Trasigt moderkort, ingen garanti?

Permalänk
Medlem

Trasigt moderkort, ingen garanti?

Tja!

Jag hade beställt en dator i delar från datorbutiken för lite över ett år sedan...När nu mitt moderkort gick sönder så ringde jag och hörde med dom. 1 års garantin hade precis gått ut och dom sa att jag va tvungen att bevisa att de va fel på moderkortet från början för att få ett nytt...Helt omöjligt så jag ringde tillverkaren EPoX. Men dom säger att det är inte deras moderkort, så dom kan inte hjälpa mig! WTF?! va ska man göra nu då? orka betala typ 1500 för ett nytt bara för att EPoX inte vet vilka kort dom tillverkar... för övrigt var det ett Epox EP-4PCA3i.

Nån som vet hur man ska göra? eller är de bara att betala?

Permalänk
Hedersmedlem

På vilket sätt är moderkortet sönder? Om det är kondensatorerna (vanligt problem på vissa EpoX-kort) så borde du kunna få ett nytt eller ett likvärdigt kort från Datorbutiken, eftersom det är ett "fel redan från början".

Skriv bättre topics i fortsättningen tack.

*tråd flyttad och topic redigerad*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

ok sry...Jo de är så att när jag startar datorn är de helst svart och de står typ no signal input på skärmen. Allt går igång, typ cpu fläkten och så.
Har testat att bytt grafikkort hårddisk ect ect... och kommit fram till att det är moderkortet. Eller kan minnena göra så att skärmen inte startar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ptah
ok sry...Jo de är så att när jag startar datorn är de helst svart och de står typ no signal input på skärmen. Allt går igång, typ cpu fläkten och så.
Har testat att bytt grafikkort hårddisk ect ect... och kommit fram till att det är moderkortet. Eller kan minnena göra så att skärmen inte startar?

Problemet är väl att när garantin gått ut gäller bara konsumentköplagen, alltså för fel som uppstått vid tillverkningen eller hos återförsäljaren.
Har du satt ihop den själv kommer det i stort sett vara omöjligt att visa att du inte bränt den med statisk elektricitet. Speciellt eftersom den har fungerat hittills. Det måste alltså vara ett tillverkningsfel om du inte orsakat felet.

Visa signatur

"If you should ever leave me, though life would still go on believe me, the world could show nothing to me,
so what good would living do me?"

Permalänk
Medlem

Men om jag haft de i över 1 år så borde dom väl förstå att jag inte brännde de när jag satte i de? Såvida jag inte spara det och skicka tillbaka de senare för att försöka få ett nytt =P

Permalänk
Medlem

Ptah: Komponenter kan skadas av ESD så att de går sönder flera månader senare...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Är det fel på moderkortet är det nog enklast att få det bytt av Epox om datorbutiken inte kan ta det på garantin.

EPoX motherboard products are warranted for a period of 36 months, from the date of purchase and invoice from EPoX. The 36 month period only applies on boards purchased from 1st January 2004. Boards purchased before 2004 are covered by the original 24 months period.

Permalänk
Medlem

Pressade priser betyd ofta "annan" servicegrad.
En butik som de borde ju ta sitt ansvar - i alla fall hjälpa kunden att sända kortet till Epox för service.

Men det är ju bra att veta att Datorbutiken e stenhårda på 1års garantin även om Epox lämnar längre garantitid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Är det fel på moderkortet är det nog enklast att få det bytt av Epox om datorbutiken inte kan ta det på garantin.

EPoX motherboard products are warranted for a period of 36 months, from the date of purchase and invoice from EPoX. The 36 month period only applies on boards purchased from 1st January 2004. Boards purchased before 2004 are covered by the original 24 months period.

Permalänk
Medlem

Re: Garantier?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ptah
Tja!

Jag hade beställt en dator i delar från datorbutiken för lite över ett år sedan...När nu mitt moderkort gick sönder så ringde jag och hörde med dom. 1 års garantin hade precis gått ut och dom sa att jag va tvungen att bevisa att de va fel på moderkortet från början för att få ett nytt...Helt omöjligt så jag ringde tillverkaren EPoX. Men dom säger att det är inte deras moderkort, så dom kan inte hjälpa mig! WTF?! va ska man göra nu då? orka betala typ 1500 för ett nytt bara för att EPoX inte vet vilka kort dom tillverkar... för övrigt var det ett Epox EP-4PCA3i.

Nån som vet hur man ska göra? eller är de bara att betala?

Om detta är ett vanligt fel på korten som många har upplevt så ska de ersätta dig med ett nytt kort eller laga det. Som jag har förstått det så har många Epoxkort detta problem.

Rent juridiskt kallas det för "in nuce" eller något liknande och på svenska betyder det att felet som orsakat skadan fanns där redan från början. Din bevisning i det här fallet är att många människor har rapporterat in detta problem och att Epox även har erkännt att de har haft problem med kondensatorerna.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Garantier?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kukilon
Om detta är ett vanligt fel på korten som många har upplevt så ska de ersätta dig med ett nytt kort eller laga det. Som jag har förstått det så har många Epoxkort detta problem.

Rent juridiskt kallas det för "in nuce" eller något liknande och på svenska betyder det att felet som orsakat skadan fanns där redan från början. Din bevisning i det här fallet är att många människor har rapporterat in detta problem och att Epox även har erkännt att de har haft problem med kondensatorerna.

Ahh låter ju intressant...men hur ska jag kunna bevis för datorbutiken att det finns fler som har samma problem och det är ett fel från grunden? Skriva ut 100 sidor där de är folk som har problem med de? Dom kunde jag ju lika gärna skrivit själv...de jag vill komma fram till är att det är nästan helt omöjligt att bevisa att det är ett problem som var från början. Är de någon som har nått förslag på hur man kan övertyga dom?

Permalänk
Avstängd

Chansen finns ju att det är processorn som kan ha gått också. Prova att testa på annnat moderkort om du har chansen. Kan även vara agp porten som har pajat.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Garantier?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ptah
Ahh låter ju intressant...men hur ska jag kunna bevis för datorbutiken att det finns fler som har samma problem och det är ett fel från grunden? Skriva ut 100 sidor där de är folk som har problem med de? Dom kunde jag ju lika gärna skrivit själv...de jag vill komma fram till är att det är nästan helt omöjligt att bevisa att det är ett problem som var från början. Är de någon som har nått förslag på hur man kan övertyga dom?

Först och främst; är det kondensatorerna som strular? Om det är dåliga kondingar kan du säkert påpeka det för Datorbutiken att EpoX använt dåliga kondingar, vilket är ett "fel som fanns med redan från början". Då ska du kunna reklamera kortet.

Är det något annat "unikt" fel som inte kan härledas till att EpoX gjort något fel i tillverkningsprocessen så är du inte berättigad ett nytt kort.

Bevisbördan ligger på dig, det innebär oftast att du måste undersöka vad felet är och varför det uppkommer.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hjälpsam

Minnen kan ställa till det som sagt. Om kondingarna är kass så kan det ofta ses att topparna buktar utåt eller har läckt brun sörja.

Om du har överklockat kortet så gäller inte några garantier om de inte uttryckligen står beskrivet (tex vissa entusiastminnen har garantier om de körs utanför grund spec).

Innan du skickar tillbaks kortet eller bråkar med butiken fullt ut så skall du vara säker på att det är moderkortet som är kass. Och inte tex nätagget som har blåst en eller annan konding tex.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att skärmen är ordentligt ansluten? En polare hade samma problem, No signal stod det, bara att trycka i skärm-sladden så funkade det.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Jo jag har testat

3 olika hårddiskar
3 olika skärmar
2 olika grafikkort

och sen har jag inte haft möjlighet att testa resten. Men drog slutsattsen att om de hade varit minnena borde de väl blivit bild? om de hade varit nätagget borde väl typ cpu eller nått kanske låta konstig eller liknande, men jag tänkte de kan va möjligt. Sen processorn borde väl inte påverka bilden heller? allt verka ju funka bra annars. Så då va de ju bara moderkortet kvar...som jag är 90% på att de är.

*EDIT*

Jag kontrollera kondensatorerna och såg att typ 3 st var utbuktade och hade lite brunt på sig...detta kommer nog lösa sig fint trotts allt Tack för all hjälp, hur bra som helst Ett extra tack till fluf btw

*EDIT 2*

Haha, första gången jag ringde datorbutiken så sa dom att det var stenhårt med att jag skulle bevisa felet (hade gått mer än 1 år) + att han sa att jag skulle betala frakt på 200 Kr för att i bästa fall KANSKE få laga moderkortet. Nu när jag ringde igen så fick jag prata med en annan, jag sa bara "jag köpte ett moderkort av er för drygt 1 år sedan och det har gått sönder". Sen sa han typ okej jag skickar fraktsedel så du slipper frakten och kartonger och grejer, så skriv bara vad problemet är lapp om vad som var fel så fixar vi de. Hur kan de skilja sig så mycket? Vore ju inte kul om jag nu hade gett upp efter första samtalet och köpt ett nytt moderkort, som jag var extremt nära att göra, när man kan få ett nytt bara för de sitter en annan person på andra sidan luren? Är detta policy, är solen grön.

Permalänk

Då har det ej framgått att kortet är mer än 1 år gammalt eller så har något missförstånd uppstått. EPoX lämnar dock möjligen längre garantitid så att du kan vända dig till dem för att få kortet åtgärdat. V.g maila mig ditt returnr eller kundnr så jag kan kontrollera om du verkligen har någon garantitid kvar eller hur det ligger till...så att du inte skickar in kortet i onödan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ptah
Jo jag har testat

3 olika hårddiskar
3 olika skärmar
2 olika grafikkort

och sen har jag inte haft möjlighet att testa resten. Men drog slutsattsen att om de hade varit minnena borde de väl blivit bild? om de hade varit nätagget borde väl typ cpu eller nått kanske låta konstig eller liknande, men jag tänkte de kan va möjligt. Sen processorn borde väl inte påverka bilden heller? allt verka ju funka bra annars. Så då va de ju bara moderkortet kvar...som jag är 90% på att de är.

*EDIT*

Jag kontrollera kondensatorerna och såg att typ 3 st var utbuktade och hade lite brunt på sig...detta kommer nog lösa sig fint trotts allt Tack för all hjälp, hur bra som helst Ett extra tack till fluf btw

*EDIT 2*

Haha, första gången jag ringde datorbutiken så sa dom att det var stenhårt med att jag skulle bevisa felet (hade gått mer än 1 år) + att han sa att jag skulle betala frakt på 200 Kr för att i bästa fall KANSKE få laga moderkortet. Nu när jag ringde igen så fick jag prata med en annan, jag sa bara "jag köpte ett moderkort av er för drygt 1 år sedan och det har gått sönder". Sen sa han typ okej jag skickar fraktsedel så du slipper frakten och kartonger och grejer, så skriv bara vad problemet är lapp om vad som var fel så fixar vi de. Hur kan de skilja sig så mycket? Vore ju inte kul om jag nu hade gett upp efter första samtalet och köpt ett nytt moderkort, som jag var extremt nära att göra, när man kan få ett nytt bara för de sitter en annan person på andra sidan luren? Är detta policy, är solen grön.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Då har det ej framgått att kortet är mer än 1 år gammalt eller så har något missförstånd uppstått. EPoX lämnar dock möjligen längre garantitid så att du kan vända dig till dem för att få kortet åtgärdat. V.g maila mig ditt returnr eller kundnr så jag kan kontrollera om du verkligen har någon garantitid kvar eller hur det ligger till...så att du inte skickar in kortet i onödan.

Så du menar att datorbutiken.com vägrar reparera kortet eller ersätta med ett nytt även om felet funnits där redan innan ovanstående köpte kortet? Jag förstår att man kan få lägga ut pengarna först men dessa ska givetvis betalas tillbaka till köparen efter ni konstaterat att det är kondensatorerna som är felaktiga. Sen om ni ville kräva tillbaka dessa utlägg från Epox är upp till er men det är väll knappast kunden som skall drabbas. Det är ju inte heller ert fel att Epox gjort bort sig men ni torde underlätta för era kunder att få sin rättmäktiga ersättning. Nu har jag iofs ingen insikt i hur företag inom datorbranschen väljer att sköta liknanden ärenden men ni borde iallafall berätta för kunden hur de ska gå till väga för att få ersättning. Antingen genom att skicka kortet till Epox eller till er.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Då har det ej framgått att kortet är mer än 1 år gammalt eller så har något missförstånd uppstått. EPoX lämnar dock möjligen längre garantitid så att du kan vända dig till dem för att få kortet åtgärdat. V.g maila mig ditt returnr eller kundnr så jag kan kontrollera om du verkligen har någon garantitid kvar eller hur det ligger till...så att du inte skickar in kortet i onödan.

Nah de är lugnt jag prata med en kille i supporten, som kollade upp garantier med EPoX osv. Så nu är de löst. Tycker de är lite kasst att man måste prata med rätt personer för att få lite hjälp.
Förresten så fick dom mitt kundnr varje gång jag ringde så om personalen är någotsånär kompetent, borde man ju se att det är lite mer än 1 år sedan, när jag tom säger de i telefonen. För överig så står de i lagen "att man har rätt till 2 års garanti dock andra året måste kunden bevisa att de var fel från början" vilket framgår eftersom kondensatorerna är sönder och att EPoX själva säger dom har haft problem med det. Så jag sparar tid åt både dig och mig inte maila dig.

Permalänk

Nej, det menar jag inte alls...och några pengar hade kunden ej behövt lägga ut om allt vore så enkelt...

Här följer nu en redogörelse för hur det fungerar med garanti och reklamationsrätt:

Enligt lag så har man i praktiken 6 månaders "garanti", (garanti inom citationstecken då ordet inte används i lagen och garanti oftast används i säljande företags villkor då garantin inte är generell utan kan vara olika från företag till företag. Enligt lagen är det då som så att fel som uppstår på en produkt inom 6 månader skall anses vara ursprunliga och kunden behöver inte bevisa att produkten var defekt när han/hon fick den. Produkten skall då repareras eller bytas ut utan kostnad för kund.

Om företaget dock kan visa att felet som produkten har beror på något kunden åsamkat varan genom oaktsamhet gäller ej detta. Man kan t ex inte råka förstöra processorkärnan på sin processor när man byter processorfläkt efter 5 månader och tro att man får en ny bara för att man har garanti. Garantin täcker ej sådant, ej heller den enligt den lagstadgade 6-månaders "garantin".

Praxis i datorbranschen är dock att företaget lämnar 1 års garanti, dvs 6 månader till utöver den lagstadgade. Det är dock ej säkert att garantivillkoren är samma från företag till företag så det bör man sätta sig in i. Det normala är dock att företaget tillämpar sin 1 åriga garanti precis som den lagstadgade 6-månaders "garantin", dvs fel på produkten inom den tiden anses ha funnits där från början och produkten bör då bytas ut eller repareras utan kostnad för kund. Vi själva lämnar 1 års garanti och tillämpar denna garanti precis som den lagstadgade 6-månaders "garantin".

Utöver detta finns det i Sverige något som hetter Reklamationsrätt. Tidigare var denna på 2 år, men numera är den 3 år. Köper du en vara idag så har du rätt att inom 3 år reklamera varan. Detta skall EJ tolkas som en garanti eller på något sätt blandas ihop med en garanti då så inte är fallet. Det finns en väsentlig skillnad:
Det är kunden som har bevisbördan om han/hon vill reklamera sin vara. Efter det att garantin gått ut måste kunden kunna påvisa/lämna underlag för att felet som uppstått på varan är ett tillverkningsfel som funnits där från början. Det räcker inte att säga att t ex kondensatorerna är nog defekta för kortet fungerar inte. Om vi får information från en kund som klart och tydligt visar att produkten haft tillverkningsfel är det inga som helst problem att godkänna en reklamation.

För att undvika detta krångliga förfarande kan man dock vända sig till tillverkaren om denna lämnar en längre garantitid än 1 år. I detta fall verkar så vara fallet varför bästa lösningen för kunden är att just vända sig till tillverkaren och nyttja sig av tillverkargarantin.

Frågor på detta? Eller är det solklart nu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kukilon
Så du menar att datorbutiken.com vägrar reparera kortet eller ersätta med ett nytt även om felet funnits där redan innan ovanstående köpte kortet? Jag förstår att man kan få lägga ut pengarna först men dessa ska givetvis betalas tillbaka till köparen efter ni konstaterat att det är kondensatorerna som är felaktiga. Sen om ni ville kräva tillbaka dessa utlägg från Epox är upp till er men det är väll knappast kunden som skall drabbas. Det är ju inte heller ert fel att Epox gjort bort sig men ni torde underlätta för era kunder att få sin rättmäktiga ersättning. Nu har jag iofs ingen insikt i hur företag inom datorbranschen väljer att sköta liknanden ärenden men ni borde iallafall berätta för kunden hur de ska gå till väga för att få ersättning. Antingen genom att skicka kortet till Epox eller till er.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Nej, det menar jag inte alls...och några pengar hade kunden ej behövt lägga ut om allt vore så enkelt...

Här följer nu en redogörelse för hur det fungerar med garanti och reklamationsrätt:

Enligt lag så har man i praktiken 6 månaders "garanti", (garanti inom citationstecken då ordet inte används i lagen och garanti oftast används i säljande företags villkor då garantin inte är generell utan kan vara olika från företag till företag. Enligt lagen är det då som så att fel som uppstår på en produkt inom 6 månader skall anses vara ursprunliga och kunden behöver inte bevisa att produkten var defekt när han/hon fick den. Produkten skall då repareras eller bytas ut utan kostnad för kund.

Om företaget dock kan visa att felet som produkten har beror på något kunden åsamkat varan genom oaktsamhet gäller ej detta. Man kan t ex inte råka förstöra processorkärnan på sin processor när man byter processorfläkt efter 5 månader och tro att man får en ny bara för att man har garanti. Garantin täcker ej sådant, ej heller den enligt den lagstadgade 6-månaders "garantin".

Praxis i datorbranschen är dock att företaget lämnar 1 års garanti, dvs 6 månader till utöver den lagstadgade. Det är dock ej säkert att garantivillkoren är samma från företag till företag så det bör man sätta sig in i. Det normala är dock att företaget tillämpar sin 1 åriga garanti precis som den lagstadgade 6-månaders "garantin", dvs fel på produkten inom den tiden anses ha funnits där från början och produkten bör då bytas ut eller repareras utan kostnad för kund. Vi själva lämnar 1 års garanti och tillämpar denna garanti precis som den lagstadgade 6-månaders "garantin".

Utöver detta finns det i Sverige något som hetter Reklamationsrätt. Tidigare var denna på 2 år, men numera är den 3 år. Köper du en vara idag så har du rätt att inom 3 år reklamera varan. Detta skall EJ tolkas som en garanti eller på något sätt blandas ihop med en garanti då så inte är fallet. Det finns en väsentlig skillnad:
Det är kunden som har bevisbördan om han/hon vill reklamera sin vara. Efter det att garantin gått ut måste kunden kunna påvisa/lämna underlag för att felet som uppstått på varan är ett tillverkningsfel som funnits där från början. Det räcker inte att säga att t ex kondensatorerna är nog defekta för kortet fungerar inte. Om vi får information från en kund som klart och tydligt visar att produkten haft tillverkningsfel är det inga som helst problem att godkänna en reklamation.

För att undvika detta krångliga förfarande kan man dock vända sig till tillverkaren om denna lämnar en längre garantitid än 1 år. I detta fall verkar så vara fallet varför bästa lösningen för kunden är att just vända sig till tillverkaren och nyttja sig av tillverkargarantin.

Frågor på detta? Eller är det solklart nu?

När jag ringde och prata med han i supporten, fråga jag just vad godtar ni som bevis? Han hade ingen idé om hur man skulle kunna bevisa eller vad ni godtog. Han sa att jag skulle skicka de till er och betala frakt på ca 200 kr och ni skulle senare skicka de vidare till tillverkaren. För att höra med EPoX om dom godtog en ev reparation. Så jag kunde KANSKE få en reparation för 200 eller inget förr 200. Men när jag flera gånger fråga vad ni godtog som fel sa han bara "ja det är upp till dig att bevisa", typ 10 ggr. Jag blev typ arg på han och orka inte prata mer så jag la på och tänkte köpa ett nytt moderkort. Ville bara höra på sweclockers med alla duktiga användare om dom hade några tips eller vad man skulle göra. Var väl tur de.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Nej, det menar jag inte alls...

Ett bra o tydligt svar. Jag kan tillägga att för att räcka som bevisning i fall som detta krävs inga absoluta bevis utan det räcker med det mesta tyder på att det är ett tillverkningsfel för att varan ska kunna reklameras. Vad jag menar med detta är att det räcker med att hänvisa till att Epoxkort av denna varianten är kända för att ha dåliga kondensatorer samt att det visar sig genom utbuktningar på kondensatorerna eller en brunaktig gegga. Kan man påvisa något sådant så är det igen säljaren som får bevisbördan på sig om han har en annan åsikt. Givetvis torde köparen vara relativt säker på sin sak innan han tar det så långt.

Permalänk
Medlem

Garantier är ett gissel. Vissa företag har högre service nivå än andra.
Ta exempelvis en sån sak som hårddiskar. De flesta tillverkare lämnar idag 3-5år garanti. När 1år har gått hänvisar vissa butiker till tillverkaren så kunden får skicka och bekosta frakten själv till exempelvis Holland.

Sen finns det butiker som tar emot garantireklamationer under 3år och ombesörjer dessa.

Detta tog jag reda på när jag handlade några diskar, så jag valde ett företag som lämnar 3års garanti fullt ut. Det är sånt som kallas service.

Permalänk

Ja, det är det verkligen. Många företag är oerhört dåliga på att informera om hur garantin
produkten har verkligen tillämpas. Bara för att det står att en viss vara har t ex 3 års garanti
innebär det inte att allt är frid och fröjd. Och ännu oftare är det som så att
det inte informeras om garantitiden alls utan man läser det på tillverkarens hemsida och står där då t ex 2 års garanti så får man inte misstolka detta och tro att man kan rikta garantianspråk mot det säljande företaget inom 2 år. Man måste läsa vad som står i företagets köpvillkor...

Det kan mycket väl vara så att man måste skicka produkten till tillverkaren i Kina då om man skall hårddra det, såvida det inte informeras tydligt om att garantianspråk inom 3 år
kan riktas direkt mot det säljande företaget.

Vi försöker vara tydliga med detta - vi lämnar 1 års garanti på samtliga produkter, om längre garantitid framgår det på den specifika produkten och åtar oss att hantera ärendet inom denna tiden utan kostnad för kund.

Vissa produktgrupper kan dock ha längre garantitider där åtaganden även kan skötas av serviceföretag anlitade och betalda av tillverkaren. Det är vanligt på t ex skärmar, de
har väldigt ofta 3 års s.k "på-platsen-garanti".

Många är t ex helt övertygade om att man har 2 års garanti på allt man köper bara för att man blandat ihop det med den tidigare lagstadgade reklamationsrätten som var just på 2 år tills 2005-04-01 då reklamationsrätten på inköp gjorda efter det datumet ändrades från 2 år till 3 år.

Det finns även företag som uteslutande hänvisar till tillverkaren vid garantianspråk och således bara håller sig till att åta sig att hantera garantiärenden inom 6 månader som är lagstadgat.
Vissa företag lämnar dessutom inte någon som helst support utan hänvisar direkt till tillverkaren om man skulle ha några frågor...

Här är ett exempel på hur det kan stå på en återförsäljarens hemsida:
"
Garanti
Garantier på varan lämnas av respektive tillverkare. X lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade.
"
"
X säljer datorer och kringutrustning från ett flertal stora tillverkare. Dessa har nästan undantagslöst egna service- och supportorganisationer som tar hand om defekta produkter, installationssupport och dylikt. Här nedan listas vad som gäller för de största tillverkarna.

Vissa tillverkare byter ut produkten om den inte fungerar vid leverans medan andra valt att reparera dem från första dagen. Detta förfarande är inget X kan påverka utan det är tillverkarnas respektive policy som styr detta (se våra försäljningsvillkor under rubriken "Ansvar för fel").
Under respektive tillverkare listas vart du som kund vänder dig när du får en produkt som inte fungerar vid leverans eller om den går sönder under garantitiden.
Observera att detta är en generell guide, avvikelser kan förekomma för vissa produkter. Frågor om detta kan dock alltid besvaras hos respektive tillverkares support och felanmälan.
"
"
Observera att support och felanmälan kan vara på engelska för vissa tillverkare, i vissa fall kan felanmälan endast ske via e-post eller hemsida.
"
"
Teknisk support
För teknisk support - användarstöd - allmänt eller vid fel i vara, har X rätt att hänvisa kunden till respektive produkttillverkare samt, i förekommande fall, till tredjepartföretags betalsupport. Telefonnummer till respektive tillverkare/leverantör finner du på X:s hemsida under rubriken "Kundservice". Observera att supporten kan vara på engelska för vissa tillverkare, i vissa fall ges support endast via e-post och hemsidor. X kan ej tillhandahålla support på produkter.
"

Oftast läser man nog som kund inte dessa villkor, men det bör man nog ta för vana att göra så att man vet vad som gäller om nu varan skulle gå sönder eller om man behöver support...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Garantier är ett gissel. Vissa företag har högre service nivå än andra.
Ta exempelvis en sån sak som hårddiskar. De flesta tillverkare lämnar idag 3-5år garanti. När 1år har gått hänvisar vissa butiker till tillverkaren så kunden får skicka och bekosta frakten själv till exempelvis Holland.

Sen finns det butiker som tar emot garantireklamationer under 3år och ombesörjer dessa.

Detta tog jag reda på när jag handlade några diskar, så jag valde ett företag som lämnar 3års garanti fullt ut. Det är sånt som kallas service.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Reklamationsrätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Text

X= Dustin/Dustin Home

Dold text

Deus: Man har rätt att reklamera en vara i 3år efter köpet.Alltså rätt att
påvisa ett tillverkarfel.
Det är inte ens i närheten av att kallas garanti som många förväxlar.
Du måste alltså bevisa att varan haft fabrikationsfel när den levererades.
Har tillverkaren ett allmänt känt fel går det säkert att få en reklamation.
Annars är reklamationsrätten inte mycket att hänga i granen.

Permalänk
Avstängd

Kan ju i övrigt bara säga att Corsair och Epox moderkort är gud så griniga tillsammans Har dock inga trasiga kondisar på mitt som tur är

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Corsair? Griniga?

Jag har erfarenheter som är precis tvärtom!
Jag snackade med dom om deras "mem-selector-guide" som rekommenderade fel minnen till ett visst moderkort.

Jag vände mig först o främst till DB.com (där jag köpt dom) dom slog ifrån sig såklart, inte deras ansvarsområde.
(Dom brukar göra så, tills man överbevisar vissa på DB.com ett fem-tal ggr om, genom att banka dom hårt med lämpliga utdrag ur konsumentköplagen och marknadsföringslagen)

Nåja, strunt i DB.com, jag kontaktade Corsair och dom tog näst intill gladeligen emot mina minnen och skulle sen skicka ersättningsminnen som skulle vara mer kompatibla med mitt moderkort.
Dom sa typ "Tack för upplysningen och vi skall genast fixa den buggen i vår minnesguide".

Men men... det är väl precis som på DB.com.. det gäller att få prata med "rätt person".
... lite beroende på vem man pratar med så får man väldigt olika resultat.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Har då köparen rätt att få alla fraktkostnader ersatta?

När diskussionen rör garantier är jag lite nyfiken på vem det är som ska bekosta frakten till/från säljaren vid ett giltigt garantiärende.

Är säljaren skyldigt att stå för hela frakten i båda riktningar eller kan kanske köparen tvingas att betala någon del av (eller hela) frakten om RMAn sker under garantitiden?

Permalänk
Medlem

h

Permalänk
Medlem

Re: Har då köparen rätt att få alla fraktkostnader ersatta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellel
När diskussionen rör garantier är jag lite nyfiken på vem det är som ska bekosta frakten till/från säljaren vid ett giltigt garantiärende.

Är säljaren skyldigt att stå för hela frakten i båda riktningar eller kan kanske köparen tvingas att betala någon del av (eller hela) frakten om RMAn sker under garantitiden?

Säljaren skall stå för frakten i båda riktningarna.