2 månader utan att kunna använda min dator.

Permalänk
Medlem

2 månader utan att kunna använda min dator.

Har en dator enligt signatur. DVD´n gick sönder o nu ska de ha till den 14 Juni på sig att ens få hem en ny DVD till mig. Nån som är jävlig på konsumentfrågor? De har haft den sedan den 5 April.
Vad ska jag göra? Jag behöver datorn. Har den på mina praktikperioder och behöver den verkligen = 6 veckor utan att ens kunna gå iland. (Har praktik på en båt). Har jag några rättigheter?

Permalänk
Medlem

2 månader för att byta ut en dvd är ju i mitt tycke inte skälig tid. gå och prata med dem, och se till att du går därifrån med en likvärdig dvd-enhet istället.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Kolla Konsumentköplagen där står vilka rättigheter du har gentemot säljaren men 2 mån är alldeles för lång tid så du har all rätt i världen enligt den lagen att kräva en likvärdig enhet ellr t o m häva köpet om säljaren vägrar.

Permalänk
Medlem

Fick idag tillbaka en DVD från infocare i Växjö. Det är ju en laptop vi pratar om. Bak på den så fattades kontakten (stickkontakt som går in i moderkortet) så jag kan fortfarande inte använda dvd´n.
Första gången jag felanmälde den var i slutet av mars då fick dom 3½ vecka på sig. Var tvungen att hämta datorn för att ha den med på sjön. Nu blev det inte så att jag åkte. Så jag skickade upp den dom fick den 5/4. Fick nu alltså efter en månad en ny som inte heller fungerar. Nu kommer jag att få lämna in den igen. Vilket betyder minst 3 veckor till. Och nu ska jag snart ut igen. Funderar på att be om ny eller häva köpet. Jag är inte besviken på datorn i sig. Den fungerar jättebra, men jag är ruggigt besviken på servicen man får.

Permalänk
Medlem

Har hänt mig ungefär samma sak, brännarprogrammet jag fick med datorn haka upp sig och när jag nvände ett gem så snurrade fortfarande skivan så fort att den snabbt åkte tillbaka in i brännaren och pajjade allt. Fick vänta två månader på att få tillbaka datorn.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Avstängd

Låter som om Acer har problem med sina datorer och tillhörande programvaror. 2 månader är alldeles för länge. Borde inte ta mer än 1 max!

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Har hänt mig ungefär samma sak, brännarprogrammet jag fick med datorn haka upp sig och när jag nvände ett gem så snurrade fortfarande skivan så fort att den snabbt åkte tillbaka in i brännaren och pajjade allt. Fick vänta två månader på att få tillbaka datorn.

Är väl ditt fel att du använde "gemtricket" när skivan snurrade. Va glad att det gick på garantin.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Är väl ditt fel att du använde "gemtricket" när skivan snurrade. Va glad att det gick på garantin.

Hela skiten hängde sig och jag har ingen resetknapp på burken och tycker inte om att stänga av genom att dra bort sladden. Har förresten försäkring på den och så är det en packard bell (inte nu längre, har bytt mobo ).

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Hela skiten hängde sig och jag har ingen resetknapp på burken och tycker inte om att stänga av genom att dra bort sladden. Har förresten försäkring på den och så är det en packard bell (inte nu längre, har bytt mobo ).

Håll inne powerknappen en längre stund så stänger datorn av sig. Att rycka i kablar behövs extremt sällan även fastän man saknar reset-knapp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av conny123
Håll inne powerknappen en längre stund så stänger datorn av sig. Att rycka i kablar behövs extremt sällan även fastän man saknar reset-knapp.

Jo men ibland vill man helt enkelt inte stänga av datorn för att man håller på med lite viktiga saker.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Har hänt mig ungefär samma sak, brännarprogrammet jag fick med datorn haka upp sig och när jag nvände ett gem så snurrade fortfarande skivan så fort att den snabbt åkte tillbaka in i brännaren och pajjade allt. Fick vänta två månader på att få tillbaka datorn.

Då får du tammefan skylla dej själv

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara "gemtricket" för mig? ^^

Visa signatur

http://www.propartganda.com/bumgropes/king/cheesehelmet.jpg - Kolla in den mäktiga osthjälmen!

How can you trust anyone that bleeds one week in the month without dying?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fyfan
Kan någon förklara "gemtricket" för mig? ^^

man rakar ut ett metallgem och trycker in det i det lilla hålet som finns på den optiska enheten. den matar då ut släden manuellt tillräckligt mycket för att man ska kunna komma åt kompaktskivan som finns i om t.ex. strömmen skulle ha gått, eller om motorn som matar ut släden gått sönder. ska helst inte göras när skivan snurrar.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
man rakar ut ett metallgem och trycker in det i det lilla hålet som finns på den optiska enheten. den matar då ut släden manuellt tillräckligt mycket för att man ska kunna komma åt kompaktskivan som finns i om t.ex. strömmen skulle ha gått, eller om motorn som matar ut släden gått sönder. ska helst inte göras när skivan snurrar.

Yes, det stämmer.
Fast ibland får motorn eget liv och slutar aldrig att rotera..

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2