Permalänk
Melding Plague

DDR2-667 en flopp?

<font style="font-size: 10pt"><b>DDR2-667 en flopp?</b></font> <small class="small">tisdag 17 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.digit-life.com/articles2/mainboard/p4-ddr667-round..." target="_blank" >Digit-Life</a> har publicerat en mycket intressant artikel som undersöker om minnesstandarden DDR-667 verkligen behövs och ger några fördelar prestandamässigt.
<br />
<br />Minnestillverkare har börjat lansera DDR2-667-minne i strid ström till marknaden och både Intels nya styrkretsar i945 och i955X och Nvidias nForce4 SLI Intel Edition stödjer standarden, men i praktisk prestanda, är det värt pengarna som DDR2-667 kostar extra?
<br />
<br />Vi ser tester i specifika minnestestprogram, SpecviewPerf och ett gäng spel, däribland Doom III vilket bygger på OpenGL-API:n vilket gillar hög frekvens när det gäller minnen.
<br />
<br />"<I>Indeed, an attempt to use DDR2-667 even with the best timings (4-4-4-12) in our review of the first NVIDIA product for Intel processors just resulted in performance drop. Let's see what the production-line motherboard on this chipset can do with a pair of Corsair CM2X512A-5400UL modules, which claim to support fantastic 3-2-2-8-1T timings at 675 MHz (but at the voltage raised by 0.3V they are guaranteed to operate with nForce4 SLI IE only).</I>"
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.digit-life.com/articles2/mainboard/p4-ddr667-round..." target="_blank" >Digit-Life</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ut som när ddr400 mhz kom när det bara fanns processorer som klarade att få ut max ur 333 mhz minnen... De fick inte mer prestanda när man körde minnena snabbare än FSB:n. Dock så gick FSB:n i 533 dvs 266 och man fick max ur 333 mhz minnen. Men över det så fick man inte mer och i vissa fal sämre. Det finns artiklar om det men ja kommer inte ihåg exakt vart osv.

Min slutsats av detta är att det är onödigt till en viss gräns att köra minnena snabbare än processorns FSB.

Det som kan vara bra med 667 mhz DDR2 minnen är att man kan överklocka processorn mera synkat med minnena och genom det få mer prestanda.

Eller har jag fel?

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem

Ja.

Men det som är kul med DDR 400 är att du kan överklocka dom och behålla den fina timings som gör att det blir vassare. DDR2 har lite problem med låga timings fast man piskar upp högre FSB. Än så länge är är det inget att hurra för när det gäller DDR2, men är övertigad att det kommer snart eller så går dom över till DDR3 och skrotar DDR2. Vet ej.

Permalänk
Medlem

Var väl inte ens en vecka sedan de kom fram till att frekvens är lika mycket värt som bromsspår i kalsongerna om det kommer på beskostnad av timings?

Hög frekvens på minnen är bull, and nothing but bull. Right?

Permalänk
Medlem

sånna minnen har jag 1.5 gb 4-4-4-12 667Mhz men har aldrig provat clocka för jag vet ej hur man gör

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Var väl inte ens en vecka sedan de kom fram till att frekvens är lika mycket värt som bromsspår i kalsongerna om det kommer på beskostnad av timings?

Hög frekvens på minnen är bull, and nothing but bull. Right?

Jag är ingen överklockare (barton 2500+@3200+) men kan man inte köra prollen i högre fsb med snabbare minnen?

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Var väl inte ens en vecka sedan de kom fram till att frekvens är lika mycket värt som bromsspår i kalsongerna om det kommer på beskostnad av timings?

Hög frekvens på minnen är bull, and nothing but bull. Right?

Va? Att låga timings är minst lika viktigt har man ju vetat länge. (ett antal år ivf.) Sen är frekvensen visst viktig den med. Grejjen är bara att man måste ha båda "bra" för att prestandan ska bli bra.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Usch vad alla gormar om timings. Det är som med agp-portens hastighet... 2x mot 8x på agp-porten gör ungefär lika stor skillnad som 3-3-3-8 mot 5-5-5-15 på minnens timings. Nä ok, timings är väl lite viktigare, men jag kan ta ett exempel.

Sisoft Sandra 2004 - Memory Benchmark
12*266 - 3-3-3-8 FPU: 5797
16*200 - 3-3-3-8 FPU: 4778
16*200 - 5-5-5-15 FPU: 4530

Nåjo. Redan nu kan man ju lätt se att om man kan öka frekvensen när man offrar timings... så ska man göra det. Dessa skillnader i timings utgör alltså en ökning på 5.4%, från 5-5-5-15 till 3-3-3-8 (en ganska extrem skillnad). Frekvensen utgör däremot en ökning på 21.3%. Denna skillnad är lite vanligare, finns ju faktiskt P4or som kör i både 200 och 266 MHz fsb, så det är verkligen inga extrema tillämpningar. Det optimala är ju naturligtvis minnen som klarar både låg latency och låg frekvens, men man kan ju inte få allt, så personligen lättar jag ofta på timings och drar upp frekvensen ett snäpp extra.

Visa signatur

"We, the High Ruling Council of Spathiwa have just passed a new law. Your continued existence is now a crime! With the authority of justice, we attack!" - The Spathi High Council (Star Control 2)

Permalänk
Medlem

Men på Athlon64orna är ju inte timingsen lika viktig då minneskontrollern ligger i cpu, där är mhz mer viktigt.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk

Pengarfråga!!!!

DDr 2 minnerna är som celirion proccessorna, går ut på att lura folk att få något snabbare minnnen för betydligt högre peng , menar rambus minnerna är ju tillomed snabbare ddr 2 minnerna är bara gammal teknik som man försöker återmodernisera!

Visa signatur

/olle

Permalänk
Medlem

Re: Pengarfråga!!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av someone88
DDr 2 minnerna är som celirion proccessorna, går ut på att lura folk att få något snabbare minnnen för betydligt högre peng , menar rambus minnerna är ju tillomed snabbare ddr 2 minnerna är bara gammal teknik som man försöker återmodernisera!

Vad menas med till och med? Rambus är snabba, de var bara för jäkla dyra och man måste ha minst två stickor.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DD
Usch vad alla gormar om timings. Det är som med agp-portens hastighet... 2x mot 8x på agp-porten gör ungefär lika stor skillnad som 3-3-3-8 mot 5-5-5-15 på minnens timings. Nä ok, timings är väl lite viktigare, men jag kan ta ett exempel.

Sisoft Sandra 2004 - Memory Benchmark
12*266 - 3-3-3-8 FPU: 5797
16*200 - 3-3-3-8 FPU: 4778
16*200 - 5-5-5-15 FPU: 4530

Nåjo. Redan nu kan man ju lätt se att om man kan öka frekvensen när man offrar timings... så ska man göra det. Dessa skillnader i timings utgör alltså en ökning på 5.4%, från 5-5-5-15 till 3-3-3-8 (en ganska extrem skillnad). Frekvensen utgör däremot en ökning på 21.3%. Denna skillnad är lite vanligare, finns ju faktiskt P4or som kör i både 200 och 266 MHz fsb, så det är verkligen inga extrema tillämpningar. Det optimala är ju naturligtvis minnen som klarar både låg latency och låg frekvens, men man kan ju inte få allt, så personligen lättar jag ofta på timings och drar upp frekvensen ett snäpp extra.

Grattis, bra! Väl genomtänkt!
Så jävla smart att mäta skillnaden i ett program som inte bryr sig så mycket om timings.
Gör mätningarna i ett spel så ska du få se. Bandbredd är ju inte allt, responstid är viktigt också. Det är ju det allt handlar om. Och så rotar du fram ett test där man mäter bandbredden och så säger du "Titta! Det är nästan ingen skillnad när man rör timings!"

Självklart påverkas inte bandbredden så mycket när du rör timings. Det är ju responstiden du ska bencha jäkla geni!

Kolla ett riktigt test istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Men på Athlon64orna är ju inte timingsen lika viktig då minneskontrollern ligger i cpu, där är mhz mer viktigt.

Om vi nu har en processor med integrerad minneskontroller som har en access tid på låt säga hypotetiska 10ns. Och en annan med extern minneskontroller med en accesstid på låt säga 100ns. Har du då ett minne som fördröjer accesstiden med 5ns. Vilken processor drabbas hårdast?

Athlon64 har ju på grund av sin minneskontroller mycket bättre prestanda än låt säga den annars så lika Athlon XP. Men den är därför också mycket känsligare för variationer.

En annan intressant sak är att en access på 100ns kostar en 2GHz A64 200 cykler. Medan en P4 på 3GHz blir av med 300 cykler.
Och med tanke på att en A64 gör mer per Hz så gör de 100 extra cyklerna på P4 mer än 50% större prestandaförlust där.

Med andra ord. Det du säger är bakvänt. MHzen spelar mindre roll på A64 än timings.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Someone88

DDr 2 minnerna är som celirion proccessorna, går ut på att lura folk att få något snabbare minnnen för betydligt högre peng , menar rambus minnerna är ju tillomed snabbare ddr 2 minnerna är bara gammal teknik som man försöker återmodernisera!

Rambus minnena är definitvt inte snabbare. Ett Rambus minne på 800MHz ligger på 1600MB/s. Ett vanligt DDR2 minne ligger på 5333MB/s. En jävla skillnad ska jag säga dig.
Sen har ju Rambus generellt sett sugig latenser om man jämför med DDR också. Jag vet inte hur det är mot DDR2. Men det är nog knappast till Rambus fördel heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Kolla ett riktigt test istället.

mBench - Latency
16*200 - 5-5-5-15: 95.9ns
16*200 - 3-3-3-8: 84.7ns
12*266 - 3-3-3-8: 72.6ns

timings: 11.6%
frekvens: 14.3%

Det blev inte direkt omvända siffror i ett "riktigt" test...

Visa signatur

"We, the High Ruling Council of Spathiwa have just passed a new law. Your continued existence is now a crime! With the authority of justice, we attack!" - The Spathi High Council (Star Control 2)

Permalänk
Avstängd

Hur är det i Doom 3 då?
Och är det med en P4 eller en A64.
P4 tenderar att gilla bandbredd. Det måste jag hålla med om.