Varning för bedragare.

Permalänk
Medlem

Varning för bedragare.

Jag lade in en annons på annonsfynd.se och blev kontaktat via mail av en nisse som påstod sig vara amerikanare.
Han skrev att han ville köpa mina minne till ett pris som var 300:- högre än usatt och skulle betala via check. Men checken skulle skrivas ut till mig via en nisse i sverige som var skyldig honom pengar och på ett högre belopp än det jag skulle få.

Jag tyckte det lät lite konstigt alltihop och kollade runt lite. Det visade sig att detta är en vanlig checkbedrägeri-grej som går ut på att säljaren får en check på ett mycket högre belopp än vad han ska ha. Köparen säger att ett misstag begåtts och ber att man skickar honom pengarna.

Efter ett par dagar kontaktas man av banken som förklarar att checken saknar täckning(vet inte varför de inte märker det med en gång) och att man ska betala tillbaka pengarna. Köparen går då inte att få tag i och säljaren får stå för kalaset.

Folk ha rblivit lurade på hundratusentals kronor på detta sätt.

Så nu vet ni det.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

shit.. förvånas varje dag av folks godtrohet/idioti...

Permalänk
Medlem

Smart sätt men synd att sånt folk finns

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem

typ samma när jag skulle sälja min laptop och då var det någon italienare som ville köpa den "blocket"
samma med polaren, då var det någon i paris som ville köpa den "blocket"

Luktar lite lurt om alla dessa, orka svara på dem ens.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

men sånt låter ju för bra för att vara sant, aldrig att jag skulle falla för sånt.

Permalänk
Medlem

Hm. En kille ringer. Hans kompis har en check. Kompisen löser inte in checken själv. Kompisen ska få pengar av dig för att du tar emot checken. Vem andvänder Checkar idag? De e ju BARA bedragare. Luktade fisk lång väg. Tur att du inte gick på det.

Om det hade varit en amerikan som varit skylldig killen pengar, varför lösten han inte ut checken själv och betalade dig kontan? Om nån amerikan skulle ha mig att lösa ut en check så skulle jag ta pengar för det. Springa en okänd killes ärenden på banken? Han ska köpa grejjer av dig och du ska springa ärenden åt han?

Även om det hade varit en legetim check så hade du haft skäl att skada han fysiskt.

Visa signatur

Min signatur hade fallit bort: Typiskt.
Min dator är en snart två år gammal iBook: Stackars gamla Ibook.
Min serie/reseprogram/sitcom/realityshow finns det i dagsläget: Tre delar av.

Permalänk
Medlem

Jo, det mesta i historien han gav mig klingade ju falskt. Men det som fick mig att reagera mest var faktiskt hans e-mailadress: generalsepe@yahoo.com

Inte världens mest seriösa adress kanske.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

det jag inte fattar är varför bedragare ska använda så sjuka namn eller email-addresser då man bara genom att kolla på det kan förstå att det är bluff.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Fick ett svar på min Blocket-annons idag;

Citat:

Good day,
Am Peter by name, how are you and how is
everything with you,hope all is well with you ,Am
the manager gregraymotors company in west african
here, who deal about the type of CARs & phones u
want to sell which is any type of CARs or phones,
i would just like to know more about the
CAR/phone cos i stand for the MG of our company
here and we do buy and sell also,and to let you
know that i we be paying by cheque.would like to
hear from you soonest.

Tråkigt att dessa idioter nu finns överallt. Och ännu värre, som sagt, är att de lyckas lura folk på det viset.

Killens heta engelska gör att jag blir sugen på att starta en liten dialog med honom. Någon som har några idéer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

s.c.s.i: dom är ju riktigt roliga dom där begradarna. Stavar man och skriver så långa meningar så känns det ju inte liiite skummt

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Går det inte att löse ind checken i en annan bank, så dom inte känder en. -Eller måste man ha en konto?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
Hittar tyvär inte länken om den bärbara dator som en kille USA ville köpa av en Engelsman.
UK killen anade dock ugglor i mossen, och skickade ett paket innehållande "fixat material"
skräp tangentbord och en dator av hårdpapper med dit ritade portar (jäklig avancerat).
Inga pengar fick han i England, dock fick Amerikanen betala transport och införselskatt på varan.

du menar väl p-p-p-powerbook förmodar jag? SA-medlemmar kan ibland...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mark
Går det inte att löse ind checken i en annan bank, så dom inte känder en. -Eller måste man ha en konto?

Jag funderade lite på det med. Om man kunde blåsa bedragaren så att säga. Men checken lär vara utsälld på dig som person, så du måste legitimera dig. Sen är det så att det är ju banken som förlorar pengar och inte bedragaren så det känns lite taskigt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Om du inte är kund (helst en "bra" kund) så löser banker inte gärna in utländska checker. Om du betalar för inlösen, ofta 200-300kr, så får du vänta ca en månad innan du får pengarna (om nu inte checken är fejk).

En privatperson bör överhuvudtaget inte pyssla med utländska checkar om man inte känner avsändraren väldigt väl.

-nisse

Visa signatur

Nisse