Permalänk
Medlem

Ogillar tanken på dubbla grafikkort.

Fördelar

- Dubbel prestanda (iallafall mer än ett ensamt kort)
- Fler bildskärmsutgångar (men hur många använder fler än två?)

Nackdelar

- Mycket dyrt! Måste ju inte bara köpa ett grafikkort till. Man ska också ha ett moderkort som man kan köra två grafikkort på. De kostar oftast något mer. Man har heller inte samma valfrihet eftersom utbudet på dessa moderkort inte är så stort.

- Mer oljud. En fläkt till som måste tystas. Det blir även mer värme.

Summa: Jag ska alltså betala en väldigt stor summa för att få en prestanda som dagens grafikkort redan klarar av. Fast på bekostnad av värme och oljud?

Nej, detta var ingen bra lösning enligt mig. Mest ett PR-trick för att få prylgalna människor att köpa något de inte behöver samtidigt som företag visar musklerna att "vi kan".

Vill de visa att "de kan" enligt mig så ska de satsa på mindre värme, oljud och kort.
Hur grymt skulle det inte vara om de ordnade så att ett kort hade flera GPU:er på en och samma core med samma prestanda som SLI och Crossfire?

Nä, detta var ingen bra lösning för konsumenten. Tänker bojkotta dubbla grafikkort.
Köper hellre ett nytt kort med den nyaste tekniken några år efter, för samma summa som jag skulle lagt på dubbla grafikkort och ändå får bättre FPS!

Tack för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimster
Kan nån svara på vilka grafikkort som stödjer SLI?

Nvidias 6600GT och uppåt stäödjer SLI. Observera att vanliga 6600 inte funkar.

Inte 6800 LE eller 6800 non pro

Permalänk
Medlem

Är det ingen som tänkt på den lilla nackdelen att ATI gör dessa själva, dvs inte ens Saphire får göra dem. Det andra lilla negativa är att ett kort måste vara ett sk "master" kort som har annorlunda kontakter. Är det ingen utom jag som tycker att detta är en enormt jobbig lösning?

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem

Är det inte möjligt att få korten att rendera så här

kort 1: ----------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------- ------------------------ ------------------------ ----------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------- :kort2

Och sedan skicka den färdiga bilden?

Eller renderas det inte så?

Permalänk
Medlem

Vad är bättre med SLI där man måste ha 2 identiska kort ?
Visst är då denna lösning smidigare ??

Visa signatur

Jag är inte dum i huvudet jag har bara otur när jag tänker..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minky
Det andra lilla negativa är att ett kort måste vara ett sk "master" kort som har annorlunda kontakter. Är det ingen utom jag som tycker att detta är en enormt jobbig lösning?

Den enda gången då detta skulle vara jobbigt är om du vill ta ut korten och köra korten i var sin dator eller att man vill ta kort från två datorer och trycka ihop i ett enda system. I det första fallet finns även möjligheten att ett masterkort kan ha stöd för att köras separat.

Om man vill ha ett enda kort nu och senare kunna uppgradera så köper man ett vanligt kort nu och senare ett passande masterkort när man vill ha dubbla kort. Köper man då ett snabbare masterkort än det vanliga kortet kan man även tänka sig att byta ut det bättre kortet mot ett snabbare när det börjar bli för långsamt. Frågan är dock hur långt bakåtkompabiliteten kommer sträcka sig i framtiden. Kommer nästa generations Radeon-kort kunna köras i Crossfire med ett nutida kort? Vi får se när det kommer ut på marknaden.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Inte 6800 LE eller 6800 non pro

Du menar nog "non ultra". Non ultra stödjer också SLI, kolla här (topplistan): http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=34425...

Om LE stödjer det, är jag osäker på, men jag TROR att de också stödjer SLI.

Permalänk

Hoppas det blir bättre än nVidias SLi

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | ECS Elitegroup K8HT | 1024 mb PC3200 TwinMOS | Point Of View GeForce 6600GT | 2x Samsung Spinpoint | Chieftec Mesh Miditower | Tagan 420 | 3DMark 01 19400 | 03 = 9008 | 05 = 3795

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandy_nisse
Hoppas det blir bättre än nVidias SLi

Hoppas kan man alltid.

Permalänk
Medlem

Hmmm... lite jobbigt läge om något år typ. I fall att jag tex har ett X800XL och nu köper ett X850XT master kort funkar ju allt ganska bra, förutom att x850xt kortets prestanda stryps lite (till X800Xl nivå). Men vad händer då när det är dags att köpa nytt grafikkort om kanske 2 år. Då mitt x800xl börjar bli lite i underkant. Om jag köper ett nytt riktigt värsting kort som kanske har dubbla kapaciten mot x850xt (master) kortet är det då bara bortkastade pengar och det är bättre att köpa ett begagnat x850xt kort då? Kan man köra med 2 masterkort? Eller är det lika bra att sälja bort båda kort? Är ju lite trist att det snabbare kortet alltid stryps. Om Ati är lite smidiga så kommer de i framtiden gå att köra alla deras nya kort som master.
Undrar också hur det fungerar om ATI får upp prestandan/mhz på nyare kort? Även om de nya kortet är klockat lika som de äldre så kommer det ju prestera bättre.

Verkar bli alltför osäkert för mig, om jag ska uppgradera så får det bli ett lite dyrare kort och inte SLI eller Crossfire.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minky
Är det ingen som tänkt på den lilla nackdelen att ATI gör dessa själva, dvs inte ens Saphire får göra dem. Det andra lilla negativa är att ett kort måste vara ett sk "master" kort som har annorlunda kontakter. Är det ingen utom jag som tycker att detta är en enormt jobbig lösning?

Det missade jag, var står det att det endast är ATI som kommer tillverka crossfire korten ?
Inte så att det är så pass nytt att tredjepart inte hunnit designa sina än. Vill minnas att ATI la ner sin egna tillverkning av kort och skulle enbart satsa på chip. Klart dom gör referenskort till såna här visningar.

Men ang Master kortet så lär du ju kunna köra det som ensamt kort, och den annorlunda kontakten får du till adapter ju. Tror knappast dom är så dumma att dom inte konstruerat dessa till att kunna köras som singlekort.

Tycker det är bättre lösning så här att man kan ta sitt över 1 år gammla X800 och använda nu plus att köpa ett nytt kort. Än att köpa 2 nya bara för att vara säker på att dom är kompitabla med varandra.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Hmmm... lite jobbigt läge om något år typ. I fall att jag tex har ett X800XL och nu köper ett X850XT master kort funkar ju allt ganska bra, förutom att x850xt kortets prestanda stryps lite (till X800Xl nivå). Men vad händer då när det är dags att köpa nytt grafikkort om kanske 2 år. Då mitt x800xl börjar bli lite i underkant. Om jag köper ett nytt riktigt värsting kort som kanske har dubbla kapaciten mot x850xt (master) kortet är det då bara bortkastade pengar och det är bättre att köpa ett begagnat x850xt kort då? Kan man köra med 2 masterkort? Eller är det lika bra att sälja bort båda kort? Är ju lite trist att det snabbare kortet alltid stryps. Om Ati är lite smidiga så kommer de i framtiden gå att köra alla deras nya kort som master.
Undrar också hur det fungerar om ATI får upp prestandan/mhz på nyare kort? Även om de nya kortet är klockat lika som de äldre så kommer det ju prestera bättre.

Verkar bli alltför osäkert för mig, om jag ska uppgradera så får det bli ett lite dyrare kort och inte SLI eller Crossfire.

Värre med att köra SLI då du måste köpa 2 identiska kort nästa gång du uppgraderar vilket blir dyrare, och om du nu har ett x800xl så behöver du inte köpa ett nytt kort för att köra crossfire.

Men jag skulle hellre satsa på ett värstingkort då det kalrar alla dagens och morgondagens spel.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Hmmm... lite jobbigt läge om något år typ. I fall att jag tex har ett X800XL och nu köper ett X850XT master kort funkar ju allt ganska bra, förutom att x850xt kortets prestanda stryps lite (till X800Xl nivå). Men vad händer då när det är dags att köpa nytt grafikkort om kanske 2 år. Då mitt x800xl börjar bli lite i underkant. Om jag köper ett nytt riktigt värsting kort som kanske har dubbla kapaciten mot x850xt (master) kortet är det då bara bortkastade pengar och det är bättre att köpa ett begagnat x850xt kort då? Kan man köra med 2 masterkort? Eller är det lika bra att sälja bort båda kort? Är ju lite trist att det snabbare kortet alltid stryps. Om Ati är lite smidiga så kommer de i framtiden gå att köra alla deras nya kort som master.
Undrar också hur det fungerar om ATI får upp prestandan/mhz på nyare kort? Även om de nya kortet är klockat lika som de äldre så kommer det ju prestera bättre.

Verkar bli alltför osäkert för mig, om jag ska uppgradera så får det bli ett lite dyrare kort och inte SLI eller Crossfire.

Jag tror inte att kortens hastighet kommer att strypas... Utan det snabbaste kortet kommer antagligen att göra lite mer än det lite slöare kortet...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Synd att det inte blev smidiagre än nvidias lösning, bara krångligt på ett annat sätt.

Prestandan (i doom3 iaf) är väl vad man vätat sig, ungefär lika stor ökning i % som nvidias SLI så om man räknar in bättre kompabilitet (som det sägs ha) och extra AA (mmm...14X...dreggel) så blir det en bättre lösning än SLI. Jag är dock inte särskillt intreserad av 2 kort nu heller, ett R520/G70 låter bättre...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Det vi alla väntar på är väl 2st R520 ?
Det blir spännande siffor.
Nvidia fick ju spö i 3Dmark05 av 2st ATI kort så jag tycker det verkar lovande redan nu.
Med lite drivis fixar o bra moderkort blir det kanske 1000 poäng till.

Visa signatur

Jag är inte dum i huvudet jag har bara otur när jag tänker..

Permalänk
Medlem

ville bara säga, jag har en sån cpu kylare

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

tror endå inte man kommer känna skillnad i dagens spel om man har ett x850xt lr 2 precis som 6800 Ultra @ SLI

men om nått år kommer det kanske att vara värt att tänka på iaf

har man två grafikkort ska prestandan bli den dubbla! inge tjoller!

men som sagt detta är i det första stadiet och spelen kommer optimeras för det osv....

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

seriöst vem köper sånt här? Xbox360 kommer till vintern och lär kosta 300$ känns ju lite mer prisvärt.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
Hur grymt skulle det inte vara om de ordnade så att ett kort hade flera GPU:er på en och samma core med samma prestanda som SLI och Crossfire?

Det där med dubbla GPUer är bara onödigt. GPUer är så enkelt designade så att det bara är att dubbla mängden pipes istället. Så man kör på 32 pipes istället för 16.
Och man gör det så gott som varje generation.

Permalänk
Medlem

Fan är folk här inte ute efter snabba ting ?
Spela roll om det behövs eller inte man vill ha det snabbaste.
Sweclockers var ju just som det låter ett klockings forum från början och nu sitter en massa nissar här som inte ens vill klocka utan är nöjd med att ha 30fps i spel.
Varför ens kommentera nått ifall saker är för dyrt eller för snabbt ?
Finns det inte nått annat forum för er ?
Swebudget.se "för folk som inte är intresserade av klockning utan bara av det billigaste som duger"

Visa signatur

Jag är inte dum i huvudet jag har bara otur när jag tänker..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ubermann
Det vi alla väntar på är väl 2st R520 ?
Det blir spännande siffor.
Nvidia fick ju spö i 3Dmark05 av 2st ATI kort så jag tycker det verkar lovande redan nu.
Med lite drivis fixar o bra moderkort blir det kanske 1000 poäng till.

crossfire med 2 r520 är en mer rimlig uppgradering än 2 st x850.

Fördelen är om man redan har ett x800 kort i pciE så får man en billigare väg än ett r520.

Låter bra så långt med ATI´s crossfire lösning.
Och att man kan få mer AA samt AF är lockande då CPU ofta är en bromskloss.

De med widescreen kommer också ha en trevlig framerate med de nya korten.

Framtiden lutar åt
Dubblering i allt.
CPU & GPU.

Sedan måste spelen göras efter kommande prestanda.....

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Läste jag på http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2432&p=8 att Crossfire funkar bäst med ULI South Bridge..

Precis och även tillverkarna verkar föredra ULI, men ATI menar "förstås" att Crossfire kommer att fungera bäst med ATIs nordbrygga. ATIs egen sydbrygga har de inte sagt så mycket om Lär väl dröja tills Via mfl får ordning på Crossfire till deras kretsar (nordbryggan).

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det där med dubbla GPUer är bara onödigt. GPUer är så enkelt designade så att det bara är att dubbla mängden pipes istället. Så man kör på 32 pipes istället för 16.
Och man gör det så gott som varje generation.

Okej, då har man lärt sig något nytt
Men tycker fortfarande att det är tråkigt och dåligt genomtänkt att man ska behöva två grafikkort för att komma upp i sådan prestanda. De satsa mer på mindre kort, mindre värme fast ökad prestanda. När jag började överklocka brydde jag mig inte om storleken på chassit, processorns värmeutveckling eller ljudnivån.

Nu går jag i tankarna att köpa en Shuttle. Gör allt för att få en tyst dator som möjligt som utvecklar lite värme. Detta är framtidens melodi. Grafikkortstillverkarna borde anama detta istället för att sträva bakåt och flexa musklerna med dyra lösningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ubermann
Fan är folk här inte ute efter snabba ting ?
Spela roll om det behövs eller inte man vill ha det snabbaste.
Sweclockers var ju just som det låter ett klockings forum från början och nu sitter en massa nissar här som inte ens vill klocka utan är nöjd med att ha 30fps i spel.
Varför ens kommentera nått ifall saker är för dyrt eller för snabbt ?
Finns det inte nått annat forum för er ?
Swebudget.se "för folk som inte är intresserade av klockning utan bara av det billigaste som duger"

Ja då var det besämt! Köper in en Vapochill med dubbla opterons och blablabla...
De flesta skulle köpt skiten om de hade pengar till det. Anledningen till att de klagar är för att de inte har pengar

Permalänk

Ati radeon x850xt slår ju nästan 2*6800ultra i sli.
nu när Ati kör crossfire så kommer dom slå 6800ultra i sli på fingrarna
(:det e vad jag tror:)

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det där med dubbla GPUer är bara onödigt. GPUer är så enkelt designade så att det bara är att dubbla mängden pipes istället. Så man kör på 32 pipes istället för 16.
Och man gör det så gott som varje generation.

http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_050531_computex_1...

Flera tillverkare har ju gjort kort med dubbla GPU:er. Om de kommer att säljas vet ju inte. Men är det verkligen så onödigt som du påstår? Någon fördel måste det väl finnas om det gör på detta sättet?