Komma igenom tullen?

Permalänk

Komma igenom tullen?

Nu är det så att jag har tittat på en kamera och såg att den var dubbelt så billigt i USA. Så jag tycker ju att det vore bättre att köpa den där. Men så läste jag lite om tulle, och varan man köper får inte överstiga ett värde på 500 kr. Och det gör den, den kostar ca 1500. Men nu är det så att jag har en släkting som bor där och tänkte om man kunde fixa lite med det, typ att han köpte den och skickade den som ett paket ellet något. Men den får fortfarande inte överstiga 500 kr =( Är det någon som har ett tips på hur man kan skicka eller nåt utan att behöva bli stoppad i tullen?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

skicka den tilsammans med en tröja och kameran utan förpackning och skriv en lapp typ
,
here is the stuff you forgot last time you visited.

LOVE
MUM

Permalänk
Medlem

be släktingen att ta bort prislapparna och att skicka dom i ett kuvert separat.

Visa signatur

ZALMAN HD160XT PLUS | ASUS P8Z77V-LK | INTEL CORE i5 3550 @3,5GHz | 16GB CORSAIR XMS3 | INTEL 330 SSD 60GB | Hauppauge WinTV | Sapphire Radeon HD6870 1GB |WD Caviar Green 4TB | Corsair GS 500W Gaming Series
NAS
NETGEAR ReadyNAS NV+ 4TB WD Caviar Green

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swe06
skicka den tilsammans med en tröja och kameran utan förpackning och skriv en lapp typ
,
here is the stuff you forgot last time you visited.

LOVE
MUM

Det var inte ett dåligt förslag det Tack
Fast man vill ju ändå ha kartongen, men det skulle dom ju kunna skicka någon annan gång

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheMuffinMan
Det var inte ett dåligt förslag det Tack
Fast man vill ju ändå ha kartongen, men det skulle dom ju kunna skicka någon annan gång

Ja be han skicka kameran först och kartongen en dag efter.

Riktiga "snakes" det finns på swec
Syftar på swe06

Permalänk

Eller så skickar de helt sonika kameran som den är fast märker paketet med ett värde under 200:- så lär du slippa undan tullen.

Permalänk
Medlem

Eller skriv "gift" eller "sample" så ska dom också släppa det...

Permalänk
Medlem

har du kollat vad den kostar i tyskland till exempel, har själv kollat på minneskort till min mobil och det skiljer inte så jätte mycket, och inom eu så är det garanterat tullfritt..

www.idealo.de (via babelfish)

eller

http://de.pricerunner.com

Visa signatur

jo..

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

hehe vadå "snake" man har la vart med förut :-D... heheh, nämen seriöst, det är det enda som är 100% säkert, och så kan du passa på å köpa en tröja med..

Permalänk
Medlem

Om de skriver "gift" funkar det garanterat. Har fått ett antal "gifts" i år

Permalänk
Medlem

kan man inte be att dom man beställer lägger i en sådan lapp då?

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swe06
hehe vadå "snake" man har la vart med förut :-D... heheh, nämen seriöst, det är det enda som är 100% säkert, och så kan du passa på å köpa en tröja med..

är knappast 100% säkert, dom kan säkert jävlas om dom vill, men bra förslag iaf.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deeds
Om de skriver "gift" funkar det garanterat. Har fått ett antal "gifts" i år

Gåvor får inte heller överstiga 500:- per pseron, dock får man skicka gåvor till flera personer i samma paket. Kvitton eller värdebeskrivning på varje sak skall medfölja i paketet och även till vem om det är flera.... För att vara helt korrekt så skall du "bevisa" för posten att det i paketet inte är värt mer än 500:- per sakt till person.

Sample eller "you forgot last time" låter i mina öron bättre för att få igenom.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_cobra
är knappast 100% säkert, dom kan säkert jävlas om dom vill, men bra förslag iaf.

Jag har iallaf gjort det X antal gånger och skickat med diverse kepsar/skor/tröjor. har alltid funkat, däremot vet jag en massa folk som åkt på å pröjsa moms fast det stått "gift".

men "sample" kankse funkar, eller så kan man kanske skriva "broken part, sold on Ebay for 20$" men jag tror tyvärr inte detta funkar

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat på DHL International och har haft endel med tullen att göra. Jag tror att "samples" eller "gifts" som paketinnehåll och värdet på innehållet 0$ är det som är säkrast. Då är det bara ett tips från någon eller en stickprovskontroll som kan stoppa paketet direkt i tullen och då får du nog betala ändå oavsett vad som står utanpå paketet om du inte kan bevisa något, vilket blir svårt om dom verkligen har lust att gå till botten med dina skumma grejer.

Visa signatur

P4C 2,4@3,0 / P3 733@770

Permalänk
Medlem

Jag brukar be företagen nedvärdera mina varor. Kostar det 150 dollar, så ber jag dem sätta värdet till 50 dollar. Åker jag på tull + moms så är det i så fall väldigt lite och bättre än att försöka sätta värdet "0 dollar", eftersom jag tror det väcker mer uppmärksamhet. Swe06 hade dock ett fint tips om man har någon släkting i landet.

Permalänk

Syrran bor i USA och det har alldrig varit några problem och sänt mig grejer typ Gucci klocka mm. Skriv bara att det är värt 500:- så slipper du tull.

Visa signatur

Är inte lätt och vara novis, men det går ändå!!!!

[ AMD Phenom 9550 Quad-Core 2.2 GHZ ] [Gigabyte GA-MA770-DS3] [Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096MB CL5] [Western Digital VelociRaptor 150GB, 10000RPM, SATA, 3 Gb/s, 16MB] [ Seagate Barracuda 7200 500GB Sata-300 32MB] [Leadtek 9800 GT]

Permalänk
Medlem

Tullen lägger idag ingen större energi på att kontrollera paket och dylikt. Dock görs det kanske några stickprovskontroller.
Morsan jobbar på tullen så ropa om det är något ni vill ha hjälp med.

Visa signatur

Old math teachers never die, they just tend to infinity.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att om ett paket kommer bort i transporten så blir man bara ersatt till det värde som stog på paketet? Något att tänka på isf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bark
Tullen lägger idag ingen större energi på att kontrollera paket och dylikt. Dock görs det kanske några stickprovskontroller.
Morsan jobbar på tullen så ropa om det är något ni vill ha hjälp med.

Kanske inte i Göteborg men jag kan lova att det är annorlunda på tex Arlanda.
Seriös morsa du har om hon "släpper igenom" saker....
Skulle vara intressant att veta hennes anställningsnummer.

Jobbar hon inom EH eller GS?
Kanske till och med mot VMI?

Verkar finnas mycket löst folk.

Permalänk

¨
Enklaste sättet är ju att bara be dom att skicka den som ett helt vanligt paket i en brun tråkig kartong med ett gäng frimärken på. Räknas ju som post =).

Fick hem 2 kyosho mini-z för något år sedan så.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bark
Tullen lägger idag ingen större energi på att kontrollera paket och dylikt. Dock görs det kanske några stickprovskontroller.
Morsan jobbar på tullen så ropa om det är något ni vill ha hjälp med.

Det är jag inte så säker på, jag har nämligen åkt på tull på 2 av 2 möjliga försändelser förra året. Kanske hade jag otur, bara. Iofs så var de från företag som vägrade skriva ned värdet eller fiffla på annat sätt.

Permalänk

Hejsan

jag har köpts saker på ebay många gånger som kostat över 500 och har aldrig behövt betala tull för det faktiskt.. De jag köpt av har skickat det som brev...

Visa signatur

Av skuggor skymd, bortom tid, borton rymd.

Permalänk
Medlem

Spelar inte så stor roll vad ni skriver på paketen. Anser tullen att en vara är värd en viss summa så åker ni dit ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Kanske inte i Göteborg men jag kan lova att det är annorlunda på tex Arlanda.
Seriös morsa du har om hon "släper igenom" saker....
Skulle vara intressant att veta hennes anställningsnummer.

Jobbar hon inom EH eller GS?
Kanske till och med mot VMI?

Verkar finnas mycket löst folk.

Och du verkar vara ju vara en av de vettigare här.
Läste du ens vad jag skrev? Eller snarare lyckades du kanske tolka meddelandet med akterlyktan din.

Det jag menade med att min mor jobbar på inom Tullverket var främst det att hon har en del kunskap om hur tullen arbetar, logiskt nog, samt då även vilka regler eller liknande som gäller.
Jag menade inte att hon kan hjälpa dig smuggla in din penisförlängare du beställt från något obskyrt land.
Som rent exempel.

Visa signatur

Old math teachers never die, they just tend to infinity.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bark
Och du verkar vara ju vara en av de vettigare här.
Läste du ens vad jag skrev? Eller snarare lyckades du kanske tolka meddelandet med akterlyktan din.

Det jag menade med att min mor jobbar på inom Tullverket var främst det att hon har en del kunskap om hur tullen arbetar, logiskt nog, samt då även vilka regler eller liknande som gäller.
Jag menade inte att hon kan hjälpa dig smuggla in din penisförlängare du beställt från något obskyrt land.
Som rent exempel.

Ok, jag ber om ursäkt för att jag missuppfattade dig.
Men det är inte helt svårt att göra den tolkningen då flertalet på forum som just dessa jämnt och ständigt försöker"komma undan" med allt från himmel till jord.

Faktiskt så är jag glad att jag missuppfattade dig, glad att jag hade fel, glad att det finns fler som är seriösa! Tack för att du förklarade hur det låg till.

(hehe: akterlyktan - )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kukilon
Spelar inte så stor roll vad ni skriver på paketen. Anser tullen att en vara är värd en viss summa så åker ni dit ändå.

Det där stämmer inte, om tullen inte är säkra på värdet på innehållet på paket så får du ett brev med posten där de ber dig att skicka in kvitton eller faktura för att fastställa hur mycket tull du ska betala. Sen är det en annan sak att det är lätt att förfalska kvitton och fakturor....

Permalänk
Medlem

Översta posten:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=9567&pe...

Har dock inte en susning ifall det fungerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
Översta posten:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=9567&pe...

Har dock inte en susning ifall det fungerar

skaffa dig en susning.nu (förlåt, ja kunde inte låta bli, klockan är mycket)

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png