Död pixel på min NYA skärm, ej garanti?!

Permalänk
Medlem

Död pixel på min NYA skärm, ej garanti?!

För att göra en kort historia kort:
Packade upp min nya personalhyrdator i måndags, en HP pavillion d4000 med hp pavillion f1940 skärm (19" tft), upptäcker genast en grön pixel mot den svarta bakgrunden vid uppstart.
På tisdagen kom avtalspapperen, i dessa står att hård och mjukvara skall nogsamt undersökas och felanmälan skall ske inom tio dagar from uppackning.
På onsdagen (idag) ringer jag HP helpdesk för att skadeanmäla min skärm (trodde jag), och möts av beskedet att en "grön" pixel tydligen är en sk "subpixel", och dessa innefattas ej av garantin!?

Är det vekligen meningen att jag skall sitta här i tre år med en i mitt tycke defekt monitor?!

Har mailat förfrågan till Invid, dvs företaget som skött upphandlingen med mitt företag. Väntar på svar.

Visa signatur

(ü) Ironi borde vara ett skolämne. (ü)

Permalänk
Medlem

Försökt massera den och sånt? Kan ju fixa sig om du har tur.

Permalänk
Medlem

Du får gärna utveckla

Förutom massage, vad mer kan få igång en avtänd pixel? Blommor och choklad?

Visa signatur

(ü) Ironi borde vara ett skolämne. (ü)

Permalänk
Medlem

Häv köpet, och köp sedan en ny.

Visa signatur

| A64 3200+ @ 2600 Mhz | MSI K8N Neo2 | 1GB Corsair TWINX4400 @ 260Mhz 2.5-4-4-8 | HD 120+120 | Powercolor x800Pro vivo | SuperPi 32sec |

Permalänk
Medlem

Kruxet med det är ju att anmälningstiden för denna personalhyrperiod har gått ut

Visa signatur

(ü) Ironi borde vara ett skolämne. (ü)

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på skärmen i tillverkarens mening.
ISO tillåter ett visst antal döda pixlar , Vill man ha en skärm utan döda pixlar så får man betala därefter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lost_One
Du får gärna utveckla

Förutom massage, vad mer kan få igång en avtänd pixel? Blommor och choklad?

Du kan också försöka med levande ljus, rött vin och en flottig kebab.

Nej, du sätter dig och trycker med ett finger och "masserar" på pixlen en stund.

Permalänk
Hedersmedlem

Sök!

Detta är ett problem som har diskuterats många gånger ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

När jag kombinerade orden "hyrdator", "död" och "pixel" i sökalternativen fick jag upp denna tråd som enda träff, kändes inte så hjälpsamt.

Visa signatur

(ü) Ironi borde vara ett skolämne. (ü)

Permalänk
Medlem

Blanda inte in "hyrdator" i sökningen.
Sök på "död pixlar" så får du många träffar.

Permalänk
Medlem

Huvudfrågan var [b]inte[/b] hur man tar bort döda pixlar (visste faktiskt inte ens om att det gick innan jag skapade denna tråden, man lär sig nåt nytt..), utan huruvida man skall acceptera att ett hyrdatorföretag inte byter ut en ny skärm behäftad med en död pixel (ännu sålänge), och som man skall dras med i tre år.
Så jag anser nog att ordet hyrdator är befogat att infogas i en sökning innan denna tråd skrivs.

Kan vi gå vidare nu, eller skall jag be någon moderator låsa tråden och sedan glida härifrån med insikten om att sweclockers.com verkligen är att betrakta som en numera död site för mina bekommanden?

snutte Man tackar för infon, behåller chokladen själv då..

Visa signatur

(ü) Ironi borde vara ett skolämne. (ü)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lost_One
Huvudfrågan var [b]inte[/b] hur man tar bort döda pixlar (visste faktiskt inte ens om att det gick innan jag skapade denna tråden, man lär sig nåt nytt..), utan huruvida man skall acceptera att ett hyrdatorföretag inte byter ut en ny skärm behäftad med en död pixel (ännu sålänge), och som man skall dras med i tre år.
Så jag anser nog att ordet hyrdator är befogat att infogas i en sökning innan denna tråd skrivs.

Kan vi gå vidare nu, eller skall jag be någon moderator låsa tråden och sedan glida härifrån med insikten om att sweclockers.com verkligen är att betrakta som en numera död site för mina bekommanden?

snutte Man tackar för infon, behåller chokladen själv då..

Problemet är att du tycker att det är "fel" på varan, dock tycker inte branchen detsamma med sin pixelpolicy enligt iso-standard.

Är tyvärr rätt säker på att du får leva med din gröna pixel, eller hålla tummarna att fler pixlar slutar att fungera så att du når över gränsen för vad som anses vara en felaktig skärm.

Sista utvägen.... försäkring..... bärbar dator....... halt golv i vardagsrummet.........

Visa signatur

God is just an imaginary friend for grownups.
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lost_One
Huvudfrågan var [b]inte[/b] hur man tar bort döda pixlar (visste faktiskt inte ens om att det gick innan jag skapade denna tråden, man lär sig nåt nytt..), utan huruvida man skall acceptera att ett hyrdatorföretag inte byter ut en ny skärm behäftad med en död pixel (ännu sålänge), och som man skall dras med i tre år.
Så jag anser nog att ordet hyrdator är befogat att infogas i en sökning innan denna tråd skrivs.

Kan vi gå vidare nu, eller skall jag be någon moderator låsa tråden och sedan glida härifrån med insikten om att sweclockers.com verkligen är att betrakta som en numera död site för mina bekommanden?

snutte Man tackar för infon, behåller chokladen själv då..

Det gör ingen skillnad om det är en hyrdator.
Vare sig du köpt skärmen själv eller fått den via hempc är
pixelpolicyn densamma.

Sen är inte SweC dött bara för att du inte får de svaren du hoppats på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Det gör ingen skillnad om det är en hyrdator.
Vare sig du köpt skärmen själv eller fått den via hempc är
pixelpolicyn densamma.

Jamen titta! Det var ju inte så svårt att ge ett hjälpsamt svar ändå? Jag visste nämligen inte hur det förelåg med den saken, men nu var du ju vänlig nog att upplysa mig om det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO

Sen är inte SweC dött bara för att du inte får de svaren du hoppats på.

Det var mest den allmänna attityden här jag åsyftade, negativa besked tror jag mig om att ha tillräckligt stabilt psyke för att hantera.

Edit: Mjam Ser ju inte bättre ut. Skall prova att utföra 'massagemetoden' ett tag framöver, hjälper inte det så får man väl leva med det.
Så långt som till att förstöra något som faktiskt fungerar vill jag inte sträcka mig, bedrägerier av den typen är något jag ogillar. Någon måste ju betala det i slutändan lixom, och det lär knappast bli tillverkaren..

Visa signatur

(ü) Ironi borde vara ett skolämne. (ü)

Permalänk
Medlem

Trasiga pixlar är surt.
Jag köpte min skärm på Siba (av alla ställen) med krav att
få se den igång först.
Det var inga problem. Säljaren var fasen noggrannare än mig
på att leta fel.

"Jag har 4st till på lager om vi hittar fel på denna"

Inte ofta man hittar så bra säljare.

Pixlar som inte är döda kan man få liv i om man har tur.
Ett par minuters skön massage då och då kan få igång den.

Permalänk
Hedersmedlem

Pixlar kan också börja leva av sig själva ... två eller tre av mina "döda" pixlar började efter ett tag att fungera ... dock tror jag de var svarta.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Här har du en liten tabell över olika klasser som finns enligt ISO 13406-2 i PDF format.

http://www.jai.com/db_userman/isotabell.pdf

De flesta tillverkare verkar följa klass II fast HP vettefan vad de följer.

Tittade i manualen för HP Pavillion f1904 (Vilket jag antar att du menade istället för f1940) och där läser jag följande (Klipper och klistrar lite får se hur läsbart det blir):

-------------------------------------------------------------------------------------
LCD Monitor Quality and Pixel Policy
The HP LCD Monitor uses high-precision technology, manufactured
according to high standards, to guarantee trouble-free
performance. Nevertheless, the display may have cosmetic
imperfections that appear as small bright or dark spots. This is
common to all LCD displays used in products supplied by all
vendors and is not specific to the HP LCD Monitor. These
imperfections are caused by one or more defective pixels or
subpixels.

■ A pixel consists of one red, one green, and one blue subpixel.
■ A defective whole pixel is always turned on (a bright spot on a
dark background), or it is always off (a dark spot on a bright
background). The first is the more visible of the two.

■ A defective subpixel (dot defect) is less visible than a defective
whole pixel and is small and only visible on a specific
background.

The HP LCD Monitor has:
■ Less than 5 total dot defects
■ 0 defective full pixels
■ 3 defective bright subpixels (maximum)
■ 5 defective dark subpixels (maximum)

To locate defective pixels, the monitor should be viewed under
normal operating conditions and in normal operating mode at
a supported resolution and refresh rate, from a distance of
approximately 50 cm (16 inches).

We expect that, over time, the industry will continue to improve its
ability to produce displays with fewer cosmetic imperfections, and
we will adjust guidelines as improvements are made.
-------------------------------------------------------------------------------------

Alltså de ser allt under 3 "defective bright subpixels" och 5 "defective dark subpixels" som en helt fungerande skärm. om det var en "defective full pixel" så är den trasig. Äger själv ingen TFT skärm och har aldrig gjort det så jag vet inte skillnaden på de olika felen. Kanske någon annan kan fylla i lite?

Visa signatur

|C2D E6400||MSI 975X Platinum PU ed.|2x512 G.skill HZ PC6400|Tagan 500W Dual engine|Connect3D X1800XT|

Permalänk
Medlem

Allright, tackar för bra info.

Antar att fallet kan anses nedlagt iom SchnielZ mkt informativa inlägg

Visa signatur

(ü) Ironi borde vara ett skolämne. (ü)

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd låst på skaparens begäran

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X