Ersättningsanspråk vid förstörd hårddisk

Permalänk
Medlem

Ersättningsanspråk vid förstörd hårddisk

Detta kanske är fel forum-del men då får ni gärna flytta det till rätt

Någon som har lite kött på benen om något fall där någon blivit ersatt för kostnaden att återskapa data ur en icke-fungerande disk som någon annan förstört ?

Detta har hänt:
Hitatchi 250gb usb disk har åkt i golvet av en bekant, Trygg-Hansa är tveksam (bekantas försäkringsbolag) till att stå för rekonstruktionskostnaden för disken. Det de är villiga att betala för är ny disk (1087 + frakt inkl moms). Och hänvisar till klausul där de inte ersätter immateriell data (kort, film osv). Men jag likställer inte en datarekonstruktion som ersättning för det på disken som ersättning för immateriell media.

Har 5 kap. 7§ 1:a och 2:a raden i skadeståndslagen (1972:207) någon inverkan som man kan åberopa

7 § Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för
1. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning,
2. annan kostnad till följd av skadan,

Ibas och Aurora IT har båda haft försäkringsärenden på privatpersoner och då kan det ju inte gälla så mycket annat än drulle / ansvarsförsäkringar.

Någon som har något fall som kan vara prejudicerande eller någon ide?

10 500 har jag fått offert om kostnaden, så det torde ju täckas av ansvarsförsäkringen hos motparten.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem

http://strax-se.lindbladcom.dk/index.asp?pageid=542

Jag har hört att Strax är betydligt billigare på att rädda data, rör sig om kanske några tusenlappar. Har tyvärr ingen erfarenhet av försäkringsärenden.

Permalänk
Medlem

Men om du får en ny disk och sedan kör över backupen på den är väl problemet löst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Men om du får en ny disk och sedan kör över backupen på den är väl problemet löst?

Finns tyvärr ingen backup på den, så det är bara rekonstruktion som gäller

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem

Re: Ersättningsanspråk vid förstörd hårddisk

I och med att du självt är ansvarig för din säkerhet, alltså hur du lagrar din information som för dig kan vara viktig. Och du enligt mig inte har förvarar informationen på ett tryggt sätt. Så får du nöja dig med ersättning för skadad vara.

Tänk själv om blixten slår ner i din dator. Du får då ersättning av ditt försäkringsbolag (minus självrisk) för din dator. Men skall de då också gå in och rädda dina foton eller dina mp3 filer eller vad de än må vara. No. Drullen i detta fallet är ju blixten -

Även att jämföra med nedfallande träd. Om träd står på din grannes tomt faller ner på din dator pga blåst, eller pga av röta i träd ore what ever. Skall du då be röta, vind, grannen betala? Det kan du inte för jämför då detta fall. Finns prejudikat på just detta.
Ditt försäkringsbolag får stå för skadorna - men inte för att du har varit ovarsam med hantering av dina viktiga dokument.

och i och med att du varit oaktsam i hanterandet av din hårddisk så skall du vara glad att du alls får pengar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av allban
Detta kanske är fel forum-del men då får ni gärna flytta det till rätt

Någon som har lite kött på benen om något fall där någon blivit ersatt för kostnaden att återskapa data ur en icke-fungerande disk som någon annan förstört ?

Detta har hänt:
Hitatchi 250gb usb disk har åkt i golvet av en bekant, Trygg-Hansa är tveksam (bekantas försäkringsbolag) till att stå för rekonstruktionskostnaden för disken. Det de är villiga att betala för är ny disk (1087 + frakt inkl moms). Och hänvisar till klausul där de inte ersätter immateriell data (kort, film osv). Men jag likställer inte en datarekonstruktion som ersättning för det på disken som ersättning för immateriell media.

Har 5 kap. 7§ 1:a och 2:a raden i skadeståndslagen (1972:207) någon inverkan som man kan åberopa

7 § Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för
1. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning,
2. annan kostnad till följd av skadan,

Ibas och Aurora IT har båda haft försäkringsärenden på privatpersoner och då kan det ju inte gälla så mycket annat än drulle / ansvarsförsäkringar.

Någon som har något fall som kan vara prejudicerande eller någon ide?

10 500 har jag fått offert om kostnaden, så det torde ju täckas av ansvarsförsäkringen hos motparten.

Permalänk

Re: Re: Ersättningsanspråk vid förstörd hårddisk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av reg edit
I och med att du självt är ansvarig för din säkerhet, alltså hur du lagrar din information som för dig kan vara viktig. Och du enligt mig inte har förvarar informationen på ett tryggt sätt. Så får du nöja dig med ersättning för skadad vara.

Tänk själv om blixten slår ner i din dator. Du får då ersättning av ditt försäkringsbolag (minus självrisk) för din dator. Men skall de då också gå in och rädda dina foton eller dina mp3 filer eller vad de än må vara. No. Drullen i detta fallet är ju blixten -

Även att jämföra med nedfallande träd. Om träd står på din grannes tomt faller ner på din dator pga blåst, eller pga av röta i träd ore what ever. Skall du då be röta, vind, grannen betala? Det kan du inte för jämför då detta fall. Finns prejudikat på just detta.
Ditt försäkringsbolag får stå för skadorna - men inte för att du har varit ovarsam med hantering av dina viktiga dokument.

och i och med att du varit oaktsam i hanterandet av din hårddisk så skall du vara glad att du alls får pengar.

Oaktsamhet gäller endast om det står något skrivet om detta i avtalet, inte annars. Var ett fall uppe i Plus (har jag för mig) där en man ville ha ersättning för sin bärbara dator som trillat ner i badet, försäkringsbolaget skyllde på oaktsamhet och ville inte betala ut. Det stod dock inget om oaktsamhet i avtalet så han fick sina pengar till slut.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Ersättningsanspråk vid förstörd hårddisk

Jo han fick ersättning för sin dator. men inte de email han sparat eller annat han skrivit(minus saftig självrisk)

O oaktsamhet är att ge sin hårddisk till sin vän-
Speciellt som den skall sitta i en dator.
Skulle lagen ge rätt på detta - där man ber en kompis tappa de han har i händer i golvet - eller slänga det ngnstans?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Oaktsamhet gäller endast om det står något skrivet om detta i avtalet, inte annars. Var ett fall uppe i Plus (har jag för mig) där en man ville ha ersättning för sin bärbara dator som trillat ner i badet, försäkringsbolaget skyllde på oaktsamhet och ville inte betala ut. Det stod dock inget om oaktsamhet i avtalet så han fick sina pengar till slut.

Permalänk
Medlem

Re: Ersättningsanspråk vid förstörd hårddisk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av allban
Detta kanske är fel forum-del men då får ni gärna flytta det till rätt

Någon som har lite kött på benen om något fall där någon blivit ersatt för kostnaden att återskapa data ur en icke-fungerande disk som någon annan förstört ?

Detta har hänt:
Hitatchi 250gb usb disk har åkt i golvet av en bekant, Trygg-Hansa är tveksam (bekantas försäkringsbolag) till att stå för rekonstruktionskostnaden för disken. Det de är villiga att betala för är ny disk (1087 + frakt inkl moms). Och hänvisar till klausul där de inte ersätter immateriell data (kort, film osv). Men jag likställer inte en datarekonstruktion som ersättning för det på disken som ersättning för immateriell media.

Har 5 kap. 7§ 1:a och 2:a raden i skadeståndslagen (1972:207) någon inverkan som man kan åberopa

7 § Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för
1. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning,
2. annan kostnad till följd av skadan,

Ibas och Aurora IT har båda haft försäkringsärenden på privatpersoner och då kan det ju inte gälla så mycket annat än drulle / ansvarsförsäkringar.

Någon som har något fall som kan vara prejudicerande eller någon ide?

10 500 har jag fått offert om kostnaden, så det torde ju täckas av ansvarsförsäkringen hos motparten.

Skadeståndslagen? Då får du väl anmäla din polare och kräva skadestånd av honom, inte av folksam...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av allban
Finns tyvärr ingen backup på den, så det är bara rekonstruktion som gäller

Sorry, då kommer du med största sannolikhet få stå för den kostnaden själv.
Ta lärdom av detta och gör backuper på viktiga data i framtiden.

Permalänk
Medlem

Håll isär två saker snälla människor.

Alla plus-inslag och liknande är ersättning för immateriell data (de vill ha ersättning för det de skrivit, kort etc)

Det jag vill ha ersättning för är skadan (ekonomisk) som jag lider för att få fram den data som går att rädda + hårddiskens värde. jag vill alltså inte ha någon ersättning för det som ev. gått förlorat.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk

Re: Re: Ersättningsanspråk vid förstörd hårddisk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Skadeståndslagen? Då får du väl anmäla din polare och kräva skadestånd av honom, inte av folksam...

Villkoren för skadeståndsskyddet som ingår i en hemförsäkring är normalt (alltid?) formulerade så att de ersätter sådant som den försäkrade enligt skadeståndsrätt är skyldigt att ersätta. Referensen till skadeståndslagen är alltså relevant. Formellt är det naturligtvis så att han kräver polaren på skadestånd och polaren sedan anmäler kravet till försäkringsbolaget som sköter förhandling och eventuell rättsprocess.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av allban
Det jag vill ha ersättning för är skadan (ekonomisk) som jag lider för att få fram den data som går att rädda + hårddiskens värde. jag vill alltså inte ha någon ersättning för det som ev. gått förlorat.

Jag tycker du har en poäng där.

Dessutom, begränsningen att försäkringsbolaget inte ersätter immateriell data borde rimligen bara gälla du hade begärt ersättning på din egen försäkring. I det här fallet bör det istället vara skadeståndsrätt som reglerar om polaren är skyldig att ersätta rekonstruktionen av data. Är han det är försäkringsbolaget skyldig att betala skadeståndet till dig, oavsett vad de ersätter vid en skada på försäkrad egendom. Jag skulle därför inte acceptera deras försök att hänvisa till den där klausulen du nämner utan vidare. Tyvärr har jag inget mer konkret att komma med, men berätta gärna hur det går.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Ersättningsanspråk vid förstörd hårddisk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slartibartfast
Jag tycker du har en poäng där.

Dessutom, begränsningen att försäkringsbolaget inte ersätter immateriell data borde rimligen bara gälla du hade begärt ersättning på din egen försäkring. I det här fallet bör det istället vara skadeståndsrätt som reglerar om polaren är skyldig att ersätta rekonstruktionen av data. Är han det är försäkringsbolaget skyldig att betala skadeståndet till dig, oavsett vad de ersätter vid en skada på försäkrad egendom. Jag skulle därför inte acceptera deras försök att hänvisa till den där klausulen du nämner utan vidare. Tyvärr har jag inget mer konkret att komma med, men berätta gärna hur det går.

Det som kan vara problemet är just att försäkringsbolaget LIKSTÄLLER (förstår inte?) vad jag menar.
Den punkt att man inte får ersättning för immateriella saker som kort, filmer osv kan jag förstå (vad ligger värdet på det enda kortet på farmor på? osv)
Dock så skulle det gå att använda den lagstiftning som gäller för skadestånd för virus etc. för ett virus som skadar hårddisken och därigenom datan är ju tillika samma sak som händer om du råkar få en hårddisk i golvet. Det är ju bara att uppvisa att det har varit vårdslöst eller icke aktsamt.
För eftersom bolagen säger att de haft försäkringsärenden så måste de ju gälla något bolag, och gäller det för något bolag torde de bygga på rättsfall som ger rätt.
Dock så tycker jag att bolagen bara ska ersätta eventuell rekonstruktion, vill inte ha ersättning för något annat.

Det jag isf kommer stödja mig på är ju 7§, 5 kap ssl begära ersättning för följdkostnader för det skadade.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid