Datorbutiken förverkade min garanti bara sådär?

Permalänk
Medlem

Datorbutiken förverkade min garanti bara sådär?

hejsan. vill bara säga till er där ute.

min maxtor 160gb slutade fungera på ett underlikt sätt. lät som diskarna hoppade. jag hade garanti kvar så visst jag skickar in den säger jag då. jag hade inga pengar för att packa de med ett postpaket/kartong så jag packade på mitt sätt. posten godkände det så jag skickade iväg det.

fick svar från datorbutiken att "de va den värsta packningen dom har sett. Hårddisken skickas tillbaka. garantin förverkad" jaha blev riktigt förbannad på datorbutiken så nu har jag skicka mail till dom.

men jag säger ju såhär. de finns väl inget som heter "rätt packat" huvudsaken är väl att den kommer fram oskadd och att dom får felet som kunden har beskrivit?

aja de va mina ord hur datorbutiken kan göra. ALDRIG MER DATORBUTIKEN!

Permalänk
Medlem

håller med där. Datorbutiken har verkligen usel service och är dessutom otrevliga och nonschalanta (hur det nu stavas).

Bu för datorbutiken.se!!!

Visa signatur

CHA: Fractal Design R3 PSU: Newton R2 650W MB: Crosshair Formula V CPU: X6 1090T @Default FAN: CNPS-9900 MAX RAM: 2x 4GB Dominator GPU: Sapphire HD6950 2GB SSD: Crucial m4 256GB HDD1: Barracuda Green 2TB HDD2: WDC 1TB LCD: Samsung 2233RZ

Permalänk
Medlem

Ehhh jag har alltid packat hd i en antistatpåse plus om den ska skickas i en kartong med stötskydd runt om då jag jobbat på lager med paket som man ibland kastade lite "hit o dit" men om du hade behövt köpa kartong mmm så hade du bara behövt ta kopia på kvittot för ditt utlägg då handlaren ska ersätta dig för vad det kostat dig att skicka in paketet om du har gällande garanti enligt konsumentköplagen.

Men nu är det nog kört för dig men ta det som en lärpeng för framtiden och om du är tveksam så fråga innan du skickar ett paket om det är "bra" packat.

Permalänk
Medlem

men fortfarande tycker jag att dom ska hålla sig till hur felet är inte hur det är packat? bara den är oskadd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaRude
men fortfarande tycker jag att dom ska hålla sig till hur felet är inte hur det är packat? bara den är oskadd.

OK? Hur packade du den då? Bild på det kanske?

Permalänk
Medlem

har ingen bild men jag packade med plast med luftbubblor runt om den och sen en plastpåse över. de va postens idé det där. jag va tvungen och skicka de just den dagen pga att garantin går ut på fredag (idag). sen tejpade jag runt om den så den inte skull öppnas på något vis eller läcka.

Permalänk
Medlem

Hur packade du den då?

Edit: Ops, det skrevs inlägg medans jag hade fönstret uppe.

Hade du en anti-statpåse?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plake
Hur packade du den då?

kolla mitt inlägg innan dig.

edit: nej om du läser så hade jag inga pengar med mig precis när jag kom dit.

Permalänk
Medlem

Om du inte använde en antistatpåse så är det nog kört men hör med din konsumentvägledare då posten ur packningssynpunkt har godkänt det + att du hör med db.com vad som felar din packning enligt dom.

Permalänk
Medlem

jag har skickat mail till dom om detta. väntar bara på deras bortförklarningar. men olirc tack för tipsen ska ta och höra med båda delarna.

jag tror ärligt talat dom gjorde så pga att min garanti går ut idag (fredag)

Permalänk
Medlem

har du kollat hur tillverkaren vill att man packar en disk ?

jag har skickat flera diskar direkt till tillverkare utan problem
(om man följer deras instruktioner)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

asså om du inte la den i en anti-stat påse och får lite bubbelplast så får man nog skylla sig själv. Lite väl osmart att kasta påsarna man får när man köper dator...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Bland det mest effektiva sättet att förstöra en hårddisk (eller någon annan datorkomponent) måste nog vara att linda in den i bubbelplast.
Jag tror inte det finns någon seriös butik som tar emot en retur av en hårddisk om den inte ligger i en antistatpåse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Bland det mest effektiva sättet att förstöra en hårddisk (eller någon annan datorkomponent) måste nog vara att linda in den i bubbelplast.
Jag tror inte det finns någon seriös butik som tar emot en retur av en hårddisk om den inte ligger i en antistatpåse.

Menar du att bubbelplast inte är bra? Eller menar du om man inte har anti-stat påse?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

En dåligt paketerad hårddisk löper stor risk att gå sönder i frakten.
Antistatpåse + stötdämpande material ska det vara. disken ska inte kunna röra sig i paketet.

Har du inte packat in den ordentligt så får du skylla dig själv. Exakt hur packade du in den? Skickade inte datorbutiken instruktioner för hur man ska packa disken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Menar du att bubbelplast inte är bra? Eller menar du om man inte har anti-stat påse?

Antistatpåse är ett måste. Om man använder det så skyddas inte komponenten från ESD-urladdningar ifrån tex packmaterialet. Bubbelplast kan laddas upp med upp till 30000 volt som sen laddas ur vid kontakt med ledande material (tex elektonik). Detta kan skada känsliga komponenter direkt, eller så uppstår latenta skador som visar sej först efter ett antal veckor eller månader.

Om man använder antistatpåse är det lugnt att använda bubbelplast, men inte utan antistatpåse. Frigolit och bubbelplast är nog de sämsta packmaterialen ur ESD-synpunkt.

Permalänk
Medlem

Du skickade hårddisken i en påse med lite tejp runt?
Då får du nog tyvärr skylla dig själv.

Permalänk
Medlem

Re: Datorbutiken förverkade min garanti bara sådär?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaRude
hejsan. vill bara säga till er där ute.

min maxtor 160gb slutade fungera på ett underlikt sätt. lät som diskarna hoppade. jag hade garanti kvar så visst jag skickar in den säger jag då. jag hade inga pengar för att packa de med ett postpaket/kartong så jag packade på mitt sätt. posten godkände det så jag skickade iväg det.

fick svar från datorbutiken att "de va den värsta packningen dom har sett. Hårddisken skickas tillbaka. garantin förverkad" jaha blev riktigt förbannad på datorbutiken så nu har jag skicka mail till dom.

men jag säger ju såhär. de finns väl inget som heter "rätt packat" huvudsaken är väl att den kommer fram oskadd och att dom får felet som kunden har beskrivit?

aja de va mina ord hur datorbutiken kan göra. ALDRIG MER DATORBUTIKEN!

Helt rätt av DB.com. Så är det bara.

Permalänk
Medlem

Allra sämsta sättet vore att sätta adresslappen direkt
på hårddisken och skicka den som brev.

Även fast en vara är trasig skall den skickas lika
välpaketerad som när den var ny.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Antistatpåse är ett måste. Om man använder det så skyddas inte komponenten från ESD-urladdningar ifrån tex packmaterialet. Bubbelplast kan laddas upp med upp till 30000 volt som sen laddas ur vid kontakt med ledande material (tex elektonik). Detta kan skada känsliga komponenter direkt, eller så uppstår latenta skador som visar sej först efter ett antal veckor eller månader.

Om man använder antistatpåse är det lugnt att använda bubbelplast, men inte utan antistatpåse. Frigolit och bubbelplast är nog de sämsta packmaterialen ur ESD-synpunkt.

Jo det är ju klart att anti-stat påse är ett måste, bara tänkte om du menade att bubbelplast inte är bra för övrigt

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Datorbutiken förverkade min garanti bara sådär?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaRude
hejsan. vill bara säga till er där ute.

min maxtor 160gb slutade fungera på ett underlikt sätt. lät som diskarna hoppade. jag hade garanti kvar så visst jag skickar in den säger jag då. jag hade inga pengar för att packa de med ett postpaket/kartong så jag packade på mitt sätt. posten godkände det så jag skickade iväg det.

fick svar från datorbutiken att "de va den värsta packningen dom har sett. Hårddisken skickas tillbaka. garantin förverkad" jaha blev riktigt förbannad på datorbutiken så nu har jag skicka mail till dom.

men jag säger ju såhär. de finns väl inget som heter "rätt packat" huvudsaken är väl att den kommer fram oskadd och att dom får felet som kunden har beskrivit?

aja de va mina ord hur datorbutiken kan göra. ALDRIG MER DATORBUTIKEN!

Hade du kontaktat dom innan så hade dom säkert kunna fixa några dagar extra så du skulle hinna skicka in den plus skicka en fraktsedel till dig.
Om den nu är illa paketerad vad är det som säger att den inte kunde ha skadats vid returen och varit helt fungerande innan frakten?

Eftersom du är för lat för o läsa deras köpvilkor klistrar jag in det här o markerar lite "viktig" information.
http://www.datorbutiken.com/se/info/terms.htm

Returer
I samtliga fall en vara återsändes till oss skall vi dessförinnan ha försett kund med ett returnummer. Returen bör vara tydligt märkt med returnummer vid återsändandet.Om varan levererats från oss i ESD-emballage (dvs antistatpåse eller specialkartong som skyddar varan från statisk elektricitet) skall varan även returneras till oss i sådant emballage, i annat fall förverkas garantin. [n]Defekta produkter som returneras till oss bör behandlas som om de vore felfria. Vänligen tillse därför att varan förpackas väl och enligt våra rekommendationer så att varan ej skadas vid återsändandet.[/b] Vid minsta osäkerhet om hur varan bör förpackas - kontakta oss! Kund ombesörjer leverans till oss och vid giltigt returärende står vi för frakten tillbaka till kund. I det fall kund är privatkonsument gäller enligt Konsumentköplagen att kund har rätt att få alla eventuella fraktutlägg betalda vid giltigt returärende. Dock har företaget rätt att reglera hur sådan ersättning skall ske. Hos oss kan man begära en s.k fraktlapp som man får tillskickat till sig och kan klistra på paketet. Fraktlapp kan man först begära efter man fått sitt returnr. Vill du ha en fraktlapp - vänligen kontakta oss via e-mail eller telefon och uppge ditt returnr. Utlägg för frakt betalas ej ut i efterhand. Om returärendet ej är giltigt och kund fått frakt betalt i förväg (i normalfallet med fraktlapp) debiteras kund fraktkostnad både tur och retur. Om returanledningen är garanti, eller reklamation, och fel ej kan påvisas, pga otillräcklig dokumentation av fel, om varan ej är defekt, om garantin är utgången eller förverkad, tex pga ovarsamt eller felaktigt handhavande, utgår en avgift om 200:- exkl moms (250:- inkl moms) för hantering och nedlagt arbete + kostnader för leverans tur och retur. Returnummer är giltiga i 14 dagar från det datum returnummer registrerats av oss. Försändelser som saknar returnummer vägras vid ankomst till vårt lager. Försändelser som skickas med mottagningsbevis annat än postens eller annan speditörs, vanligtvis rekommenderat brev eller försändelser vilken skickas mot postförskott, mottages ej av datorbutiken.com. Vi förbehåller oss rätten att ersätta defekt vara med likvärdig i fall identisk vara ej finnes tillgänglig vid tillfället för åtgärd av returnerad vara. Observera att erhållande av returnummer ej är att likställa med godkänt returärende.

Aja hoppas dom fixar det åt dig ändå som god PR eller nått. Eller skicka in den direkt till tillverkarn?

Permalänk
Hedersmedlem

Packade du in hårddisken enbart i bubbelplast utan någon antistatpåse så ska du inte ha någon ny disk, så enkelt är det.

Datorbutiken har gjort helt rätt, genom att inte använda antistatpåse har du förverkat din garanti.

*tråd flyttad*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Packade du in hårddisken enbart i bubbelplast utan någon antistatpåse så ska du inte ha någon ny disk, så enkelt är det.

*tråd flyttad*

Håller helt med, hade varit en sak om det hade varit en mindre nätbutik utan riktlinjer för hur returer av ESD känsliga produkter ska packas. Men eftersom att det står så tydligt på deras sida så är det ju bara att bita i det sura äpplet och inse att man ska kolla lite först. Hur posten tycker att man ska packa känslig elektronik är ju ganska ointressant för jag antar att de inte är särskilt utbildade på anti-stat påsar

Permalänk
Medlem

Re: Datorbutiken förverkade min garanti bara sådär?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaRude
aja de va mina ord hur datorbutiken kan göra. ALDRIG MER DATORBUTIKEN!

Plz även om du upprörd borde du fatta att ingen seriös butik tar emot en hårdisk som inte ligger i en esd-påse, hur mycket posten godkännt det och trots att massa bubbelplast fått sätta livet till.

Permalänk
Medlem

Vad gäller posten är deras krav att det som skickas skall klara ett fall
på en meter i backen. ESD skyddat eller inte bryr de sig inte om.

Permalänk
Medlem

Det är kört, man ska aldrig göra såna saker när man har bråttom så du får skylla dig själv DB har helt rätt.

Permalänk

Alltid lika roligt när någon spyr galla över t.ex db för att sedan med skam få stå med mössan i hand och medge att de själva gjort fel. Men, men, man lär sig av sina misstag.

Permalänk
Medlem

Undantag finns säkert, men det är min uppfattning att DB är mycket hyggliga. De har varit mycket hjälpsamma då jag har haft behov av byte eller support.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

Du kunde gott ha väntat tills nästa lön med inskicket!
Har du upplyst säljaren om att felet finns så behöver du inte skicka in det på stört.
Det är inte ankomst datumet som gäller..

Gu' va synd att det blev så här.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Visst kan man tycka att man ska packa det si o så, men varför skulle dom tvivla på att hårddisken var sönder? Hur många brukar skicka in sina hårddiskar för utebyte bara för att det är roligt? Om den dessutom uppvisar samma symptom som står i felbeskrivningen så har jag verkligt svårt att se varför man inte skulle kunna få den på garantin även om den är lite taskigt packad.

Visa signatur

E det så?