Intel Celeron med 64-bitarsstöd

Permalänk
Melding Plague

Intel Celeron med 64-bitarsstöd

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel Celeron med 64-bitarsstöd</b></font> <small class="small">fredag 3 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Intel skall snart börja sälja Celeron-processorer med stöd för 64-bitarsintruktioner, skriver <a href="http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20050601082328.html" target="_blank" >X-Bit Labs</a>.<br /><br />Denna information har tydligen presenterats av Intel på det nu pågående Computex. OEM-tillverkare lär byta ut de äldre Celeron-processorerna till dessa nya vilka ha klockfrekvenser från 2,53 gigahertz till 3,33 gigahertz. Totalt lanseras det 7 nya modeller: 326, 331, 336, 341, 346, 351, samt 355.<br /><br />Samtliga använder sig av sockel 775, de använder sig av en systembuss på 533 megahertz och har 256 kilobyte nivå 2-cache. De har också Intels teknik för att stoppa buffer overrun-attacker (Execute Disable Bit). Det är tyvärr oklart i dagens läge ifall de har tekniken Enhanced Intel SpeedStep Technology (EIST) vilket sänker klockfrekvensen när processorn inte används.<br /><br />Det skall dock bli intressant att se hur OEM-tillverkare presenterar att dessa stödjer 64-bitarsinstruktioner. När skall OEM-datorer skeppas med Windows XP 64 som standard tro?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

det var som fan, undrar hur det kommer att jämnföra sig mot amd´s 64 bitars processorer?.

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk

Känns lite som om det är en perfekta CPU'n att ha i en Elgigaten/OnOff/Siba PC.
Ungefär som vanliga celleron var en stund.
Fast man vet ju aldrig, kan ju bli en bra cpu, i förhållande till pris om inte annat.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Jag har redan testat denna prolle, har haft den i ca 2mån... trodde den redan fanns ute på marknaden.. men men fel hade jag... jag har testat 3.2ghz versionen... och ja... jag tänker inte avslöja nått

Permalänk

Typiskt Wal-Mart-Elgiganten-processor. Låg prestanda men höga fina nummer som man kan använda i reklamen.

Visa signatur

"But there's probably no better form of government than a good despot."
-- George Lucas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VooDoo
Jag har redan testat denna prolle, har haft den i ca 2mån... trodde den redan fanns ute på marknaden.. men men fel hade jag... jag har testat 3.2ghz versionen... och ja... jag tänker inte avslöja nått

ok, varför kan du inte avslöja lite då? om du nu äns har testat den...

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Precis som vi alla väntat - AMD tar enusiastmarkanden omfattandes 5-10%, Intel tar resten.

Gissa vilket bolag som tjänar de stora pengarna?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VooDoo
Jag har redan testat denna prolle, har haft den i ca 2mån... trodde den redan fanns ute på marknaden.. men men fel hade jag... jag har testat 3.2ghz versionen... och ja... jag tänker inte avslöja nått

Luktar unket här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VooDoo
Jag har redan testat denna prolle, har haft den i ca 2mån... trodde den redan fanns ute på marknaden.. men men fel hade jag... jag har testat 3.2ghz versionen... och ja... jag tänker inte avslöja nått

säger man A - får man säga B...

eller så säger du det bara för att vi skall tycka att du är märkvärdig - och det gör jag...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VooDoo
Jag har redan testat denna prolle, har haft den i ca 2mån... trodde den redan fanns ute på marknaden.. men men fel hade jag... jag har testat 3.2ghz versionen... och ja... jag tänker inte avslöja nått

Du vet att du inte får avslöja något om denna "hemliga" processor, men du vet inte att den inte är släppt? Luktar sur sula om det här.

Visa signatur

Min signatur är liten, men min penis är stor!

Permalänk
Medlem

Intel åt folket - AMD åt överklassen.

Hoppas nu att AMD kommer ner i pris och släpper en "folkprolle" X2 redan under sommaren som hamnar i Intelprisklass men klockar som en galning.

Permalänk

Ähh?? AMD åt överklassen?
Hört talas om Sempron?

Sen finns väll bara winXP 64 som PRO?
Och frågan är om OEM tillverkarna är villiga att betalla mer licenspengar för ett 64bitars OS?s

Permalänk
Medlem

jag tänker då inte köpa den

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

He he... Luktar mycket buzzwords och lite prestanda om den där processorserien. Men man kanske ska vänta med pajkastningen tills det dyker upp lite reella test-siffror.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VooDoo
Jag har redan testat denna prolle, har haft den i ca 2mån... trodde den redan fanns ute på marknaden.. men men fel hade jag... jag har testat 3.2ghz versionen... och ja... jag tänker inte avslöja nått

hum... Intressant.. ES versionen kom för en månad sen

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VooDoo
Jag har redan testat denna prolle, har haft den i ca 2mån... trodde den redan fanns ute på marknaden.. men men fel hade jag... jag har testat 3.2ghz versionen... och ja... jag tänker inte avslöja nått

Stackare, själv skulle jag ta livet av mig om jag satt på en celeron i 2 månader.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Avstängd

Tycker hela sempron idén från AMD är värdelös.
Dom skulle kört på Duron och sen släppt Duron 64.
Sempron är bara fult och misledande ratingsystem.
Folk fattar inte att dom inte ska jämföra med P4 utan med Celeron. Så alla blir bara förvirrade.

64bits Celeron känns ju iaf som en bra idé. Sen att den inte presterar som man önskar är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Ehh? Har inte AMD tagit över entusiastmarknaden helt?

Nej, det är Dothan som gäller för entusiastmarknaden, mainstream sweclockaren köper AMD baserade system idag.

Det är det subjektiva intryck jag får iaf.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nej, det är Dothan som gäller för entusiastmarknaden, mainstream sweclockaren köper AMD baserade system idag.

Det är det subjektiva intryck jag får iaf.

Så du skulle inte vilja kalla sledgehammer entusiastisk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Så du skulle inte vilja kalla sledgehammer entusiastisk?

Fanatisk är ordet du söker -Boris-

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nej, det är Dothan som gäller för entusiastmarknaden, mainstream sweclockaren köper AMD baserade system idag.

Det är det subjektiva intryck jag får iaf.

Det får jag nog hålla med om där, AMD är lite mainstream idag. Dothan skall det vara om man är riktigt hardcore. Det klart, det är ju högst subjektivt, det finns väl heller inte så många mainstreamare som suktar efter Venice- och San Diego-kärnor.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Hedersmedlem

Undrar om AMD tänker fixa så 64-bitars koden kan exekveras på nyare sempron-processorerna nu då, om de känner lite "press" att ha 64-bitar i budgetsegmentet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att intel är så mycket efter med 64-bitars?