Komplett skickar tillbaka (trasigt?) grafikkort

Permalänk
Medlem

Komplett skickar tillbaka (trasigt?) grafikkort

Hej!

Vet inte om detta passar in här eller i grafikforumet men jag skriver här i vilket fall. Nämligen så att jag för två veckor sedan beställde ett grafikkort från Komplett (Powercolor ATI X800 Pro). Jag testade grafikkortet i datorn hemma (sign) och kortet visade sig att inte fungera efter löjligt många tester och jag pratade med både kompett och powercolor. Som sagt felsökte jag kortet på alla de möjliga sätt ni kan ens tänka er. Övertygad som jag var så skickade jag in kortet till Komplett för reparation/utbyte, och nu så fick mail om att kortet fungerar hur bra som helst och att de skickar tillbaka det plus en avgift på 365kr

Enda det skulle kunna vara fel på är mitt moderkort, men det är alldeles för lite chans när jag dessutom testat flera andra grafikkort utan problem. Vet inte vad jag ska göra, och kan inte direkt bevisa för Komplett att kortet inte fungerar i datorn :/

Någon som råkat ut för liknande sak som kan tipsa om något man kan göra?

Edit: felet är helt enkelt att datorn inte bootar alls med kortet i, skärmen förblir i viloläge och inte ens bios laddas.

Permalänk
Medlem

Du kan tyvär inte kräva att de tar tillbaka kortet bara för att det inte funkar i din dator. När du får tillbaka kortet så testa det i andra datorer för o se om det funkar. Är det så att det ej funkar i just din dator så kan du fråga Komplett om du kan få byta det mot en annan modell det är dock inget de behöver gå med på.

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem. Men i mitt fall så var det ett Abit NF7 moderkort som spökade. Inget hände när jag startade datan......bara ett långt pip. En polare som hade beställt ett likadant vid samma tidpunkt hade samma problem. Man kom inte ens till bios. Sagt och gjort så skickade jag in det till Komplett. Eb vecka senare fick jag ett mail där det stog att de hittar inget fel alls på kortet. De skickar tillbaka det tillsammans med en faktura på 365:- för en felsökning.
Tror ni kortet jag fick tillbaka funkade ? Nej !

Jag vägrade betala ocg förklarade detta i ett antal mail. Nu har det slutat komma påminnelser.

Inte bra komplett , skärpning

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Deeds! Finns iaf hopp om att jag kan prata mig ur avgiften på 365kr. Men när man köper ett grafikkort förväntar man sig att det fungerar i vilket dator som helst (som är kompatibel självklart), och min hårdvara är bra mycket bättre än minimumkraven för grafikkortet. Dessutom har flera samma Abit AI7 moderkort och X800pro grafikkort utan problem på Abits Forum, vilket bekräftar att det inte är min hårdvara som inte är kompatibel. Mannen hos PowerColor tyckte också det var märkligt, och han tipsade om en mängd saker jag kunde testa men som tyvärr inte fungerade.

Permalänk
Medlem

Blir lite moment 22 över det hela. Butiken testar och det fungerar. I din dator fungerar det inte trots att din datorspec motsvarar kraven som står på kartongen.

Kompatibilitetsproblem är något man som datorbyggare kan råka ut för.
Ta som exempel western Digital diskar som hade problem med nforce2 kretsar. Har man ett sånt moderkort så kanske inte disken fungerar men det är ändå inget fel på den. Man har helt enkelt köpt "fel" hårdvara.

I ditt fall testa att kortet verkligen fungerar i en annan dator. Gör det så ring komplett och förklara situationen som uppstått. Ibland kan det lösa sig och det beror på hur stor deras goda vilja är.
Tyvärr är det nog svårt att kräva att de byter kortet.

Permalänk
Medlem

Hej igen! Inte haft möjligheten att svara under hela denna veckan tyvärr.

Jag har nu iaf fått tillbaka kortet och började direkt att felsöka som en galning igen utan lycka. Med andra ord fungerar kortet precis lika illa som förut :/
Just nu känns det som jag bara har två allternativ, antingen försöka prata med Komplett tills dom möjligen går med på att byta kortet, eller helt enkelt sälja kortet privat till någon och förlora en tusenlapp.
Om det nu är moderkortet som strular vilket det kan vara så kan jag inte direkt skicka tillbaka det(Datorbutiken), för det kommer bli samma problem igen och DB kommer säga att moderkortet fungerar helt perfekt.

Permalänk
Medlem

Men har du testat det hos någon kompis? Skulle det inte fungera där har du ju ett tungt argument för att få det utbytt.

Visa signatur

Ursäkta mig, min ä-tangent fungerade inte :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Varnim
Men har du testat det hos någon kompis? Skulle det inte fungera där har du ju ett tungt argument för att få det utbytt.

Har testat kortet på en dator i skolan. Tyvärr är det linux på alla datorer där, så kan inte göra några trevliga 3dmark tester osv, men datorn bootade fint iaf. Vilket får mig väldigt fundersam nu :/

I denna tråden har jag postat lite bättre över vad jag testat osv.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=46463...

Permalänk
Medlem

Funkar det där så är du nog fucked.

Alternativen som jag ser det är.

1. Sälj det till någon som ändå skulle köpa ett nytt likadant grafikkort och kan tänka sig att nästan betala fullt pris.

2. Sälj det på blocket o ta smällen på att förlora lite pengar.

3. Be Komplett om att få byta kortet.

Vad vill du sälja det för?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
Vilket PSU har du i PCn benjiman, kanske det som Murphy'ar ?

Har ett Antec 430w, står i min sign annars

Kukilon: Får tjata lite på Komplett, ger dom sig inte får jag helt enkelt sälja det i 2a hand och förlora någon hundring på det :/

Permalänk

Har du senaste bios till moderkortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juggernaut
Har du senaste bios till moderkortet?

Jodå, även haft tankar på att lägga in äldre version av bios för att testa. Dock fungerar inte det eftersom äldre versioner av bios får moderkortet att tjuta eftersom jag kör passiv kylning på chipset (äldre versioner vill ha en dum fläkt).

Permalänk

Är också orolig för detta. Har en hårddisk som inte funkar vidare bra och ska skicka tillbaka till komplett.se .. Men om dom inte hittar något fel så åker jag på avgiften på nästan 400kr, och det vill jag fan inte...

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Medlem

skicka tillbaka på öppet köp

Permalänk

Det får ju inte vara använt om man ska skicka det på öppet köp..

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Medlem

mr_cobra ska han tvinga Komplett till att ta emot kortet eller? Det finns knappast något lagstadgat öppet köp men däremot så finns det en ångerrätt på 14 dagar enligt distansavtalslagen.

"Ångerrätten gäller 14 dagar från det att du mottar orderbekräftelsen från oss."

Detta stämmer iofs inte eftersom ångerrätten börjar löpa efter du fått varan.

Permalänk

Köp ett nytt moderkort och sälj det gamla.

Visa signatur

"But there's probably no better form of government than a good despot."
-- George Lucas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dysprosium
Köp ett nytt moderkort och sälj det gamla.

Men det finns ingen garanti att det fungerar efter det heller tyvärr, och ett nytt moderkort kostar en tusenlapp. Jag ska tjata på Komplett imorgon när jag vaknar, deras reparation/service ställe ligger i Göteborg också, så kanske kan övertala dom att dra dit hela datorn så dom själva får se.

Störande att man får skicka tillbaka trasiga grafikkort och få nytt men inte ett fungerande... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kukilon
mr_cobra ska han tvinga Komplett till att ta emot kortet eller? Det finns knappast något lagstadgat öppet köp men däremot så finns det en ångerrätt på 14 dagar enligt distansavtalslagen.

"Ångerrätten gäller 14 dagar från det att du mottar orderbekräftelsen från oss."

Detta stämmer iofs inte eftersom ångerrätten börjar löpa efter du fått varan.

Jag inbillade mig att komplett hade öppet köp 30 dagar, men det har dom tydligen inte.

Hade han varit lite snabbare hade det kanske gått att lämna tillbaka kortet enligt distansavtalslagen.

Permalänk
Hedersmedlem

benjiman: Jag har returnerat ett antal grejor genom åren, bl.a. till Komplett. Innan jag returnerar något testar jag alltid den misstänkt defekta varan extremt ordentligt. Då menar jag att jag testar ett flertal olika konfigurationer av hårdvara, något som kanske är lite knepigt för den som inte har tillgång till en massa hårdvara förutom den som redan ingår i systemet.
Du säger att du har gjort "löjligt många tester" men antyder samtidigt att du inte testat grafikkortet i något annat moderkort än ditt eget.. Det är det första jag skulle testa. Som sagt behöver inte moderkortet vara direkt trasigt för att det inte ska fungera, inkompatiblitetsproblem kan man ha ändå.
Jag tror inte Komplett fått samma problem och sen ändå skickat tillbaka kortet med motiveringen att det fungerar. Problemet som jag ser det är att du inte gjort tillräckliga tester innan du skickade in grafikkortet.

mr_cobra: Lämna tillbaka grejor med hänvisning till distansavtalslagen kan man bara göra när varan är i "väsentligt oförändrat skick", vilket de flesta anser ett grafikkort inte är så fort man tagit ur det ur antistatpåsen.

Deeds: Nu har jag givetvis ingen aning om detaljerna i ditt fall, men av ditt inlägg att dömma så skulle jag gissa på SBT från din sida.
Gjorde du någon felsökning öht? Testade du ett annat nätagg, andra minnen, andra grafikkort osv?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Edit: Har nu fått mitt nya kort. Tog tydligen 2 dagar för Komplett från att ha fått in RMA paketet till att testa kortet, konstatera att det är fel på den och skicka iväg ny kort vilket är mycket bra!

Om Komplett läser detta skulle jag dock vilja att ni bör anskaffa automatisk övervakning på sidan där man kan se (under sitt konto) var ett RMA befinner sig. Så som det ser ut just nu kan man varken spåra paketet med ersättningsprodukten eller se vad som händer med RMA.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skickade tillbaka en hårddisk till Komplett en gång som inte visade några som helst problem när jag körde tillverkarens diagnostikprogram, men jag fick ändå en ny disk eftersom jag noga beskrev hur de kunde reproducera felen jag fick.

Ger man en utförlig felbeskrivning så ska det inte vara några problem, såvida man inte har otur och ens grejor blir testade av nån PRAO-elev eller så..

Med din felbeskrivning skulle jag bli mycket förvånad ifall du inte skulle få ett nytt kort.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Jag skickade tillbaka en hårddisk till Komplett en gång som inte visade några som helst problem när jag körde tillverkarens diagnostikprogram, men jag fick ändå en ny disk eftersom jag noga beskrev hur de kunde reproducera felen jag fick.

Ger man en utförlig felbeskrivning så ska det inte vara några problem, såvida man inte har otur och ens grejor blir testade av nån PRAO-elev eller så..

Med din felbeskrivning skulle jag bli mycket förvånad ifall du inte skulle få ett nytt kort.

Det var snällt av dem. SJävl hade jag fel på en WD-disk när jag felsökte efter trasiga block. HIttade dock ingenting med diagnosprogrammet. Fick dock svaret: "ingen idé" Ett halvår senare rasade den

PS: Detta gäller inte Komplett utan en annan butik

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

mr_cobra: Lämna tillbaka grejor med hänvisning till distansavtalslagen kan man bara göra när varan är i "väsentligt oförändrat skick", vilket de flesta anser ett grafikkort inte är så fort man tagit ur det ur antistatpåsen.

Vilka är de flesta? Min spontana uppfattning är att det inte räcker att ta ur den ur anti-statpåsen för att det ska vara kört. Har inte läst några rättsfall och Karnov hade ingen kommentering till den nya lagen än. Har du några länkar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juggler
Vilka är de flesta? Min spontana uppfattning är att det inte räcker att ta ur den ur anti-statpåsen för att det ska vara kört. Har inte läst några rättsfall och Karnov hade ingen kommentering till den nya lagen än. Har du några länkar?

Jag tror som Juggler men de flesta affärer hävdar detta iallafall.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juggler
Vilka är de flesta? Min spontana uppfattning är att det inte räcker att ta ur den ur anti-statpåsen för att det ska vara kört. Har inte läst några rättsfall och Karnov hade ingen kommentering till den nya lagen än. Har du några länkar?

Det har varit diskussioner runt detta tidigare och jag och många andra menar att så fort kortet är upplockat ur antistatpåsen är den utsatt för potentiella ESD-skador. Hårdvara har ju den nackdelen att vara extremt oskyddad. Köper man en förstärkare eller liknande så ryker ju garantin ifall man skruvar upp den och utsätter komponenterna inuti för potentiell skada. Ett grafikkort är ju redan "öppet från början" så att säga.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

14 § Vid distansavtal har konsumenten inte ångerrätt, om
avtalet gäller

1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens
samtycke under ångerfristen, "Ej"

2. en vara eller en tjänst och priset beror på sådana
svängningar på finansmarknaden som näringsidkaren inte kan
kontrollera, "Ej"

3. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas
eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal, "Jag antar att detta är paragrafen som de flesta näringsidkare försöker luta sig emot men undantaget är till för varor som frukter o dylikt."

4. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat
datorprogram och förseglingen har brutits, "Ej"

17 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka varan eller på grund av någon omständighet som
inte kan hänföras till konsumenten.

Jag skulle aldrig godta att en affär vägrade låta mig utnyttja min lagstadgade ångerrätt för att jag öppnat förpackningen. Givetvis ska man få undersöka varan.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en tolkningsfråga. Man får undersöka varan, men det är inte självklart att man får använda den.

Det är fullt möjligt att undersöka ett grafikkort visuellt medan det ligger kvar i sin antistatpåse. Öppna pappers-förpackning tycker jag är ok, ofta är dock antistatpåsen förseglad och om man bryter den förseglingen kan inte kortet anses vara "i väsentligen oförändrat skick" imho.

kukilon, tycker du det är ok att t.ex. köpa ett 6800LE, testa att låsa upp det och sen returnera kortet ifall man inte är nöjd? Skulle du acceptera att få ett sånt kort när du beställer ett nytt kort? Jag vet att jag inte skulle bli överlycklig iaf.. Inte heller vill jag riskera att få ett "nytt" kort som Svensson med fleese-tröjan ESD:at sönder innan kortet kom till mig. ESD-skador är sånt som kan uppkomma månader efter tillfället då skadan skedde.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller med, jag skulle inte villja köpa en dyrare komponent som ramminne eller grafikkort om det var "provkört" av någon för mig okänd person.

och då sitter butiken där med en produkt de antagligen måste sälja med förlust för att få såld, och det är ju inte riktigt meningen med lagen.

Permalänk
Medlem

Är det svårt för butiken att testa varan för o se om den fungerar som den ska efter någon har ångrat sig? Jag säger inte att man ska få ha sönder saker för att sedan få pengarna tillbaka. Nu vet jag ju inte vad som händer med ett grafikkort av den varianten som du föreslag när den försöks låsas upp. Om butiken kan bevisa att kunden har försökt göra något sådant så ska han givetvis inte få ångra sig.

Varför hoppar du över den här biten Vicotnik? "Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka varan."

För det första så betyder inte "i väsentligt oförändrat skick" att det ska vara i oförändrat skick utan redan där pekar lagstiftarna på att kravet inte är absolut. Sedan i nästa mening så fortsätter de med att säga att kravet på "väsentligt oförändrat"inte ens behöver vara uppfyllt om det har förändrats när man undersöker varan.