Trasigt moderkort? Retur till datorbutiken.com

Permalänk

Trasigt moderkort? Retur till datorbutiken.com

Nu har jag tröttnat på mitt moderkort (Asus A8N-SLI nForce4 SLI 4DDR-DIMM). Det har uppenbarligen varit något fel på det från början, och det har bara blivit värre och värre.

Första problemet:
Jag har aldrig kunnat ställa in klockan korrekt. Det sparas liksom inte i bios, klockan ändras när jag startar om datorn. En annan detalj som jag tycker är konstig är att jag inte kan ställa in bios-klockan på vilken minut jag vill, utan jag kan bara ställa på vissa minuter (typ 3, 5, 7, 10 eller nått sånt). Jag har prövat att byta batteri utan något resultat.
Jag har använt "Atom timer", som automatiskt uppdaterar klockan via nån server på nätet, för att få klockan i windows att gå rätt.

Andra problemet:
Den lilla chipfläkten på moderkortet gick sönder. Jag köpte en ny som jag monterade fast på på ett annorlunda sätt eftersom fläkten inte passade riktigt (lösnignen har dock fungerat perfekt).

Tredje problemet:
Ljudkortet på moderkortet gick sönder.
Jag hade på musik och helt plötsligt dog ljudet. Prövade och installera om drivrutiner osv utan något resultat. Jag formaterade systemdisken och försökte installera drivrutiner till kortet, men när datorn vill starta om för att kortet ska fungera så låste sig datorn hela tiden. Jag har nu det interna ljudkortet avstängt i bios.

Fjärde Problemet:
Har lånat två olika ljudkort och testat med dem i de vanliga pci-platserna (testat alla tre), men inte heller det fungerar. Datorn känner av att korten sitter i men jag kan inte få något utav dem att fungera korrekt. Det ena bara piper när jag spelar upp ljud och det andra får jag inte in drivrutinerna till (står att den inte kan hitta något soundblasterkort i datorn).

Min slutsats av allt detta är att det måste vara något fel på moderkortet. Kan jag få det utbytt, och hur ska jag gå tillväga? Jag har ju dessutom satt dit en ny chipfläkt på moderkortet, är det en sån sak som omöjliggör en returnering? Jag köpte datorpaketet från datorbutiken.com 2005-03-07.

Permalänk
Medlem

Re: Trasigt moderkort? Retur till datorbutiken.com

Har du provat kontakta Datorbutiken ?

Permalänk
Medlem

Datorn är inte ens 3mån gammal, varför har du inte reklamerat redan vid första felet? Och inte ens när fläkten gick sönder?
Iom att du modifierat kortet är risken stor att garantin kommer anses som förverkad.
Kontakta db och hör med dem. Kanske de kan lösa det ändå.

Permalänk

Nej jag har ännu inte kontaktat datorbutiken, jag ville höra mig för lite här på forumet före jag tar kontakt med dem.

Jag reklamerade inte vid första felet av två huvudorsaker, dels så var jag inte säker på vart felet låg (om det var moderkortet) och dels så ville jag inte skicka iväg datorn/moderkortet för en sak som jag inte tyckte var någon stor sak.

Det jag främst vill veta nu är följande:
Är det helt säkert att mina fel beror på moderkortet? (vill inte fixa nytt moderkort och märka att det fortfarande krånglar).

Vad ska jag nämna och eventuellt inte nämna för datorbutiken?

Permalänk

Jag reklamerade inte vid första felet av två huvudorsaker, dels så var jag inte säker på vart felet låg (om det var moderkortet) och dels så ville jag inte skicka iväg datorn/moderkortet för en sak som jag inte tyckte var någon stor sak.

skulle du inte reklamerat om du bara hade svartvitt på din nya färg-tv eller om bilden bara försvann efter typ 30 minuters tittande. Jag menar det skulle kunna vara antennsladden, då kollar man den sen skickas tv:n tillbaka. Jag tror inte du skulle få för dig att öppna upp en ny tv och se om någon kondensator eller något sådant gått sönder.

Permalänk

Problemet är att när man bygger ihop en dator själv från datorbutiken.com så får man betala 1500kr om man vill skicka tillbaka den för felsökning. Därmed funkar inte ditt resonemang.

Permalänk
Inaktiv

De kan inte ta 1500 kronor om det är fel på varan. Möjligen om det sen visar sig att det inte är något fel eller om det beror på vad du gjort med det.

Permalänk
Medlem

Det ni pratar om (1500kr) är en montering av redan köpta komponenter, inte bara en felsökning..

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk

Jasså? Tack för den infon Esso...det låter ju lovande =). Dock har jag, som jag nämde i inlägget, prövat att byta batteri utan resultat.

Tror Ni att det bästa är att bara säga precis allt som har hänt till datorbutiken.com eller? Att jag säger exakt samma sak som jag har skrivit här på forumet typ, utan att utelämna något och så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatteKalle
Jasså? Tack för den infon Esso...det låter ju lovande =). Dock har jag, som jag nämde i inlägget, prövat att byta batteri utan resultat.

Tror Ni att det bästa är att bara säga precis allt som har hänt till datorbutiken.com eller? Att jag säger exakt samma sak som jag har skrivit här på forumet typ, utan att utelämna något och så.

Ja det är det nog eftersom de nog redan läst tråden.