Retur av hårddisk med tvivelaktigt material, risk?

Permalänk

Retur av hårddisk med tvivelaktigt material, risk?

Har ett litet problem.

Har en hårddisk som inte funkar som jag ska returnera till komplett.se. Nu är det nämligen så att den är full av warez..

Gör det dom något om det ligger sånt på eller anmäler dom mig eller liknande?

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk

Tror inte det. Dom lär nog skita i det.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Sötast

Dom får inte lova att kolla warez å anmäla dig.

Permalänk
Hedersmedlem

*Ändrade topic*

Permalänk

Ok, är ni helt säkra på det?

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Medlem

Dom ska inte kolla, det bryter väll mot PUL.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Håll det på en bra nivå, dvs. huruvida man ska eller inte ska oroa sig när man skickar in sin disk, inte specifikt vad som finns på disken.

Permalänk

har du inte en kraftig magnet?
så är innehållet da iaf borta.... inget mera att bekymra sig för

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Dom ska inte kolla, det bryter väll mot PUL.

Nu är jag inte den som har koll på Lagar, men PUL innebär väl att man inte får lämna ut personuppgifter om andra på nätet hur som helst, eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mark
har du inte en kraftig magnet?
så är innehållet da iaf borta.... inget mera att bekymra sig för

Ska han returnera den så är väl att paja den mer det sista han bör göra?

Jag tror snarare att teknikerna på komplett blir glada över lite oväntat material, det skulle jag bli iaf.
Hur som helst så strider det säkert mot någon integritetslag eller liknande om det skulle komma ut att dom rotat igenom den, så jag tror du kan vara helt lugn.

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

Nej, dom bryr sig inte. Oroade mig också för samma problem som du när jag skickade in två diskar med tvivelaktigt material på, inget hände.

Bör tilläggas att det också är komplett.se jag snackar om.

Visa signatur

MBP.

Permalänk
Medlem

Returnerat felaktiga diskar någon gång då och då , och de var fulla med lite allt möjligt, inget som de brydde sig om.

Vore ju att motarbeta sina egna kunder ....

Permalänk
Medlem

Klart de inte får bry sig.
Man kan ju ha privata prylar som folk inte ska titta på och det tror jag står i deras policy.

Permalänk

Verkar som jag kan vara lungn då

Btw, kan man läsa deras policy någonstans? länk?

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yngve_olsson
Verkar som jag kan vara lungn då

Btw, kan man läsa deras policy någonstans? länk?

Kolla tillverkarens hemsida. Har ingen aning om det står men jag antar det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Kolla tillverkarens hemsida. Har ingen aning om det står men jag antar det.

Har letat igenom den men kunde inte hitta nåt.

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Medlem

Troligen bryr dom sig inte vad du har på disken.

Jag jobbar extra som "flygande tekniker" åt lokala datorbutiken och vi har som policy att alltid behandla all information på kunders utrustning konfidentiell.
Det finns däremot något som heter anmälningsplikt att man måste anmäla brott som kan ge X antal års fängelse, tror det är grova barnporrbrott och liknande, men på en felande dator kollar man inte så ofta i bildkataloger och liknande.

Du kan nog vara lugn, skicka in disken du.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

man har ju tystnadsplikt om vad som finns på hårddiskar, man kan ju liksom upptäcka att det ligger en massa bögporr på datorn när man fixar något med den t.ex.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Porr eller liknande ar jag inte.

Endast filmer. Är det olagligt att inneha dom? Är det inte bara olagligt att dela ut? Kan inte det där riktigt.

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk

vet inte hur det är, jag har själv en disk som jag ska skicka tillbaka till komplett.
men den är ifs krypterad

Permalänk

Kan ju inte formatera den heller eftersom jag inte får igång den ..

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Medlem

Skicka ett mail till dom om du är osäker eller ring och fråga. Dom har ju inget bevis på att det du säger är sanning om du nu säger att du har tvivelaktigt material på hårddisken?

Visa signatur

Cheiftec Fulltower - AMD XP2400+ @ 2500+ (13x166) - Abit-AN7 - Sapphire Radeon 9800pro 128MB - 2st 256 PC2700 Twinmoz & Kingston - 3DMARK 03 :: 5682 poäng!

Permalänk
Medlem

Du måste inte heller säga att det är olagligt material på disken, men att det är konfidentiellt eller personligt material som du inte vill att någon annan ser.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas/Viper
Du måste inte heller säga att det är olagligt material på disken, men att det är konfidentiellt eller personligt material som du inte vill att någon annan ser.

Jag vet ju inte om materialet är olagligt.

Jag vet att det är olagligt att dela ut och from den 1 juni att ladda ner, men är det olagligt att inneha?

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk

Japp, bara det är krypterat så är det väl fullt lagligt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yngve_olsson
Jag vet ju inte om materialet är olagligt.

Jag vet att det är olagligt att dela ut och from den 1 juni att ladda ner, men är det olagligt att inneha?

Permalänk

Krypterat?

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Avstängd

Spela ingen roll vad du har på disken, dom får inte kolla vad det är på den och om dom nu skulle göra det så gäller det inte som bevis i rätten

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Japp, då är det ju ingen som kan kolla innehållet på disken =D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yngve_olsson
Krypterat?

Permalänk
Medlem

det ÄR inte olagligt att innehava piratkopierade filer på sin hårddisk...Iaf inte nu...
Jag skickade tex in en dator till anovo på garanti... Fans ca 200gb wärez, ingen som brydde sig...

Det ända skulle vara en Apb-are infiltrerat sig in dit, snott hddn, sett att du delat ut massa filer..:rolleyes:

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Spela ingen roll vad du har på disken, dom får inte kolla vad det är på den och om dom nu skulle göra det så gäller det inte som bevis i rätten

Du har tittat för mycket på amerikanska tv-serier. Finns inga "bad-apple"-bevis enligt svensk lag.

Ontopic: De lär inte bry sig är min uppfattning.

Permalänk
Medlem

Fick detta svar av komplett, snabbt svarat!

"Hej Axel!

Vi testar hårddisken utifrån din felbeskrivning, om den är defekt så skickas den tillbaka till vårt lager som sedan returnerar den till tillverkaren. Hur dem förfar med hårddisken vet jag tyvärr inte, det har vi inte heller någon kontroll över. Vi kollar inte någon information på hårddisken här utan gör endast tester på den.

Jag misstänker att tillverkaren kasserar de defekta hårddiskarna.

MVH Magnus, Komplett.se"

Så det verkar väldigt lungt.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera