Artikel om Ageia PhysX

Permalänk

OK, då väntar vi bara på "AI"-korten då. Blir en satans massa kort tillslut i datorn men jag klagar inte; det är coolt!

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk

Säger bara: GE MIG!!
En fördel vore om PPU:n kunde implementeras i grafikkortet, men det lär vara värt det ändå. 200$ är ändå inte så farligt, om de får det att fungera som det ska. Kan bli lite knepigt med multiplayer om objekt far omkring åt olika håll för olika spelare som sagt..
Aegia borde få så mycket stöd som behövs för att får ut kortet på marknaden så att de som vill kan ta del av det.. Sen är det förmodligen inte omöjligt för spelutvecklare att göra spel som stöder med och utan PPU!

Visa signatur

|| Marantz | Monitor Audio RS|| Revo BL ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
I fall detta slår (vilket det verkar göra) så hoppas jag de snart släpper en budjetvariant för att lägga ut 2500-3000 extra till sin dator är inget jag är sugen på bara föra spel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Jag tycker det känns lite onödigt faktiskt, ett till kort, en till fläkt för vad? Stenar som rullar verkligare? Ok det går ju att göra andra saker verkligare också men det känns som att det kostar mer än det smakar. Inte bara i pengar utan ura andra aspekter som värme och ljud i lådan åxå. Sen känns det som att om man köper ett graffekort för 4000 så ska man inte behöva köpa ett PPU kort åxå för 2500-3000. Och hur blir det i multiplayer då? Vissa kanske har det, men inte andra, det betyder att stenar, tunnor, lådor skottbanor mm beräknas olika för olika spelare?

Alltså, detta är första generationens PPU, inget jag kommer lägga mina obefintliga pengar på...

Men om ni missat det så går tekniken mot användandet av flera kärnor, jag tycker nog själv egentligen att vi har använt flera kärnor i våra datorer ända sedan Geforce 1, eller kanske tom voodoo1...
En dedikerar kärna till grafiken, och vilken enorm utveckling det har varit på den sidan.
Nu börjar det komma dubbla kärnor på processorn, och flera kärnor är inplanderade.
Varför inte ha 2-4 huvudkärnor, och sedan några specialliserade kärnor, en PPU, en eller två GPUer, kanske en MPU, Media processing unit, som är specialliserad på att koda och avkoda olika media format...

Men idag så är det en lyxpryl, för sånna som körde Voodoo2 i SLI direkt t.ex...

Men det är oerhört kul att se att det kommer...

EDIT: SPU, Sound processing unit en annan...

Någon sade att det skulle dra mycket ström, enligt artikeln:
20 watts power consumption
Inte så mycket...

EDIT2: Eller, 20 watt för ett instickskort är väll relativt mycket, men borde inte vara så svårt att kyla passivt med bra luftflöde...

EDIT3: Men jag tror inte 1a generationen av PPU kommer få något större genomslag alls...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

...jag tycker nog själv egentligen att vi har använt flera kärnor i våra datorer ända sedan Geforce 1, eller kanske tom voodoo1...

I så fall har vi använt det långt innan det också, jag menar, det fans gpu:r långt innan vodoo1 och sen har vi ju ljudkort, hårdiskokontrollerkort nätverkskort m.m. med små processorer. I så fall har minst 4 kärnor i min dator...
tänker man på det så så har jag ju värsta monsterdatorn

Permalänk

jag hoppas innerligen att de slår igenom så får ati och nvidia annat o tänka på.

än vilket som är snabbast utan att implementera mer effekter och andra roliga saker
sedan behövs det ansra starka aktörer för konkurrensens skull

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara så svårt med PPU i multiplayer omm båda har PPU...
När nån skjuter kanske en granat skickas koordinaterna till medspelarens dator och så räknar dennes PPU ut skadan... Lite mer bandbredd kanske används men de flesta ha endå ganska bra uppkoppling...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Kul teknik det där.
Frågan som många ställer sig är naturligtvis om det kommer att slå.
Om jag ska spekulera så kommer det där förr eller senare att implementeras i grafikkort. Troligen som ett separat chip först och senare integreras helt i grafikkärnan.
Dock kommer det att dröja många år troligen eftersom det är ett avancerat chip trots allt, med vad det nu var 120millioner transistorer och 128MB DDR3 minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Kul teknik det där.
Frågan som många ställer sig är naturligtvis om det kommer att slå.
Om jag ska spekulera så kommer det där förr eller senare att implementeras i grafikkort. Troligen som ett separat chip först och senare integreras helt i grafikkärnan.
Dock kommer det att dröja många år troligen eftersom det är ett avancerat chip trots allt, med vad det nu var 120millioner transistorer och 128MB DDR3 minne.

Det vore helt klart toppen i men jag är lite tveksam eftersom det verkar vara en så avanserad krets.

Men kanske som du sa, om många år...
den som lever får se...

Permalänk
Medlem

Nästan alla här är inställda på att det är ett komplement till grafikkortet, men PhysX är till för att AVLASTA PROCESSORN.

Angående multiplayer, de flesta objekts positioner beräknas av spelservern, så din dator kan knappast göra egna beräkningar på hur föremål som förändrar handlingen ska interagera. Däremot kan du säkert få trevliga detaljer, tex en slängkappa som verkligen rör sig som tyg.
Matrix-scenen i 3Dmark 2001 är ett bra exempel på hur det inte ser ut i verkligheten.

"We are talking about thousands of rigid bodies, real flowing water, hair simulation, avalanches of rock, clothing simulations and more."

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

physic

Är det bara jag som tänker på att det kan användas för bil och flygsim??
Jag tror att det kommer gå vägen, och mer intressant om det kommer stöd till olika simuleringsprogram i ex CAD, för att simulera flöde, osv.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem

Finns en kort film på fz nu.

Edit:
Den var inte speciellt imponerande, varför dom släppt en sådan tråkig filmsnutt kan man undra.. Den sista scenen var iof rätt snygg, men resten såg ut som sådant som redan finns i dagens spel nästan. Man kan tycka att om nu deras fysikkort är så bra som det verkar borde dom kunna gjort ett mer imponerande demo än några lådor som skjuts sönder.

Permalänk
Medlem

har hört att dom ska ha lite problem med drivrutinerna för nuvarande och därför inte kan visa så hemskt imponernade exempel på vad det egentligen presterar.

Jag tror ändå att det här är en teknik som alla andra, dyr i början, men sedan övergår det till att bli en självklarhet, och till slut så är den integrerad på så sätt att man nästan glömmer bort den. Typ som med ljudkort och nätverkskort dvs.

Att den har 128 mb ram-minne är inga problem. Graffekort idag har ju 512 och snart en gig. Tar inte lång tid förrän 128-256 mb tas med en klackspark. Buffertminnen som idag är 8-16 mb, kommer nog att vara mellan 64 och 128 om två år. Vänta bara så ska ni se
Så PPU'ns minne blir nog en baggis.

Ska onekligen bli intressant att se vem som har rätt till slut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Alltså, detta är första generationens PPU, inget jag kommer lägga mina obefintliga pengar på...

Men om ni missat det så går tekniken mot användandet av flera kärnor, jag tycker nog själv egentligen att vi har använt flera kärnor i våra datorer ända sedan Geforce 1, eller kanske tom voodoo1...
En dedikerar kärna till grafiken, och vilken enorm utveckling det har varit på den sidan.
Nu börjar det komma dubbla kärnor på processorn, och flera kärnor är inplanderade.
Varför inte ha 2-4 huvudkärnor, och sedan några specialliserade kärnor, en PPU, en eller två GPUer, kanske en MPU, Media processing unit, som är specialliserad på att koda och avkoda olika media format...

Men idag så är det en lyxpryl, för sånna som körde Voodoo2 i SLI direkt t.ex...

Men det är oerhört kul att se att det kommer...

EDIT: SPU, Sound processing unit en annan...

Någon sade att det skulle dra mycket ström, enligt artikeln:
20 watts power consumption
Inte så mycket...

EDIT2: Eller, 20 watt för ett instickskort är väll relativt mycket, men borde inte vara så svårt att kyla passivt med bra luftflöde...

EDIT3: Men jag tror inte 1a generationen av PPU kommer få något större genomslag alls...

Så går tekniken mot flera kärnor? När kom Amigan? Cpu, sen fanns Agnus, Denise och Paula...

Egentligen är det sällan nått som är nytt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

hmm timesettings direkt på kortet .. hmm manuell clockning ? powerswitch .. men detta kort är väl bara en prototyp. verkar som om allt går tillbaka . som förr . expansionkort till graffekortet dvs .. men tänk då så här . efter detta . vad kommer då =? . grafik 50ggr snyggare . 10 terafloppflyttningar per sekund

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

om ett spel skulle göras helt ut för denna teknik PPU skulle det också ge otroliga sekvenser.
Konsten är att spelen sällan kan göras fullt ut då CPU ska kunna klara belastningen.

Jag skulle vilja se ett katastrof spel med miljoner stenar, laviner jordbävningar.

I MMO kan jag tänka mig att de skulle kunna ha användning för en PPU.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

skulle max kunna tänka mig att betala 1000kr för en ppu, komponenterna i en dator är redan idag för dyra ett värstinggrafikkort kostar lika mycket som en komplett budgetdator t ex.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Urgh, inte en fläktjävel till. :/

Fast visst, ballt är det.

Permalänk
Medlem

Såg filmen på fz nu, så jäkla koolt... testade ageias rocketx tool för att lattja med fysiken och med ett sånt chip kan man göra hur roliga saker som helst. Så vitt jag förstod från deras hemsida är massor med företag redan licencierade och håller på att utveckla spel för motorn och asus kommer snart med ett separat kort och sedan integrerat på grafikkortet. Verkar riktigt lovande detta och något som man verkligen saknat (mer korrekt fysik).

/G - Vill ha spelbanor där allt går att smula sönder om man så önskar

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

SOM vanligt verkar allt bättre än var det blir .. kolla bara på spelet mohpa . Meldal of honor passific assult - i videon ( trailers ) så verkar allt så makalöst snyggt . vattnet skvalpar . vågor mm . men eerh , kör på maxgrafix AA PÅ MAX .. MEN NÄ .. LURAD .
=( . oki det är ett spel . men kortet har långt kvar .. jag räknar på 5-7 år till innan spelen blir verkliga nog .

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
I så fall har vi använt det långt innan det också, jag menar, det fans gpu:r långt innan vodoo1 och sen har vi ju ljudkort, hårdiskokontrollerkort nätverkskort m.m. med små processorer. I så fall har minst 4 kärnor i min dator...
tänker man på det så så har jag ju värsta monsterdatorn

Jo, det är ju iofs sant...

Men det dessa små-processorer gör hade din CPU kunnat göra själv utan problem, och skillnaden i beräkningskraft är ofantlig.

Medans det voodoo1 kortet gjorde hade inte din CPU klarat av att göra på egen hand...
Det är så jag menar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Så går tekniken mot flera kärnor? När kom Amigan? Cpu, sen fanns Agnus, Denise och Paula...

Egentligen är det sällan nått som är nytt.

Ja, tekniken går mot flera kärnor...

Vet inte.
Ok.
Ok.

Ville du ha sagt något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

Ja, tekniken går mot flera kärnor...

Vet inte.
Ok.
Ok.

Ville du ha sagt något?

I just det här avseendet så är det bara en återuppväckning av känd teknik. Avlastning med hjälp av specialiserade processorer.

Amigan kom fö 1985 och hade som det står på wikipedia "it had dedicated chips for graphic effects "

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
I just det här avseendet så är det bara en återuppväckning av känd teknik. Avlastning med hjälp av specialiserade processorer.

Amigan kom fö 1985 och hade som det står på wikipedia "it had dedicated chips for graphic effects "

Ok, ja, sen har ju SMP system funnits ganska länge också, så särskilt nytt är det ju inte på det viset...

Permalänk
Medlem

jo jo. men den konsumerer bara 20 watt. inte så mycket! dagens transistorer börjar få rätt hög verkningsgrad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
En thermaltake geforce4-kylare?

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan