köp via internet oftast dyrare än i butik i slutändan

Permalänk

köp via internet oftast dyrare än i butik i slutändan

Hej har en liten fråga bara eller så men oftast tycker jag att de nästan blir dyrare i slutändan att köpa i internet butik vad tycker ni och nån motivering varför ?

Visa signatur

/olle

Permalänk
Medlem

billigast på internet. Kan jämföra exempel den nya Razor diamonback musen som kan fås för 399kr medans på JMEdata här i malmö kostar det 499. Jag kan alltså beställa den online + frakt och ändå spara en hel del.

Permalänk
Korsordsguru

"Billigast på internet såklart" med motiveringen: Hong Kong is the shit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Oftast är det billigare på internet. Däremot slår inget lokala affärer när det kommer till byten/reklamationer mm

Permalänk
Medlem

Det beror helt och hållet vad det är man skall köpa. Datorkomponenter är billigare för mig genom "internet" än butiker. Mesta dels beroende på att jag inte bor i stockholm, att åka till sthlm kostar ca 200 spänn(24timmar kortet) och tillbax kostar det två markeringar(tror jag). Då jag inte alls gillar dessa biljettkuponger så blir det 24timmarskortet.
Här var jag bor är det svindyra priser pga endast 2 butiker som säljer datorprodukter, och med 18000 invånare så är det inte lätt att ha jättebilliga saker.

Vissa saker som t ex Nintendo DS blir bara 50 kronor dyrare i butiken här(gentemot webhallen), vilket jag kan stå ut med för att få det enklare om något skulle bli fel.

Visa signatur

People are spending dollars on water tapped in fancy bottles. And don't you agree? The gesture is not so much an act of stupidity. It 's just a sign of our destructive mentality. - Raised Fist [Slipping into coma]

Permalänk

Ibland är det billigare på internet, men med frakt och allt kan det bli ungefär samma pris och då köper man hellre i butik eftersom man slipper väntetiden och för att det blir enklare vid reklamation.

Har inet som ligger ganska nära.

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk

Beror på. En hdd från det lokala kostar 1200:-för e 200 sata har jag förmig.
billigast på internet är väll 900? , så det blir gaanska jämt.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Självklart billigare på nätet. Bara man köper tillräckligt mycket på samma gång, så sparar man tusenlappar.

Permalänk
Medlem

Allt är billigare på nätet... skulle köpa livsmedel på nätet om det gick.l

Permalänk
Avstängd

Beror ofta på hur mycket man tänker handla för iofs..
Att beställa t.ex en 200GB HDD för 850:- på en webbutik är inte alla gånger lönande ioma frakten kanske ligger på 130:-, och den lokala butiken bara tar 950:- för samma disk.
För egen del så brukar jag och några kompisar beställa ett större gäng grejjer så att inte frakten ska äta upp det lilla man sparar.
Tilläggas kan att jag har väl en 7-8mil till närmsta butik med datakomponenter i sortimentet, det gör för min del en bensinkostnad på 150-200:- att lägga på inköpskostnaden.
Så webbutiker är min melodi, fast bara när det behövs grejjer för en 2-3000:- i ett svep.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Beror precis som många säger på vad man ska beställa och vad det kostar, men ska man köpa specifik hårdvara, flera saker samtidigt och så vidare så beställer jag hellre över nätet. Ska man bara köpa ett par fläktar eller en brännare eller något sådant går det oftast på ett ut och då tar man väl hellre butiken och får skiten samma dag...
Men är man ute efter något specifikt är det dumt att åka till affären då de med all säkerhet inte har just det man vill ha hemma och så åker man därifrån med något man egentligen inte ville ha...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Affären för min del. Då jag lärt känna en person på en känd datorbutik så får jag till inköpspris. Dock lärde jag känna personen efter mitt inköp av ny dator. Bah :'( Men framtiden ser ljusare ut för billiga datoraffären på den butiken

EDIT: Internet och postorder är väl ändå samma sak i slutändan, du beställer via postorder på internet.

Sen ska man handla mkt gör man det på internet om man. Dock så gillar jag att köpa mina varor i butik då jag har mycom, kylning.com och webhallen nära. Och ska man köpa en liten sak som är 20kr billigare på db så köper jag den i butik såklart för frakten spelar in dära plus lättare att reklamera/byta ut om det skulle va något. Samma gäller dyrare köp. Hellre går jag back på ca: 200kr i butik än att beställa via internet om det gäller stora inköp då det jag skrev ovan spelar in och är bekvämare.

Permalänk

Själv köpte jag en linksys accesspunkt och w-lankort på lokala it-månglaren billigare än vad komplett.se (som var billigast då, vet inte hur det är nu dock) sålde prylarna för innan frakten var påslagen.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem

Billigast på Internet. Du behöver inte åka till butiken och anpassa dig för deras öppettider. Du behöver inte köa. Internet = smidigare sedan får du det skickat hem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Allt är billigare på nätet... skulle köpa livsmedel på nätet om det gick.l

http://www.netxtra.se/

Visa signatur

P4C 2,4@3,0 / P3 733@770

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Allt är billigare på nätet... skulle köpa livsmedel på nätet om det gick.l

Stämmer ju verkligen inte iofs...

Vår lokale handlare, när degäller datorprodukter, brukar lägga sej snäppet under komplett...å då slipper man frakt som typ e 500kr på en lcd tex

Akvarium är bara att glömma på nätet...möbler etc. converse skor på zoovillage kostar 449 ifall du e medlem + frakt, i stan här 499 kr...typ samma. Massa grejer som e billigare el lika billigt i städerna...men man kanske får kolla lite å inte ta första bästa firma...

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Vänner,

Självklart billigare på nätet. Bara man köper tillräckligt mycket på samma gång, så sparar man tusenlappar.

Jag är inte din vän.

Ontopic:

Blir billigare att hämta upp saker i min lokala affär, vilket är mycom eller webbhallen.

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Base
Jag är inte din vän.

Ontopic:

Blir billigare att hämta upp saker i min lokala affär, vilket är mycom eller webbhallen.

Han sa vänner.

Alla bor inte i stockholm kanske?

Permalänk
Avstängd

700kr för 200GB disk bara 15km från mig... helt okej, gissa mitt svar

Dock så har jag stamkunds pris som är mycket lägre

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

webhallen ^^ internetpriser + ingen frakt för min del!

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
700kr för 200GB disk bara 15km från mig... helt okej, gissa mitt svar

Dock så har jag stamkunds pris som är mycket lägre

700:- för 200GB?
Då är de billigast i sverige.

Sen mycket lägre pris än det?

Generös butik som ger bort hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
700kr för 200GB disk bara 15km från mig... helt okej, gissa mitt svar

Dock så har jag stamkunds pris som är mycket lägre

Bara att gratulera om fallet är sådant..
Min grossist tar typ 725:-+moms för sin billigaste 200GB'are.
750-800:- i billigaste nätbutikerna.
Är det månne en släkting som bedriver den rörelsen du tar komponenter från?
Annars är dom ganska lätträknade dom som gör backaffärer.
Personligen tror jag att även "Dock så har jag stamkunds pris som är mycket lägre ;)" är bara BS,..
Under 750:- är en ren förlustaffär för den som säljer.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?