Sagt pris gäller, eller?

Permalänk

Sagt pris gäller, eller?

För några dagar sedan lämnade jag in bilen för felsökning av luftkonditioneringen, vilket kostade 250 kr. De kom först fram till att systemet behövde fyllas, och lämnade ett pris (ca 1200kr tror jag), vilket jag accepterade.
När systemet var fyllt fungerade det fortfarande inte. En ventil och ett filter behövde bytas. Happ, ytterligare 700 kr. Sedan skulle det fungera.
Tror du att det fungerade? Nej, ytterligare en del som jag inte minns namnet på behövde bytas. Den kostar ca 1300 kr.

Detta tycker jag är fel. Har jag betalt för en felsökning tycker jag att det första priset ska gälla, även om de missat något vid felsökningen. Varför skulle jag annars betala för en felsökning?

Vad säger ni? Finns det någon tillämplig lag, beslut från ARN eller något annat som visar vem som har rätt?

Permalänk
Sötast

Har inte tittat själv, du kanske kan titta igenom www.konsumentsverket.se eller ringa till dom. hoppas det löser sig på ett trevligt sätt.

Permalänk
Medlem

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_datum.asp?lng...

Om de frågade dig vid varje fel och berättade vad det skulle kosta och reparera så gjorde de inget fel. Hade de däremot ej frågat dig så hade det inte fått diffat med mer än 15%. Säger de att det kommer o kosta 500 för o byta ut en ventil så får det alltså inte diffa mer än 15%. Du godkände ju allt hela tiden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kukilon
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_datum.asp?lng...

Om de frågade dig vid varje fel och berättade vad det skulle kosta och reparera så gjorde de inget fel. Hade de däremot ej frågat dig så hade det inte fått diffat med mer än 15%. Säger de att det kommer o kosta 500 för o byta ut en ventil så får det alltså inte diffa mer än 15%. Du godkände ju allt hela tiden.

Det låter på ett sätt vettigt, men å andra sidan inte.

Jag hade råd med fyllningen. Ventilen och filtret likaså. Resten får jag belasta kreditkortet med. Jag kunde ha nekat vidare reparationer, men då skulle jag ju ändå stå där, 2000 kr fattigare men utan fungerande AC. Vem vet vad som kommer härnäst? Kanske är det kompressorn som spökar. Då vill de ha 10000 för en ny eller 3500 för, tja, egentligen ingenting. Inget som jag har nytta av i alla fall.

Som sagt, varför betalar jag för en felsökning och ett prisförslag om priset i slutändan landar på det tredubbla? Är inte själva poängen att man ska få veta vad det kostar att få en fungerande AC, innan de påbörjar reparationerna?
Konsumentverket.se säger:

Citat:

Vid en bilreparation ska åtgärderna och priset godkännas av konsumenten i förväg.

Hur ska man tolka detta? Jag menar att man vid en reparation fixar något så att det fungerar tillfredställande. Vad de byter och hur de går tillväga är för mig ointressant. Det ska bara fungera. Och för detta gäller ett pris, som ska godkännas innan arbetet påbörjas. Är det en korrekt tolkning?

Permalänk
Medlem

Förstår att du är sur över det hela. Jag skulle själv också vara det om jag var du. Men jag tycker inte du ska belasta verkstaden för att de hittar fel som inte var kända innan de började arbeta med din bil.

Det kan ju ha varit så att det enda som hade behövts bytas från början var den sista delen. Om det var så vilket blir svårt för dig att bevisa så ska du givetvis kunna kräva ersättning för att de tagit betalt för reparationer som inte behövdes. Nu är det säkert inte så men ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, jag tror inte att man kan kräva att de hittar exakt alla fel vid en felsökning. De andra felen kanske inte uppenbarar sig förens de första är lagade. Jag ser alltid felsökningar som "best effort" dvs att de gör sitt bästa men inte som en garanti för att de hittat allt.

Permalänk
Medlem

Sverker! Sverker! sverker!

Är rätt säker på att om du betalat i förskott för att få felet åtgärdat så hade de varit tvugna att fixa det utan att ta nått extra. Men nu e det ju ganska luddigt.

Bilmekaniker hra ju ganska skamfilat rykte, så det kanske gäller lite speciella saker för dem. Ring och fråga kontoret på din ort.

Visa signatur

Min signatur hade fallit bort: Typiskt.
Min dator är en snart två år gammal iBook: Stackars gamla Ibook.
Min serie/reseprogram/sitcom/realityshow finns det i dagsläget: Tre delar av.

Permalänk
Avstängd

Bara att säja till dom att sätta i dina gammla grejor som det inte var fel på, du har all rätt att göra det. Dom killarna verkar vara ute för att blåsa dig, så bara säj till dom att du vill ha dina gammla grejor isatt igen(+pengar tillbaka det är din rättighet) och åk till någon annan. Det ska inte vara så svårt att fixa din AC, dom SKA felsöka och ifall dom INTE vet så ska dom säja det och inte slänga in en massa som redan VET inte kommer fungera(ja dom visste att de prylarna inte skulle hjälpa)

Permalänk
Medlem

tror inte du kan säga till om något, för du godkände allting va?
Även om dom inte sa det från början så..

OFFT: Metal, kanske ska byta din signatur?

Visa signatur

mirkk

Permalänk
Medlem

Om det hade varit hederliga mekaniker så kunde de ju i början av felsökningen varnat dig för alla eventuella kostanader, de kunde ju t.ex. sagt: "Vi tror att det är den här saken som kostar 250 kr men har du otur så är det den här och den här saken och då måste du betala 1500kr "

Permalänk
Medlem

En felsökning är ju just en felsökning. Du betalar för att verkstaden ska hitta felet på bilen för att sen kunna ge en priside om vad det skulle kosta att laga den.

Jag skulle inte betala mer än vad de sa från början. Verkstaden har ju i princip sagt att det här är felet och det kommer att kosta si och så mycket att laga felet. Om de sen gör en felbedömning och det blir dyrare så är det dom som beräknat fel och kostnaden får de stå för.

Jag har råkat ut för en liknande grej, jag hade kommit överens med meken om ett pris på servobyte och han gjorde jobbet. När jobbet var klart funkade inte servon ändå och meken skyllde på dåliga beg. delar som jag köpt. Han vill då ha betalt för extra arbete han lagt ner på att misslyckas med jobbet. Inte mitt problem sa jag och betalade vad vi kommit överens om.

Tänk på att de allra flesta bilverkstäder är oseriösa och suger ut så mycket pengar de bara kan från sina kunder. Jag har hört många skräckhistorier från bekanta som är bilmekaniker.

Kör hårt mot hårt, såg till dom att eftersom dom misslyckats med att laga felet kan de återställa bilen i skicket den var när du lämnade in den och betala undersökningsavgiften.
Hota med konsumentverket.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Det är inte alltid så lätt att göra en helt fullständig felsökning, men dom var nog lite slarviga. Gissningsvis kollade dom gasen först, "ojdå tomt" och trodde att det var allt. Dom borde kollat fler punkter direkt. Men en felsökning för 250:- är väl ungefär 1/3 timmes jobb ungefär, då kan man ju inte vänta sig att man skall kolla varenda pinal i hela AC-systemet heller.

Visa signatur

DFI Lanparty nf2 Ultra B | AMD Athlon XP Barton 1833Mhz/2500+ @ 2150Mhz (215x10) 1,651 | 3x 512mb noname crap | Hitachi 250gb sata | Radeon 9800 128 mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Nej, jag tror inte att man kan kräva att de hittar exakt alla fel vid en felsökning. De andra felen kanske inte uppenbarar sig förens de första är lagade. Jag ser alltid felsökningar som "best effort" dvs att de gör sitt bästa men inte som en garanti för att de hittat allt.

Det är just det som är problemet. Felen uppenbarar sig ett efter ett. Detta tycker jag tyder på en slarvig felsökning. Men jag vet inte, jag är ingen kyltekniker. Det är därför jag inte gör jobbet själv. Är det vanligt att kostnaderna drar iväg vill jag bli uplyst om det innan arbetet påbörjas. Om det inte är vanligt tycker jag att de kan stå för lite extra kostnader någon enstaka gång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleKofot
Bara att säja till dom att sätta i dina gammla grejor som det inte var fel på, du har all rätt att göra det. Dom killarna verkar vara ute för att blåsa dig, så bara säj till dom att du vill ha dina gammla grejor isatt igen(+pengar tillbaka det är din rättighet) och åk till någon annan. Det ska inte vara så svårt att fixa din AC, dom SKA felsöka och ifall dom INTE vet så ska dom säja det och inte slänga in en massa som redan VET inte kommer fungera(ja dom visste att de prylarna inte skulle hjälpa)

De påstår att det som har bytts hittills var nödvändigt. Men jag vet inte, jag kan inget om detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
En felsökning är ju just en felsökning. Du betalar för att verkstaden ska hitta felet på bilen för att sen kunna ge en priside om vad det skulle kosta att laga den.

Jag skulle inte betala mer än vad de sa från början. Verkstaden har ju i princip sagt att det här är felet och det kommer att kosta si och så mycket att laga felet. Om de sen gör en felbedömning och det blir dyrare så är det dom som beräknat fel och kostnaden får de stå för.

[...]

Kör hårt mot hårt, såg till dom att eftersom dom misslyckats med att laga felet kan de återställa bilen i skicket den var när du lämnade in den och betala undersökningsavgiften.
Hota med konsumentverket.

Precis vad jag menar. Ska åka dit på måndag och få den (förhoppningsvis) sista delen bytt. Jag ska försöka få slippa betala för det besöket (1300kr), förutsatt att det verkligen fungerar då. Fungerar det inte vet jag inte vad jag gör. Men jag vill undvika bråk och otrevligheter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrik_rr
Det är inte alltid så lätt att göra en helt fullständig felsökning, men dom var nog lite slarviga. Gissningsvis kollade dom gasen först, "ojdå tomt" och trodde att det var allt. Dom borde kollat fler punkter direkt. Men en felsökning för 250:- är väl ungefär 1/3 timmes jobb ungefär, då kan man ju inte vänta sig att man skall kolla varenda pinal i hela AC-systemet heller.

Har de rätt att fuska bara för att de håller låga priser? Om 250 kr inte täcker kostnaderna för en felsökning har de satt ett för lågt pris, eller så har de räknat hem det på något annat sätt. Men ett lågt pris rättfärdigar inte slarv.

Vi får se hur det går på måndag. Det är egentligen småpengar det handlar om, men nu måste jag leva på gårdagens lön i två månader p.g.a. jag är utan jobb en tid framöver, så det blir lite kärvt med pengar.

EDIT:Har pratat med konsumentverket idag. Naturligtvis hade kukilon rätt. Eftersom de frågade vid varje nytt fel gjorde de sannolikt inget fel. Endast om jag kan bevisa att felsökningen/reparationerna inte utfördes på ett fackmannamässigt sätt har jag rätt att kräva prisreducering eller reklamera tjänsten.

Permalänk
Medlem

Du kan ju ändå gnälla på dom och hävda att de kunde gett dig bättre information om kostanden innan. Förhoppningsvis kan du pruta ner priset en del om dom fattar att du är missnöjd och arg på dom.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Hur hade du tänkt att de tex skulle felsöka ett tomt system?

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Du kan ju ändå gnälla på dom och hävda att de kunde gett dig bättre information om kostanden innan. Förhoppningsvis kan du pruta ner priset en del om dom fattar att du är missnöjd och arg på dom.

Jo, ska försöka med det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha_Hool
Hur hade du tänkt att de tex skulle felsöka ett tomt system?

Naturligtvis är det svårt att felsöka ett tomt system, och därför tänker jag inte säga något om kostnaden för ventilen och filtret. Men samtidigt tycker jag att en fyllning skulle kunna ingå i felsökningen. Är kunden sedan inte intresserad av att behålla gasen kan de ju ta tillbaka den. Det går, med ett par knapptryck och ett par minuters väntan.

Permalänk
Medlem

Hade du lämnat in bilen och de gjort allting utan att konsultera dig och begärt pengarna av dig hade du haft fog att gnälla..

Efterssom du har fått ett val att utföra det eller inte som du har accepterat har du ingen anledning att vara missnöjd.

vissa saker i AC system måste fungera för att man skall kunna prova alla funktioner..

Sedan finns det ett bolag i umeå som är ena jävla tomtar på AC men det hör inte till den här historien..

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem

Du borde kunna få prisavdrag på felsökningen eftersom de helt enkelt inte har lyckats med sin uppgift. Fast det förutsätter att felen som de upptäckt senare ej kunde upptäckas innan det första felet var fixat.

Lämnar du in bilen och säger att de ska byta däcket och sedan fixar de däcket kan du givetvis inte klaga på något annat. Men här har verkstaden tagit på sig uppgiften att leta på felen på bilen vilket är en helt annan sak. Var de andra felen sådanna att de borde ha upptäckts på en gång?