Jag håller på att bli lurad, vad att göra?

Permalänk

Jag håller på att bli lurad, vad att göra?

För ett tag sedan tänkte jag rensa på alla prylar som jag inte använder. Så jag annonserade på blocket. Jag skickade de flesta grejjorna mot efterskott. Alla förutom en har betalat mig. Det gäller 400kr. Jag vet var snubben bor, vad han heter och allt. Jag har mejlat och ringt men han svarar inte. Det har gått ca 20 dagar sedan jag skickade grejjorna.

om jag tar till polisen får jag ingen hjälp. Så vad tycker ni att jag ska göra?

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!

Permalänk
Datorvinnare

Varför skulle du inte få nån hjälp om du tar till polisen?

Har du inga mail som bevisar affären? Om du har bevis kan de väl hjälpa dig?

Visa signatur

"Oooh noo, my piggies!
I Loveded you piggie, I Loveded you!"

Permalänk
Hedersmedlem

Åk dit och knacka på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hypnotized
Varför skulle du inte få nån hjälp om du tar till polisen?

Har du inga mail som bevisar affären? Om du har bevis kan de väl hjälpa dig?

För att polisen inte prioriterar dessa saker (tack och lov med tanke på deras knappa resurser, men synd att de inte har resurser till dessa saker också).

Jag säger som föregående talare: Åk dit och knacka på.

Permalänk

hypnotized: för de verkar inte bry sig om såna här småsaker. Jag har mejlkonversationen sparad

SanaClaus: funderar på att göra faktiskt. Men då kostar transporten också. Kan jag begära transportersättning på plats?

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasse_legosoldat
...Kan jag begära transportersättning på plats?

Tycker jag du mycket väl ska göra.

För mig skulle det vara ren principsak att köparen skall få betala, även om min transport dit kostar mera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Tycker jag du mycket väl ska göra.

För mig skulle det vara ren principsak att köparen skall få betala, även om min transport dit kostar mera.

precis. Många avråder mig från att åka dit för att det inte lönar sig. För mig handlar det mer om själva principen: man ska inte luras. Men vad händer om han vägrar att betala på plats alternativt betala för transportkostaden?

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!

Permalänk
Medlem

Ta med en hammare alternativt baseballträ....

Men du ska inte lyssna på mig

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem

det finns säkert någon här som bor i närheten av honom, och om du frågar snällt kanske denne kan knacka på och fråga vad det är frågan om, i egenskap av en polare till dig som bor i trakten. allt i god ton, givetvis. jag skulle då själv ha uppskattat något sådant om jag blivit lurad.

och självklart kan och ska du begära ersättning för utlägg i samband med påtryckningsbehov.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sargan
Ta med en hammare alternativt baseballträ....

Men du ska inte lyssna på mig

Blir lite jobbigt om han inte öppnar dörren för att han inte är hemma bara Då har han betalat 400kr i resa och ingen är där..

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Blir lite jobbigt om han inte öppnar dörren för att han inte är hemma bara Då har han betalat 400kr i resa och ingen är där..

det är sant.. därför tänkte jag knacka på sent på kvällen. Jag tänker hålla låg ton och tala vänligt men om han inte ger sig då vet jag inte?

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!

Permalänk
Medlem

Säg då att han inte kommer komma undan.

Permalänk
Medlem


Kanske inte lönt för 400 men ändå...

Permalänk
Medlem

Skicka brev till killen där du i vänlig ton talar om att om du inte fått dina pen gar inom 10 dgr så kommer du att koppla in kronofogden och då får han betala ännu mer eftersom du har rätt att ta betalt av killen som är skyldig dig pengar vad det kostar att anlita kronofogden.

Men innan du gör det ta fram allt relativt i ditt ärrende så att kronofogden tar det.

Permalänk
Avstängd

Inte skicka saker mot efterskott?Det är ju förskott som gäller

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

lasse_"legosoldat"

ja namnet säger ju en del slua whina på swec gå å hälsa på han med rabokniven :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Prova att ringa från ett annat telefonnummer. Om han ser ditt telefonnummer i nummerpresentatören så svarar han ju inte men känner han inte igen numret så finns det en chasn att han svarar. Då är det bara att förklara att han får betala eller få kronofogden efter sig. Alternativt ett baseballträ, vilket man nu föredrar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Prova att ringa från ett annat telefonnummer. Om han ser ditt telefonnummer i nummerpresentatören så svarar han ju inte men känner han inte igen numret så finns det en chasn att han svarar. Då är det bara att förklara att han får betala eller få kronofogden efter sig. Alternativt ett baseballträ, vilket man nu föredrar.

kan man ens anlita kronofogden för sånt?

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasse_legosoldat
kan man ens anlita kronofogden för sånt?

Enklast är väl att gå till sin bank och be deras inkassobolag ta hand om ditt krav.
Betalar han inte inkassokravet så skickas den vidare till fogden.

Permalänk
Medlem

Trodde inte man kunde anlita kronofogden för en summa mindre än 500 kr.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Baltic Inkasso! Eller dra med dig några polare. Tvinga honom att betala 500:- för varje person du drar med, eller så blir det sjukhuset för honom.

Visa signatur
Permalänk

tack för alla svar.
Jag tar till det lättare alternativet, nämligen att jag åker till honom nu på fredag. Helst på kvällen. Jag hör av mig om hur det går.

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!

Permalänk
Medlem

Hur gick det då? Är du död nu?

Ett tips i sådana här situationer är att knacka på och fråga om du får låna toaletten, eftersom din är sönder (spela nyinflyttad granne eller något). Lämna inga spår av dig själv, förutom några gram cannabis väl gömda. Ge sedan polisen ett anonymt tips.

Permalänk
Medlem

Är också nyfiken hur det gick!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Tre punkter.

Permalänk
Medlem

Vart bor han?
Bor han i närheten kan jag åka dit.
Är på dåligt humör nu och skulle mer än gärna få ut min ilska på en jävla bedragare.

Permalänk
Avstängd

Samma fråga här, bor han i närheten, är själv en stor ilsken typ!

Kan man inte slå *31* före numret, så ser han inte vem som ringer?

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWIN
Samma fråga här, bor han i närheten, är själv en stor ilsken typ!

Kan man inte slå *31* före numret, så ser han inte vem som ringer?

Jo!

Permalänk

han dog visst :P:/

Visa signatur

Processor: AMD 64 x2 4600+ | Internminne 2048 MB DDR | 1.4 TB HDD | DVD-läsare | DVD+-RW/+-R/R9 Lightscribe-Teknik och dual layer | Ljudkort Creative Labs SoundBlaster X-Fi (motsvarar Xtreme music) | TV-kort (analogt och digitalt) | nVIDIA GeForce 7800GTX, PCI-Express | HP LP2464, 24" TFT Widescreen 8ms | Upplösning 1920 x 1200