Permalänk

Tradera

Är det fler än jag som har problem med tradera?

Jag fick mitt konto avstängde eftersom jag var sen med en faktura och det kan jag acceptera. Jag har gjort fel och det får jag stå för.

Men nu har min sambo också blivit avstängd på grund av att vi bor i samma hushåll. Han hade auktioner ute. Jag tror att det var 5-6 stycken och alla var sålda, det vill säga att det var bud lagda på dom. En dag kunde han inte logga in på sitt konto, det var avstängt och auktionerna var avslutade och därmed osålda. Han fick ingen förklaring från Tradera och när han mailade dom så sa dom att det förekommit budtrissning, vilket det inte gjort och det skrev han tillbaka, då bad de om ursäkt och sa att det var för att jag och han bodde i samma hushåll. Han har fått betala avgift för de varorna som var ute när kontot blev avstängt. Varken jag eller min sambo anser att det är rätt eftersom det är en avgift för en tjänst han inte fått. Men de vägrar avskriva den summan och så kan de inte göra helt enkelt!

Min lillebror har även han ett konto på tradera, han bor 12 mil ifrån oss alltså inte i samma hushåll, nu har han varit inloggad på tradera hemma hos oss vilket iunnebär att det är från samma ipnummer som vi har och nu har han blivit avstängd också!!!!

Kan dom göra så? Det är ju helt sjukt att min lillebror ska behöva lida för mina synder. Och att min sambo och nu även min lillebror ska behöva betala en avgift för en tjänst de inte kunnat bruka.

någon som haft liknande problem?

Visa signatur

Av skuggor skymd, bortom tid, borton rymd.

Permalänk

De har säkert skrivit något i reglerna som gör att de får agera på det sättet..
Har inte hört något sånt tidigare, men de borde väl ändå ha kunnat mail/ringa dig och höra hur det går med betalningen först innan de stänger av dig, och bara hålla uppsikt på de andra i familjen istället för att stänga av dem. Lätt ähnt att råka glömma betalningen. Jag höll själv på att göra det en gång.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Ja jag vet.. men min lillebror ska inte behöva lida för att jag slarvat en gång.

I avtalet står det såhär:
Att som Säljare vara delaktig i budgivning på eget objekt, sk "budtrissning", via eget eller annans konto. Det är ej heller tillåtet för familjemedlem eller närstående att lägga bud i varandras auktioner - Detta har inte förekommit. Alltså ingen regel där familjemedlemmar är inblandade som ger tradera rätt att stänga av min sambos eller min lillebrors konto.

Jag har läst igenom avtalet flera gånger och hittar helt enkelt inte någon paragraf där det står att min lillebror kan bli avstängd. Jag förstår om min sambo blir avstängd för vi lever trots allt ihop men jag lever inte uhop med min lillebror och tur är väl det!!!!

Visa signatur

Av skuggor skymd, bortom tid, borton rymd.

Permalänk
Medlem

att din lillebror blev avstängd är ju bara fel. du borde ringa dom tycker jag.

Permalänk
Medlem

snyggt att dom automatiskt stänger av folk med samma IP som personer som betalat för sent...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

dom är helt blåsta. Jag har mailat till dom och ska ringa imorgon... dom har ju naturligtvis bara supporttis mellan 09:00-13:00. det är väl för att ingen ska kunna ringa och klaga om man är på jobbet och i skolan. Fega stackare.

Dom säger en sak och sen ångrar dom sig och säger en annan sak. Det är skitkasst.

Visa signatur

Av skuggor skymd, bortom tid, borton rymd.

Permalänk

Det bästa är väl att dina föräldrar eller dem som nu är målsman för din lillebror att kontakta tradera och säga som det är. Om någon i familjen missköter sig på tradera så stänger de ju av alla, om inte så vore det ju meningslöst att stänga av folk. Din lillebror bor ju på en annan ort och skall därav inte bli lidande för dina handlingar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHanga
snyggt att dom automatiskt stänger av folk med samma IP som personer som betalat för sent...

Tradera stänger inte automatisk av personer för att de är sena, utan försäljaren måste konktakta tradera och påpeka att personen i fråga missköter sig. Om man bara är lite sen så kan försäljare ha översende med det, och i värsta fall borde det inte bli mer än ett negativt feedback. Tar man dock emot en vara utan att betala ja då är det inte konstigt att motparten blir lite arg. Nu vet jag inte hur det har gått till i detta specifika fallet, men att bara var lite sen borde inte innebära avstängning speciellt inte om man har positiv feedback innan. Isådant fall så ska man överklaga deras beslut.
*edit* en stavar som en....

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
snyggt att dom automatiskt stänger av folk med samma IP som personer som betalat för sent...

Precis, tänk om man loggar in t.ex. i skolan..

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yngve_olsson
Precis, tänk om man loggar in t.ex. i skolan..

Och det går liksom inte se på Ip-adressen om den tillhör en skola eller ett hushåll? Hushåll så bannar de, är det något konstigt med det? De bannar allt folk här på sweclockers med som missköter sig rejält.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det bästa är väl att dina föräldrar eller dem som nu är målsman för din lillebror att kontakta tradera och säga som det är. Om någon i familjen missköter sig på tradera så stänger de ju av alla, om inte så vore det ju meningslöst att stänga av folk. Din lillebror bor ju på en annan ort och skall därav inte bli lidande för dina handlingar.

Tradera stänger inte automatisk av personer för att de är sena, utan försäljaren måste konktakta tradera och påpeka att personen i fråga missköter sig. Om man bara är lite sen så kan försäljare ha översende med det, och i värsta fall borde det inte bli mer än ett negativt feedback. Tar man dock emot en vara utan att betala ja då är det inte konstigt att motparten blir lite arg. Nu vet jag inte hur det har gått till i detta specifika fallet, men att bara var lite sen borde inte innebära avstängning speciellt inte om man har positiv feedback innan. Isådant fall så ska man överklaga deras beslut.
*edit* en stavar som en....

Jag tror du missade lite, dom har inte stängt av henne för att hon inte betalat en auktion, utan för att hon var sen med en faktura.
Men det är mycket dåligt att stänga av nån bara sådär som din sambo och lillebror. Det borde dom inte få göra. Fast dom gör väl lite som dom vill antar jag.

Men det ska nog mer till än bara inloggning från samma ip innan dom stänger konto, för jag brukar kolla mina auktioner hos en polare, och där är minst tre personer till som alla har egna konton hos tradera. samma ip på alla.

Gör som jag gör när dom strular. Skapa ett nytt konto. Det är inte så svårt. Har hänt några gånger.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Jag tror du missade lite, dom har inte stängt av henne för att hon inte betalat en auktion, utan för att hon var sen med en faktura.

Ok jag missuppfattade. Och jag tror inte tradera har rätt till den åtgärden utan att först skicka påminelse etc. Folk som bara är lite sena från andra ställen blir ju inte portarde där.
Nå som sagt i mitt inlägg ovanför, det är bättre att föräldrarna konktaktar tradera och påpekar att deras son som bos hos dem(antar jag) har blivit avstängd. Då får tradera lite problem med att förklara att han blivit avstängd, bara för att han har använt sitt konto på fel persons dator någongång. Om de nämner dig så kan ju de fråga vad har det med din lillebror att göra etc?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

meh, att smyghöja sitt eget objekt är ju en del av auktioner, trodde inte det var förbjudet, kanske ska hålla mig till ett konto då

hur vanligt är det inte då att kompisar smyghöjer, lika bra att göra det själv då ju = samma effekt

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem

Smyghöja är fult, det förstör ju bara ideén med auktioner. Sen är det ju inte så kul om de som tänkt handla bangar och så sitter man där med kuken i handen.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det bästa är väl att dina föräldrar eller dem som nu är målsman för din lillebror att kontakta tradera och säga som det är. Om någon i familjen missköter sig på tradera så stänger de ju av alla, om inte så vore det ju meningslöst att stänga av folk. Din lillebror bor ju på en annan ort och skall därav inte bli lidande för dina handlingar.

Tradera stänger inte automatisk av personer för att de är sena, utan försäljaren måste konktakta tradera och påpeka att personen i fråga missköter sig. Om man bara är lite sen så kan försäljare ha översende med det, och i värsta fall borde det inte bli mer än ett negativt feedback. Tar man dock emot en vara utan att betala ja då är det inte konstigt att motparten blir lite arg. Nu vet jag inte hur det har gått till i detta specifika fallet, men att bara var lite sen borde inte innebära avstängning speciellt inte om man har positiv feedback innan. Isådant fall så ska man överklaga deras beslut.
*edit* en stavar som en....

Jag trodde att jag betalat en traderaräkning men jag hade missat det på internet. Jag fick en påminnelse som hamnade i skräpposten. (dålig på att kolla den) När jag väl upptäckte den så skulle jag betala in men då gick det inte eftersom ocrnumret hade gått ut, Jag bad tradera om ett nytt ocr men fick som svar att dom skulle skicka fakturan till inkasso. Fick det kravet igår så jag får betala nästa vecka.

Min lillebror har precis fyllt 18 så han har ingen målsman längre. När han kontaktade tradera hänvisade dom till den lilla meningen som är slutet av deras avtal att Tradera förbehåller sig rätten att stänga av ett konto när dom vill typ oavsett anledning. Så dom behöver ingen anledning till at stänga av kontont.

Som sagt förstår jag min och min sambos avstängning vi bor som du själv skriver i samma hushåll men jag förstår inte min lillebrors avstnängning. helt sjukt.

Har gått över till ebay nu

Visa signatur

Av skuggor skymd, bortom tid, borton rymd.