33 PCI Express-grafikkort i test

Permalänk
Melding Plague

33 PCI Express-grafikkort i test

<font style="font-size: 10pt"><b>33 PCI Express-grafikkort i test</b></font> <small class="small">torsdag 26 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Rickard</a></small><br>
<a href="http://www.tomshardware.se/" target="_blank">Toms Hardware</a> har gjort ytterliggare ett större grafikkortstest, denna gång för sommaren 2005 - 33 PCI Express-grafikkort.<br /><br />I denna stora och genomgående lista ser vi tester i 3D Mark 2005, Unreal Tournament 2004, Half-Life 2, Doom3, The Chronicles Of Riddick, Pacific Fighters och The Sims 2. Utöver ATi:s och Nvidias grafikkort finns även Intels GMA 900 representerad. <br /><i><br />"Sedan den förra versionen av vår grafikkortslista har några nya modeller släppts på marknaden. Men även om dessa kort erbjuder några små förändringar av tillgänglig grafikprocessorarkitektur kompletterar de endast de existerande produktpaletterna från ATi och Nvidia. Det som är nytt är att teknologi som TurboCache och HyperMemory nu finns tillgängligt på budgetkort.<br /><br />I den senaste versionen av vår grafikkortslista jämförde vi 33 olika PCI Express-grafikkort, däribland Intels GMA900-grafikprocessor. Denna enhet är inbyggd i Intels i915G-chipset som en integrerad DirectX 9-grafiklösning och har hjälp Intel att dominera storleken på marknadsandelar, klart framför både ATI och Nvidia."</i><br /><br />Läs mer hos <a href="http://www.tomshardware.se/graphic/20050525/index.html" target="_blank">Toms Hardware</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

33 kort e lite väl många för att kunna överskåda på ett enkelt sätt.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk

göttans

Permalänk
Medlem

jag trodde att ett 6800NU skulle vara ungefär lika bra som ett 6600GT... men 6800NU får ju skitsmisk så det ryker om det..

Permalänk
Medlem

Tyckte resulataten såg lite väl konstiga ut..

Prova att klocka kortet till ett ultra och fick 5405p i 3dmark05 fast min prolle suger, och dom fick 5332p

Permalänk
Medlem

Som vanligt spöar ATI nvidia i allt förutom när de sitter i SLI...
Fast snart kommer väl ATI med sitt SLI och då får Nvidia spö i allt

Jag är inte de minsta fanboy utan helt objektiv,
btw, intel suger...

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk

men detta verkar oerhört intressant, skall läsa efter jag pluggat klart

Permalänk
Medlem

haha lite udda och testa i the sims 2
och att 6200 presterar bättre är 2*6800U

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ESS
Som vanligt spöar ATI nvidia i allt förutom när de sitter i SLI...
Fast snart kommer väl ATI med sitt SLI och då får Nvidia spö i allt

Jag är inte de minsta fanboy utan helt objektiv,
btw, intel suger...

Inte i allt väl. http://www.tomshardware.se/graphic/20050525/grafikkortslistan...

Och inte i Doom3 heller, kanske inte så konstigt men rätt skall vara rätt.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.se/graphic/20050525/grafikkortslistan...
nä precis, inte i allt...nvidia äger Riddick testet överlägset...

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Tycker det ser lite konstigt ut att X800XT PE ligger före X850XT i de flesta fall. Är det kortet bättre kanske?

Permalänk
Gäst

Det jag tyckte var mest udda var att det växlade mellan X800 XL och X800 XT PE. Att de inte gör en bättre och en sämre, de är ju lika bra, fast på olika saker...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ESS
Som vanligt spöar ATI nvidia i allt förutom när de sitter i SLI...

Lär dig att läsa diagram innan du snackar skit. En del spel är snabbare med Ati-kort, andra med Nvidia. Det enda "nya" jag märkte i testet är att drivrutinerna verkar bättre nu, både för Ati och Nvidia. Skillnaden i Doom3 är mindre till Nvidias fördel, och skillnaden i HL2 är mindre till Ati's fördel.

Citat:

btw, intel suger...

Okej...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

måste säga att jag har blivit hatisk, hatar ATI / intel mer och mer varje dag. vet inte varför.. men jag har amd och nvidia. creapy

har inte läst testet ännu, 30 grafikkort. lät jobbigt

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Medlem

Hehe, var inte allt för seriös även om jag råkar vara väldigt nöjd med min amd cpu och mitt radeon X800xl.

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Avstängd

Gött att ATi börjat komma ikapp även på Doom3. Lätt att nästa köp blir ATi. Inte minst för att drivrutinerna är mer lättöverskådade till skillnad från Nvidia.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arneball
Gött att ATi börjat komma ikapp även på Doom3. Lätt att nästa köp blir ATi. Inte minst för att drivrutinerna är mer lättöverskådade till skillnad från Nvidia.

Hur kan en drivrutin vara lättöverskådlig?

Ati har kommit ikapp lite i Doom3, och Nvidia har kommit ikapp lite i HL2. Drog du någon annan slutsats eller? Det finns fortfarande spel som går snabbare på Ati, och det finns fortfarande spel som går snabbare på Nvidia.

Sen varför yrar du om att byta när du har ett 6800GT?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Lär dig att läsa diagram innan du snackar skit. En del spel är snabbare med Ati-kort, andra med Nvidia. Det enda "nya" jag märkte i testet är att drivrutinerna verkar bättre nu, både för Ati och Nvidia. Skillnaden i Doom3 är mindre till Nvidias fördel, och skillnaden i HL2 är mindre till Ati's fördel.

Okej...

Bra sagt.

En sak har jag märkt att 512mb ger ingenting mot 256mb och ändå så är dom korten så dyra. Kollade på 800XL 256/512.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Hur kan en drivrutin vara lättöverskådlig?

Ati har kommit ikapp lite i Doom3, och Nvidia har kommit ikapp lite i HL2. Drog du någon annan slutsats eller? Det finns fortfarande spel som går snabbare på Ati, och det finns fortfarande spel som går snabbare på Nvidia.

Sen varför yrar du om att byta när du har ett 6800GT?

Inte en drivrutin, utan en hope sådana. Tyckte väl jag skrev

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arneball
...Inte minst för att drivrutinerna är...

På den tiden då det begav sig och man hade ett 9800pro så var det väldigt lätt att kategorisera drivrutinerna efter vilka som gav bäst resultat i respektive applikation, exempelvis 3dmark, aquamark, Ut2k4 osv. Eftersom det kommer nya drivrutiner till Nvidia flera gånger i veckan (tänker mest på de inofficiella) så är det inte speciellt lätt att ha någon överblick över vilka som är bäst lämpade för ex 3dmark01.
En av slutsatserna är väl att det är possitivt att Ati fixat till resultaten i OpenGL.
Först å främst så yrar jag inte, sen så är det läge att fundera på att införskaffa ett nytt grafikkort, då 6800GT börjar kännas "gammalt" och ett nyare inte hade suttit fel, väntar dock på nya generationen. Köpa ett X850 känns faktiskt ganska onödigt .
Gillar din vänliga ton

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojje_c1
haha lite udda och testa i the sims 2

Det väll inte alls konstigt med tanke på att The Sims 2 är ett av de mest populära spel som existerar?

Permalänk

På the sims 2 så var de rätt skumt att ATI låg ensamt i top på ena testet, och NVIDIA i det andra, då det är samma spel och så, bara smoothing som var ändrat.

Annars visar det väl vad vi alltid vetat, ATI bättre i hl2, Nvidia i doom3 osv. fast dom har närmat sig varandra.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Det mesta jag fick ut av det där testet var att de var cpu-begränsade i de flesta av testerna.

Tja inte så konstigt att skillnaderna blir mindre mellan olika grafikkort då.

Permalänk
Medlem

Hhmm...

Hade hoppats på att det skulle finnas med nått 6600gt 256mb.
Har googlat länge för att hitta nå´n test på det som jämför med ett vanligt 6600gt med 128mb.

Någon som sett nått sånt test eller har egna erfarenheter?