Olympus Mju Digital Mini S, väderskyddad engångskamera?

Permalänk
Medlem

Olympus Mju Digital Mini S, väderskyddad engångskamera?

Hejsan.
I fredags hämtade jag min efterlänktade digitalkamera på Cyberphoto.se:s lager, här i umeå.
Det blev en Olympus µ[mju:] mini S, i blått utförande (skulle ha tagit en svart, nåväl)

Den såg ju trevlig ut, med en hyffsad spec, riktigt trevliga menyer som jag har testat förut, så det blev den.
Ordern såg ut som följer..

Olympus xD 512MB 1 650 SEK
Velbon CX-440/460 höjd: 54-144 cm, vikt 1,2 kg 1 325 SEK
Olympus Blå halvhård väska till µ[mju:] mini digital 1 209 SEK
Olympus Li-30B, Li-Ion batteri till µ[mju:] mini Digital 1 484 SEK
CyberPhoto Linsrengöringsduk i Microfiber 1 39 SEK
Olympus µ[mju:] Mini Digital S (blå) 1 2793 SEK
Totalt 4 498 SEK, inkl moms.

Så länge är allting bra.

Jag fotade runt lite, och det gick att ta bilder med den, filmade lite och hade lite kul.
I lördags så åkte jag till flickvännen, där blev det att fota lite kattungar och sådär, satt på huk (trots att det gör ont som fan med mina knän), och så gick flickvännen förbi, och råkade slå kameran ur händerna på mig.. jag hade alltså remmen runt handleden, och höll kameran typ 20-30 cm från golvet, hur som helst så slog kameran i golvet i alla fall, med den änden längst från fästpunkten för remmen, väldigt roligt.
Jag var inte förtvivlad, den ska väl vara väderskyddad, och då bör den ju klara något sånt här tycker man, ett fall från knappt 30 cm.

Men när jag plockar upp den så startar paniken, den går inte igång!
Efter lite tryckande på knapparna så ger den ett livstecken, lampan lyser! Det kommer några konstiga ljud från motorerna som styr objektivet, som att dom försöker men ger upp när det sitter fast, och den stänger av sig.
Inte bra, inte bra.. Vad är fel?
Jag slår över till playbackmode, och tänka sig, det fungerar klockrent! Men objektivet fälls inte in bakom skyddsluckan, tvärt om, det rör sig inte ur fläcken.
När jag kommer hem så testar jag med nytt fulladdat batteri, tog ut kortet, som att det skulle göra någon skillnad

Slängde iväg ett returmail till Cyberphoto där jag förklarade problemet (skrev att jag hade tappat den från låg höjd).
Och idag så får jag svaret.. väldigt uttömmande, att allvädersskyddet bara gäller vattenstänk, för den sakens skull ska den absolut inte vara tåligare än någon annan kamera...
Sånt här går INTE på garantin, hon föreslog att jag skulle prata med mit försäkringsbolag, men hon hade även pratat med olympus och dom hade erbjudit en reducerad reparationskostnad från 1500 till 1000 kr.
Hurra, nu är jag inte förtvivlad, nu är jag ARG.
Edit: Eller är det bara jag som är gnällig som tycker att min kamera ska överleva ett sånt dödsförraktande stunt?

Så hur ser läget ut för tillfället?
1. Jag betalar 1000 kr (självrisken på hemförsäkringen är vad jag vet på 1200), och får den reparerad eller får en ny. Men det känns inte som att jag vill ha kvar denna kameramodell, den gav upp efter en dag "Just Riding Along", jag köpte den för att jag inte skulle behöva vara rädd när jag använder den, så fel man kan ha.
2. Jag betalar 1000 kr och försöker få fram ett erbjudande om att köpa upp mig i modell, vilket innebär att jag kommer sitta med tillbehör för 1300 kr som jag inte kommer ha någon användning för, ej heller ha möjlighet att returnera för förpackningen är omöjlig att bryta utan att förstöra den... sälja? Batterietgår väl knappast att byta när det är använt. Samt att jag måste köpa nya tillbehör till kommande kamera, en förlustaffär.. får i princip 1700 kr rabatt vid köp av nästa kamera.
3. Jag skiter i det, sitter med en ej fungerande kamera.
4. Jag lagar det själv! MOHAA!
5. Kontaktar Almänna Reklamations Nämden..

Hur fan kan det bli såhär?

Rådet för tillfället är.. köp inte någon kamera ur olympus MJU serie för annat än design.

Jag kan tyvär inte presentera några egna bilder..
För min kamera är ju sönder!

MVH / Tomas

Permalänk

Nu skall vi se här, din flickvän "råkade" alltså slå kameran ur händerna på dig och oturligt nog gick den sönder men istället för att skälla ut henne och kräva reperationskostnaden så är du en toffel och försöker få den utbytt hos försäljaren?

Nej du gosse lilla, du får nog allt ta dig ett snack med din kameradödande flickvän istället för att lägga ned en massa energi hos Cyberphoto och att ens nämna Allmäna Reklamationsnämnden är ju fnitterframkallande.

//FotoBullen

Visa signatur

"My girlfriend always laughs during sex - no matter what she's reading." - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Väderskyddad innebär ju at den klarar lite fukt och dylikt.
Jag har aldrig varit med om nåt slags väder där jag blir tappad från 30cm om jag går ut i det.

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttar på tråden en bit.

Fö. så håller jag med FotoBullen i det han säger.
Allvädersskyddad != stöttålig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FotoBullen
Nu skall vi se här, din flickvän "råkade" alltså slå kameran ur händerna på dig och oturligt nog gick den sönder men istället för att skälla ut henne och kräva reperationskostnaden så är du en toffel och försöker få den utbytt hos försäljaren?

Han ska skälla ut henne, och kräva reperationskostnaden, p.g.a. en olycka? Har du någonsin haft en flickvän, eller någon vän överhuvudtaget?

OnT: Det låter inte som att någon har gjort något fel här, tycker jag. Om det inte står specat att kameran ska klara ett sådant fall, så är det ju inte tillverkarens skylldighet att ersätta den. Personligen tycker jag att ett fall på 30cm, mot ett hårt underlag, knappast är så banalt som du framställer det som. Kameror, speciellt med rörligt objektiv, är känslig utrustning.

Visa signatur
Permalänk

Du kan ju alltid testa att skruva upp den och se om det bara är typ någon avslagen motoraxel eller liknande...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Han ska skälla ut henne, och kräva reperationskostnaden, p.g.a. en olycka? Har du någonsin haft en flickvän, eller någon vän överhuvudtaget?

OnT: Det låter inte som att någon har gjort något fel här, tycker jag. Om det inte står specat att kameran ska klara ett sådant fall, så är det ju inte tillverkarens skylldighet att ersätta den. Personligen tycker jag att ett fall på 30cm, mot ett hårt underlag, knappast är så banalt som du framställer det som. Kameror, speciellt med rörligt objektiv, är känslig utrustning.

Jag räknar det inte som en olycka om någon kommer fram och slår en kamera ur händerna på mig oavsett om det är min flickvän, min bästa vän eller bara en människa på stan. Uppenbart är det ju hans flicka som ligger bakom skadan på kameran och skall därmed hållas ansvarig, det är min åsikt i frågan.

//FotoBullen

Visa signatur

"My girlfriend always laughs during sex - no matter what she's reading." - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Hon gick nog inte regelrätt fram och slog till kameran, snarare att hon råkade butta till honom/kameran när hon gick förbi eller så..

"och så gick flickvännen förbi, och råkade slå kameran ur händerna på mig"

Låter ju som att hon gick förbi och råkade slå till hans armbåge eller så med sitt knä, inte som du vill få det att verka att hon tog i för kung och fosterland och slog kameran ur handen med knyten näve..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Jag tappade min Canon Powershot A510 ungefär från en meter en gång och det hände ingenting med den, dock har vi ganska "mjukt" golv.

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Geeks
Grundare

Det spelar väl ingen roll från hur många centimeter kameran föll, den kanske hade klarat sig från en meters fall om den föll på ett annat sätt osv. Huvudsaken är nu att den är defekt och som Keyser säger så är kameror känsliga prylar, jag själv tycker inte man ska förvänta sig något annat heller (beroende på vad man tecknat för försäkring).

När man tecknar en försäkring så är det alltid bra att kolla upp vad den gäller för. Har man någon dyrare försäkring så brukar det täcka det mesta (dock inte vattenskador), men det verkar du ju inte ha. Mycket olyckligt att kameran föll för det var ju en ren olycka tydligen, men jag tycker det var snällt av Olympus att erbjuda dig reducerad reparationskostnad. Det kan ju inte vara deras fel att den föll och gick sönder hur man än vrider på det.

Jag tror gränsen är lite tunn här för vad som räknas som vanligt användande, men jag själv skulle inte räkna in ett fall där.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Dela reparationskostnaden med din tjej, 500 var. Låter vettigast tycker jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edin
Det spelar väl ingen roll från hur många centimeter kameran föll, den kanske hade klarat sig från en meters fall om den föll på ett annat sätt osv. Huvudsaken är nu att den är defekt och som Keyser säger så är kameror känsliga prylar, jag själv tycker inte man ska förvänta sig något annat heller (beroende på vad man tecknat för försäkring).

När man tecknar en försäkring så är det alltid bra att kolla upp vad den gäller för. Har man någon dyrare försäkring så brukar det täcka det mesta (dock inte vattenskador), men det verkar du ju inte ha. Mycket olyckligt att kameran föll för det var ju en ren olycka tydligen, men jag tycker det var snällt av Olympus att erbjuda dig reducerad reparationskostnad. Det kan ju inte vara deras fel att den föll och gick sönder hur man än vrider på det.

Jag tror gränsen är lite tunn här för vad som räknas som vanligt användande, men jag själv skulle inte räkna in ett fall där.

har för mig ARN/Konsumentverket brukar anse att små fall kan räknas som normalt användande...
Har för mig jag läste om nån som tappat sin mobiltelefon från liknande höjd eller om dom hade råkat putta ner den från nattduksbordet eller något liknande och då hade dom räknat det som normalt användande då mobiltelefoner är till för att bäras omkring och då är det mer regel än undantag att dom tappas några gånger under sin livstid.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

30 centimeter bör inte godkännas för en kamera, då det är betydligt känsligare mekanik än en mobiltelefon, som i praktiken ju är ett kretskort med en display-enhet och en mik/högtalare fastmonterad inuti ett skal. Kameraoptik är lite känsligare än så.

Nej, det är bara att bita i det sura äpplet och acceptera kostnaden för reparationen, tycker jag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FotoBullen
Nu skall vi se här, din flickvän "råkade" alltså slå kameran ur händerna på dig och oturligt nog gick den sönder men istället för att skälla ut henne och kräva reperationskostnaden så är du en toffel och försöker få den utbytt hos försäljaren?

Nej du gosse lilla, du får nog allt ta dig ett snack med din kameradödande flickvän istället för att lägga ned en massa energi hos Cyberphoto och att ens nämna Allmäna Reklamationsnämnden är ju fnitterframkallande.

//FotoBullen

Vad menar du med att sätta råkade innom citationstecken? Som att hon menade att förstöra den..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Dela reparationskostnaden med din tjej, 500 var. Låter vettigast tycker jag.

Frågan i tråden var egentligen hur det skulle lösas med reparation, vem som betalar känns rätt ovesäntligt, det kan jag lämna till senare.
Jag har inte riktigt orkat fundera på det, det känns som att hon har nog problem som det är.
---

Men så, tycker ni att en kamera inte ska överleva ett fall som sker med remmen runt handleden på?
Den fina medföljande remmen satt runt min handled när detta skedde, och antingen så var den för lång eller så var golvet för nära, jag vet inte riktigt.

Får väl sova på saken antar jag, fast efter lite kloka ord härifrån så lutar det väl åt att snällt betala.
Det som stör mig mest är att dom erbjuder en försäkring med alla nya kameror, som skickas separat i brev, och nu går den sönder före ens brevet har kommit fram.

Sova på saken.

Permalänk
Medlem

Skulle alltså köpt en Canon förstås

Lite trickigt detta. Är man lite oärlig kunde man ju försökt åberopa garantin. Å andra sida kanske inte helt oärligt, om man själv tycker ett 20cm fall är normalt bruk.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Efter lite mailande med Cyberphotos kundtjänst, så har jag fått lite ny information.
Med alla nya kameror så erbjuder dom en färsäkring, som kommer skickas i ett separat brev om man kryssar i rutan när man beställer.

Och nu så hade dom kollat upp det, och den gäller från inköpsdagen och inte från dagen man tecknade den, självrisken är på 200 kr, och nu är det bara att se vad premien går på, tjänar jag på det så tar jag det genom dom.
Solid, försäkringsbolaget hade telefontid under vanliga kontorstimmar, så jag får ringa imårrn.

Men detta känns ju bra!
Cyberphoto!

Permalänk
Medlem

det låter ju i mina öron som något åt försäkringsbedrägerihållet. tänker dock inte moralisera. om du tycker det känns okej, så...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hedersmedlem

Men seriöst tycker du att allväderskamera = stöttålig? Du är nog ganska ensam om den åsikten.
Att den ska fungera i alla väder är väl i princip att man skyddat dom elektroniska delarna med gummilister osv så vatten inte kommer in.
Stöttsäker inte lika med allvädersskyddad.

Varken Cyperphoto eller Olympus har gjort något fel i detta fallet, det var helt enkelt en olycka som hände dig.
Får du solidförsäkringen kan du vara glad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
det låter ju i mina öron som något åt försäkringsbedrägerihållet. tänker dock inte moralisera. om du tycker det känns okej, så...

Ehum, varför?
Det står klart och tydligt i avtalet (som jag för övrigt inte har läst) att det gäller från inköpsdatum och inte från det datum man tecknar försäkringen. Och det är ju just sånt här som det är till för, för att man ska våga använda sin kamera innan man har fått brevet fårn solid och tecknat avtalet och ändå känna sig trygg..
På vilket sätt skulle det vara ett försäkringsbedrägeri?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Men seriöst tycker du att allväderskamera = stöttålig? Du är nog ganska ensam om den åsikten.
Att den ska fungera i alla väder är väl i princip att man skyddat dom elektroniska delarna med gummilister osv så vatten inte kommer in.
Stöttsäker inte lika med allvädersskyddad.

Varken Cyperphoto eller Olympus har gjort något fel i detta fallet, det var helt enkelt en olycka som hände dig.
Får du solidförsäkringen kan du vara glad.

Jag har inte sagt att vädertålig=stöttålig, i alla fall inte menat det!
Men, det finns däremot i mina ögon ett samband mellan vattentålighet och stöttålighet, då många "fritidsprodukter" som är skyddade mot vatten även är kraftigt byggda, exempelvis klockor, mobiler, gpsmottagare, ryggsäckar, stövlar, multiverktyg och tält.. och jag räknade den helt enkelt till den gruppen, känns det så omöjligt?

MEN, så tycker jag även att en (kompakt)kamera ska klara nånting sånt helt enkelt, det är en liten knackning, vädertålig eller inte. När dom sen marknadsför den med "wheatherproof metal body" så tror inte jag att dom påpekar att det är metall för att det ska leda bort värme bättre..

Och ja, jag är glad för försäkringen.

Permalänk
Medlem

alltså.. väderskydd är inte samma sak som fallskydd.. som sagt kameraoptik är mkt känsliga saker. samma som en dn-reporter gjorde, ställde sig i duschen med en mju mini digitil när den kom ut och den sas vara väderskyddad.. den är ju knappast vattentät! RTFM!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lleberg
Efter lite mailande med Cyberphotos kundtjänst, så har jag fått lite ny information.
Med alla nya kameror så erbjuder dom en färsäkring, som kommer skickas i ett separat brev om man kryssar i rutan när man beställer.

Senast jag kollade igenom villkoren för Solid var man tvungen att ta med produkten in i butik för den icke skall vara skadad när man tecknar försäkring i efterhand.

Dock kan det vara särskilda villkor för postorderprodukter, men jag tycker ändå att det låter konstigt att man kan teckna den efter olyckan.

Permalänk
Medlem

Det är ju bedrägeri för att du tecknar den då kameran redan är kaputt!

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lleberg
Efter lite mailande med Cyberphotos kundtjänst, så har jag fått lite ny information.
Med alla nya kameror så erbjuder dom en färsäkring, som kommer skickas i ett separat brev om man kryssar i rutan när man beställer.

Och nu så hade dom kollat upp det, och den [color="red"]gäller från inköpsdagen och inte från dagen man tecknade den[/color], självrisken är på 200 kr, och nu är det bara att se vad premien går på, tjänar jag på det så tar jag det genom dom.
Solid, försäkringsbolaget hade telefontid under vanliga kontorstimmar, så jag får ringa imårrn.

Men detta känns ju bra!
Cyberphoto!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gvs
Det är ju bedrägeri för att du tecknar den då kameran redan är kaputt!

Genomtänkt inlägg...

Står det som du säger i din försäkring är det lugnt men det låter onekligen konstigt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Låter tråkigt när saker som detta händer

Men om du vill ha en kamera som klarar mycket "stryk" så ska du köpa en Mju 400. Farsans Mju 400 ser ut som en slagpåse men fungerar fortfarande att knäppa kort med utan problem, han har tappat den otaliga gånger. Samt har han även råkat kört över kameran med en tungbärgare och kameran blev sne som en vinkling på en banan lite men det fungerar ändå.

Men lycka till nu

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

illeberg: Hur gick det med ärendet och försäkringen, löste det sig? Vore bra om alla skulle skriva hur det gick med deras ärenden så man vet, alltid intressant att veta.

Förövrigt undrar jag en sak, lite offtopic men vi kör ändå eftersom det rör sig om skador på digitalkameror...Vet en kompis som köpte en stereo från elgiganten, dom hade en drulleförsäkring som dom erbjöd. Spelade ingen roll vad som hände med stereon, han fick ändå ut en ny....Undrar om något företag har sådan försäkring som gäller på digitalkameror, någon som vet?

Permalänk
Medlem

Många företag har det, men oftast onödigt om amn inte vet att man tappar saker ofta.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lleberg
Ehum, varför?
Det står klart och tydligt i avtalet (som jag för övrigt inte har läst) att det gäller från inköpsdatum och inte från det datum man tecknar försäkringen. Och det är ju just sånt här som det är till för, för att man ska våga använda sin kamera innan man har fått brevet fårn solid och tecknat avtalet och ändå känna sig trygg..
På vilket sätt skulle det vara ett försäkringsbedrägeri?

En massa text

Och ja, jag är glad för försäkringen.

Jag kan lova dig att det inte finns en chans att du kan teckna en solidförsäkring i efterhand när du redan har en skada.

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Medlem

Jag säljer kameror i jobbet o jag skulle aldrig köpa en kamera utan försäkring!

BTW har elgiganten o PC City de bästa försäkringsvillkoren på marknaden.

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lleberg
Efter lite mailande med Cyberphotos kundtjänst, så har jag fått lite ny information.
Med alla nya kameror så erbjuder dom en färsäkring, som kommer skickas i ett separat brev om man kryssar i rutan när man beställer.

Och nu så hade dom kollat upp det, och den gäller från inköpsdagen och inte från dagen man tecknade den, självrisken är på 200 kr, och nu är det bara att se vad premien går på, tjänar jag på det så tar jag det genom dom.
Solid, försäkringsbolaget hade telefontid under vanliga kontorstimmar, så jag får ringa imårrn.

Men detta känns ju bra!
Cyberphoto!

Om det du skriver stämmer är det väl bra men jag betvivlar starkt det och tänk även på att det är ett försäkringsbolag, dom är _otroligt_ snåla (inte så konstigt iof) och har nog sätt över deras avtal flera gånger. Hur gick det då?

Förövrigt jag förväntar jag mig inte att en kamera som är väldigt känslig för tex tappa dom i golvet och allmänt våld (Batterylevel low någon? ).

Köpt en Sony kamera som gick sönder, köpte den i usa "yäääs its world garanti you knowar". Helt plötsligt efter ett halvår mer eller mindre så börjar den grina och vägarar att fokusera. Skickade den till sthlm där det fanns någon verkstad och det kostade en slant (kommer inte ihåg hur mycket) men vafan shit happens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
30 centimeter bör inte godkännas för en kamera, då det är betydligt känsligare mekanik än en mobiltelefon, som i praktiken ju är ett kretskort med en display-enhet och en mik/högtalare fastmonterad inuti ett skal. Kameraoptik är lite känsligare än så.

Nej, det är bara att bita i det sura äpplet och acceptera kostnaden för reparationen, tycker jag.

Vad jag vet så har de flesta nya mobiler inbyggd kamera *-)