Trasigt grafikkort = komplett knäpptysta?

Permalänk
Medlem

Trasigt grafikkort = komplett knäpptysta?

tjo tjo. Har ganska nyligen (mars) köpt ett nytt system. Satte ihop det och allt var frid och fröjd, tills jag skulle sätta mig med en omgång hl2. Då brakade helvetet lös. Körde ungefär 2 min tills massa rutor och streck uppenbarade sig på skärmen. Jag stänger ner spelet, startar om datorn och testar igen. Samma problem.
'-IIIIH' utbrister jag och försöker göra ngt annat. Men självklart vill jag ju kunna spela på mitt cirka 10000 kr dyra system så jag köper en ny fläkt, eftersom jag frågat runt lite på forum (bland annat swec) och fått svaret att kortet troligvis är för varmt.
Tar av den medföljande fläkten, tar bort och kletar på ny kylpasta och applicerar (fint ord va?) den nya fläkten på grafikkortet och ber en tyst bön till gud att inte detta var förgäves.

Startar datorn. Bios laddas, den fula windowsbooten med en blå grej laddas klart, jag loggar in, säger hej på msn, startar steam, testar hl2 åter igen och samma jävl* problem uppenbarar sig.
'POSTORDER SKIT!' skriker jag till och börjar kasta grejer runt mig (inte riktigt så dramatiskt, men nästan).
Direkt när jag lugnat ner mig så sätter jag mig ner och skriver ett vackert litet brev till komplett och ber att snabbt få ett svar.
Inget händer, detta brevet skickades för två veckor sedan till komplett.
Lördagen veckan därpå skickar jag åter ett mail och säger att jag gärna vill få hjälp innan den 16de Juni, då jag ska till dh. Inte allt för skojjigt att åka till dh med pajjat grafikkort.
Inget svar kommer heller på detta brev.
Då skickar jag åter igen ett brev, men istället till returmailen och inte till supporten som med dem tidigare breven.
Inte får jag heller svar på detta meddelande.

Då tar jag ur tummen och ringer. 'Ett ögonblick *KLICK*' så lägger dem på.

'VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ KOMPLETT!?' frågar jag min bror skrikande.

Mina frågor är:
1. Hur i Skottland ska jag få kontakt med komplett? Ska ringa på måndag igen, men annars?
2. Kan man på något vis få någon ersättning för att man har väntat så länge som jag har, även fast jag har bett om snabbt svar och använt alla kontaktsätt som funnits möjliga.
3. Vilka möjligheter har jag att få ? Köpte ju ett "Sapphire Radeon X850XT 256MB GDDR3", om jag glömt nämna det. Och detta grafikkort kostar 4.300 svenska riksdaler, så jag undrar om jag kan välja mellan:
Likadant nytt fungerande kort
Annat kort i samma prisklass
Pengar
Reparation av mitt trasiga kort

Eller bestämmer dem det ?

Ursäktar för en lång tråd, men jag vill förklara hur allt gick till så att jag eventuellt slipper besvara allt i enstaka frågor.

Tack för att ni läst // fainted / wikstrom / weiner / zear0x

Permalänk

Skickade du ett mail första gången för 2 veckor sen?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Konstigt, jag har skickat mail till komplett.se några gånger och varje gång fått svar inom en halvtimme. Ibland 5 minuter.

Har även ringt och dom svarade direkt och jag fick skit bra service.

Hur låter du i dina mail? Ett tips är att inte låta arg, tänk dig själv om du ska svara på mail från folk som bara skäller.

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Medlem

Till: Komplett
Från: Zear0x

Meddelande: GE MIG NYTT GRAFIKKORT.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Första mailet: 2005-05-28
Andra mailet: 2005-06-05

Tredje mailet: 2005-06-07 (till returmail)

Har inte fått svar på något av dessa meddelanden. Ska ringa åter igen imöra och höra vad dem säger.

edit:
yngve_olsson Jo det är sant. Men jag var så trevlig och artig som jag kunde i mitt första mail. Sen, när jag fått utstå problemet i en vecka till så blev jag självklart lite putt å skrev lite halvsurt. Men ändå, dem ska väl hjälpa deras kunder när dem har problem med produkterna dem sålt ?

Permalänk
Medlem

Varför inte ringa direkt?
Har alltid gjort det, fungerar garanterat bäst!

Permalänk
Medlem

Re: Trasigt grafikkort = komplett knäpptysta?

Citat:

Tar av den medföljande fläkten, tar bort och kletar på ny kylpasta och applicerar (fint ord va?) den nya fläkten på grafikkortet och ber en tyst bön till gud att inte detta var förgäves.

När du gjorde det så misstänker jag att du förbrukat din rätt att få ett nytt kort.

Visa signatur

Asus A7N8X-E Deluxe, Barton XP2500+ ||Chieftech DA-01B-D Dragon Fulltower 340W || 1 Gb DDR433 (dual channel) || GF4 TI 4400 med Zalman heatpipe || 4 hdd tot 680 Gb || 5st 80X80 chassifläktar via Zalman ZM-MFC1 fancontroller || NEC 3500 ”Many bothans died to give us this information.....” -Mon Mothma

Permalänk
Medlem

Omega_X Om det skulle vara så, då sätter jag antagligen på orginalfläkten när jag skickar tillbaka den eller så säljer jag kortet och fläkten. Har inte så många val.

edit: Men om det inte skulle funka, borde dem inte kunna ta tillbaka kortet iaf ? Jag köpte ju ändå en ny fläkt från dem för att kunna bli av med problemet.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Trasigt grafikkort = komplett knäpptysta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Omega_X
När du gjorde det så misstänker jag att du förbrukat din rätt att få ett nytt kort.

Svar från Komplett när jag frågade om garantin gällde även om man eftermonterat vga-kylare:

---------------------------
Hej!

Om ni monterar tillbaka gamla kylaren och ingen skada skett så gäller garantin.
---------------------------

Och frågeställarens kort funkar men inte 100% så det bör inte vara nått problem att få detta fixat på garantin och troligen får han ett nytt kort av Komplett.

Permalänk
Medlem

olirc Tack. Ska ringa imorgon somsagt. Men på kvittot jag fick på komplett så står det inget om garanti, hur ska jag veta hur länge den gäller ? (det är en vanlig pakksedel)

Permalänk
Medlem

Zear0x: Om jag minns rätt kan man hitta kvittot på sin inloggning, sen kollar man på tidigare ordarar, så ska man kunna kolla på sitt kvitto i PDF format om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

AnkanII Gjorde det nyss, står inget om garantin här heller.

Permalänk
Inaktiv

Det är alltid minst ett års garanti

Permalänk
Medlem

Juggler Jo, det antog jag men var inte helt säker.

Hej, nu i pannkakan får jag svar helt plötsligt å snubben som svarade sa att det tydligt vad fel på grafikkortet så jag ska skicka tillbaka det. NU är hoppet ute att få det innan dh, eller ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zear0x
Juggler Jo, det antog jag men var inte helt säker.

Hej, nu i pannkakan får jag svar helt plötsligt å snubben som svarade sa att det tydligt vad fel på grafikkortet så jag ska skicka tillbaka det. NU är hoppet ute att få det innan dh, eller ?

Eftersom det börjar om 2 dagar 19 timmar 9 minuter så ser det
nog rätt illa ut.

Permalänk
Medlem

SUMITOMO Antar att du menar 3 dagar ?

Permalänk
Medlem

eh... idag är det den 13:e.. 2 dagar senare är det den 15:e kl 12:51. Ta det plus 19 timmar och 9 minuter så får du kl 08:00 den 16:e... dvs då DH börjar.

Med utgångspunkt från när SUMITOMO postade sitt inlägg.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Sheep Jo tack, jag orkade räkna ut det efteråt

Nåja. Jag ska få ett nytt kort av komplett när jag skickar tillbaka det trasiga. Tack för er hjälp

Permalänk
Medlem

Skulle du inte få kortet innan DH kan du ju försöka ragga upp ett billigt Ti4200 för en 400 spänn som klarar HL2 i 1280x1024.

Men jag antar att du kör PCI-E och då sket det ju sig.

Permalänk
Medlem

Ca[[pp Har ett MSI K8N Neo4 och ja, jag kör PCI-E. Därför undrar jag om det finns ngt billigt kort som pallar ganska mycket ?

Specifikationer:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303748&view=detailed

Permalänk
Medlem

Geforce 6600 eller 6600GT är nog mest prisvärda just nu för PCI-E finns för typ strax över 1000:-

Permalänk
Hedersmedlem

Be dom skicka det nya kortet innan, om du är bombsäker på att kortet är paj.

Jag tror säkert att dom går med på det, bara du säger att du betalar hela priset om originalet testas OK!

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Gi][Gurra Har frågat och dem sa att det var omöjligt att få kortet innan. Ska köpa ett x700 på pcaction borta på dh istället tror jag. ~800 kr.

edit: Skriv gärna var grafikkorten finns för dem priserna när ni skriver ett inlägg.