Sälja en vara som, man inte får betalt för

Permalänk
Medlem

Sälja en vara som, man inte får betalt för

Har läst några trådar om människor som inte fått sina stålar pga andras människor oförmåga att vilja betala.
Enklaste sätten att slippa dessa dumheter på är att andvända sig av förskotts betalningar eller postförskott.
Traderas säkerhet är högre än tex blocket då man har lite ryckte med i bilden.Klart buset har nya nick hela tiden.

Men läste en tråd att åka hem till någon, kan vara en bra variant tydligen

Men till min fråga låt säga att man inte får betalt av vederbörande (kan kalla honom herr X) säg en summa som gör lite ont 600 är varken mycket eller lite retsam siffra
X vill inte, vägrar betala mig en summa pengar, jag åker hem till honom och ser lätt att det bara är att vända mannen ifråga har knappt råd med mat.Han mejlade ifrån ett bibliotek/internet cafe.
Nu vill jag ta i med hårdhandskarna det var ändå rätt mycket pengar, kostar det något om jag kopplar in kronofogden?
Låt oss säga att han börjar jobba om säg 7 år iallafall om jag har tur.
Hur länge dröjer det innan detta ärende presskiberas?

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Medlem

Googla fram Baltic Inkassos adress, dom är effektiva indrivare dock tar dom ruggigt stor procent av totala pengen men å andra sidan är dom gratis om dom inte lyckas.

Permalänk

Det roliga är att man ena stunden idiotförklarar folk som förskottsbetalar till en annan privatperson, och i nästa så förespråkar man just förskottsbetalning när man själv ska sälja något.

Man säger alltså att man ska fanimej inte lita på andra, men andra ska lita på en själv. Jojo...

Permalänk
Medlem

Varför tar du inte bara tillbaka varan?

Visa signatur

"Your dreams of success are my nightmares of mediocrity"

Permalänk
Medlem

kostar väl 1500 för privat person att försöka driva in genom fogden...varje gång du testar asså...de funkar inte så att du gör en sökning å inget får...å att den sen ligger kvar i 7år tills han får jobb...

angående preskibering så är det nog 5år..förutsatt att man inte betalat på skulden...då väcks den igen...

de finns info om detta på www.rsv.se

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk
Medlem

http://www.skatteverket.se/kronofogden/index.html
Står precis vilka avgifter som gäller och vem som får betala.

Preskriptionstiden för vanliga skulder är 3 år. Dock så nollställs tiden varje gång du skickar ett krav på dina pengar till den skyldige. Mao sålänge du skickar ett "kravbrev" vart 3:e år så kan du fortsätta kräva pengar tills du får dem.

Permalänk
Medlem

Det bästa sättet att inte bli lurad vid internetaffärer är att inte köpa eller sälja något, punkt slut.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Det roliga är att man ena stunden idiotförklarar folk som förskottsbetalar till en annan privatperson, och i nästa så förespråkar man just förskottsbetalning när man själv ska sälja något.

Man säger alltså att man ska fanimej inte lita på andra, men andra ska lita på en själv. Jojo...

Kan säga att jag har varit med om bägge varianterna, förskottsbetalningar och efterskottsbetalingar som både säljare och köpare.
90% av alla som säljer/köper beg varor är inga oärliga människor.
Varför idiotförklaras man då?
En som förskottsbetalar kan råka väldigt illa ut?
Ingen i en affär är idioter så långe avtal hålls, tex ett mejl om att köpa en vara är som ett avtal.En annons om en vara är ett litet avtal som görs upp mellan två köpare.
Jag anser fortfarande plusgiro betalning är bäst för båda parter, det sämsta är om ingen hämtar ut det dem lovat.Det borde man kunna ta betalt för tycker jag =/

Vill passa på att tacka den gode nicklasf för ett mycket bra svar på min fråga

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inte riktigt som "nicklasf" skriver. Det räcker inte med att du har skickat ett krav för att en ny preskriptionsperiod skall börja gälla, du skall kunna bevisa att du skickat ett förnyat krav. Så du bör skicka kravet rekomenderat.
-nisse

Visa signatur

Nisse