skatt vid frakt från USA?

Permalänk

skatt vid frakt från USA?

Jag funderar på att beställa skor från USA och undrar hur det är med skatten. Vad betalar ju nån skatt när man importerar elektronikgrejer å bilar met jag...finns d nån lista vad som gäller eller nåt?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Korsordsguru

Kolla på http://www.skatteverket.se/, är väl som standard 3% tull och 25% moms på varan och 25% moms på frakten också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Om du ber dom skriva gift på paketet så slinker det nog igenom tullen rätt bra. Iaf så är det inte ofta paket fastnar i tullen. Men som sagt shit happens, kan ju fastna för dig.

Permalänk

hmm...men kollar dom i regel alla paket som importeras?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Varor som skickas från icke EU-land med värde över 22Euro skall tullas:

Om paketet fastnar hos tullen så får man betala tullavgift på varuvärdet och frakt, sen läggs 25% moms på.
Hur mycket tullavgiften är på just dina varor kan man ta reda på med med Taric: http://www2.tullverket.se/taric/bin/TAG_Search.asp

Tullavgiften brukar inte vara så hög: några futtiga procent. Själv så jag brukar räkna med priset + 25%

Alla paktet kollas inte nej. Finns inte en chans i världen dom skulle ha så mycke resurser att manuellt kolla alla paket.
Det har disskuterats innan att om man skickar via Fedex eller UPS så åker man garanterat på tullavgift och moms eftersom dom tydligen deklarerar varuslag och anger värde som tullen har tillgång till eller dyl. Hur pass tillförligtlig källorna är har jag ingen anning om, men det låter rimmligt.

BTW tråden passar antagligen bättre i:
Konsument - Butiksguiden
Konsumenträtt, butiker, utlandsköp med mera.

Permalänk

Hmm...men om man skickar som privatperson från USA då? åker d in i tullen oxå? Syrran bor ju där....kan hon beställa hem grejer t sig själv å skicka över själv?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

När jag beställde två tröjor från USA så skrev Tshirthell att det var en gåva till värdet av 4$ och de tog mitt paket. De ville att jag skulle skicka upp ett kvitto/liknande så jag kunde bevisa att det verkligen var en gåva och att det kostade 4$.
Men det toskade ju sig för på kvittot stod det att allt gick på 77$ så

Detta var i mitten av December så.

Om du inte skriver att varan är värd något så kommer inte UPS/fraktföretaget att betala ut mycket i ersättning fall paketet försvinner.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk

Rille88: Men om syrran köper allt hem till sig själv i USA å SEN skickar över, kommer d åka in i tullen ändå?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Skickar du från privatperson till privatperson och skriver värdet 0kronor så tar nog inte tullen det nej. Men från Företag till privatperson eller företag till företag etc etc så.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd flyttad!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd

Står värdet på kartongen? Brukar väl endast förekomma vid postförskott? Tror inte man skickar något mot pf om man skickar det från USA.

Permalänk

Alla paket från USA har en etikett med deklarerat innehåll och värde (bl a för att den som skickar ska intyga att paketet inte innehåller farliga produkter).

Om paketet tas i tullen, glöm då ej bort att det dessutom blir speditionsavgift pålagt. Dvs en avgift för att skicka paketet från tullen till dig, trots att frakt redan är betald :/

Permalänk

Men! Får jag betala massa avgifter om syrran skickar paketet till mig istället för direkt från företaget?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Men! Får jag betala massa avgifter om syrran skickar paketet till mig istället för direkt från företaget?

Ja, om värdet skrivs på paketet. Skriver ni inte värdet så e ju paketet inte värt något. Men då får du ingen ersättning av UPS/fraktföretaget fall paketet försvinner. Har jag iaf fått berättat.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Men! Får jag betala massa avgifter om syrran skickar paketet till mig istället för direkt från företaget?

Tja öppnar dom ditt paket vid ett stickprov så lär du ju få betala om dom vet att värdet överstiger 500kr.

Du är fullt medveten om att tullverket har en hemsida på adressen: www.tullverket.se va?

Permalänk
Medlem

Om din syrra skickar det så ska hon skriva gift på den obligatoriska lappen som måste med alla paket. Sen kan hon skriva ett lågt värde ca $10 och även att det är ett mjukisdjur lr liknande. För att ytterligare förstärka känslan kan hon skriva lite gratulationer eller små kärleks-hjärtan på utsidan. Då ska det mkt till att de öppnar paketet.

Visa signatur

2 datorer, 1 skärm, 2 möss, 2 tangentbord, 2 högtalare, 1 skrivare

Permalänk

En liten följd fråga? hur betalas den där tullskatten..skickar dom en faktura eller?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
En liten följd fråga? hur betalas den där tullskatten..skickar dom en faktura eller?

Paketet fastnar hos tullen o skickas vidare till deras utlämningsställen/servicebod nära dig (inte posten).
Sen får du hem ett trevligt brev där alla avgifterna står samt en lapp där det står hur mycke du skall betala när du hämtar paketet.

Permalänk

Va? När mina paket åkt fast i tullen fick jag hämta dem på posten, och betala tullen där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Paketet fastnar hos tullen o skickas vidare till deras utlämningsställen/servicebod nära dig (inte posten).
Sen får du hem ett trevligt brev där alla avgifterna står samt en lapp där det står hur mycke du skall betala när du hämtar paketet.

Kan väl inte stämma? det måste ju vara på posten jag får betala när jag hämtar ut de

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Va? När mina paket åkt fast i tullen fick jag hämta dem på posten, och betala tullen där.

Dom hade väl antagligen inte skrivit avtal med någon butik eller liknande så det fick bli posten, dom är ju typ som Citymail; egna utlämningsställen. Jag fick iaf hämta i en servicebod som skrivit avtal med Schenker stinnes logistic.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille

Kan väl inte stämma? det måste ju vara på posten jag får betala när jag hämtar ut de

Posten förmedlar bara pengarna vidare till rätt ställe, varför skulle inte någon annan butik kunna göra denna tjänst om man skrivit avtal?
Schenker hade hand om mitt ärende sist och jag fick då hämta ut paketet via ett utav Schenker utlämningsställen där jag även betalade in avgiften.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Dom hade väl antagligen inte skrivit avtal med någon butik eller liknande så det fick bli posten, dom är ju typ som Citymail; egna utlämningsställen. Jag fick iaf hämta i en servicebod som skrivit avtal med Schenker stinnes logistic.

Posten förmedlar bara pengarna vidare till rätt ställe, varför skulle inte någon annan butik kunna göra denna tjänst om man skrivit avtal?
Schenker hade hand om mitt ärende sist och jag fick då hämta ut paketet via ett utav Schenker utlämningsställen där jag även betalade in avgiften.

UPS (har för mig det var Tshirthell skickade med) skickade iaf till Postens utlämmningsställe. Smidigt tycker jag, varför ska jag behöva åka till en tredje affär att hämta ett paket för som jag inte ens vet vart det ligger? Jobbigt som det är med Postens lokaler nu och shit.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Dom hade väl antagligen inte skrivit avtal med någon butik eller liknande så det fick bli posten, dom är ju typ som Citymail; egna utlämningsställen. Jag fick iaf hämta i en servicebod som skrivit avtal med Schenker stinnes logistic.

Posten förmedlar bara pengarna vidare till rätt ställe, varför skulle inte någon annan butik kunna göra denna tjänst om man skrivit avtal?
Schenker hade hand om mitt ärende sist och jag fick då hämta ut paketet via ett utav Schenker utlämningsställen där jag även betalade in avgiften.

jo de var ju så jag menade..kanske lite otydligt men..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

skicka en sko i taget så slipper du tullen.
det gjorde en vän till mig.

Permalänk
Medlem

När jag beställde från T-shirt hell hade dom skrivit "Gift" och "value: $3" på paketet, det fick jag hem i brevlådan utan problem

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Men! Får jag betala massa avgifter om syrran skickar paketet till mig istället för direkt från företaget?

Tjenare,

Detta kan variera en del, enklast är att kontakta tullverket eller skatteverket. Om varan du nu skall be din syster skicka som privatperson skrivs som GIFT/Present och har ett värde under 500 kr är det skatte/momsfritt och kostar inget att ta in, är det dock så att din syster nu skriver att sakerna kostar t.ex, 1000 kr så är du tvungen att betala moms/skatt på detta, hur mycket momsen/skatten är på kan jag inte svara på utan det får du ta kontakt med tull eller skatteverket för att få veta.

Mvh,
Viper

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viper@god
Tjenare,

Detta kan variera en del, enklast är att kontakta tullverket eller skatteverket. Om varan du nu skall be din syster skicka som privatperson skrivs som GIFT/Present och har ett värde under 500 kr är det skatte/momsfritt och kostar inget att ta in, är det dock så att din syster nu skriver att sakerna kostar t.ex, 1000 kr så är du tvungen att betala moms/skatt på detta, hur mycket momsen/skatten är på kan jag inte svara på utan det får du ta kontakt med tull eller skatteverket för att få veta.

Mvh,
Viper

Skatteverket vet inte sånt fär iaf..:) min brorsa jobbar där å han hade ingen aning om hur man betalade de:P

Visa signatur
Permalänk

Re: skatt vid frakt från USA?

Jadå, beställer du från ett land som inte är inom EU så tillkommer tull. Det är olika procentats beroende på vilken vara det är och vad den klassas som - se www.skatteverket.se och www.tullverket.se. Ju mer exklusiv eller ju mer avancerad produkt det är desto högre tull är en tumregel. På skor är det därför antagligen relativt låg tullavgift (kan dock ej lova något då jag ej kontrollerat just skor). Är man mindre nogräknad kan man be företaget man handlar av att märka paketet med "Sample" eller "Gift" så kan varan slinka igenom utan att tullavgift tas ut...

I dagens samhälle med global handel borde egentligen tull avskaffas på sikt, men probelemet är att att t ex USA och Sverige inte har samma skattesystem eller socialt skyddsnät...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Jag funderar på att beställa skor från USA och undrar hur det är med skatten. Vad betalar ju nån skatt när man importerar elektronikgrejer å bilar met jag...finns d nån lista vad som gäller eller nåt?

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se