Endast kernel, bash och nån bootmanager?

Permalänk
Medlem

Endast kernel, bash och nån bootmanager?

Jag har blivit less på alla färdiga dists som innehåller 123989123 program extra som jag aldrig använder, Jag har (försökt) testat LFS men det slutade i att jag fick panic och röck ur sladden (pga jag inte löste det att komplimera alla "tusentals" paket)..

Så.. Borde det inte gå att typ, Tanka ner nån kernel, lilo, bash och sedan komplimera det i en färdig linux install.. och sen installera hela skiten, ta bort det gammla och restarta??

Jag är ganska n00b på linux så ni får gärna hjälpa mig.. Jag har suttit och testat ett par distar och enda som har fugerat riktigt bra är debian... men jag vill ha nåt mindre..

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

En gentoo stage 1 install låter som något för dig.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Det va ett "ovanligt" svar.. Men man tackar.. Ska tanka och testa!

EDIT: Är det vanliga Gentoo "universal" cdn eller fugerar mini-install eller har jag missat nåt?

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

OFT: Varför är det så många som säger komplimera istället för kompilera? Har det någon speciell innebörd?

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

Ja du.. ingen aning om varför jag skrev så.. Trodde faktist det hette så.. Men tack för påpekan!

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

du vill bygga nått embedded eller?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad du menade med det.. Det jag vill är at ha ett OS som är extremt litet utan extra program som tar onödig cpu/hdd/ram..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

Embedded menas att man bygger en mer anpassad lättare installation. Ex på det finnes i mobiltelefoner, handdatorer, klockor osv.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Njaeae.. Det stämmer väl nästan.. Som jag sa; Det jag vill är at ha ett OS som är extremt litet utan extra program som tar onödig cpu/hdd/ram..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Avstängd

Vore intressant att veta om datorn som ska ha det OS'et är med i något speciellt projekt?

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk
Medlem

Hmm.. Jag har planer på nåt sånt.. Men jag tänker inte säga mera.. Just nu vill jag bara veta om det går..

Lunke: Jag vill gärna veta vilken cd som behövs då?

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Avstängd

Nu är jag inte Lunke, men jag svarar ändå..

Saxat från handboken (http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml?style=...);

Citat:

Gentoo's Minimal Installation CD

The Minimal Installation CD is called install-x86-minimal-2005.0.iso and takes up only 52 MB of diskspace. You can use this Installation CD to install Gentoo, but always with a working Internet connection only.
Minimal Installation CD Pros and Cons
+ Smallest download
+ You can do a stage1, stage2 or stage3 by getting the stage tarball off the net
- Contains no stages, no Portage snapshot, no prebuilt packages and is therefore not suitable for networkless installation

Gentoo's Universal Installation CD

The Universal Installation CD is called install-x86-universal-2005.0.iso and consumes the entire surface of a 650 MB CD. You can use this Installation CD to install Gentoo, and you can even use it to install Gentoo without a working internet connection, just in case you want to bring Gentoo to another PC than the one you are currently installing Gentoo on
Universal Installation CD Pros and Cons
+ Contains everything you need. You can even install without a network connection.
- Huge download

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk
Medlem

Man tackar!! Jag har tankat minimal så jag bränner den och testar nu!

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Avstängd

Lycka till! Hoho, minns min första Gentoo-install.. 553 Mhz, stage 3. Tog 74 timmar, för att genkernel buggade.

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk
Medlem

Morti:

Jag har ett problem.. Min "test" skärm är endast på 15" och stödjer inte mer än 800x600, så vid boot? vad ska jag skriva för att använda 800x600 ist för den större som är orginal?? Testade F2 men såg inget som liknade nåt sånt..

Edit: gentoo-NOFB (No framebuffer) löste mitt problem..

Men.. DET E JU LIVE CD?? Hur installerar man den? Var finns manualen?

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Avstängd

Ja, du installerar med livecdn! Det är rätt cd! Manualen finns på http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml?style=...

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk
Medlem

Jag har kommit en bit nu på installationen.. det är krångligt men manualen hjälper mig med det allt änså länge.. den står och unpackar portages nu.. Puss hej!

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Men de hade somsagt varit intressant att höra ditt ändamål.

Själv brukar ja kunna klämma ner slackware nästan bara ett par processer igång och under 300MB..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Jag har kommit en bit nu på installationen.. det är krångligt men manualen hjälper mig med det allt änså länge.. den står och unpackar portages nu.. Puss hej!

http://www.damnsmalllinux.org/ <- Liten så det räcker...

Permalänk
Medlem

Jag testade DSL också.. Dock så är det ju en live cd, och massa Xsystem osv shit följer med.. inte bra..

Jag sitter just nu och Unpackar den nya kernel versionen till Gentoo

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Skall du ha nått litet? Installera NetBSD då! Fungerar på allt från VAX till tvättmaskiner

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

VaCUm.. Läste tvättmaskins tråden.. Har det hänt nåt min dina föräldras tvättmaskin? kom ni fram till nåt inlogg?

Hej! //Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
VaCUm.. Läste tvättmaskins tråden.. Har det hänt nåt min dina föräldras tvättmaskin? kom ni fram till nåt inlogg?

Hej! //Jim

Dina... Du menar mina...
Morsan och Farsan har sålt huset. Och maskinen fick nya ägarna med. Jag har inte bott i Härnösand under en tid så har inte kunnat gräva i det. Samt att innan jag flyttade hade jag glömt bort det.

Det kändes inte direkt som om jag kunde göra något...

Permalänk
Medlem

Okejj dina = mina i ditt perspektiv?

Men aja.. Synd då.. vore tufft med en tvättmaskin som webserver

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Hedersmedlem

Jine: Jepp, det var Siddes tvättmaskin.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Okejj dina = mina i ditt perspektiv?

Men aja.. Synd då.. vore tufft med en tvättmaskin som webserver

Sidde hade iofs inte skrivit i tråden tidigare, så du avsåg ju fel föräldrar ändå

Permalänk
Medlem

Jaha.. jag missuppfattade det eftersom vacum skapade tråden..

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Avstängd

Men skit i det fanskapet. Hur går Gentoo! Vi vill se resultat!

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk
Medlem

Ehmm.. Det gick inge bra Hmm.. Jag tror jag glömde nåt i mitten nånstans när jag komplierade kerneln eller liknande.. för väl jag skulle installa Lilo så strejkade hela "emege" och det vart tusentals felmeddelanden.. Så jag formaterade Och sen har jag inte orkat testa igen.. För det känns som att gentoo inte är direkt det jag söker endå..

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

debian är enkelt, cleant och fyller de kriterier du söker