Tele2 totalt skadat!

Permalänk
Medlem

Tele2 totalt skadat!

Ska försöka förklara en extremt fuckad grej.

För ungefär 5 år sedan när jag flyttade hemifrån så skaffade jag mig ett telnr hos telia. Samt ett förhandsval hos Tele2. Detta hade jag i ca 1 år. Sedan sa jag upp mitt abonemang för en utlandsflytt.

Efter ca 1 år återvänder jag till sverige och återupptar mitt gammla telenr, dock utan förval hos Tele2.

Så jag ringer med telia i kanske 2 år, hela tiden utan förval.

Efter dessa 2 år flyttar jag till Uppsala och byter telefonnr.

Nu efter 1 år i Uppsala får jag en teleräkning från tele2 med från mitt gammal nr. Som tydligen nån annan har tagit nu. Jag får alltså räkningen på det den andra personen har ringt för, men jag står som betalningsansvarig på tele2.

Var på jag ringer till tele2 och frågar vad dom sysslar med. Dom säger att jag aldrig avslutade mitt abonemang hos dom.

Och säger jag men jag bor inte kvar i den staden och nummret är uppsagt. Dom vägrar insé att dom gjort fel och säger "typ" att det är bara för mig att betala.

Efter mycket tjaffs så säger jag och jag kan väll betala då (var bara på 200kr) men att dom får ta och fixa så att jag inte är betalningsansvarig på mitt gammla nr. Då säger dom att dom inte kan ta bort mig som betalningsansvarig utan att prata med persnonen som har nr nu.

Hoppas ni förstår vad jag skriver.

Men vad har jag egentligen för rättigheter hör??

Permalänk
Medlem

Avslutade du abonnemanget eller inte? Du skriver att du avslutade det, men även att tele2 säger att du INTE gjorde det?

Be dom ringa till nummret och prata med den som har det nu då.

Jobbade på en teliakundtjänst förrut, fick några samtal som liknade detta, men jag slussade dom vidare till 90200 då det "min" kundtjänst var helt fel för sådana ärenden. Men det ska ju vara snabbt ordnat för dom. Tror du fått tag på nån less supportanställd som inte ville leta upp rätt info. Finns tyvärr många sådana.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem

Jag avslutade abonemanget hos telia. Men efter som att jag inte använt tele2 på några år trodde jag inte heller längre att jag var kund hos dom. Det är lite dåligt av dom att inte kolla upp vem det är som ska öppna nytt abonemang.

Permalänk
Medlem

låter ju helt rubbat. dom kan alltså ringa hur dom vill å sen kommer räkningen till dig ? Skulle ringa dom igen inte fan ska du behöva betala om du nu avslutat, sen om dom glömt föra in det nånstans är knappast ditt problem.

Permalänk
Medlem

Om du avslutade abonnemanget hos telia så borde du försvinna från tele2 med tycker man. Men det är ett gissel det där med förval och grejjer. Iaf innan själva grundabonnemanget släpptes fritt.

Hela situationen är knepig. Tele2 måste ha missat nånstans. Det kan inte gå att anmäla ett nummer hos dom och dom tänker "ja men han ligger ju redan hos oss, va bra" utan att fråga "är det du som är 'namn'?" och på så sätt bekräfta att det är den personen som ska ha abonnemanget.

Jag råder dig att ringa in till dom igen och fråga lite försynt först om detta scenario är möjligt, utan att säga att du råkat ut för det. Om de svarar "nej det ska inte gå med våra rutiner" eller liknande så kan du släppa bomben och fråga vad de tänker göra åt saken.

Oftast är det enklare att handskas med supporter om man inte går till anfall med att "ni har gjort fel! jag vill inte, jag tänker inte" osv osv. Även om man är vänlig när man påpekar deras fel så kan de vara lite kinkiga.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Avstängd

Vän,

Precis samma sak hände mig! När jag bodde i Göteborg för många år sedan, hade jag TELE2 som förval. Efter ett tag avslutade jag abonnemanget hos TELE2 och tog Telia som förval. Bodde kvar i lägenheten i ytterligare något år innan jag flyttade till Jönköping, där jag nu bott nästan i tre år.

För några månader fick jag en räkning, som var utställd på mitt gamla nummer i Göteborg. Räkningen var på några hundringar och gällde TELE2:s internettjänst. Jag ringde TELE2 en sen kväll och fick prata med en tjej, som sa att jag skulle sagt upp abonnemanget hos TELE2. Jag stod på mig och sa att det här får TELE2 ordna och hon rev helt enkelt min räkning samt sa upp det avtal som jag hade med TELE2.

Mitt råd är att ringa TELE2 igen. Förmodligen går det här att lösa, det gäller bara att hamna hos rätt person. Kom ihåg att vara vänlig och saklig när du ringer, för är du aggresiv och otrevlig så kommer du aldrig att få någon hjälp.

Permalänk
Medlem

jaha....så dom måste altså komma överens med snubben som har numret just nu för att avbryta det?
Vad kul, då kan ju personen neka och fortsätta ringa på din bekostnad, sjysst :S

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
jaha....så dom måste altså komma överens med snubben som har numret just nu för att avbryta det?
Vad kul, då kan ju personen neka och fortsätta ringa på din bekostnad, sjysst :S

Det låter ju helt skadat, som betalningsansvarig måste man ha rätten på sin sida att säga upp ett abonnemang utan att fråga någon om lov? Kan ju som sagt bli hur dyrt som hellst han som har abonnemanget kanske ser chansen att ringa billigt och vägrar gå med att avbryta tjänsten

Permalänk
Medlem

Ett förval sägs i regel ALDRIG upp om kunden säger upp nätabbonemanget (i regel telia)...

Dock har vissa förvalsoperatörer en arbetspraxis att dom kollar över internt när förvals-abb varit inaktiva i 3 - 6 månader >> Försöker kontakta kunden >> i längden tar bort abb..

/ mikabob @ Felia

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
Hur kan man ha kvar förval på ett nätabbonemang som sägs upp och upphör ?
Och hur kan det följa med till nästa nummer som skedde i Sundsvall's fallet ?

Ett telefon nummer som sägs upp kommer inte att användas under många år.
Därför att alla som använder det ska lära sig att nummret inte är giltligt längre.

Faktum är väl att Telia inte bryr sig om kunderna !
Räkningar det klarar dom av tydligen av att skicka ut !

Och om förvalet fysiskt tillhör kabel anslutningen till lägenheten, så kan dom väl skicka räkningen dit !

- 10 Surströmmingar av 10 delas ut till Telias embarmligt dåliga kundservvise

var det inte Tele2 som detta fallet gällde?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

ESSO UTE OCH CYKLAR?

Du får ha ditt personlig agg mot Telia men vad har det i denna tråd att göra då det som sagt gäller Tele2? Kolla fakta innan ni skriver något.

Visa signatur

DjKool

Permalänk
Hedersmedlem

Gud skall veta att ha med Tele2 att göra är ett rent helvete.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Tele2 är ganske sega, fick en räkning på 20 kr efter 2 år. hehe

Permalänk
Medlem

Re: Tele2 totalt skadat!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrLeif
Ska försöka förklara en extremt fuckad grej.

För ungefär 5 år sedan när jag flyttade hemifrån så skaffade jag mig ett telnr hos telia. Samt ett förhandsval hos Tele2. Detta hade jag i ca 1 år. Sedan sa jag upp mitt abonemang för en utlandsflytt.

Efter ca 1 år återvänder jag till sverige och återupptar mitt gammla telenr, dock utan förval hos Tele2.

Så jag ringer med telia i kanske 2 år, hela tiden utan förval.

Efter dessa 2 år flyttar jag till Uppsala och byter telefonnr.

Nu efter 1 år i Uppsala får jag en teleräkning från tele2 med från mitt gammal nr. Som tydligen nån annan har tagit nu. Jag får alltså räkningen på det den andra personen har ringt för, men jag står som betalningsansvarig på tele2.

Var på jag ringer till tele2 och frågar vad dom sysslar med. Dom säger att jag aldrig avslutade mitt abonemang hos dom.

Och säger jag men jag bor inte kvar i den staden och nummret är uppsagt. Dom vägrar insé att dom gjort fel och säger "typ" att det är bara för mig att betala.

Efter mycket tjaffs så säger jag och jag kan väll betala då (var bara på 200kr) men att dom får ta och fixa så att jag inte är betalningsansvarig på mitt gammla nr. Då säger dom att dom inte kan ta bort mig som betalningsansvarig utan att prata med persnonen som har nr nu.

Hoppas ni förstår vad jag skriver.

Men vad har jag egentligen för rättigheter hör??

Hej på dig!
Som alltid vid såna här tråkigheter så finns det ju alltid "Allmänna villkor" att läsa.
Där hittar du exakt vad det gäller för dig när du avslutar ett befintligt abonnemang/förval.

När det gäller förval där man har en en fast kostnad per månad/faktura, räcker det inte med att bara avsluta abonnemanget hos Telia. Utan du som betalningsanvarig för förvalet måste själv säga upp även förvalet.

När det gäller förval utan fasta kostnader sköts det automatiskt vid uppsägning/byte av abonnemanget.

Så kontentan jag ville få fram, läs dom allmänna villkoren!!

//Pershy

Visa signatur

Intel Pentium 4 2,4ghz ¤ Intel Desktop Board D865PERL ¤ 4x Kingston HyperX 256MB DDR PC3200 ¤ XFX Geforce 6600GT 128MB ¤ 2x WD Raptor WD740GD 74 GB ¤

Permalänk
Medlem

Re: Re: Tele2 totalt skadat!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pershy

Utan du som betalningsanvarig för förvalet måste själv säga upp även förvalet.

Men det är ju det han skriver ... han kan inte säga upp förvalet... dålig kundtjänst ... dåligt företag...

Detta är en typisk händelse på osmidighet som gör att man behåller Telia...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Säger bara en sak!
Telia är bra skit, så när det ringer en sådan där telefon b*g som försöker sälja något biligare telefon abonnemang så säger jag alltid NEJ. Det är ju sant att Telia är dyrast men jag sliper allt krångel. Så det är värt att betala.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindebring
Säger bara en sak!
Telia är bra skit, så när det ringer en sådan där telefon b*g som försöker sälja något biligare telefon abonnemang så säger jag alltid NEJ. Det är ju sant att Telia är dyrast men jag sliper allt krångel. Så det är värt att betala.

Nu gäller det ju inte telia mobil.. Men det är allmänt känt att man får vad man betalar hos telia. Enligt mig så är dom helt överlägsna i mobil telefoni... Jag skiter i om dom är dyrare. Dom funkar och har bra motagning. Comviq hade 1 "plupp" och klippte alla samtal hemma hos mig och funkade inte på min morsas jobb i årsta. Medans telia har fullmotagning hemma hos mig och på min morsas jobb i årsta... Sen så betalar jag själv när jag tankar på mitt kontankort. 100:- brukar räcka i 1-2månader...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2