borde kunna ha en bildskär utan tuner och kunna ta in alla andra kanaler utom ettan och tvåan?

Betalar man för ett parabolpaket med ettan och tvåan i så har man väll betalt för de kanalerna där?

edit:

4. Vad räknas som tv-mottagare?

Som tv-mottagare räknas sådan utrustning
som kan ta emot och förmedla rörliga bilder, d v s:

- TV
- Video med kanalväljare
- Dator med tv-kort
- Videokamera med kanalväljare
- DVD-spelare med möjlighet att ta emot markbundna sändningar

Ta emot var lite luddigt tycker jag, men med tanke på att man får ha en video utan kanalväljare eller en dator utan tv-kort eller videokamera utan kanalväljare eller en dvdspelare som inte kan ta en markbundna sändningar. Ja, så borde man även få ha en "Tv" utan möjlighet att ta in markbundna sändnigar?

Tvivlar på att nån skulle orka förstöra sin tv och skaffa kabel, det är ju inte mkt mer än att inte öppna dörren för när dom kommer... Trotts allt så kommer dom och knackar på var 5te år eller nått...

Men jag har ett annat intressant exempel...

På min flickvänns jobb har dom fyra tvapparater som dom visar demos till spel på. De är inte inkopplade till någon form av annten, omöjligt att få in i den gallerian överhudaget, men radiotjänst vill i alla fall ha in tvlicens för de tvapparaterna (tror att de vill ha mer av dom tom efter som de står bland folk. Däremot så vill de inte ha nått för de 3 demomaskinerna (som även de innehåller en tv).

Edit 2: (För att styrka mitt påstående om att företag får betala mer kollade jag upp det. Jag hade totalfel, däremot fick jag brekräftan på det jag skrev tidigare)
(det visade sig även att min teori inte stämmer det minsta lilla)

"17. Kan jag ta bort kanalväljaren och undantas från avgiftsskyldigheten?

Nej, företag och föreningar (juridiska personer) som innehar tv, video och videokamera med kanalväljare eller dator med tv-kort i andra lokaler än sådana som är avsedda för bostadsändamål kan undantagas från avgiftsskyldighet om mottagaren åtgärdas enligt lagen (1989:41) om TV-avgift. Detta gäller inte privatpersoner som därmed inte kan koppla ifrån kanalväljaren för att undantas från avgiftsskyldighet. "

Visa signatur

Min signatur hade fallit bort: Typiskt.
Min dator är en snart två år gammal iBook: Stackars gamla Ibook.
Min serie/reseprogram/sitcom/realityshow finns det i dagsläget: Tre delar av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Går att använda ett kort till flera dekoders med rätt utrustning.

rätta mig om jag har fel, men syftar du på piratkort? får man diskutera det här?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokia6230
rätta mig om jag har fel, men syftar du på piratkort? får man diskutera det här?

Jepps, jag kan rätta dig, det har inget som helst att göra med piratkort.

Handlar om att man simulerar fler kort utav ett, dvs. ingen korttillverkning eller liknande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Dreambox säljs lite här och var. För att sätta upp en kortserver behöver du en kortläsare till datorn, typ modell AD-Teknik. Och Linux. Och lite program. Och mycket hemläxa om hur man konfigurerar allt. Google vet mer än jag om de sakerna.

Den lilla boxen finns inte att köpa ännu. Och den tar ju liksom bort hela iden med digital-tv...

Dreamboxen har ju egen kortläsare och den funkar ju i sig själv som cs-server, jag tänker köra nätverk hemma och dela ett kort till flera boxar.

Har man dessutom nära till grannar så kan ju en abbonnera på Viasat och den andra på Canaldigital och dela med sig så båda ser allt, en nätverkskabel och du har halverat kostnaden på TV. Tyvärr är det inget jag kan utan det får bli över internet och då är det ostabilare då mitt internet krashar ibland = lika som att dra ur kortet på boxen

Det är ju fullt möjligt men jag är inte påläst om vad som är lagligt eller ej, snackat med viasat för någon dag sedan och de har idiotförklarat mig via telefon då jag frågade hur de ställer sig till kortdelning i samma hushåll och i nätverk och de sagt att "DET ÄR HELT OMÖJLIGT" så de verkar vara rejält skadade då de inte känner till deras största hot

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem

Angående TV licensen så slipper man inte den så länge man har tillgång till SVTs kanaler, om man tittar på dem eller ej spelar ingen roll. Det som man kan tycka är ju att det borde vara lättare att stänga av möjligheten digitalt. Sen kan man kanske anse att SVT borde koda sina sändningar och bara låta licensbetalarna se programmen.

Annars skulle man kanske kunna tänka sig att man lägger på några kronor på digitaltvpaketen så att alla betalar som har TV. Så behöver inte Radiotjänst lägga pengar på att jaga ickebetalande osv.