Permalänk

patiens idioten

Hejsan!

Är det någon som kan räkna ut sannolikheten för att patiensen "idioten" går ut?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte man kan räkna ut sannolikheten exakt. En dator kan såklart få fram ett närmevärde.
Skulle kanske vara något för programmeringsnördarna i programmeringsdelen

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

grejen med ordet sannolikhet är just sannolikhet. :p, det går att räkna ut exakt. tex att ta hjärter ess i en kortlek är allid 1/52.

Visa signatur

K#

Permalänk
Medlem

humm, hur funkar idioten?

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiyoko
humm, hur funkar idioten?

info

Permalänk

Jag gjorde ett sånt program en gång för längesen.
Det största problemet var ju att idioten inte är helt automatisk.
Hur ska datorn välja vilket kort som ska flyttas till en tom hög?

Kommer inte ihåg hur jag löste det eller vad det blev för resultat, men jag kommer ihåg att jag körde det några miljoner gånger över natten

Om jag hittar programmet (inte säskillt troligt) så kan jag köra det igen och se vad det blir för sannolikhet.

Permalänk

Jag har fått ut den ett par gånger (4-5 kanske), så det där med att en flitig spelare får ut den 10 gånger på en livstid är nog lite i överkant.

Edit: +1, var tvungen att köra en gång. Fick ut den på första försöket

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atman
grejen med ordet sannolikhet är just sannolikhet. :p, det går att räkna ut exakt. tex att ta hjärter ess i en kortlek är allid 1/52.

okej, hur räknar man ut den då?

(jag sökte på google och hittade en som frågat en professor på Lunds tekniska universitet och han sa att man inte kan räkna ut det, därav mitt svar. http://www.maths.lth.se/query/answers/q200410.html)

Jag ska nog försöka programmera ett sånt program som får fram sannolikheten i java. Ska bli spännande om jag klarar av det:

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy

Jag ska nog försöka programmera ett sånt program som får fram sannolikheten i java. Ska bli spännande om jag klarar av det:

du kan ju bara få en sannolikhet baserad på empiriska tester om du använder ett program och gör en massa körningar:p

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiyoko
du kan ju bara få en sannolikhet baserad på empiriska tester om du använder ett program och gör en massa körningar:p

Jo precis. Jag vet inte om det går att räkna fram sannolikheten.
Läste som sagt det här:

6 oktober 2004 12.37.00
Hej! Jag har en fråga som handlar om patienser. Det finns en patiens som kallas "idioten", för att den är så svår. Man lägger korten i 4 högar, och endast det högsta av varje sort (spader, ruter, hjärter och klöver) får ligga kvar. Så efter varje utlägg ligger det ett kort av varje på bordet. FÖr att lyckas ska de 4 essen endast ligga kvar i slutet av patiensen. Vad är sannolikheten att lyckas med denna?
Daniel

Svar:

Jag känner inte till om sannolikheten kan beräknas exakt. Genom datorsimuleringar kan man naturligtvis få fram ett närmevärde.

Kjell Elfström

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

http://www.isk.kth.se/~isk_hakn/filer/Algoritm/lab02/patiens....

http://www.isk.kth.se/~isk_hakn/filer/Algoritm/lab02/patiens....

där finns det en programmeringskod för patiensen?

jag är inget vidare på att programmera men är det någon som skulle kunna räkna ut ett närmevärde vore det väldigt intressant och kul!

Permalänk
Medlem

skulle vara kul att se vilken strategi som är bäst när man ska välja vilket kort man flyttar ner till en tom plats.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk

... någon som kan räkna ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atman
grejen med ordet sannolikhet är just sannolikhet. :p, det går att räkna ut exakt. tex att ta hjärter ess i en kortlek är allid 1/52.

Det finns väldigt många statistiska problem som man inte kan lösa analytiskt. I sådana fall är man hänvisad till att använda simuleringar.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Skrivet av [FOs]Junior:

... någon som kan räkna ut?

Gjorde ett program och körde några miljoner gånger. Ungefär 2,7% av gångerna går patiensen ut