Permalänk

HP's Inställning?

Man kan fråga sig vad HP har för inställning till sina egna produkter. Köpte en Omnibook XE3 i slutet av 2001, och skärmen har nu ballat ur fullständigt, allt svart blir grönt och allt vitt få magentafärgade sträck. Jag lokaliserade problemet till att en av kablarna mellan moderkort och LCD fått någon typ av brott. Tydligen är detta ett vanligt fel på Omnibook, och härrör till en konstruktionsmiss.

När jag kontaktade support fick jag följande svar:

"Bäste Kund,

Tack för att Ni kontaktar Hewlett-Packards Tekniska Kundcenter.

Livslängden på just denna dator modell (xe3) är beräknat till 3 år.

Som jag bedömer det så behöver du byta ut skärmen på datorn för att få bort problemet. Gå till föjande hemsida för att finna en service verkstad i närheten där du bor och ta reda på vad det skulle kosta att laga datorn. "

Livslängd 3år på en laptop!? Tjena!

En ny skärm kostade 7000:- inkl moms. Och ett byte skulle gå på 2000:- i arbetskostnader.

Bra jobbat HP!

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem

det är verkligen dåligt...

Permalänk
Medlem

Ävan om det e synd för dig så måste jag till viss del hålla med ... en bärbar som är 3 år eller äldre är mer eller mindre skrot , dels börjar de rasa i småbitar dels
börjar saker som tex din kabel gå sönder och diskarna håller inte så mycket längre heller.
Visst kan livslängden öka om man är försiktig men är datorn tillräckligt skarp efter 3 år ? ...
Företag skriver alltid av datorer på 3 år efter det ska de bytas.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Jag ser inte det dåliga i HP's inställning (i detta fall), tycker att låter ganska rimligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: HP's Inställning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Man kan fråga sig vad HP har för inställning till sina egna produkter. Köpte en Omnibook XE3 i slutet av 2001, och skärmen har nu ballat ur fullständigt, allt svart blir grönt och allt vitt få magentafärgade sträck. Jag lokaliserade problemet till att en av kablarna mellan moderkort och LCD fått någon typ av brott. Tydligen är detta ett vanligt fel på Omnibook, och härrör till en konstruktionsmiss.

När jag kontaktade support fick jag följande svar:

"Bäste Kund,

Tack för att Ni kontaktar Hewlett-Packards Tekniska Kundcenter.

Livslängden på just denna dator modell (xe3) är beräknat till 3 år.

Som jag bedömer det så behöver du byta ut skärmen på datorn för att få bort problemet. Gå till föjande hemsida för att finna en service verkstad i närheten där du bor och ta reda på vad det skulle kosta att laga datorn. "

Livslängd 3år på en laptop!? Tjena!

En ny skärm kostade 7000:- inkl moms. Och ett byte skulle gå på 2000:- i arbetskostnader.

Bra jobbat HP!

Skrev du även att du lokaliserat felet och hittat trasiga kablar?
Isåfall ska man ju byta dom och inte snacka om ny skärm o grejjer.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte en ny skärm antagligen, pröva först att bara byta flexkabel mellan skärm och moderkort/grafikkort

Det brukar hjälpa mot glappkontakter i bärbara datorers skärmar

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Ring InfoCare kundtjänst, tel. 0200 - 87 03 13. (http://www.hp.se/support/servicepartners.asp) En vild gissning är att kabeln kostar 400-500 kr och att arbetet kostar 500-1000 kr. Detta förutsatt att det går beställa enbart en kabel.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: HP's Inställning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Man kan fråga sig vad HP har för inställning till sina egna produkter. Köpte en Omnibook XE3 i slutet av 2001, och skärmen har nu ballat ur fullständigt, allt svart blir grönt och allt vitt få magentafärgade sträck. Jag lokaliserade problemet till att en av kablarna mellan moderkort och LCD fått någon typ av brott. Tydligen är detta ett vanligt fel på Omnibook, och härrör till en konstruktionsmiss.

När jag kontaktade support fick jag följande svar:

"Bäste Kund,

Tack för att Ni kontaktar Hewlett-Packards Tekniska Kundcenter.

Livslängden på just denna dator modell (xe3) är beräknat till 3 år.

Som jag bedömer det så behöver du byta ut skärmen på datorn för att få bort problemet. Gå till föjande hemsida för att finna en service verkstad i närheten där du bor och ta reda på vad det skulle kosta att laga datorn. "

Livslängd 3år på en laptop!? Tjena!

En ny skärm kostade 7000:- inkl moms. Och ett byte skulle gå på 2000:- i arbetskostnader.

Bra jobbat HP!

Livslängd 3år hos hp dvs. EOL i deras led.

Visa signatur

Gammal är gubbe