Betalningsmetod för t.ex. Blocket?

Permalänk
Medlem

Betalningsmetod för t.ex. Blocket?

Jag fick svar på en annons idag, då jag säljer min telefon. En tjej ringer och är intresserad, och vi bestämmer oss att betala via Blockets "Betalgaranti", som är ett fristående internetgiro som betalningen går via. (Mer info här.)
Allt var ok, men så märkte vi att det kan ta flera dagar för betalningen att registreras, villket inte är acceptabelt, då tjejen ska utomlands på torsdag.

Finns det verkligen inget annat alternativ som ger oss bägge lite trygghet? Jag har pratat med henne i säkert en timme över en telefon, och hon låter extremt trevlig, och jag misstänker knappast att hon är ute för att lura till sig en telefon, men det känns ändå olustigt att skicka telefonen utan att få se pengarna. Likaså känns det naturligtvis för henne.

Den "enda" möjligheten till förskottsbetalning är via Post- eller Bankgiro, något som jag, eller majoriteten, inte har. Men är verkligen detta den enda utvägen? Internethandeln på detta vis ökar ju hela tiden, och det är mycket konstigt att det inte finns en enkel betalningsmetod som lämpar sig någorlunda för detta.

Vad göra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Postförskott? Ifall du nu har ett konto som klarar det.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Medlem

Paypal tror jag har nån slags lösning. Kolla på tradera hur dem gör.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

hmm ni kanske skulle kunna komma överens att hon betalar hälften av kostnaden före, och resten när hon fått telefonen?, minskar ju inte risken men iaf eventuell förlust om hon blåser dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bussgods har en förskottsbetalning, typ postförskott. Det har funkat bra för mig.

Permalänk
Medlem

Förskottsbetalning till bankkonto is teh shit

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nice
Bussgods har en förskottsbetalning, typ postförskott. Det har funkat bra för mig.

Tror nog att detta är det enklaste!

Bussgods kan i vissa fall ta lite tid på sig att betala ut pengarna men det är bara att ligga på dem!
Fördelen med detta är ju att det blir försäljning av det. Sen att du kanske måste vänta nån dag kanske du överlever ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Förskottsbetalning till bankkonto is teh shit

Jo precis...

Permalänk
Medlem

Jaha,
¨
"bli inte blåst, begär att få förskottsbetalning"
"bli inte blåst, begär att få varan först"

Inte skicka/ta emot något alls is teh shit i dagens sverige.

Permalänk
Medlem

De som blir blåsta vid förskottsbetalning är ju de som inte tar kontakt med säljaren/köparen och pratar med honom/henne samt inte begär dennes personuppgifter.
Gör man bara detta så är ju risken för att bli blåst minimal. Och det finns inget annat sätt att undvika att bli blåst på som är bättre.

Så som jag förstår har ju killen pratat med tjejen som var trevlig och som också visade oro över att bli lurad. Det är ju kanon, då vet ni ju att båda är lika schyssta.
Och majoriteten har faktiskt ett bank eller postgirokonto. Annars kan man ju alltid låna av sina föräldrar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.