VR-Zone har testat GeForce 7800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tha_noname
48 var de visst på xboxen såg ja nu..
Jag tror dom kommer med något som nvidia inte har.. Ati lär sig mycket genom xboxen nu och det skulle inte förvåna mig om dom hittar på nån xbox360 liknande lösning genom en egen styrkrets nu när dom har lärt sig göra sådana också
Där finns en hel del ovisst men dom har nämnt att dom kommer att kunna utnyttja grafikprocessorns fulla kapacitet vilket man inte kan på något grafikkort idag och det är ju intressant.. För att göra det på en pc så hänger det inte enbart på grafikkortet utan systemet i sig, kommunikation mellan nordbryggan, processor, minne mm men man ska inte utesluta dom.. man vet inte vad dom kan komma att hitta på

Jo det är jag väl medveten om och det jag menade var att du behöver kanske inte köpa det allra senaste men vid julen så kan man köpa något som är nytt idag till en lägre summa och bytet mellan sockel, moderkort osv kostar en del men allting är relativt

Håller med om ati o nvidia men sen kan å andra sidan ati göra samma sak igen.. klocka sitt efter nvidia har klockat sitt o "the story goes on" typ

Jo jag skulle absolut inte klaga om ATI visar sig ha utvecklat ett monsterkort med grafiken i 360 som utgångspunkt. Men då blir jag lite funderssam för man tycker ju nVidia också bör ha lärt sig lite av att utveckla RSX till PS3? Eller så har nVidia lagt större kraft på att utveckla RSX eftersom, för att citera: The RSX is more powerful than two GeForce 6800 Ultra video cards. Nu är ju iofs även detta en pappersrelease så jag ska inte säga för mycket Men nVidia skulle rent ut sagt vara idioter om de inte tar med sig något från RSX utvecklingen vidare till PC, om det visar sig att ATIs nästa kort utklassar 7800GTX pga av erfarenheterna från Xbox 360... Så jag säger helt enkelt att vi får strunta i pappersreleaser och invänta riktig bench. Och det ska bli intressant exakt hur mycket ATI har tagit med sig från 360 till deras kommande kort

Sen ska det intressant att se om ATI lyckas utnyttja hela GPU kraften med tanke på att man idagsläget inte kan göra det med 7800GTX pga begränsningar i CPUn, ATI lär stöta på samma problem... Funderar på en sak, är det ATI som har utvecklat hela plattformen till 360 eller bara själva grafiken?

Permalänk

men om man läser deras test så ser man ju att det ger dubbla prestandan när de slänger på lite kantutjämning och cpun inte flskhalsen.

http://www.tomshardware.se/graphic/20050624/nvidia_7800_gtx-1... (sista testet)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Jo jag skulle absolut inte klaga om ATI visar sig ha utvecklat ett monsterkort med grafiken i 360 som utgångspunkt. Men då blir jag lite funderssam för man tycker ju nVidia också bör ha lärt sig lite av att utveckla RSX till PS3? Eller så har nVidia lagt större kraft på att utveckla RSX eftersom, för att citera: The RSX is more powerful than two GeForce 6800 Ultra video cards. Nu är ju iofs även detta en pappersrelease så jag ska inte säga för mycket Men nVidia skulle rent ut sagt vara idioter om de inte tar med sig något från RSX utvecklingen vidare till PC, om det visar sig att ATIs nästa kort utklassar 7800GTX pga av erfarenheterna från Xbox 360... Så jag säger helt enkelt att vi får strunta i pappersreleaser och invänta riktig bench. Och det ska bli intressant exakt hur mycket ATI har tagit med sig från 360 till deras kommande kort

Sen ska det intressant att se om ATI lyckas utnyttja hela GPU kraften med tanke på att man idags läget inte kan göra det med 7800GTX pga begränsningar i CPUn, ATI lär stöta på samma problem... Funderar på en sak, är det ATI som har utvecklat hela plattformen till 360 eller bara själva grafiken?

Nvidia använder sig av en pc liknande lösning till ps3 så där verkar inte vara mkt mer nytt än det är på 7800 men som du sa, tiden får utvisa

När dom skriver något i stil med "The RSX is more powerful than two GeForce 6800 Ultra video cards" så är det oftast en siffra som dom får fram som är dubbelt så stor som tidigare kort/generation.. Samma sak gäller xbox360/ps3 och de flesta andra aktörerna ati osv..
Men det jag tycker är lite overkill är de 10mb som dom har till kantutjämning mfl funktioner som inte belastar processorn(CPU) för övrigt och det skulle dom mycket väl kunna använda i ett pc grafikkort, men problemet kvarstår med processorkraften.. ATi har haft det desto enklare med xbox360 iom att dom har samarbetat med dom andra aktörerna med moderkortet och dess arkitektur och kommit fram med en grafikprocessor som kan utnyttja desto mer prestanda än i dagens grafikkort.. Vi får la se vad dom kommer med på pc-marknaden..

Ati har väl inte utvecklat hela platformen direkt men dom har samarbetat med ibm, microsoft och några andra aktörer? och kommit fram till det dom har nu (om där nu inte kommer något mer dvs)..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tha_noname
Nvidia använder sig av en pc liknande lösning till ps3 så där verkar inte vara mkt mer nytt än det är på 7800 men som du sa, tiden får utvisa

När dom skriver något i stil med "The RSX is more powerful than two GeForce 6800 Ultra video cards" så är det oftast en siffra som dom får fram som är dubbelt så stor som tidigare kort/generation.. Samma sak gäller xbox360/ps3 och de flesta andra aktörerna ati osv..
Men det jag tycker är lite overkill är de 10mb som dom har till kantutjämning mfl funktioner som inte belastar processorn(CPU) för övrigt och det skulle dom mycket väl kunna använda i ett pc grafikkort, men problemet kvarstår med processorkraften.. ATi har haft det desto enklare med xbox360 iom att dom har samarbetat med dom andra aktörerna med moderkortet och dess arkitektur och kommit fram med en grafikprocessor som kan utnyttja desto mer prestanda än i dagens grafikkort.. Vi får la se vad dom kommer med på pc-marknaden..

Ati har väl inte utvecklat hela platformen direkt men dom har samarbetat med ibm, microsoft och några andra aktörer? och kommit fram till det dom har nu (om där nu inte kommer något mer dvs)..

Jo precis, kan mycket väl tänka mig att ATI lyckas utnyttja full grafikkapacitet i 360 men frågan är ju om det går lika bra att applicera till PC? Tänker på att de kan ju inte skräddarsy på samma sätt och måste ta hänsyn till processorer från mer än två tillverkare med olika modeller osv. Möjligen så kanske de lyckas utveckla en mobo plattform som maximerar flödet mellan grafikkort, brygga, processor... Har lite svårt att tänka mig att det kommer att gå lika bra som till 360, vilket är synd för jag skulle vara den sista som klagar Och om de lyckas så kommer det alltså krävas att man bortsett från grafikkortet dessutom är tvungen att köpa ett moderkort med ATI chipset för att kunna utnyttja kortets fulla kapacitet. Risken med det är ju en upptrissning av priser på den specifika hårdvaran... Fast som sagt, jag ser mer än gärna att ATI lyckas, även om det kanske inte låter så Men som vi redan konstaterat, tiden får utvisa, synd bara att man måste vänta

Edit, läste denna:

http://www.theinquirer.net/?article=24203

Fortfarande rykten (dessutom från The Inquirer) men om det stämmer så kommer R520 alltså ha antingen 24 eller 32 pipes, och bara lägga sig strax över 7800GTX, vilket skulle innebära att kampen kommer fortsätta som vanligt. De kommer släppa kort som hela tiden lägger strax över den andres i prestanda and the story goes on... Sen kan det ju vara att ATI har kommit över 10k med 24 pipes och det skulle ju klart var till fördel för ATI...

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |