Lustig jämförelse - Datorbutiken.com vs. Komplett.se

Permalänk

Lustig jämförelse - Datorbutiken.com vs. Komplett.se

Har precis beställt nya delar till min burk. Bara för skojs skull (och pga lagerstatus på de olika sakerna) så beställade jag några delar från datorbutiken.com och några delar från komplett.se.

Från datorbutiken beställde jag:
Moderkort
CPU-fläkt
PSU
Minne

Samtliga grejer fanns i lager.

Från komplett beställde jag:
CPU
Grafikkort
Hårddisk

Samtliga grejer fanns i lager.

Båda beställningarna gjordes ungefär samtidigt och gick ungefär lika smidigt.

Hitills måste jag säga att komplett leder med 1 - 0, eftersom de hade möjligheten att betala med VISA-kort, samt att de hade lägre fraktavgift, kan kanske bero på vikten, då PSUn väger ganska mycket. Hur som helst så gjorde VISA-betalningen saken enklare (och man slipper PF-avgiften).

Nu ska vi se vem som levererar snabbast och smidigast.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hoppla, kan man ändra det i efterhand tro? Får testa att maila.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

är ditt paket skickat är det nog rätt svårt att få det fixat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnkanII
är ditt paket skickat är det nog rätt svårt att få det fixat.

Tydligen inte, de gör en återbetalning på frakten när jag hämtat ut varorna. Och ja, paketet är skickat (snabbt!). Imponerande av Datorbutiken! Väldigt snabba svar från kundtjänst och behandlande av ärendet.

1 - 1

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Har komplett fortfarande 1 poäng fast deras fraktavgift nu är "mycket" högre än db.coms ? Eller räckte det med att man kunde betala via visa för att få den poängen.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Har komplett fortfarande 1 poäng fast deras fraktavgift nu är "mycket" högre än db.coms ? Eller räckte det med att man kunde betala via visa för att få den poängen.

Ja, eftersom Datorbutikens "gratisfrakt" inte är standard, samt att visa-betalningen var smidigare. DB fick också sin poäng för den väldigt snabba kundtjänsten.

Och sen vill jag givetvis påpeka att bedömningen är högst personlig, och jag går enbart efter hur "känslan" är när jag handlar.

Kan meddela att Datorbutikens paket håller på att köras ut till utlämningsstället(!), kompletts paket kan jag fortfarande inte spåra kollinummret på.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk

Det tar ju minst 2-3 dagar extra för att komplett ska skicka ut ditt paket pga visa betalningen. 1-2 till DB

Visa signatur

KUMRIF = Kontant Utan Moms Rakt I Fickan www.soderort.com Bilduppladdnings site

Permalänk
Medlem

mycket av det man beställer från komplett skickas dessutom med TollPost från norge. Så det tar i regel 1 dag längre.

Beställde ett grafikkort och ett RAM från komplett och en liten strömkabel från dustin. Dustin skickade kabeln efter 20 minuter, komplett tog 11 timmar på sig

Men komplett är, trots att grejjerna oftast skickas från norge och tar lite längre tid på dig, väldigt bra att handla från.

De 3 ställen som iaf jag personligen har mest förtroende för är Komplett, Duston och i viss mån Datorbutiken. (aldrig handlat där, men har hört bra saker från vänner osv)

Ska bli kul att se slutpoängen i denna tråd

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem

Hade jag får säga min poängställning så hade det varit:
10-0 till DB.com
Har problem med mitt grafikkort jag köpt från komplett, men dem vägrar svara i varken telefon eller på support/retur mailen. Riktigt usel support. Hatar komplett frånochmed nu. Dem har själv sagt att det troligtvis är fel på grafikkortet, men efter det så var det knäpptyst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av babel haffo
Det tar ju minst 2-3 dagar extra för att komplett ska skicka ut ditt paket pga visa betalningen. 1-2 till DB

Nej, kortbetalning försenar inte leveranser.
Däremot tar det 2-3 dagar om du förskottsbetalar till db innan de ser pengarna kommit in.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Nej, kortbetalning försenar inte leveranser.
Däremot tar det 2-3 dagar om du förskottsbetalar till db innan de ser pengarna kommit in.

Har max tagit mig 4dagar när jag köpt saker från komplett och då rör det sig om hela datorer..... Så jag är nöjd. Men dustin äger alla. Ringde och beställde min handdator kl 09:00 och kl 12:00 samma dag så låg den på min pappas kontor

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Jag har med beställt från Dustin... beställde 09.55 en söndag 1 minut senare ringde det på dörren. Då var det en från Dustin som var där för o lämna mitt paket!...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sankan
Jag har med beställt från Dustin... beställde 09.55 en söndag 1 minut senare ringde det på dörren. Då var det en från Dustin som var där för o lämna mitt paket!...

Försöker du vara lustig?

Permalänk
Medlem

Kan vi kanske få en uppdatering på din höst personliga poängställning?

Senast (för kanske en dryg vecka sen) beställde jag en skärm från datorbutiken.

- De var "sena" med att maila om kollinumret (eller så var jag för ivrig när jag kollade orderstatusen, vilket kanske är troligast)

+ Supporten var bra, mailade ett par gånger och har fått korta, men snabba och lugnande svar.
+ Leveransen gick som den skulle. Fick stå ut med 3 dagars väntan, normalt alltså.
+ Fraktfritt
(+) Nöjd med skärmen

Har i dag beställt resterade komponenter för strax över 10 000kr.
Det blev processor, moderkort, minne, grafikkort, chassi, nätagg samt esd-armband.
De får redan ett plus pga att även denna order är fraktfri.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt_D
Kan vi kanske få en uppdatering på din höst personliga poängställning?

Än så länge har inget förändrats. Posten verkar ha schabblat lite (suprise!), datorbutikens grejer "kunde inte köras ut till mottagaren, och posten håller på att undersöka det inträffade", och inget har förändrats under helgen (var till och med till utlämningsstället och frågade med den allra snällaste rösten jag kunde, men det hjälpte inte).

Vi får se vad som händer idag, kanske jag kan börja söka på mitt komplett-kollinummer, kanske posten kör ut mitt datorbutiken-paket, vi får se! Det är spännande tider vi lever i!

ps. Jag blev så till mig att jag blev tvungen att beställa en skärm från datorbutiken också (en Viewsonic VP191B). Den har jag fått ordernummer på, men den verkar inte ha skickats (beställde den i torsdags eftermiddag).

Edit: Kollade just kompletts paket, och det har inkommit till Tomteboda inatt, så det är på ingång det också. Fantastiskt fint lagarbete av posten!

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

"kunde inte köras ut till mottagaren, och posten håller på att undersöka det inträffade"

Så brukar det stå när företagspaket skickas till privatpersoner och försenar inte paketet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
"kunde inte köras ut till mottagaren, och posten håller på att undersöka det inträffade"

Så brukar det stå när företagspaket skickas till privatpersoner och försenar inte paketet.

Ok, då borde de klara av att köra ut det till utlämningsstället idag då..

Edit: Hämtade ut båda paketen igår, samtidigt, så det är dött lopp vad det gäller leveransen.

MEN som i alla tävlingar måste man utannonsera en vinnare. Och vinnaren är ... tam ta daaaaaa ... Datorbutiken!

Motivering: På grund av något lägre priser tar de hem segern. Sen ska man ICKE förringa den otroliga mängd godisar som låg i kartongen, ett välkommet inslag när man ska koppla in alla sladdar i lådan.

På andra plats kommer komplett (men den här gången betyder inte andra platsen förlorare), som jag gärna handlar ifrån igen. De verkar ha något större lagerhållning (?) än datorbutiken, men också något högre priser. Helt klart ett alternativ om sakerna man ska ha inte finns på lager hos datorbutiken.

Så där har ni slutet på tävlingen, datorbutiken vinner på teknisk knockout med hjälp av godisar och något lägre priser. Idag kommer min nya skärm från dom ... hoppas det finns mer godis i den kartongen.

Tack för att ni tittade!

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Jag fick hem alla prylar från datorbutiken igår. De fick ett minus för att jag inte fick något godis (hallå, handlade för över 10 000kr, lite candy kan jag väl få smaska i mig?), men annars är allt plus.

De skickade även med ett "att tänka på vid montering" (a4) där det stod lite tips och råd.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

På tal om datorbutiken jag kan bara ge stjärna i kanten, ruggigt snabbt gick det förra gången (kommer inte ihåg antal dagar men mindre än 3) fast jag fick inget godis..

..fast på optihack var dom skitschyssta när jag ställde lite frågor och när jag var tvungen att vänta typ 20 minuter på ett ccflrör fick jag en cdfront från coolermaster i förpackning helt ny och så plockade jag och min bror på sig 1 kg godis DET kallar jag goodwill

Permalänk
Medlem

Datorbutiken är helt klart bättre än komplett. dom har ganska lika priser, det är det enda komplett är bra på.

köpte ett moderkort ifrån komplett en gång och självklart funkade det inte när jag fick det. att komma fram på telefon kom inte på frågan eftersom att dom inte svarde och när nån svarade så kunde svara på mina frågor så jag mailade. det tog 2 dagar för varje svar dom gav att komma. så efter 14 dar skickade jag desperat in moderkortet till komplett i göteborg och skrev vem avsändaren va. en vecka senare fick jag ett nytt moderkort av samma modell (det andra hade ett märke i hörnet) med en lapp där det stog att jag skulle betala för att jag skickat en fullt fungerande vara för testning. dom skrev även att moderkortet klarade 30min i prime95 men det roliga va att på 5 min fick jag med det moderkortet 3 errors och sen avbröts testet

enda slutsatsen man kan dra av det är att om man ska köpa datordelar man man inte lita på konstiga norge-töntar.

Permalänk
Medlem

Hade någon annan gjort en exakt likadan jämförelse så hade troligtvis Komplett stått som "vinnare". Det beror ju mycket på omständigheterna och vad man beställer vad det kostar. Ibland är datorbutiken billigare och ibland komplett.
Men visst är det dåligt att de inte skickar med godis. Skärpning komplett!

Jag har beställt prylar från en himla massa olika webbutiker och den som har varit 100% hela tiden har varit komplett. Datorbutiken har varit bra ibland men segat med leveranser ett par gånger. Supporten har inte varit så bra heller.
Men dom kanske har lärt sig av sina misstag får man väl hoppas.
Fraktkostnaden är något som jag ofta kollar på när jag beställer. Kostar det lika mycket på två ställen så väljer man ju oftast det med lägst frakt. Det är bra av datorbutiken att köra sina kampanjer med fri frakt eller halva priset på frakten men det kan blir lite svårare för komplett att göra samma sak då de fraktar från norge.
Man kan ju hoppas.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

När jag beställer från komplett får jag det alltid dagen efter det skickas, ganska bra iom att det skickas från norge.

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Hade någon annan gjort en exakt likadan jämförelse så hade troligtvis Komplett stått som "vinnare". Det beror ju mycket på omständigheterna och vad man beställer vad det kostar.

Absolut, som jag skrev så betyder inte andraplats förlorare här. Jag skulle utan tvekan beställa från komplett igen!

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dullet
dom skrev även att moderkortet klarade 30min i prime95 men det roliga va att på 5 min fick jag med det moderkortet 3 errors och sen avbröts testet

enda slutsatsen man kan dra av det är att om man ska köpa datordelar man man inte lita på konstiga norge-töntar.

Avbryts inte prime efter första felräkningen?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dullet
Datorbutiken är helt klart bättre än komplett. dom har ganska lika priser, det är det enda komplett är bra på.

köpte ett moderkort ifrån komplett en gång och självklart funkade det inte när jag fick det. att komma fram på telefon kom inte på frågan eftersom att dom inte svarde och när nån svarade så kunde svara på mina frågor så jag mailade. det tog 2 dagar för varje svar dom gav att komma. så efter 14 dar skickade jag desperat in moderkortet till komplett i göteborg och skrev vem avsändaren va. en vecka senare fick jag ett nytt moderkort av samma modell (det andra hade ett märke i hörnet) med en lapp där det stog att jag skulle betala för att jag skickat en fullt fungerande vara för testning. dom skrev även att moderkortet klarade 30min i prime95 men det roliga va att på 5 min fick jag med det moderkortet 3 errors och sen avbröts testet

enda slutsatsen man kan dra av det är att om man ska köpa datordelar man man inte lita på konstiga norge-töntar.

Skulle nog kört t.ex memtest86 för att kolla så det inte var minnet det var fel på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Avbryts inte prime efter första felräkningen?

Det beror väl på vilka sorts fel som blir, när jag har kört prime på en Överklockad dator så avbröts den ibland på första men några gånger fortsätter den 2-3 fel tills det kommer ett så kritiskt fel att den måste avbryta.

Men jag kan ha helt fel rätta mig gärna då.

Permalänk

Du tycker inte det är smidigare att kolla oderstatus på komplett.se då?

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yngve_olsson
Du tycker inte det är smidigare att kolla oderstatus på komplett.se då?

Nja, packningen på datorbutiken gick så fort så jag hann inte ens fundera på att kolla orderstatus där. Samma gäller för komplett.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk

Hehe, kul litet test.

Jag tycker att både db.com och Komplett är riktigt bra. Har gjort korsbeställningar från dem. Alltså, vissa komponenter från db och vissa från komplett, och jag har fått grejerna i princip samtidigt. Så jag har personligen ingen favorit av de två, utan de håller måttet.