Permalänk
Melding Plague

Asus och AEGIA

<font style="font-size: 10pt"><b>Asus och AEGIA</b></font> <small class="small">onsdag 18 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/multimedia/display/2005051808330..." target="_blank" >X-Bit Labs</a> rapporterar att tillverkaren Asus kommer att lansera ett grafikkort med AGEIA:s fysikprocessor (<a href="http://www.sweclockers.com/html/sok.php?searchquery=AGEIA&mat...">PhysX </a> vilket är en PPU som står för Physics Processing Unit, vilket vi rapporterat om tidigare.<br /><br />Tydligen har Asus och AEGIA kommer överens men inte gjort något samarbete officiellt än. En talesman för Asus skall ha sagt:<br /><br /><I>"Gamers using ASUS add-in boards with the AGEIA PhysX processor will experience unprecedented physics-based effects and environments in next-generation games"</i><br /><br />Vi har hört att flera tillverkare har varit intresserade av denna processor. Med hjälp av Asus försäljning kan speltillverkarna kanske kunna få ut PhysX på marknaden med hyfsat stöd i spelen. Det finns dock fortfarande många frågetecken med AGEIA:s PhysX som förhoppningsvis kommer lösas på Computex Taiwan 2005.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

synd att man ska behöva ett dyrt kort till. hade det inte varit bätre att lägga in deta i grafikkorten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lanbonden
synd att man ska behöva ett dyrt kort till. hade det inte varit bätre att lägga in deta i grafikkorten?

Fast å andra sidan så får det gärna komma aegia ppu:s för pcie 1x så man får någon användning av alla dessa 1x som tillverkarna envisas med att trycka dit istället för en 4x

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

är ett måste ha när det kommer ut kort om det kommer till vanliga gammla pci så säga

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Mna får hoppas att de tkommer till gamla PCI

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Avstängd

Tycker dessa kort verkar ägiga.(uttalas aegia)
Trött humor...

Permalänk
Medlem

Skulle vara roligt att se en soldat-sim med induviduella kulor som påverkas på ett mer verklighetstroget sätt än vad som är vanligt just nu. Och är inte hit-boxes redan utdött så borde det ju vara dags nu.

Permalänk
Medlem

undrar hur framtidssäkert ett sånthär kort kommer vara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpaUlle
undrar hur framtidssäkert ett sånthär kort kommer vara

Hur framtidssäkert var Voodoo 1 korten på sin tid? ...Precis, nu vet du svaret

edit:stavfel

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem

om man har ett sånnt där kort idag och spelar tex hl2/doom3/farcry osv.. kommer det bli någon skillnad eller måste spelet ha stöd för PPU?

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Medlem

Intressant... om man ska få genomslag på en sådan produkt gäller det ju att lobba på att få många speltillverkare att lägga in stöd för sånt här. Det borde ju rimligtvis vara intressant att peta in chippet även i konsolspel och liknande och när man kollar de senaste dagarnas "news" har det trillat in en hel del: http://www.ageia.com/news.html och om det där har hänt "nyligen" så är det nog så att det ligger massor i pipen och är på gång. Jag är inte så där vansinnigt bevandrad, men Ghost Recon kände jag igen... och både Xbox 360 och PS3 är med på lite saker där, det låter verkligen lovande detta.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z0rux
om man har ett sånnt där kort idag och spelar tex hl2/doom3/farcry osv.. kommer det bli någon skillnad eller måste spelet ha stöd för PPU?

Det tror jag inte, men jag har hört att Unreal 3-motorn ska ha stöd för en PPU, inget krav med andra ord utan antagligen bara fetare effekter och liknande.

Permalänk
Medlem

Hoppas de kommer släppa spel som stödjer det bara. Kommer givetviss att köpa det bara för att vara värst av alla..... Måste ha något att slänga pengar på ju :)=

Permalänk

"AGEIA’s PhysX is the world’s first Physics Processing Unit (PPU)"
saxat från: http://www.xbitlabs.com/news/multimedia/display/2005051808330...

med andra ord, ni som säger AEGIA menar något helt annat....

Visa signatur
Permalänk

De första postarna (första 4) verkar lite småtröga eller kvällströtta. PhysX kommer INTE som nått tilläggskort utan som ett chip på nya grafikkort. LÄS ordentligt

Visa signatur

A64 3500+ | DFI LP NF3 Ultra-D | 1024MB | 120GB | TruePower 480W | 6600GT 256MB | SB Audigy | Copperhead | G15
AMD Athlon64 X2 4600+ säljes! http://marknad.sweclockers.com/visa_annons.php?aid=31316

Permalänk
Medlem

första ja reflektera på oxo ..... fast har för mej att dom förut sa de skulle komma speciella kort .. o på moderkort... Men inbyggt i graffarna har ja inget emot MUMS ääh whata heck pula in den på lite allt möjligt ... så den får en ordentlig genomslagskraft och blir svår att undvika vid datorköp (slinker med NÅNSTANNS=)

Som det är med ljudchippen. 1 på mammabordet + 1 i pcislotten som MÅNGA har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Det tror jag inte, men jag har hört att Unreal 3-motorn ska ha stöd för en PPU, inget krav med andra ord utan antagligen bara fetare effekter och liknande.

Det är snarare så att alla nyare spel som använder sig av Novodex' fysikmotor kommer att ah stöd för PPU'n då AEGIA samarbetar med novodex

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt att Asus implementerar chipen direkt på grafikkorten, men annars är det PCI-kort som gäller till att börja med.

Xbitlabs (som även har en bild på ett PCI-kort)
"The PhysX based graphics cards are expected to become available in Q4 this year. ASUS is the primary partner interested in manufacturing physics boards so far. The chip will be manufactured with 0.13micron technology, and the 182sq.mm die will host 125 million transistors.

Speaking about the board design it is important to say that the boards will support PCI interface. Yes, the regular PCI. There are certainly marketing as well as technological reasons for that. First of all, far not all the mainboards out there come equipped with two PCI Express slots onboard, so since you will need a graphics card AND a physics card, you may simply have no PCI Express slot for the latter, but you will always have PCI. Besides, even if you have two PCI Express slots, you might want to have an SLI or any other dual graphics card solution running, which again means there would be no room for the physics board. That’s just one of the reasons. However, I am sure that sooner or later they will also switch to PCI Express, as it will allow much faster operation."

"The cards based on the new AGEIA PhysX processor will start sampling in Q3 2005, and when they appear in retail in Q4 their price is supposed to be between $249 and $299."

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Priset är ju åt skogen för högt.

Visa signatur

Jag är inte dum i huvudet jag har bara otur när jag tänker..

Permalänk
Medlem

Mjo, med dagens kurser ligger priset på ca. 1800kr. Hmm, alltså ska man lägga ut 3-4000kr för ett mycket bra grafikkort (AGP) och sen därtill 2000kr för att ha grymma fysik-effekter i spel. Hmm... nåja, jag väntar hellre tills det är standard i moderkort och/eller grafikkort med de här chippet

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [nocturno]
De första postarna (första 4) verkar lite småtröga eller kvällströtta. PhysX kommer INTE som nått tilläggskort utan som ett chip på nya grafikkort. LÄS ordentligt

Eller så hade de helt rätt, med tanke på att det är ett tilläggskort som Asus skall släppa....
Kanske är det du som borde läsa ordentligt.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....