telefonförsäljare/skojare

Permalänk
Medlem

telefonförsäljare/skojare

Hej, hjälp mig med få fast en oseriös telefonförsäljare. Jag behöver lite tips eftersom jag verkligen är ogillar principen att pracka på folk saker dom inte behöver. Vad kan jag göra för att anmäla eftersom dom bryter mot meningen med nix-registret?

Försäljaren kallar sig "Nordisk data tillbehör" och säljer bläckpatronen "maraton". Nummret dom ringer från är skyddat, dom har ingen hemsida.

Obs: jag har inte själv köpt något men vill stoppa dom från att ringa trots att vi har anmält oss till nix-registret.

Permalänk
Medlem

Det tar väl ett tag från det att man anmält sig till NIX tills dess att de slutar ringa.

Permalänk
Medlem

jag anmälde mig förra året

Permalänk
Medlem

Presenterar han sig med sitt förnamn och efternamn? http://warpdrive.se/?17807 skulle du juh kunna göra

Permalänk
Medlem

hehe, skulle sitta fint. Han har ringt två gånger nu, han kommer ringa en tredje och snacka med en påhittad inköpare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johhh
hehe, skulle sitta fint. Han har ringt två gånger nu, han kommer ringa en tredje och snacka med en påhittad inköpare.

Snälla försök spela in samtalet

Permalänk
Medlem

Har du sagt till honom att du är med i NIX-registret? I sådant fall kommer han inte ringa igen och om han gör det så kan du anmäla företaget.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

jag säger det nästa gång. Ska först få honom att skicka den chokladkartong han lovade

Permalänk
Medlem

Har du ip telefoni så fungerar inte nix

Permalänk
Inaktiv

Far sadana telefonforsaljare och foretag som sysslar med liknande ha skyddade telefonnummer over huvud taget?

Permalänk
Medlem

säg nått rikigt sexuellt förolämpande så ringer dom inte igen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil_elman
Far sadana telefonforsaljare och foretag som sysslar med liknande ha skyddade telefonnummer over huvud taget?

Jag har också för mig att telefonförsäljare inte får ringa från ett skyddat nummer.
När man ringer upp numret som de ringde i från ska någon svara eller ska det
finnas en telefonsvarare som säger att det är ett telefonförsäljningsbolag samt vilket företag det är.

rätta mig om jag har fel..

Visa signatur

// QuInT

Permalänk

Använd dig av detta nästa gång han ringer..:p

http://www.xs4all.nl/~egbg/motmanuskript.html

Visa signatur

De kan ta vår sömn och tvinga oss marschera men de kan aldrig ta våra baskrar!
" Warrior is a very gear dependant class, once they get their epics they're pretty much are a concrete wall with a bazooka"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil_elman
Far sadana telefonforsaljare och foretag som sysslar med liknande ha skyddade telefonnummer over huvud taget?

Nästan alla som ringer ut från en telefonväxel har dolt nummer.

Visa signatur

You should never underestimate the predictability of stupidity.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baglund
Nästan alla som ringer ut från en telefonväxel har dolt nummer.

Vilket innebär att den som konfigurerat växeln har gjort fel.

_Alla_ statliga instanser måste visa nummer via nummerpresentation numera, gör de inte det så är det fel.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 412
Presenterar han sig med sitt förnamn och efternamn? http://warpdrive.se/?17807 skulle du juh kunna göra

Hehe Cure är ju för skön

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porridgeball
Vilket innebär att den som konfigurerat växeln har gjort fel.

_Alla_ statliga instanser måste visa nummer via nummerpresentation numera, gör de inte det så är det fel.

Sen när är ett reklambolag en statlig instans?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erlc
Sen när är ett reklambolag en statlig instans?

Jag kommenterade detta inlägg:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baglund
Nästan alla som ringer ut från en telefonväxel har dolt nummer.

Dock måste även reklambolag/telemarketingbolag visa nummer även de, annars följer de inte de inte bestämmelserna kring detta.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk

Har man BBB kan man nog slå *69# och komma tillbaka till den som ringde även om de ringde skyddat nummer. Precis som i amerikanska filmer... (Inte testat men tror det skall fungera.)

...vet inte om det skulle tjäna nåt till i detta fall dock.

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hkkathome
Har man BBB kan man nog slå *69# och komma tillbaka till den som ringde även om de ringde skyddat nummer. Precis som i amerikanska filmer... (Inte testat men tror det skall fungera.)

...vet inte om det skulle tjäna nåt till i detta fall dock.

Funkade inte!

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 412
Presenterar han sig med sitt förnamn och efternamn? http://warpdrive.se/?17807 skulle du juh kunna göra

haha, skrattade som in i när jag läste

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porridgeball
Jag kommenterade detta inlägg:

Dock måste även reklambolag/telemarketingbolag visa nummer även de, annars följer de inte de inte bestämmelserna kring detta.

finns inga bestämmelser kring det alls, källa? jag är själv teleförsäljare och ringer alltid med dolt nummer, en gång var del felprogrammerad och visade nummret, men det ordnade dom efter några timmar. Det är fullt lagligt och korrekt.

Visa signatur

Hammaren i huvudet, skäran om halsen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flaxmaskin
finns inga bestämmelser kring det alls, källa? jag är själv teleförsäljare och ringer alltid med dolt nummer, en gång var del felprogrammerad och visade nummret, men det ordnade dom efter några timmar. Det är fullt lagligt och korrekt.

Hmm...det var väl branchetiska reglerna som jag läst och trodde det var nått mer lagstadgat:

http://www.teleadress.se/htdocs/kundpart/pdf/Urvalsguiden2005...

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem

Jag har också jobbat med telemarketing ett tag och vi ringde igenom en växel så det var alltid skyddat nummer. Å andra sidan så sket det företaget i NIX och folks integritet och åsikter hur som helst ändå så de hade nog inte brytt sig vad lagen sa.

Det är inte ett arbete jag önskar någon.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porridgeball
Vilket innebär att den som konfigurerat växeln har gjort fel.

_Alla_ statliga instanser måste visa nummer via nummerpresentation numera, gör de inte det så är det fel.

Kan inte stämma.
Jobbar på ett statligt ställe och det är dolt nummer utanför huset.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porridgeball
Hmm...det var väl branchetiska reglerna som jag läst och trodde det var nått mer lagstadgat:

http://www.teleadress.se/htdocs/kundpart/pdf/Urvalsguiden2005...

Etiskt sett är det ju helt klart dåligt, det kan jag hålla med om, men det är inte försvarbart nog att lagstadga om det anser jag, och politikerna också :).

Visa signatur

Hammaren i huvudet, skäran om halsen.

Permalänk
Medlem

Jag hade nyss en period då dom ringde minst 2-3 ggr i veckan, oftast var jag på jobbet då. Såg massa konstiga och dolda nummer på nummerpresentatören.

Det sista var ja så trött på dom att jag började driva med dom.
En gång när dom ringde och sa:

-Hej! Jag heter Jonas, jag ringer från blablabla. Jag undrar om Martin är hemma?

-Nej tyvärr.... han har avled i förra månaden...

-Jag beklagar sorgen, Adjö!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Kan inte stämma.
Jobbar på ett statligt ställe och det är dolt nummer utanför huset.

Be ansvarig för växeln att kolla igenom reglerna/praxis för statliga verk så kommer ni sedan att få era nummer publika.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem

NIX funkar inte! Man får ringa och göra marknadsundersökningar och amn får ringa om man gett ut sitt nummer till företaget eller dess samarbetspartner.

När jag ringde åt vägverket osv. var det aldrig någon som klagade och vi hade dolt nummer.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yngve_olsson
Funkade inte!

Hmm, trist. Fungerar det alltså bara på de nummer som visas på nummerpresentatören då alltså....hmf, trist

edit: Eftersom mitt citat hoppar bort kanske jag skall nämna att jag syftar på *69# hos BBB

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***