Permalänk
Melding Plague

AMD Sempron 3300+

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD Sempron 3300+</b></font> <small class="small">måndag 18 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2395&p=1" target="_blank" >Anandtech</a> har prestandatestat AMD:s nysläppta Sempron-processor 3300+ vilket har en klockfrekvens om 2,0 gigahertz och en nivå 2-cache på 128 kilobyte. De äldre Sempron 3000+ och 3100+ har en dubbelt så stor nivå 2-cache men har lägre klockfrekvens. Den nya kärnan som Sempron 3300+ använder sig av heter Paris. Kan en ökad frekvens men ett mindre nivå 2-cacheminne matcha de äldre Sempron-processorerna och Intels Celeron D?<br /><br />"<I>The higher rating is due to a higher clock speed; the Sempron 3300+ runs at 2.0GHz compared to the 3100+'s 1.8GHz clock. But with half of the L2 cache, the performance picture is bound to be much more interesting than just a regular clock bump.</I>"<br /><br />Läs jämförelsen hos <a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2395&p=1" target="_blank" >Anandtech</a>. <br /><br />De testar att överklocka processorn lite men förhoppningsvis dyker det upp bättre tester som tar upp överklockningspotentialen på denna nya Sempron 3300+ med Paris-kärnan.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt men undra vad dom kommer att ligga i för pris klass?? hemma i swe

Permalänk
Medlem

Runt tusenlappen skulle jag gissa på, i butik då...

Permalänk
Medlem

Oj vad litet L2 cachen var.

Permalänk
Medlem

Japp, men jag tycker det är rätt av AMD att kapa L2 cachen på budget cpuerna, dels så sjunker tillverkningskostnaden avsevärt sen så gör det oftast inte så stor skillnad...

Permalänk

OK prestanda, men A64an kostar inte så mycket mer än att man köpa en sådan direkt. Det är väl mest OEM-tillverkarna som kommer att köpa denna prolle...

Visa signatur

"But there's probably no better form of government than a good despot."
-- George Lucas

Permalänk
Medlem

I fall denna prolle inte blir väldigt billig så är det inte mycket att hänga i julgranen. Då är det klart mer vettigt att sattsa på en A3000+64bit med socket 754 enligt mig.

Permalänk
Medlem

Jag tror att priserna kommer sjunka ganska rejält på dessa inom kort...

Och att det kommer bli ett prisglapp mellan sempron 754 och athlon64 754...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fattade jag fel eller överklockade bara anand till 240 mhz FSB, han testade alltså inte vad den max gick att klocka till som jag gärna velat se. Sempron har börjat dyka upp hos utvalda säljare i USA också. En cripplad Venice som klockar till runt 2,7 -2,8 ghz på luft med orginal volten

Edit: glömde det viktigaste i det jag skulle säga jo att det jag snackade om ovan gällde för socket 939:rolleyes:

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Tror att den Sempron med L2 på 128 går att ta fram i större kvantiteter än Venice på 512, därför så väljer dom att pumpa ut den. Även om många skulle valt Venice med 512 (Sweclockers medlemmar) men på det att AMD vill tillgodose OEM marknaden, och därev kan dom får fram riktigt stora kvantiteter utav den. Priset kommer nog att vara bra på den hoppas att den hamnar runt 1k eller lägre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Fattade jag fel eller överklockade bara anand till 240 mhz FSB, han testade alltså inte vad den max gick att klocka till som jag gärna velat se.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anand Lal Shimpi
The 2.4GHz overclock was the most reasonable air-cooled overclock we could obtain. Regardless of how hard we tried, 2.50GHz was not possible with our chip.

Permalänk
Avstängd

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2395&p=5

Där ser man tydligt vad SSE3 ger på den nya Sempron 3300+ med Paris kärnan.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lenco

aah tackar skummade inte egenom så noga som jag trodde. Men kanskeär bra nyheter att anand inte fick upp den så högt. Betyder kanske att AMD inte handplockar chipset för dem.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Men är det en egen kärna egentligen eller är det bara en cripplad Venice. För är det det senare alternativet så kostar den ju lika mycket att tillverka ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer

http://www.anandtech.com/cpuchipset...aspx?i=2395&p=5

Där ser man tydligt vad SSE3 ger på den nya Sempron 3300+ med Paris kärnan.

Nej, det gör man inte alls. Faktum är att man ser inte ett spår av någon SSE3 prestanda.
Var nästan MrTT varning över det inlägget.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nej, det gör man inte alls. Faktum är att man ser inte ett spår av någon SSE3 prestanda.
Var nästan MrTT varning över det inlägget.

Det jag menade var att tack vare SSE3 så utpresterade den Athlon64 3200+ som dels har samma frekvens, men den har dualchannel+512Kb L2 cache också.

T.ex här ser man att det är SSE3 som gör den till ledare i testen:

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Avstängd

Om du kollar så ser du att Sempron 3100+ vinner över Athlon 64 3000+ också. Och det utan SSE3. Med andra ord så finns det inga belägg alls för att det är SSE3 som gör den skillnaden...

Dom där marginella skillnaderna går dessutom dels inom felmarginalen och dels kan det tillskrivas minneskontroller minst lika mycket som SSE3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Det jag menade var att tack vare SSE3 så utpresterade den Athlon64 3200+ som dels har samma frekvens, men den har dualchannel+512Kb L2 cache också.

T.ex här ser man att det är SSE3 som gör den till ledare i testen:

http://images.anandtech.com/graphs/amd%20sempron%203300_04180...

http://images.anandtech.com/graphs/amd%20sempron%203300_04180...

Ser väldigt intessant ut för Sempron då den saknar den del som A64 har. Tycker att den presterar mer än godkänt.

P.S välkommen tillbaka.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Om du kollar så ser du att Sempron 3100+ vinner över Athlon 64 3000+ också. Och det utan SSE3. Med andra ord så finns det inga belägg alls för att det är SSE3 som gör den skillnaden...

Dom där marginella skillnaderna går dessutom dels inom felmarginalen och dels kan det tillskrivas minneskontroller minst lika mycket som SSE3.

Men detta är inte första gången som du verkar underskatta SSE3. Men köp en Winchester om det är så då. Faktum är att jag bryr mig inte om SSE3 ger lite prestanda, sålänge det ger mer än tidigare så är jag nöjd. SSE3 ger mer prestanda. Du finner en FAQ i AMD relaterat som jag skrivit. Där finns även länkar till tester som visar att SSE3 GER prestanda, men inte mycket. Sen verkar det som att minneskontrollern inte är snabbare i Rev.E, utan istället har bättre kompabilitet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent

Ser väldigt intessant ut för Sempron då den saknar den del som A64 har. Tycker att den presterar mer än godkänt.

P.S välkommen tillbaka.

Tackar

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Men detta är inte första gången som du verkar underskatta SSE3. Men köp en Winchester om det är så då. Faktum är att jag bryr mig inte om SSE3 ger lite prestanda, sålänge det ger mer än tidigare så är jag nöjd. SSE3 ger mer prestanda. Du finner en FAQ i AMD relaterat som jag skrivit. Där finns även länkar till tester som visar att SSE3 GER prestanda, men inte mycket. Sen verkar det som att minneskontrollern inte är snabbare i Rev.E, utan istället har bättre kompabilitet.

Var det inte jag som hävdade att du hoppades för mycket när du pratade om snabbare minneskontroller till rev e?

Men SSE3 ger generellt ganska lite prestandaboost. Och du har länge försökt få det att framstå som att det gör väsentlig skillnad. Typ som att AMD skulle ta igen intels försprång i videoencoding och sånt. Hittils har vi inte sett några imponerande prestandaförbättringar direkt.
Men att basera sitt köp på SSE3 eller inte känns väl litetrångsynt va?
Finns gott om andra anledningar att föredra rev e, med eller utan SSE3.

Permalänk
Medlem

I vissa fall hade ju Intel ett extra försprång tack vara SSE3, men den delen av försprånget är iaf inte lika stort längre.