Vad skulle ni göra...

Permalänk
Inaktiv

Vad skulle ni göra...

Det är så att jag fyler 15 nästa månad och jag vill ha en vespa (en yamaha aerox) Då för några dagar sedan hittade jag denna annons på blocket:

http://www.blocket.se/view/5080288.htm?caller=sbl_s&l=0&city=...

Såg att det var ett jävla billigt pris för den, med tanke på att en ny yamaha aerox -05:a kostar runt 27000kr.

Har ringt och prata med försäljaren och han vill ha 2500kr i förskottsbetalning och när han ser pengarna skickar han vespan, sedan när ja fått vespan skickar jag yterligare 10000kr till honom.

Kollade lite på eniro, sökte på hans namn, adress, postnumemr och så vidare, och fick detta resultat:

http://privatpersoner.eniro.se/query?firstname=Mattias+&first...

varfför skulle han ha så många olika mobil nummer? Tror ni att denna person kommer att blåsa mig på 2500kr? Och sist av allt skulle ni slå till?

Mvh No title found

Permalänk
Medlem

Re: Vad skulle ni göra...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av no title found
Det är så att jag fyler 15 nästa månad och jag vill ha en vespa (en yamaha aerox) Då för några dagar sedan hittade jag denna annons på blocket:

http://www.blocket.se/view/5080288.htm?caller=sbl_s&l=0&city=...

Såg att det var ett jävla billigt pris för den, med tanke på att en ny yamaha aerox -05:a kostar runt 27000kr.

Har ringt och prata med försäljaren och han vill ha 2500kr i förskottsbetalning och när han ser pengarna skickar han vespan, sedan när ja fått vespan skickar jag yterligare 10000kr till honom.

Kollade lite på eniro, sökte på hans namn, adress, postnumemr och så vidare, och fick detta resultat:

http://privatpersoner.eniro.se/query?firstname=Mattias+&first...

varfför skulle han ha så många olika mobil nummer? Tror ni att denna person kommer att blåsa mig på 2500kr? Och sist av allt skulle ni slå till?

Mvh No title found

Kör med blockets betal garanti, och det är inte ovanligt för folk at ha massa olika telenummer som bussiness man. Farsan har 5 olika...

Permalänk
Inaktiv

du tror inte att han kommer lura mig då, eftersom det priset är ja j*vligt lågt för en sådan vespa : /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av no title found
du tror inte att han kommer lura mig då, eftersom det priset är ja j*vligt lågt för en sådan vespa : /

Åk dit o köp fanskapet?

Man betalar inte så mkt pengar för nånting man inte kan titta på förns man betalt. Speciellt när det handlar om begagnade saker.

Permalänk
Inaktiv

för det första så är den ej begangnad enligt annonsen, och för det andra, jag bor i skövde och han i boden, det är över 500km dit

Permalänk
Medlem

Låter lite skummt.
När en butik i Stockholm för ett par årsedan sålde Levis Jeans för 250:-
Så kom Levis och köpte upp hela lagret för de inte ville folk skulle uppfatta deras märke såg lågprismodell etc..
Så om ett företag kursar och har xx antal splitternya mopeder med 1.5v leveranstid, så borde de ju kunna skicka tillbaka de till tillverkaren eller så?

Det kanske är vespor som blir stulna i olika ställen i landet beställningsjobb tex stulen i Göteborg säljs i Stockholm etc..

Sen om det är något fel på vespan så har du inga garantier, eller skall du skicka tillbaka vespan med tåg?

Jag hadde nog kollat i gula tidningen eller så, sen åkt kollat på vespan och skrivit av ramnummret och kollat upp den så den inte är stulen etc, vet ej vart man vänder sig för det.
Men när jag sålde min moped så skrev köparen av det och ringde sitt försäkringsbolag eller så, och återkom senare.

Men det kan ju åxå vara så att denna persson är helt laglig etc, men det har varit många vespor som blivit stulna det senaste året har jag ör mig jag hört i tv.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

äh, 50mil:p

Känner du någon i närheten där uppe som kan åka och kika på den då?

Permalänk
Inaktiv

Någon som bor i Boden? Om någon skulle kunna åka och kolla upp det så skulle ni få bensin pengar och vidare, förutsatt att ni bor i närheten.

Permalänk
Medlem

Att folk aldrig lär sig. Snubben säljer en moppe för 12500 som skulle kostat 27000? (du säger själv att det är löjligt billigt) Han bor i boden, annonsen ligger ute i dalarna och han vill ha 2500kr i förskott? yes sir de e bara o köööp! är något för bra för att vara sant så är det oftast det vettu. Men men, antar att det fortfarande finns en lönsam marknad för såna bluffar... Bara skriker bluff om detta ju.

Permalänk
Medlem

Skulle nog se till att få se moppen eller hämta den själv. Samt som sagt kolla ramnr, när priset för en helt ny moppe är 50% av butikspris så förstår nog säljaren att kunden är extra försiktig och har överseende

Permalänk
Medlem

hämta moppe eller dylikt 50 mil är väl inget, bilköp är ju 50 mil en baggis
klart du ska åka upp, se det som en utflykt

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Det är ju så fint här uppe såhär års också
Nej men ta kontackt med någon som kan åka och snacka med säljaren samt skriva upp ramnr å såna saker, som tidigare nämnts.. det vore nog det bästa.

Permalänk
Medlem

Måste ju vara fake, -05'or för 12500:-, omöjligt.

Dessutom var alla mopeder från 2003 obligatoriska EU-mopeder.

"Mopeden är en vanlig 50 cc och kräver ej att du har förarbevis för EU-moped."

Edit: http://www.moppenet.com/forum2_/showthread.php?t=6417&page=1&...

En tjej där har tydligen beställt, får vänta och se ifall hon ens får den och det är gediget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Direkt

Edit: http://www.moppenet.com/forum2_/showthread.php?t=6417&page=1&...

En tjej där har tydligen beställt, får vänta och se ifall hon ens får den och det är gediget.

Måste vara medlem för att kunna se tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borgen
Måste vara medlem för att kunna se tråden.

Ok, trist.
Aja, får hålla er uppdaterade

Permalänk
Medlem

Men blocket betalgaranti då?

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Avstängd

Ge mig 1000kr (bensinpengar) så åker vi upp och hämtar den

Edit: Det är 114 mil från skövde till boden, så du får nog ge mig mer än så

Permalänk
Inaktiv

Fordie hahah

Permalänk
Medlem

2x50 mil klämmer du ju på en dag före det blir mörkt, utan att gå upp i ottan.
Kostar ju lite soppa, men om det nu är legitim annons så har du ju tjänat många tusenlappar i slutändan?

För om han inte går med på att du hämtar den så är det ju uppenbarligen något fuffens.

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Som väntat.

Permalänk

Det är ju tragiskt att folk aldrig lär sig!

Men trådskaparen ska ju få en tumme upp för att han var misstänksam och frågade runt lite innan han också blev lurad.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Hehe, nu i torsdags stog det en artikel om det där i Falu Kuriren
Bra att dom hänger med och att journalisten gör efterforskning, en enkel sökning bland svenska tidningar t.ex i detta fall hade ju räckt.

http://arkiv.falukuriren.se/search?NS-search-page=document&NS...

Vacker adress, jag vet... Men de verkar inte gå att få tag på artikeln på annat sätt än ur arkivet, tyvärr.

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phreak
Hehe, nu i torsdags stog det en artikel om det där i Falu Kuriren
Bra att dom hänger med och att journalisten gör efterforskning, en enkel sökning bland svenska tidningar t.ex i detta fall hade ju räckt.

http://arkiv.falukuriren.se/search?NS-search-page=document&NS...

Vacker adress, jag vet... Men de verkar inte gå att få tag på artikeln på annat sätt än ur arkivet, tyvärr.

bocka i använd ej smajli

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Inaktiv

rätt värd adress det där har jag hört, gick in på deras sida och sökte på moped och fick detta fina reultat, lite mer human länk:

http://www.falukuriren.se/artikel.asp?id=1291255

Permalänk

no title found vilken skola går du på ?

Permalänk
Medlem

Det var ju en rätt uppenbar lurendrejare. Men köpe rman nåt som kostar så inuti helvete mycket pengar så är det ju självklart att man åker och hämtar det. Om säljaren då vägrar så är det ju uppenbart att han luras.

Jag har själv råkat ut för det, en kille skulle sälja en japanmodell av Playstation2 för 2000(detta var innan dom släppts i sverige) och vill ha pengar insatt i förskott. Jag sa att jag kommer och hämtar den(30 mil enkel resa), han kom med undanflykter av olika slag och jag backade.

Sen att 50 mil skulle vara långt. jag åkte 75 mil till mora och 75 mil hem för att hämta en bil jag köpt för 1000 spänn.

Men bra gjort att fråga här innan du blir lurad. Fler borde göra det.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Garanterat bluff, jag o farsan letade efter en moppe till syrran, vi hittade en Aprilia SR-50 Ditech för 17 000 lr vad det var, resten av de som låg ute på annons låg för 19-21 000, det var i sthlm , vi åker dit, kollar på moppen, kollade ramnr och regnr allt verkade stämma, vi får kvitto från en affär som vi vet finns osv.

Men sen tillslut visar det sig att moppen är stulen, ramnr och regplåten var fejkade och från en annan moped av samma modell.. blev en rejäl härva av det med domstolsbesök osv för att vittna mot dem som sålde moppen.

Dom hade den skyldige inne i ett hörn, dem hade spårat blocket-annonserna till hans dator, även telefonnummret var skrivet på honom och han var utpekad av säkert 10 personer.. men han var ju förstås oskyldig...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Kompisen köpte en moppe som visade sig vara stulen, skit roligt för honom när han betalat varenda öre ur sin egen ficka som han tjänat under 3års sommarjobb (15.000kr) 13-15åring då..

Hur som helst så tvingade vi honom behålla den för att han inte skulle gå miste om pengarna totalt, ett år senare såldes den vidare för samma pris.
Den moppen rullar på vägarna än efter 12år, visst har vi jätte bra snutar i köping

Just ja, nere vid ytterdörren så står det en moppe av okänd märke som ägaren hämtade klockan 2 på onsdagsnatten, röd silver men på lördagsmorgonen var det en svart grön... rollad till och med

Vilket ghetto man bor i, snutarna åker förbi 5-8 gånger per dygn men märker inte en moppe som skriker "STULEN" flera hundra meter

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Inaktiv

allanballan112, helena skolan du då?