VR-Zone har testat GeForce 7800GTX

Permalänk
Medlem

Och blodigt vass var den också..:)

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk

Tror det vissa menar är att skillnaden mellan detta och förra generationens kort (från nvidia) är betydligt mindre än det var mellan generation 5 och 6 på nvidias grafikkort. För mig känndes det iaf så. Detta känns mera som ett uppklockat och lite optimerat 6800 ultra, om ni förstår hur jag menar. Det har liksom inga nya funktioner, det är bara snabbare. Visst är det ett mäktigt grafikkort men särskilt imponerad blev jag inte. Inte som när GeForce 6 serien kom.

Visa signatur

Kör: Mitsubishi Lancer Evolution II GSR. Åker: Salomon Shade 155cm.
Spelar: ASUS A8V-MX, Athlon64 +3200, 1024MB, GeForce 6800 GT, Aspire X-Qpack Black/Silver 420W.
Lyssnar: iRiver S10.

Permalänk
Medlem

Orka lyssna på alla som prisar eller hugger kortet vid anklarna. Jag nöjer mig gott med mitt 9800 Pro iaf.
Det är synd att trådarna får trasas sönder av en massa ungdomar som måste förstöra för de som vill diskutera kortet eller dess prestanda. Man blir inte direkt uppmuntrad av att läsa inläggen där folk regelrätt bryter mot forumets regler.
Fast, nu är det ju inte jag som får leka gud i detta forum, tur kanske det, då hade minst hälften av inläggen tagits bort, och en hel del fått anmärkningar. Hacka gärna på mig, jag byr mig ändå inte.(ps, jag fyllde 30 i april, för den som undrar. Gubbe vet ni... )

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Mitt radeon 9700 kort duger nog ett tag till.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Mitt Geforce 4200Ti duger ett tag till.. :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exige
Mitt Geforce 4200Ti duger ett tag till.. :/

Wow, jag trodde jag var ensam med ett sånt kort Iofs bara i den stationära, bättre kort i laptopen :D.

Permalänk
Medlem

Nvidia har iom detta kort samt dess snabba lansering ett ganska stort försprång som jag tror att ATi kommer ha mycket svårt att komma ikapp.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk

använder fortfarande mitt radeon 9200SE:D

Permalänk

Känns som vi privat personer inte har råd längre att skaffa alla heta och nya datorprudukter... allt blir bara dyrare och dyrare..

Tror jag också hoppar denna generation och håller mig kvar på en newcastle 3500+ och ett ati x600 pro =/...
nästa år får man väl köpa nått roligt om man ska ha råd...

Edit... Tror nästan att pentium och ATI kommer regera privat persons marknaden för dem håller iaf priserna någurlunda nere för nya prudukter

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QBNastyNaS

Edit... Tror nästan att pentium och ATI kommer regera privat persons marknaden för dem håller iaf priserna någurlunda nere för nya prudukter

ATI har väll lika dyra kort som nvidia när båda har likvärdiga ute. tex så var ett x850xt dyrare än ett 6800 ultra. och AMD har biligare prollar/prestanda så det kan man inte klaga på heller. sammt att ett 6800 ultra var lika dyrt när det kom som ett 7800 gtx är nu

Permalänk
Avstängd

dyrare och dyrare? nej snarare billigare och billigare ... tex kostade en "top notch" dator iborjan av 90talet kanske 80 000 kr. en 486a da. en fx55 med tillhorande datordelar ar billigare idagenslage.... och ett snabbt grafikkort da kostade lika mycket.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

förstår inte varför folk är så missnöjda med kortet. det kostar igenomsnitt ca 6000kr. billigare än vad andra kort har kostat som nya. jag kommer ihåg när geforce3 kom. då kostade det kortet runt 7-8000kr som nytt.
Prestandan har höjts märkbart, man har lagt till transparency antialiasing som inte finns på något annat kort. Sen att d drar mindre ström och har mindre värmeutveckling än ett 6800ultra är bara bra ju! speciellt me tanke på att den har en kylning som dels är tystare men tar inte heller upp en extra PCI slot.

EDIT:
nån som vet vad XFX kortet är förnåge kort på denna bilden:
http://www.vr-zone.com/reviews/NVIDIA/G70/6800-7800.JPG

Permalänk
Medlem

oj dom fick lite bättre fps i BF2 än mej, jag har ca 30 hehe

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Kanske dags att byta upp sig från mitt Geforce 3 Ti200?

Permalänk
Medlem

Väntar nog allt tills nästa generation ploppar fram, men visst, deras 7800gtx är rätt snabbt, i dagsläget åtminstånde.

Permalänk
Medlem

Less man blir på vissa folk asså =/
Kortets prissättning är helt i linje med prestanda och tid ute på marknaden, både 6800U och 850Xt låg i den prisklassen vid releasen och gör det fortfarande hos vissa butiker... Ser helt klart possivt på nVidias utveckling, har enligt mig rest sig sedan 5800 tabben och har idagsläget gått om ATI om man ser till helheten. Att de t.ex såg till så att korten fanns tillgänliga hos återfösäljare samma dag som man lanserade dem är riktigt bra. ATI har för mycket pappersreleaser, -"Ja nVidia har det här nu men om ett halvår kommer vi med något mycket bättre..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Less man blir på vissa folk asså =/
Kortets prissättning är helt i linje med prestanda och tid ute på marknaden, både 6800U och 850Xt låg i den prisklassen vid releasen och gör det fortfarande hos vissa butiker... Ser helt klart possivt på nVidias utveckling, har enligt mig rest sig sedan 5800 tabben och har idagsläget gått om ATI om man ser till helheten. Att de t.ex såg till så att korten fanns tillgänliga hos återfösäljare samma dag som man lanserade dem är riktigt bra. ATI har för mycket pappersreleaser, -"Ja nVidia har det här nu men om ett halvår kommer vi med något mycket bättre..."

Håller med

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi

nån som vet vad XFX kortet är förnåge kort på denna bilden:
http://www.vr-zone.com/reviews/NVIDIA/G70/6800-7800.JPG

jag skulle gissa på att XFX kortet är ett 7800 gtx om man tittar på storleken.

Permalänk
Medlem

Jag tycker alla måste sluta gnälla om priset!! De bästa korten har alltid varit dyrast och om ATI skulle haft sitt nya ute nu skulle de kosta lika mycket.

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt.. Visst fräck kort, presterar bra, har fått ner ljudnivån och en svalare GPU..
Men jag tycker det har dykit upp på tok för tidigt på marknaden och där kunde varit desto mer hastighet i det vid detta laget..
Detta kort ska ha 24 pipelines.. Ati har mer eller mindre redan en lösning som dom använder i XBOX360 med 48? Pipes.. (Inte helt säker om de var 48 eller 44.. nånting på 4x )

Jag tror ati ligger bättre i tiden när dom släpper sina kort, då där fortfarande inte är jätte många som har uppgraderat från socket 462/478 och heller inte har PCI-express stöd eller SLI/Crossfire stöd.. Priserna sjunker allt eftersom och om vi säger att dom släpper kortet lagom till jul då kan det tänkas att där finns en hel del smaskiga moderkort samt processorer som är billigare än idag..

Denna julen blir nog en stor marknad och många som kommer uppgradera (inkl mig)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tha_noname
Min personliga åsikt.. Visst fräck kort, presterar bra, har fått ner ljudnivån och en svalare GPU..
Men jag tycker det har dykit upp på tok för tidigt på marknaden och där kunde varit desto mer hastighet i det vid detta laget..
Detta kort ska ha 24 pipelines.. Ati har mer eller mindre redan en lösning som dom använder i XBOX360 med 48? Pipes.. (Inte helt säker om de var 48 eller 44.. nånting på 4x )

Jag tror ati ligger bättre i tiden när dom släpper sina kort, då där fortfarande inte är jätte många som har uppgraderat från socket 462/478 och heller inte har PCI-express stöd eller SLI/Crossfire stöd.. Priserna sjunker allt eftersom och om vi säger att dom släpper kortet lagom till jul då kan det tänkas att där finns en hel del smaskiga moderkort samt processorer som är billigare än idag..

Denna julen blir nog en stor marknad och många som kommer uppgradera (inkl mig)

Hålla med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tha_noname
Min personliga åsikt.. Visst fräck kort, presterar bra, har fått ner ljudnivån och en svalare GPU..
Men jag tycker det har dykit upp på tok för tidigt på marknaden och där kunde varit desto mer hastighet i det vid detta laget..
Detta kort ska ha 24 pipelines.. Ati har mer eller mindre redan en lösning som dom använder i XBOX360 med 48? Pipes.. (Inte helt säker om de var 48 eller 44.. nånting på 4x )

Jag tror ati ligger bättre i tiden när dom släpper sina kort, då där fortfarande inte är jätte många som har uppgraderat från socket 462/478 och heller inte har PCI-express stöd eller SLI/Crossfire stöd.. Priserna sjunker allt eftersom och om vi säger att dom släpper kortet lagom till jul då kan det tänkas att där finns en hel del smaskiga moderkort samt processorer som är billigare än idag..

Denna julen blir nog en stor marknad och många som kommer uppgradera (inkl mig)

Frågan är ju bara om ATI kommer att ha 44 el 48 pipes på R520, är och kommer ju alltid att vara skillnad på konsol hårdvara och PC hårdvara... Har inga siffror i huvudet på R520 men tror du att det kommer vara någon banbrytande skillnad mellan NV70 och R520? Nu skulle jag iofs absolut inte klaga om det skulle visa sig att det är det, bara att köpa ATI istället

Sen beror det på till jul, för om man då ska köpa ny burk och vill hålla samma klass på resten av systemet som graffet innebär det att du ska köpa en A64 X2 med tillhörande planka osv och med tanke på "färskheten" på den riggen så lär knappast priset vara så lågt... Men jag håller med om att det känns som att man släppte det här kortet lite hastigt, fast det kan ju bero på att jag köpte ett 6800GT alldeles nyss (förra sommarn) ATI och nVidia ligger ju alltid i ofas med lanseringarna av sina respektive high end kort, men om någon ligger bättre i tid vette fan... Sen tror jag nog att nVidia gör som ATI senast: Släpper en klockad/upgraderad version av NV70 efter att R520 släppts...

Permalänk

Men det blir inte "billigt" när man hela tiden "bombas" med nya dyra kort då blir det dyrt... sen tänker jag mer hela summan totalt sli graffe amd fx7 osv... då blir det väldigt dyrt.

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Frågan är ju bara om ATI kommer att ha 44 el 48 pipes på R520, är och kommer ju alltid att vara skillnad på konsol hårdvara och PC hårdvara... Har inga siffror i huvudet på R520 men tror du att det kommer vara någon banbrytande skillnad mellan NV70 och R520? Nu skulle jag iofs absolut inte klaga om det skulle visa sig att det är det, bara att köpa ATI istället

48 var de visst på xboxen såg ja nu..
Jag tror dom kommer med något som nvidia inte har.. Ati lär sig mycket genom xboxen nu och det skulle inte förvåna mig om dom hittar på nån xbox360 liknande lösning genom en egen styrkrets nu när dom har lärt sig göra sådana också
Där finns en hel del ovisst men dom har nämnt att dom kommer att kunna utnyttja grafikprocessorns fulla kapacitet vilket man inte kan på något grafikkort idag och det är ju intressant.. För att göra det på en pc så hänger det inte enbart på grafikkortet utan systemet i sig, kommunikation mellan nordbryggan, processor, minne mm men man ska inte utesluta dom.. man vet inte vad dom kan komma att hitta på

Citat:

Sen beror det på till jul, för om man då ska köpa ny burk och vill hålla samma klass på resten av systemet som graffet innebär det att du ska köpa en A64 X2 med tillhörande planka osv och med tanke på "färskheten" på den riggen så lär knappast priset vara så lågt... Men jag håller med om att det känns som att man släppte det här kortet lite hastigt, fast det kan ju bero på att jag köpte ett 6800GT alldeles nyss (förra sommarn) ATI och nVidia ligger ju alltid i ofas med lanseringarna av sina respektive high end kort, men om någon ligger bättre i tid vette fan... Sen tror jag nog att nVidia gör som ATI senast: Släpper en klockad/upgraderad version av NV70 efter att R520 släppts...

Jo det är jag väl medveten om och det jag menade var att du behöver kanske inte köpa det allra senaste men vid julen så kan man köpa något som är nytt idag till en lägre summa och bytet mellan sockel, moderkort osv kostar en del men allting är relativt

Håller med om ati o nvidia men sen kan å andra sidan ati göra samma sak igen.. klocka sitt efter nvidia har klockat sitt o "the story goes on" typ

QBNastyNaS
SLI eller Ati´s Crossfire behöver man inte köpa 2kort på direkten för att kunna använda datorn, så man kan köpa det nödvändigaste först o sen bygga på efterhand och tur är väl det annars hade inte många haft råd
Börjar med moderkort, processor, köper nått billigt enkelt grafikkort och sen en 512mb ddr2 sticka (om man nu inte måste köpa 2dvs) så har man en kostnad av kanske 3-5000:- förutsatt att man har ett hyffsat nätagg idag och chassi osv passar..

Permalänk
Medlem

9700 har hållit längst hittills av alla grafikkort

Sådär On Topic så tycker jag att 7800 inte alls imponerar :/

Visa signatur

Kramp datorn af 2k4 atm.

Permalänk
Medlem

Det var nån en bit upp som hävdade att ett X850xt pe skulle vara mer prisvärt än 7800GTX, då kan man verkligen inte ha så bra koll med tanke på att 7800GTX presterar mycket bättre men kostar ungefär det samma!

Någon nämnde också att det inte fanns nåt nytt på kortet, själv är jag iaf väldigt imponerad av Transparent antialiasing och det är en sådan egenskap som skulle kunna få mig att välja det frammför ett ATI-kort även om det hade högre prestanda.

Sen är det skillnad på pipes och pipes är tämligen säker på att en Xbox360 pipe inte på långa vägar är lika kraftfull som en G70 pipe.

Och slutligen alla ni som klagar på 3dm05 prestandan, jag spelar inte 3dmark, gör ni!?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

nu ligger ati efter Gforce har ju dubblat prestandarden på detta kort

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk

Dom som inte är imponerad av prestandan vet att alla det högsta poäng dom fick i detta test begränsades av FX-55an INTE av grafikkorten. Fx-55 är ju den snabbaste processorn man kan få tag på idag, eller ja, fx-57an släpptes väl iofs just idag, men lär ju inte finnas i butik RIKTIGT än kanske.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

många verkar hänga upp sig över 3dmark 2005 resultaten. Spelet presterar ju mycket mycket bättre i verkliga spel än vad det gör i 3dmark 2005.

Permalänk

Frågan är när ati:s crossfire kommer, och vad deras kort kommer landa på? nån som vet? kanske ska spara till ett crossfire system istället..

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08